مقالات ترجمه‌ای

استودیو Telltale Games؛ روایتی از سقوط و بازگشت دوباره

تل‌تیل گیمز چگونه منحل شد، دوباره برخاست، و به بازی‌سازی بازگشت؟

استودیو Telltale Games که از خاکستر LucasArts برخاسته بود و بیشتر کارمندانش را اعضای سابق لوکاس‌آرتس تشکیل می‌دادند، در سال ۲۰۰۴ به دنیا آمد و بازی‌های مختلفی را عرضه کرد که نسبت به عناوینی که بیشتر بازار را به خود اختصاص داده بودند، فاز متفاوتی داشت. آثاری همانند The Secret of Monkey Island دیگر خیلی کم ساخته می‌شدند و جیمی آتیلی (Jamie Ottilie) نیز با دنبال کردن جریان رودخانه، از ساخت این نوع بازی‌ها دست کشید. همینجا بود که Telltale Games توجه آتیلی را به خود جلب کرد. او گمان می‌برد که در این استودیو می‌تواند به نوآوری‌ها و خلاقیت‌هایی که در ذهن داشت شکل دهد و به ماجراجویی‌های خود در صنعت ویدیو گیم مشغول بماند. در ادامه با قصه‌ ماجراجویی‌های آتیلی و تل‌تیل گیمز همراه پیکسل آرتس باشید.

او در ابتدا از کار خود رضایت داشت و شرایط مناسبی را در Telltale Games سپری می‌کرد، اما با انتشار بازی Telltale Games The Walking Dead Season 1 بود که نام این استودیو بیش از پیش درخشید و آنها را تبدیل به یکی از شرکت‌های نام آشنا در گود رقابت کرد. در همان نقطه از تاریخ بود که Telltale Games قدیم به دنیا آمد و بعدتر بازی‌های ماندگاری مثل The Walking Dead, The Wolf Among Us و Game of Thrones را ساخت.

فرمول بازی‌سازی Telltale Games متفاوت بود تا سال‌ها نتیجه مثبتی با خود به همراه داشت، تا اینکه یک روز ورق برگشت. ان فرمول قدیمی دیگر جواب نمی‌داد. کرانچ و اضافه‌کاری‌های اجباری در استودیو روز به روز بیشتر می‌شدند و وضعیت Telltale Games را بدتر از پیش می‌ساختند. چند بازی آنها پشت سر هم شکست خورد و از لحاظ تجاری اصلا به موفقیت نرسید. پس از همه این وقایع تلخ، تلخ‌ترین و غیرمنتظره‌ترین اتفاق نیز افتاد: AMC, Lionsgate و Smilegate که سرمایه‌گذاران Telltale Games بودند قصد ادامه همکاری با استودیو را نداشتند. آنها تمام سرمایه و سهام خود از Telltale Games را برداشتند و گفتند که دیگر بودجه‌ای به استودیو نخواهند داد. این واقعه در سال ۲۰۱۸ رخ داد و باعث تعطیلی Telltale Games شد. هیچکس باورش نمی‌شد، اما وقتی بازی‌های این شرکت از فروشگاه‌ها جمع شدند و خود استودیو نیز رسما پایان کارشان را اعلام کرد، دیگر راهی جز باور کردن این حقیقت تلخ وجود نداشت.

telltale06

در میان آن همه تاریکی و سیاهی مطلق، آتیلی مثل جرقه‌ای که می‌خواهد انفجار نور باشد می‌درخشید. او عاشق کارهایی بود که در Telltale Games انجام می‌دادند. او عاشق بازی‌هایی بود که ساخته بودند. آتیلی نمی‌خواست میراث Telltale Games به این راحتی از بین برود و تاریخ آنها را عناوین تمام نشده‌شان به خاطر بسپارد. پس شروع به تحقیق و آنالیز کرد. آتیلی به دنبال علت شکست استودیو بود و می‌خواست راه حلی برای احیای محل کار مورد علاقه‌اش پیدا کند. یک سال بعد و در سال ۲۰۱۹، آتیلی تبدیل شد به مدیرعامل جدید Telltale Games و هر آنچه از کمپانی باقی مانده بود را خریداری کرد!

