مقالات ترجمه‌ای

ماندگارترین شخصیت‌های منفی در تاریخ بازی‌های ویدئویی

ضد قهرمانی به محبوبیت قهرمان

همیشه و همه جا کسی که همه از او یاد می‌کنند، قهرمان داستان است. کسی که دنیای در حال فروپاشی را نجات می‌دهد، کسی که پرنسس دزدیده شده را از چنگ آدم‌های بد رهایی می‌دهد، کسی که انتقام خون نزدیکانش را می‌گیرد و … اما هیچ کس به این موضوع نگاه نمی‌کند که یک قهرمان، بدون یک ضد قهرمان نمی‌تواند به خوبی عرض اندام کند. اگر کسی نباشد که پرنسس را بدزدد، اگر کسی نباشد که زمین را در معرض نابودی قرار دهد، اگر کسی نباشد که بخواهید از او انتقام بگیرید، پس قهرمان‌ها چگونه به وجود بیایند و چگونه خود را نشان دهند؟ امروز به سراغ برترین و ماندگارترین شخصیت‌های منفی در تاریخ بازی‌های ویدئویی می‌رویم تا ببینیم چه کسانی واقعا قهرمان‌های ما را به وجود آورده‌اند. با من و پیکسل آرتس همراه باشید.

The Joker

e49079d89abff1f28f96a73ca5eea161

یکی از ماندگارترین شخصیت‌های منفی نه تنها در رسانه بازی‌های ویدئویی، بلکه در سینما و انیمیشن و کامیک بوک، جوکر است! جوکر شخصیتی است که هر کاری از او بر می‌آید، هیچ هدف مشخصی ندارد و تنها دلش می‌خواهد که آشوب به پا کند. شاید اگر بتمن سیاست «عدم آدم‌کشی» را نداشت، جوکر تا این حد نمی‌توانست پیشرفت نماید ولی در تاریخ کامیک‌ها و بازی‌های ویدئویی بسیار سابقه دارد که بتمن، جوکر را به زندان بیندازد و جوکر نیز هر بار با فرار خود آشوبی دیگر به پا کند. اتفاقا شاید نمادین‌ترین دشمن بتمن و یکی از دلایل محبوبیت او همین جوکر باشد! خنده‌های دیوانه‌وار از ته دل، خشونت بی حد و مرز، هوش بالا و کارهای عجیب و غریب، همگی از نمادها و نشانه‌های جوکر هستند. شاید بسیار از شما جوکر را با دو نسخه‌ی ابتدایی سری Arkham بشناسید، ولی باور کنید که دیوانگی او خیلی بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید. جوکر در دو نسخه‌ی ابتدایی سری Arkham که توسط راک استدی ساخته شد حضور داشت، در نسخه‌ی Arkham Origins نیز شخصیت منفی اصلی بود و در نهایت، حتی در عناوین لگویی ساخته شده از بتمن نیز معمولا شخصیت منفی اصلی است. از سال‌ها پیش تا به امروز، شاید کم‌تر شخصیت‌ منفی توانسته باشد به این حد محبوب و ماندگار شود. بدون شک، جوکر یکی از ماندگارترین شخصیت‌های منفی در تاریخ بازی‌های ویدئویی است.