خرید استودیو

آتیلی از سال ۱۹۹۰ در صنعت گیم فعال بود و به عنوان یک بازی‌ساز، صعود و سقوط Telltale Games را با چشمان خود دیده بود. او در کارنامه‌اش مدیریت استودیوهایی مثل Galaxy Past Control و Abandon Interactive Entertainment را نیز داشت و به قول معروف، برای خودش برو و بیایی داشت. آتیلی در مصاحبه‌ای می‌گوید:

داستان بازی Halo Infinite چگونه پیش خواهد رفت؟
خواندن

«شروع به پرس و جو کردم و یکی از همکارها بهم گفت که بعضی از اعضای سابق Telltale Games رو می‌شناسه و می‌دونه که دارن چیکار می‌کنن. ما هم در مورد مزایده کمپانی باخبر بودیم، پس بعد از ارزیابی همه جوانب، رفتیم برای معامله. از ته دل می‌دونستیم که این استودیو ارزش نجات دادن رو داره. البته این برای کمپانی‌ای که همون موقع داشتم براش کار می‌کردم و مشورت می‌دادم چندان مناسب نبود، که ناامیدم می‌کرد. اصلا نمی‌تونستم فکرش رو از سرم بیرون بکنم، پس تصمیم گرفتم که کار رو تنهایی [بدون درخواست از کمپانی] انجام بدم. اولین کاری که کردم این بود که از بعضی از همکارهام که می‌شناختم درخواست سرمایه‌گذاری کردم. به نظر فرصت فوق‌العاده‌ای می‌اومد: چندین حق امتیاز بزرگ و یک ژانر بازی خیلی خوب و میراثی که باید ادامه پیدا می‌کرد.»

آتیلی بعد از این کار، کمپانی LCG Entertainment را تشکیل داد تا بتواند به شکل رسمی اقدام به خرید استودیو Telltale Games کند. او از کاری که می‌کرد مطمئن بود و می‌خواست هر طور که شده ثابت کند که توانایی بازگرداندن Telltale Games افسانه‌ای را دارد.

قدم‌های اول

باز گرداندن عوامل حیاتی، نخستین قدمی بود که آتیلی و تیم جدیدش برای احیای Telltale Games برداشتند. بسیاری از بازی‌های تل‌تیل از فروشگاه‌ها برداشته شده بودند و LCG توانست آنها را دوباره وارد فروشگاه‌ها کند. نخستین قدم با موفقیت برداشته شده بود و خیال کمپانی از دریافت سود فروش بازی‌ها راحت شده بود. قدم دوم که انگار مهم‌ترین قدم نیز هست، ساخت یک بازی بود. Telltale Games باید نشان می‌داد که به میدان مبارزه برگشته‌اند و قصد دارند به دوران اوج خود برگردند. آنها باید با احتیاط این کار را می‌کردند و در ابتدا تمام عواملی که باعث سقوط تل‌تیل قدیم شده بود را شناسایی و حذف می‌کردند.

اولین رونمایی بزرگ Telltale Games در گیم آواردز ۲۰۱۹ رخ داد که آنها بازی The Wolf Among Us 2 را معرفی کردند. این بازی در تل‌تیل قدیم در دست ساخت قرار داشت اما با داستانی کاملا متفاوت، که خب… منسوخ شد. این انتخاب تل‌تیل باعث شد نظرات مختلفی در خصوص سیاست Telltale Games جدید داده شود. آنها حق امتیاز ساخت بازی از مجموعه‌های بزرگی مثل Game of Thrones و The Walking Dead را داشتند، اما تصمیم گرفتند که سراغ The Wolf Among Us 2 بروند، پروژه‌ای به مراتب کوچک‌تر و البته محبوب‌تر! آتیلی اما از انتخابی که کرده بودند کاملا مطمئن بود و می‌دانست که چه کاری برای Telltale Games مناسب خواهد بود. آتیلی در خصوص این انتخاب می‌گوید:

telltale05

«بله، Wolf آی‌پی کوچک‌تریه، اما با این حال یکی از موفق‌تری نبازی‌های تل‌تیل قدیم هم محسوب میشه… و این دنباله چیزی‌ـه که طرفدارها چندین سال منتظرش بودن. بعدشم، می‌تونه یه نقطه اتصال بین گذشته و حال تل‌تیل باشه، مگه نه؟ ما باید تمام توان‌مون رو به کار بگیریم تا با مخاطبینی که وجود دارن ارتباط برقرار کنیم و بهشون بگیم «هی، ما صداتونو شنیدیم و می‌دونیم که چی می‌خواید، اما نمی‌تونیم همه اون‌ها رو برآورده بکنیم، اما این مورد [دنباله The Wolf Among Us] که خیلی درخواستش رو داشتید رو می‌تونیم انجام بدیم، پس بگیرید که اومد!»

داستان بازی Subway Surfers
خواندن

بازی The Wolf Among Us با اقتباس از مجموعه کمیک‌های Fable از Vertigo ساخته شده است. مثل کمیک، بازی نیز در محله‌ای از شهر نیویورک با نام Fabletown جریان دارد. موجودات خیالی مثل سفید برفی، شنل قرمزی، دیو و دلبر و البته Bigby در این محله زندگی می‌کنند. همه چیز آرام است که ناگهان قتل‌هایی زنجیره‌ای در این شهرک رخ می‌دهند و Bigby که کلانتر این شهرک است، همراه با سفید برفی به تحقیق و تفحص می‌پردازد تا در طول ۵ قسمت، داستان نسخه اول را تمام کند. نسخه دوم نیز وقایع شش ماه بعد از نسخه اول را دنبال خواهد کرد.

آتیلی که می‌خواست نسخه دوم نیز به خوبی نسخه اول باشد، سراغ کمپانی AdHoc رفت و از آنهاس خواست که در ساخت بازی سهیم باشند. AdHoc در سال ۲۰۱۹ توسط کارگردانان و طراحان ارشد Telltale Games تاسیس شد و بسیاری از کارمندان آنها نیز سابقه کار روی نسخه ابتدایی The Wolf Among Us را داشته‌ند. AdHoc نیز این پیشنهاد را پذیرفت و هم‌اکنون تیمی که بازی The Wolf Among Us 2 را می‌سازند تقریبا همان افرادی هستند که در تل‌تیل قدیم کار می‌کرده‌اند. نیک هرمن (Nick Herman)، یکی از موسسین AdHoc در خصوص همکاری خود با Telltale جدید می‌گوید:

«اولین چیزی که موقع شروع کار مشخص کردیم این بود که قرار نیست چیزی ریبوت بشه. موارد زیادی باید تغییر پیدا می‌کردن اما هر طور که شده باید به میراث اولیه بازی پایبند می‌موندیم. همون‌قدر که فصل اول بازی رو دوست داریم، خبر هم داریم که چه ایراداتی بازی رو آزار می‌دادن و مشکل ایجاد می‌کردن. با مدیریت جدید و با موتور گرافیکی جدیدی که داریم، می‌تونیم به رفع اون ایرادات مشغول باشیم و قدم‌های بزرگ‌تری برای پیشرفت برداریم.»

با همه اینها سوالات زیادی ایجاد می‌شدند که حول محور The Wolf Among Us 2 می‌چرخیدند: آرت استایل و گرافیک؟ باید مثل قبل بماند. داستان؟ دنباله نسخه اول و شش ماه بعد از وقایع آن بازی. شخصیت‌ها؟ قطعا همان کاراکترهای قبلی با رهبری Bigby. موتور گرافیکی؟ این مورد باید تغییر پیدا می‌کرد.

دوری از مشکلاتی که گریبان Telltale قدیم را گرفته بودند

telltale01

زک لیتون (Zack Litton) به مدت ۸ سال در تل‌تیل قدیم کار کرده بود و بعد از اینکه Telltale جدید به دنیا آمد، به عنوان معاون بخش مهندسی استودیو استخدام شد. آتیلی بعد از خرید Telltale با او تماسی داشت و صرفا با چند کلمه، توانست لیتون را به تیم خود اضافه کند. وظیفه اصلی لیتون این بود که ایرادات فنی در Telltale جدید را بیابد و برای رفع آنها چاره‌ای ارائه دهد او باید خط مشی استودیو را نیز مشخص می‌کرد؛ لیتون در خصوص این کار خود حرف‌های جالبی برای گفتن دارد:

«کار اینطوری بود که «هی، خط مشی استودیو قراره چی باشه و باید به چی برسیم؟» و توی این شرایط صرفا رسیدگی به موتور بازی کافی نبود… باید به اینکه نویسنده‌ها می‌خوان چطوری بنویسن رسیدگی می‌کردیم، به اینکه موتور قراره چطور کار کنه؛ چطور تدوین و ویرایش رو توی کار قرار بدیم… همه چیز توی خط مشی بود، همه چیز در یک درجه اهمیت قرار داشتن.»