۷ ویژگی کمتر شناخته شده در استیم که احتمالا از آن‌ها چیزی نمی‌دانید
خواندن

Bowser

GSYwAJ3

Bowser از آن قدیمی‌های شخصیت‌ منفی‌ها به حساب می‌آید. اصلا وقتی حرف از نوستالژی می‌شود، ناخوداگاه به سراغ ماریو، Bowser و پرنسس پیچ می‌رویم. Bowser از قدیم الایام به عنوان شخصیت منفی سری محبوب ماریو عرض اندام کرده و از همان ابتدا توانست خود را در دل بازیکنان جا کند. Bowser از نژاد کوپا است که اتفاقا ذاتا نژاد صلح طلبی هستند، ولی به واسطه‌ی اتفاقات و تغییراتی، Bowser تبدیل به شخصیت منفی اصلی سری ماریو می‌شود. زمانی که صحبت از سری ماریو به میان می‌آید، بدان معنا است که تا کنون بیشتر از ۲۰۰ عنوان از این سری ساخته شده و شاید بتوان ادعا کرد که Bowser در بیشتر آن‌ها شخصیت منفی بوده و برای لوله‌کش چاق ما کلی دردسر درست کرده است. در عناوین مختلف شاهد آن بودیم که Bowser، پرنسس پیچ را دزدیده تا ماریو را به دام بیندازد و با شکست او، در نهایت بتواند بر قلمروی قارچ‌ها حکومت کند! Bowser، دشمن خونی ماریو، دشمن دوران بچگی و بزرگ‌سالی بسیاری از ما نیز هست و قطعا جزء ماندگارترین شخصیت‌های منفی بازی‌های ویدئویی قرار می‌گیرد.

Sephiroth

wp2780215

یکی از دلایل محبوبیت بیش از حد نسخه‌ی هفتم سری Final Fantasy، بدون شک حضور سفیروث در آن بود. سفیروث یکی از خوش‌تیپ‌ترین، با استایل‌ترین، جذاب‌ترین و برترین شخصیت‌های منفی است که تا کنون خلق شده. در حقیقت، او را به نوعی می‌توان برادر شخصیت اصلی این نسخه یعنی کلود دانست. قدرت سفیروث به حدی است که از نظر آمار و ارقام، کلود به هیچ وجه از نظر قدرت نمی‌تواند در حد و اندازه‌ی او ظاهر شود. در حقیقت، مقالات زیادی وجود دارند که بیان می‌کنند یکی از معدود کسانی که قدرت شکست سفیروث را دارد، دانته است! یعنی با قدرت کم‌تر از دانته شکست دادن سفیروث تقریبا غیر ممکن می‌باشد. سفیروث خودش را همانند یک خدا می‌بیند ولی در اصل شاید او را بتوان به یک فرشته‌ی از راه به در شده تشبیه کرد. دلیل تک بال سیاه او نیز دقیقا همین مورد بوده و آهنگی که در هنگام نمایش او پخش می‌شود، One Winged Angel، همین مورد را به بازیکن القا می‌کند.

هر آنچه که باید از بازی Ghost of Tsushima بدانید
خواندن

Shao Kahn

618624371 1

یکی دیگر از آن دست شخصیت‌هایی که تمامی بازیکنان قدیمی با او خاطره دارند. برعکس جثه‌ی عظیم و بزرگ این شخصیت، اسم او به معنای رهبر کوچک است! یک پارادوکس بسیار زیبا که افراد استودیوی سازنده‌ی سری Mortal Kombat برای یکی از شرورترین و قدرتمندترین کاراکترهای بازی خود در نظر گرفته‌اند. در نسخه‌های قدیمی این سری و حتی تا نسخه‌ی نهم که یک ریبوت به حساب می‌آمد، این شخصیت چنان با ابهت و فدرتمند ظاهر شده بود که بدون هیچ شکی تمامی طرفداران این سری از او واهمه داشتند. معمولا از او به عنوان حریف مرحله‌ی آخر این سری یاد می‌شود و در بعضی نسخه‌ها شکست دادن او به قدری سخت و دشوار بود که برای بعضی از بازیکنان، این مرحله غیر قابل پیروزی به حساب می‌آمد. او در خط زمانی اول به عنوان یک خدا زندگی کرد و در خط زمانی دوم نیز به عنوان یک نامیرا. در هر صورت اگر بخواهید یک شخصیت منفی قدرتمند، منفور و خفن را طراحی کنید، Shao Kahn می‌تواند نمونه و الگوی بسیار مناسبی براش ما باشد.