PUBG Mobile: روایت ساخت یکی از بزرگترین عناوین موبایل در تنها چهار ماه!
خواندن

Telltale Games برای ساخت بازی‌هایش در قدیم موتور گرافیکی مخصوصی داشت و با وجود اینکه این موتور گاهی اوقات واقعا نتایج خوبی به بار می‌آورد، اما Telltale Games جدید تصمیم گرفت که در کنار آن، از موتور بازی‌سازی اپیک یعنی Unreal Engine نیز استفاده کند. این موتور گرافیکی باعث آسان‌تر شدن کار سازندگان شده و سرعت‌شان را نیز تا حد زیادی افزایش داده. آتیلی و لیتون باور دارند که این مسئله توانسته کرانچ را از روند کاری استودیو حذف کند و کار را برای همه آسان‌تر سازد. لیتون در این خصوص می‌گوید:

«توی Telltale قدیم خیلی از چیزها اونطوری که می‌خواستیم در نیومدن، چون زمان کافی در اختیار نداشتیم. اگه ابزار و موتور خوبی برای کار داشته باشی احتمالا نتیجه هم خوب میشه، اما اگه زمان کافی نداشته باشی نمی‌تونی از حداکثر پتانسیل اون موتور بهره ببری و نتیجتا به محصولی که دلت می‌خواد هم نمی‌رسی.»

با توجه به اینکه بازی‌های Telltale به شکل اپیزودی منتشر می‌شدند، وضعیت کرانچ بدتر هم می‌شد. آنها باید قسمت اول را آماده می‌کردند و قبل از اینکه همان قسمت منتشر شود، کار روی قسمت بعدی را آغاز می‌کردند؛ کرانچ نیز به شکل خودکار وارد زوند توسعه می‌شد و مشکلات بعد از آن به بار می‌آمدند. لیتون ‌و آتیلی اما باور دارند که چنین اتفاقی در Telltale جدید نخواهد افتاد. چند روز پیش هم فهمیدیم که استودیو قصد دارد The Wolf Among Us 2 را به جای اپیزودی، در یک محصول جداگانه و کامل عرضه کند و از سیاست Telltale قدیم دور بماند.

telltale games long awaited wolf among us 2 gets first proper trailer 2023 release window 1644435916789 e1644506317324

آتیلی از اظهار مشکلاتی که Telltale قدیم با آنها درگیر بوده هیچ ابایی ندارد؛ در اصل نباید هم ابا داشته باشد چرا که مدیریت استودیو را بر عهده دارد و وظیفه‌اش از همیشه خطیرتر است. او صرفا با وعده پول و دستمزد نتوانسته ۵۰ درصد کارکنان سابق Telltale را به تیم خود اضافه کند، بلکه با بیان مشکلات و وعده اینکه آنها حل خواهند شد توانسته Telltale جدید را پایه‌ریزی کند.

در کنار موتور گرافیکی بهتر، Telltale جدید سیاست جدیدتری هم برای پیشبرد روند توسعه بازی‌هایش در نظر گرفته. آنها دیگر به جای اینکه یک استودیو، در شهری مثل سن فرانسیسکو داشته باشند و ۴۰۰ نفر کارمند را در همان شهر اداره کنند، تصمیم گرفته‌اند که کار را بین افراد و تیم‌های مختلف در سرتاسر دنیا تقسیم کنند تا هم از کرانچ جلوگیری شود، هم خرج و مخارج‌شان بهتر از قبل شود. آتیلی به همین مسئله نیز اشاره دارد و توضیح می‌دهد:

«دنیا تغییر کرده… تقسیم کار و داشتن چند شاخه مختلف کار رو خیلی آسون‌تر می‌کنه. چه چیزی رو می‌تونیم با خیال راحت برون‌سپاری بکنیم و به تیم‌های خارجی بسپریم؟ کارهای هنری. این روزها همه دارن طراحی‌های هنری رو به تیم‌های مختلف و خارجی می‌سپرن، مگه نه؟ تقریبا ۸۰ درصد کارهامون رو داریم از طریق تیم‌ها و افراد مختلف از سراسر دنیا انجام میدیم و نتیجه‌ای که بهش رسیدیم فوق العاده است. وقتی نتیجه بعضی از کارها که توسط تیم‌های خارج از استودیوی اصلی ساخته شدن رو می‌بینم واقعا شگفت‌زده میشم… پس چرا باهاشون همکاری نکنیم؟ تقسیم کار با تیم‌های مختلف به معنای واقعی کلمه آزادی عمل در پی داره و به شکوفا شدن خلاقیت افراد هم کمک می‌کنه… والبته خرج‌هامون رو هم کمتر می‌کنه و اینطوری می‌تونیم منابع مالی رو بهتر مدیریت کنیم.»

ویژگی‌هایی که دوست داریم در بازی Starfield شاهد آن‌ها باشیم
خواندن

آتیلی در حرف‌هایش به مسئله کرانچ و ارتباط آن با تقسیم کار نیز اشاره می‌کند و می‌گوید که مشتاق همکاری با تیم‌هایی هستند که در این خصوص با آنها هم نظر باشند و به دنبال ایجاد تعادل بین «کار و سلامتی» کارمندان باشند.

اگر موضوعی باشد که آتیلی ذره‌ای هم در خصوص نگرانی نداشته باشد، عدم اشباع بازار با بازی‌های Telltale است. او اصلا این موضوع را جدی نمی‌داند و به گفته خودش، همین که مردم بدانند که Telltale در حال ساخت یک بازی است و نام این استودیو پشت آن محصول قرار دارد، برایش کافی است، حتی اگر آن بازی‌ها مثل قبل مرتب و در بازی‌های کوتاه منتشر نشوند. رسیدن به این هدف قطعا به داستان نیاز دارد و برای داستان نیز به نویسنده احتیاج دارید. به همین دلیل است که AdHoc در حال کمک به توسعه The Wolf Among Us 2 است. حرف‌های آتیلی در این خصوص شاید به نظرتان جالب باشند:

«وقتی به ۴۰۰ نفر دستمزد ندی، وقت و انرژی خوبی برای ایده پردازی یا نوشتن کلیت داستان‌ها داری. اینطوری روند توسعه بازی هم خیلی بهتر جلو میره… ما نمی‌خوایم به جلو حرکت کنیم، مادامی که ندونیم راه درست کدوم طرفیه!»

شاید یکی دیگر از بزرگ‌ترین تغییرات در Telltale جدید این باشد که یک بازی دیگر با فواصل زیاد منتشر نمی‌شود. در سال‌های پیش، Telltale یکی از اپیزودها را می‌ساخت و بعد می‌رفت سراغ توسعه اپیزود بعدی، که در نتیجه به کرانچ ختم می‌شد.

آتیلی می‌گوید که حال بازیکنان می‌توانند مطمئن باشند که وقتی اپیزود اول منتشر می‌شود، باقی قسمت‌ها نیز آماده عرضه هستند و کارشان کامل شده است. این بدین معنی است که بازیکن دیگر نیازی به انتظار چند ماهه برای دیدن ادامه داستان ندارد و می‌تواند خیلی زودتر از چیزی که قبلا بوده، به دنباله قصه دسترسی پیدا کند.آتیلی معتقد است این روند کاری نتیجه بهتری خواهد داشت و ما نیز اگر از چشم مخاطب به محصول نگاه کنیم، قطعا با او هم نظر خواهیم بود.

دنیس لنارت (Dennis Lenart)، از موسسین AdHoc می‌گوید که نوشتن داستان کامل یک فصل از بازی – The Wolf Among Us 2 – قبل از شروع توسعه بازی واقعا حس جدیدی داشته و AdHoc نیز این مسئله استقبال می‌کند:

«این اتفاق باعث شد که تصمیم‌گیری‌های مهم در بازی واقعا تغییر پیدا کنن و ما هم بتونیم برای بازی برنامه‌ریزی بهتری داشه باشیم، مخصوصا در مورد تصمیماتی که بازیکن داخل بازی می‌گیره یا جریان پیشروی گیم‌پلی. وقتی که می‌خوای تصمیمات بازیکن رو طراحی کنی واقعا زمان کم میاد، اما حالا دیگه مجبور نیستیم توی هشت هفته یک اپیزود کامل رو بسازیم، و می‌تونیم مواردی که اولویت دارن رو اول تموم کنیم و بعد به موارد فرعی بپردازیم.»