Vaas Montenegro

far cry 3 vaas montenegro

بگذارید خیلی کلیشه‌ای شروع کنم: معنای دیوانگی را می‌دانید؟ دیوانگی تکرار یک عمل مشخص به صورت یکسان به دفعات مکرر است و در انتها، انتظار یک نتیجه‌ی متفاوت! تقریبا هر کسی که می‌خواهد شخصیت Vaas Montenegro را معرفی کند، با همین جمله شروع خواهد کرد. بگذارید کاملا بی رودربایستی بگویم، او یک دیوانه‌ی تمام عیار بود. شاید دیوانه‌ترین شخصیتی که یوبی‌سافت در تمام سال‌های بازی سازیش توانسته خلق کند. از همان نسخه‌ی سوم و درخشش همین شخصیت بود که یوبی‌سافت تصمیم گرفت چاشنی دیوانگی را به سری Far Cry اضافه نماید. Vaas Montenegro با تمام دیوانگی‌هایش، با تمام حرف‌هایی که گاها حتی شبیه فیلسوف‌ها بود، با تمام بدی‌هایی که در حق شخصیت اصلی کرد و او را از یک بچه‌ی لوس به یک مبارز تمام عیار شبیه رامبو تبدیل نمود، محبوبیت عجیبی دارد که واقعا دلیلش کاملا مشخص نیست! مگر می‌شود یک نفر اینقدر کارهای منفی انجام دهد و اینقدر بازخورد مثبت بگیرد! Vaas Montenegro جزء بهترین بدهای تاریخ و بدون شک جزو ماندگارترین شخصیت‌های منفی در تاریخ بازی‌های ویدئویی به شمار می‌رود.

انتظارات ما از رویداد اکس باکس 20/20
خواندن

The Illusive Man

492fc78eb4ebb67b67a7e664bd4b7b31

پیش از اتفاقات Mass Effect 1، انسان به فضا دست یافته و همه نوع امکان پیشرفت چه در فرهنگ و چه در تکنولوژی برای او مهیا شده بود. زمان آن رسیده بود که بشریت به همراه دیگر گونه‌های حیات، زندگی‌اش را ادامه دهد. اما همیشه افرادی هستند که عقاید سفت و سختی داشته و با هرگونه تغییری مخالفند، یا حداقل اگر مخالف نیستند، می‌خواهند که همیشه خودشان برترین بوده و دیگران زیر دست آنان باشند. The Illusive Man یکی از همین افراد بود و باید ادعا کنم که یکی از برترین عملکردها را به عنوان شخصیت منفی در سری Mass Effect داشت. تا به حال یا هیچ‌کس یا کم‌تر کسی توانسته به اندازه‌ی او مرموز باشد، همه چیز را از پشت پرده کنترل کند و در عین حال، اینقدر منظم، دقیق و باهوش عمل نماید. The Illusive Man نه قدرت خارق العاده دارد، نه دیوانه است، نه می‌خواهد همه چیز را نابود کند. او تنها به دنبال عقاید خودش است و در این راه از ذهن خود کمک می‌گیرد که به باورپذیرتر شدن هر چه بیش‌تر او کمک می‌کند.

Albert Wesker

84e4bec6d41da8860eeb103089cc0e0b 1

بیایید با خودمان فکر کنیم که یک شخصیت منفی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد: کمی قدرت بدنی بالا، هیکل مناسب، قدرتمند، خوش قیافه، مرموز و در نهایت، در کار خود راسخ باشد. تمامی این المان‌ها را دور هم جمع کنید، همه را کمی تقویت کنید و در مخلوط کن بریزید. محصول نهایی می‌شود Albert Wesker. او از هیچ کاری برای رسیدن به هدفش سر باز نمی‌زند. اگر لازم باشد، همانند آن چیزی که در نسخه‌ی اول سری Resident Evil دیدیم، تمامی یارانش را قربانی می‌کند تا به هدفی مشخص برسد. او می‌خواهد که یک نمونه‌ی انسان برتر باشد! انسانی که روی دست او وجود ندارد و همین عطش به قدرت او است که باعث می‌شود اینقدر برای انجام به هرکاری مصمم باشد. البته او در این راه قدرت‌های غیر انسانی نیز بدست آورده که به هر چه با ابهت‌تر شدن این شخصیت کمک می‌کند. بدون شک او در آینده‌ی سری Resident Evil نیز حضور دارد و لحظه‌ی بازگشت او می‌تواند یکی از بهترین لحظه‌ها برای طرفداران این سری باشد. Albert Wesker بدون هیچ اغراقی، با وجود تمام کارهای کثیفی که انجام داده، یکی از محبوب‌ترین و ماندگارترین شخصیت‌های منفی بازی‌های ویدئویی به شمار می‌رود.