هرآنچه که باید از بازی Borderlands 3 بدانید
خواندن

telltale03

آتیلی شدیدا باور دارد که این موارد به حذف کرانچ کمک خواهند کرد و هدف خود او نیز داشتن محیط کاری است که اصلا اضافه‌کاری اجباری نداشته باشد. طوری که کارمندان بتوانند زندگی عادی خود را هم داشته باشند و وقتی که شیفت‌شان تمام شد، بروند پی زندگی‌های شخصی خود. او معتقد است که «اینطوری آدم بهتری هم میشید!»

بازگشت Telltale و Bigby Wolf

ماه‌ها کار و تلاش برای آماده کردن The Wolf Among Us 2 برای معرفی، در انتها به همان نمایشی ختم شد که در مراسم گیم آواردز ۲۰۱۹ شاهدش بودیم. آتیلی می‌گوید که آن لحظه خاص، برای تیم Telltale لحظه سرنوشت‌سازی بوده است:

«اون شب واقعا خاص بود. طوری بود که همه‌مون حس کردیم در زمان و موقعیت درست قرار داریم، و می‌خوایم که این اتفاق رو عملی کنیم. همه چیز انقدر خوب بود که ایستاده تشویق‌مون کردن! اون شب، لحظه اثبت خودمون بود، لحظه‌ای که فهمیدیم کاری که در حال انجامش هستیم نتیجه داده.» حال که دو سال از تریلر رونمایی بازی گذشته و چند روز پیش هم شاهد نمایش دیگری از بازی بودیم، کار نویسنده‌ها تمام شده و بیشتر تمرکز تیم سازنده روی موشن کپچر است. آتیلی می‌گوید که بازیکنان در نسخه دوم به جواب بسیاری از سوالات خود خواهند رسید، اما با این حال باز هم سوالاتی برایشان باقی خواهد ماند که بهتر است بی‌جواب بمانند. AdHoc این موضوع را می‌شکافد و می‌گوید:

«بازی The Wolf Among Us 2 زمانی شروع می‌شود که سفید برفی به عنوان معاون شهردار Fabletown انتخاب شده. این نقطه آغازین ما را به نحوه شروع کمیک‌ها نیز نزدیک‌تر می‌سازد و البته در این میان، Bigby هنوز هم مقام کلانتری را دارد و می‌خواهد به محافظت از شهرک ادامه دهد. در فصل اول از بازی با موجودات خیالی بیشتری آشنا می‌شوید و بخش‌های جدیدی از نیویورک را می‌کاوید. شهری که این بار قطعا نقش بزرگتری در داستان خواهد داشت.»

هرمن از AdHoc چنین ادامه می‌دهد: «در واقع این بازی بیشتر از هر بازی دیگه‌ای که Telltale ساخته فرصت برای توسعه داشت، پس حقیقتا امیدواریم که نتیجه خوبی هم داشته باشه. شخصا خیلی مشتاقم که طرفدارها بتونن موقعیت‌های جدید داخل بازی رو پیدا کنن و مشغول تجربه بشن. بدون لو دادن چیزی باید بگم که، بازی مثل کمیک‌هاش تجربه انسان بودن در قالب یک موجود خیالیه. راهی که شما در پیش می‌گیرید پر میشه از انتخاب‌ها و تصمیمات مهم که می‌تونن فکرتونو مشغول کنن.»

رو به گسترش

Telltale Games در کنار The Wolf Among Us 2 بازی دیگری هم در بساط دارد. بازی‌ای اقتباسی از کتاب The Expanse که سریالش هم توسط آمازون ساخته شده. The Expanse قصه منظومه‌ای را تعریف می‌کند که سیاراتش توسط انسان‌ها استعمار شده‌اند؛ انسان‌ها اما به این مقدار راضی نیستند و می‌خواهند بیش از این در فضا کاوش کنند و چیزهای جدید پیدا کنند. همانطور که پروژه The Wolf Among Us 2 با همکاری AdHoc در حال توسعه است، بازی The Expanse نیز با مشارکت Telltale و استودیوی Deck Nine ساخته خواهد شد. Deck Nine در سال ۲۰۲۱ بازی Life is Strange: True Colors را ساخته و منتشر کرده بود. به نظر می‌رسد که این پروژه بیش از TWAU2 شاهد همکاری دو تیم خواهد بود و Deck Nine هم نقش بزرگی در ساخت بازی خواهد داشت. آنطور که پیداست بازی The Expanse قصه‌ای خواهد داشت که توسط Telltale نوشته شده و با صدای Deck Nine روایت خواهد شد! موتور بازی‌سازی نیز همانی است که Telltale می‌خواهد و Deck Nine نیز کار با این موتور را قبول کرده. آتیلی نحوه شروع همکاری با Deck Nine را اینگونه شرح می‌دهد:

نگاهی به بازی‌هایی که هفته سوم آذرماه منتشر می‌شوند ( 15 تا 21 آذرماه)
خواندن

«اوایل ریبوت Wolf 2 بود که به Deck Nine سر زدیم تا بهشون پیشنهاد همکاری بدیم، ولی خیلی زود متوجه شدیم که این تیم با استعداد باید فضای بیشتری برای کار داشته باشن و دست‌شون بازتر باشه، چون قرار بود بازی‌ای ساخته بشه که دنباله هیچ چیزی نبود و کسی ازش انتظارات بی‌خود و بی‌جهت هم نداشت.»

telltale02

استفن فراست (Stephen Frost)، از کارگردانان Deck Nine همکاری با Telltale را بسیار خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید که این فرصت باعث شده تیم‌های خلاق‌شان بتوانند از یکدیگر چیزهای زیادی یاد بگیرند. ناگفته نماند که بازی The Expanse ار لحاظ خط زمانی، پیش درآمدی بر وقایع سریال The Expanse خواهد بود که در حال پخش از آمازون است. آتیلی دلیل خود بر ساخت پیش درآمد را عنوان می‌کند:

«در مورد ساختن پیش درآمد نگرانی‌هایی داشتیم، و مخصوصا کاراکتری رو برای بازی انتخاب کردیم که توی سریال چندان بهش پرداخته نشده بود و پیش زمینه داستانی‌ای نداشت، چون می‌خواستیم خودمون اون رو بنویسیم و گسترش بدیم و حتی اون رو تبدیل به یک کَنون برای آینده شخصیت بکنیم. و خب از کاراکتر Camina Drummer هم واقعا خوش‌مون اومده بود.»

منحصر به‌فرد بودن کاراکتر درامر از آنجا پیداست که او نه اهل زمین است و نه اهل مریخ، بلکه یکی از Belterهاست. بلترها اهل کمربندهای سیارکی، قمرها یا سیارات آنها هستند. Telltale و Deck Nine باور دارند که این می‌تواند موقعیت بسیار خوبی برای سازندگان باشد که شخصیت‌پردازی مورد علاقه خود را با درامر انجام دهند و قصه او را بنویسند. فراست در خصوص درامر می‌گوید که او سوار بر سفینه‌ای غارت‌گر است که در بازی با نام The Artemis شناخته خواهد شد:

«خدمه سفینه از افرادی با شخصیت‌های متفاوت تشکیل شده. بعضی‌ها Belter هستن و بعضی‌ها Inner. بازیکن باید با این افراد ارتباط برقرار کنه، باهاشون کار کنه، به مکان‌های مختلف سفر کنه و البته تصمیماتی در سطح مرگ و زندگی بگیره که روی سرنوشت همه تاثیر داره.» آتیلی هم در تعریف خود از درامر می‌گوید: «درامر به عنوان یه بلتر هم منحصر به‌فرده. درامر یکم اخلاق‌گراست، اما شخصیت‌اش خیلی سیاه و سفیده، اون عصبانیه اما غیرمنطقی یا بی‌انصاف نیست. اون توی انتخاب‌ها و تصمیماتش خیلی محتاطه و روی کارهایی که می‌خواد بکنه خیلی تمرکز داره، ما هم خواستیم نشون بدیم که چطور درامر تبدیل به چنین آدمی شد… که این داسان اصلا وجود نداره و کسی بهش نپرداخته. هیچکدوم از رمان‌ها این قصه رو تعریف نمی‌کنن و سریال هم همینطور. درامر واقعا توی کتاب‌ها حضوری نداره و توی سریال هم خیلی کم‌رنگه، و همین باعث میشه که فرصت خوبی برای ما پیش بیاد تا کاراکتر خودمون رو طراحی کنیم و شما رو همراه با اون به کهکشان ببریم.»