بهترین شبیه‌سازهای بازی‌های رومیزی در سال 2020
خواندن

Ghost

334235

چه کسی هست که حتی شده یک روز در دنیای بازی‌های ویدئویی زندگی کرده و بازی PacMan را تجربه نکرده باشد؟ اصلا فکر کنم یک چیز خیلی غیر معمول و بعید باشد. پس شخصیت‌های منفی و روی مخ این بازی هم قطعا باید در بین  ماندگارترین شخصیت‌های منفی بازی‌های ویدئویی قرار بگیرند! روح‌هایی که هر جا بروید دنبالتان هستید و می‌خواهند شما را شکار کنند. در هزارتوی مراحل مختلف PacMan، قطعا همین روح‌ها هستند که باعث می‌شوند کمی اعصابتان خرد شود و بازی را با عصبانیت ترک کنید! البته بعضی اوقات نیز قدرتی بدست می‌آورید که می‌توانید این روح‌ها را از بین ببرید و آن‌ جا است که زمان تلافی می‌رسد! اینجاست که دیگر می‌توانید خودتان را خالی کنید و اعصابتان آرام شود. البته حتما می‌دانید که این قدرت زمان کمی دارد و باید سریع به حالت قبلی یعنی فرار از روح‌ها بازگردید.

Vergil

Vpg7ZS

آخرین مورد لیست امروز ما شاید محبوب‌ترین آنان نیز باشد! Vergil به قدری محبوبیت بالایی دارد که شاید هم راستای شخصیت اصلی سری یعنی Dante قرار بگیرد و بعضی از بازیکنان حتی او را بیشتر از Dante دوست داشته باشند. Vergil برادر دو قلوی قهرمان قرمز پوش ما است و بنا بر بعضی منابع، به نظر می‌رسد که حتی شاید از او قوی‌تر نیز باشد. از نظر قدرت بدنی و مهارت مبارزه Vergil و Dante در یک سطح هستند ولی با اطمینان می‌توان گفت که Vergil سرعت بالاتری دارد و همین مورد می‌تواند دلیل پیروزی او در یک مبارزه تا پای جان باشد. Vergil نه تنها عناصر لازم برای یک ضد قهرمان عالی بودن را دارد، بلکه حتی برای قهرمان بودن نیز هیچ چیزی کم ندارد! یعنی اگر یک نسخه از سری Devil May Cry ساخته شود و در آن Vergil شخصیت اصلی بازی باشد که باید او را کنترل کنیم، شک دارم کسی ناراحت شود یا آن را نپسندد. برخلاف برادرش Dante، ضد قهرمان ما شخصیتی تقریبا خشک دارد و بیشتر اهل عمل است تا این که همانند Dante ابتدا شخصیت حریفش را خرد کند و سپس استخوان‌هایش را. از نظر تیپ و قیافه نیز Vergil در نقطه‌ی مقابل Dante قرار داشته و معمولا ردایی آبی به تن دارد و موهایش را نیز همیشه رو به بالا حالت می‌دهد. همین تضادهای ظاهری نیز نشان می‌دهد که چقدر شخصیت و روحیه‌ی این دو برادر با یکدیگر متفاوت است. بدون شک، Vergil یکی از ماندگارترین شخصیت‌های منفی در تاریخ بازی‌های ویدئویی و شاید محبوب‌ترین آنان باشد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x