بهترین ماشین‌های بازی Forza Horizon 5
خواندن

کارا گی (Cara Gee) که نقش درامر را در سریال ایفا می‌کرد، در بازی نیز نقش همین شخصیت را ایفا خواهد کرد و علاوه بر صداپیشگی، موشن کپچر را نیز ضبط خواهد کرد تا حرکات مخصوص درامر را با بازیگرش داشته باشیم. تیم سازنده می‌گوید که بازیگران دیگری هم از سریال در بازی The Expanse حضور خواهند داشت که هنوز تیم سازنده نمی‌تواند چیزی در خصوص‌شان بگوید.

telltale04

آتیلی باز هم از شخصیت درامر صحبت می‌کند و شمه‌ای از مواردی که بازیکن می‌تواند منتظرشان باشد را به اشتراک می‌گذارد: «اینکه درامر از چه کسی اطاعت بکنه یا بهش احترام بذاره، با توجه به کارهایی که اون افراد میدن فرق می‌کنه. فکر کنید که درامر با Anderson Dawes و گروه افراطی Beltها کار می‌کنه، اما یهو نظرش عوض میشه و میره به تیم Fred Johnsons که از محافظه کارهاست ملحق میشه؛ اما چرا؟ چه چیزی باعث شده که درامر از گروه افراطی به سمت محافظه‌کارها بره و نظرش رو تغییر بده؟ به نظرم این سوالات برای بازیکن جذاب خواهند بود و برای رسیدن به جواب‌شون، کنجکاو میشن.»

هنوز اطلاعات بیشتری از The Expanse نداریم و باید تا وقتی که سازندگان مناسب می‌دانند صبر کنیم و منتظر اطلاعات بیشتر بمانیم. لیتون می‌گوید که خط مشی Telltale جدید اینگونه است که قبل از حرکت قطار، ریل را اماده کنند و از هموار بودن مسیر اطمینان حاصل کنند.

صحبت‌هایی که دیگر اعضای Telltale هم داشتند ثابت می‌کند که همه آنها برای آینده استودیو هیجان‌زده‌ هستند و امیدهای زیادی برای موفقیت دارند. آتیلی می‌گوید که سیاست‌های جدید را همراه با احترام به میراث گذشته دنبال خواهند کرد:

«همون میراثی که داشتیم ما رو به اینجا رسونده و باعث شده که این کار رو انجام بدیم. ماجراجویی ما ادامه خواهد داشت. قرار نیست به دام تکرار مکررات بیفتیم. Wolf 2 نزدیک‌ترین چیز به ذهنیت مردم از Telltale و بازی‌های ما خواهد بود، و این دقیقا دلیلی‌ـه که داریم همراه با Deck Nine بازی The Expanse رو هم می‌سازیم. اون پروژه از همه لحاظ متفاوته، لحن، صدا، جریان و همه چیز زمین تا آسمون فرق می‌کنه. به کار با تیم‌های داخلی و خارجی ادامه می‌دیم و با آی‌پی‌هایی که به دست میاریم فرصت گفتن قصه‌هایی که دوست داریم رو فراهم خواهیم کرد.

این واقعا بهترین بخش کار ماست، مگه نه؟ باید ریسک کنیم و قصه‌های جدید تعریف کنیم و تا می‌تونیم مردم رو غافلگیر کنیم. مثل یه پروژه فن سرویس می‌مونه. Telltale قصه‌هایی رو میگه که مردم عاشق شنیدن‌شون هستن؛ پس فن سرویس بودن بخشی از اصل کار ماست.»

بازی The Wolf among Us 2 در سال ۲۰۲۳ و در تاریخی نامشخص منتشر خواهد شد.

رضا مدرسی

An adventurer with no arrow in the knee
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x