مقالات ترجمه‌ای

ایکس باکس سری اس | هر آنچه که باید از این کنسول بدانید

مدل کوچک‌تر و ارزان‌تر ایکس باکس سری ایکس واقعی است

کنسول ایکس باکس سری ایکس که قرار است قوی‌ترین کنسول دنیا باشد، در تاریخ ۱۰ نوامبر منتشر خواهد شد. اما شرکت مایکروسافت می‌خواهد کنسول جذاب‌تری را نیز در همان روز عرضه کند، پلتفرمی که ایکس باکس سری اس نام دارد.

موردی که ایکس باکس سری اس را بسیار جذاب می‌کند قیمت ۲۹۹ دلاری آن بوده، که این کنسول را در بعضی بازارها حتی از نینتندو سوییچ نیز ارزان‌تر کرده است. با این قیمت، شما از ویژگی‌های گیمینگ نسل بعد چون نرخ فریم حداکثر ۱۲۰ فریم در ثانیه، با وضوح تصویر بین ۱۰۸۰p تا ۱۴۴۰p بهره می‌برید، و بدین صورت شرکت مایکروسافت نیز از این حقیقت که هنوز میلیون‌ها نفر تلویزیون ۴K تهیه نکرده‌اند، نهایت استفاده را می‌کند.

در ماه‌های گذشته، مجلات و سایت‌های بسیاری در مورد شایعات و اخبار کنسول ایکس باکس سری اس که پیش‌تر با نام لاکهارت شناخته می‌شد، مقالات مختلفی نوشته‌اند. حال که این کنسول بالاخره به صورت رسمی معرفی و واقعی بودن آن تأیید شده است، در ادامه می‌توانید هر آنچه که باید در مورد ایکس باکس سری اس بدانید را مطالعه کنید. با ما در پیکسل آرتس همراه باشید.

XSS3

قدرت سری اس چقدر است؟

در سال گذشته گزارش‌های انتشار یافته از لاکهارت، قدرت آن را ۴ ترافلاپس اعلام کرده بودند که در مقایسه با ایکس باکس سری ایکس ۱۲ ترافلاپسی و حتی ایکس باکس وان ایکس ۶ ترافلاپسی بسیار کمتر به نظر می‌رسد. هرچند، ایکس باکس سری اس از یک SSD NVME مدرن استفاده کرده تا زمان بارگیری (Loading) بازی‌ها در آن با سری ایکس برابر شود، و این کنسول همچنین از معماری Xbox Velocity و یک CPU بسیار قوی‌تر از ایکس باکس وان ایکس، بهره می‌برد. همچنین تغییر به معماری RDNA در مقایسه با معماری GCN که در چیپ گرافیکی ایکس باکس وان ایکس استفاده می‌شد، بازدهی بیشتری برای ایکس باکس سری اس نسبت به هر ترافلاپس ارائه می‌دهد، که مقایسه ۱:۱ آن با ایکس باکس وان ایکس (از لحاظ تعداد ترافلاپس) را نمی‌توان قیاس درستی دانست.

ده بازی انحصاری برتر نینتندو سوییچ
خواندن

وجود SSD به تنهایی تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش‌تر در مقایسه با عناوین نسل فعلی کنسول‌ها ارائه خواهد داد، زیرا حال شما می‌توانید به راحتی و با سرعت بسیار بین چندین بازی جابجا شوید، و سرعت صفحات بارگیری در بازی‌ها نیز تنها چند ثانیه یا حتی کمتر خواهند بود. این کنسول همچنین از قابلیت Ray Tracing برای نورپردازی و سایه‌ها نیز بهره برده، که با توجه به قیمت ۲۹۹ دلاریش واقعاً غیرقابل انتظار و شدیداً ارزشمند است. ایکس باکس سری اس بدون شک ارزان‌ترین راه ورودی شما برای تجربه بازی‌های نسل بعد واقعی می‌باشد.

محتویات تبلیغاتی که سال گذشته در مورد ایکس باکس سری اس (لاکهارت آن زمان) لو رفته بودند، به ما نشان می‌دادند که هدف این پلتفرم ارائه یک کنسول نسل بعدی ارزان، برای اشخاصی است که شاید بودجه کمی دارند، یا والدینی که می‌خواهند فرزندانشان جدیدترین بازی‌ها را تجربه کنند، اما لزوماً نیازی نیست این تجربیات به صورت ۴K باشند. حال با معرفی رسمی این کنسول به نظر می‌رسد که این موضوع صحت داشته است. تبلیغات فعلی مایکروسافت ایکس باکس سری اس را کنسولی متمرکز روی وضوح ۱۰۸۰p و در بالاترین حالت ۱۴۴۰p، معرفی می‌کنند که بسیار قدرتمند‌تر از کنسول نسل فعلی ایکس باکس وان اس روی تلویزیون‌های HD می‌باشد، و احتمال پیدا شدن این نوع تلویزیون‌ها در خانه بازیکنان کژوال، و همچنین اتاق خواب کودکان و دانشجویان/دانش‌ آموزان بسیار بیشتر است.

هنور جزئیات رسمی این کنسول توسط شرکت مایکروسافت اعلام نشده، اما با توجه به اطلاعات فعلی، می‌توان مقایسه زیر را در رابطه با سخت افزار ایکس باکس سری اس و ایکس باکس سری ایکس داشت.

هفت بازی برتر دارای حالت Co-op
خواندن
ویژگی‌ها ایکس باکس سری اس ایکس باکس سری ایکس
پردازنده ۸ هسته ۳.۶ گیگاهرتز (۳.۴ گیگاهرتز w/ SMT)
Custom Zen 2 CPU
۸ هسته ۳.۸ گیگاهرتز (۳.۶ گیگاهرتز w/ SMT)
Custom Zen 2 CPU
چیپ گرافیکی ۴ ترافلاپس
۲۰ CU در ۱.۵۶۵ گیگاهرتز
Custom RDNA 2 GPU
۱۲.۱۵ ترافلاپس
۵۲ CU در ۱.۸۲۵ گیگاهرتز
Custom RDNA 2 GPU
حافظه (RAM) ۱۰ گیگابایت GDDR6 ۱۶ گیگابایت GDDR6
پهنای باند حافظه ۸ گیگابایت با سرعت ۲۲۴ گیگ در ثانیه
۲ گیگابایت با سرعت ۵۶ گیگ در ثانیه
۱۰ گیگابایت با سرعت ۵۶۰ گیگ در ثانیه
۶ گیگابایت با سرعت ۳۳۶ گیگ در ثانیه
فضای ذخیره داخلی ۵۱۲ گیگابایت Custom NVME SSD ۱ ترابایت Custom NVME SSD
توان عملیاتی ورودی/خروجی ۲.۴ گیگ در ثانیه به صورت فشرده نشده
۴.۸ گیگ در ثانیه به صورت فشرده
۲.۴ گیگ در ثانیه به صورت فشرده نشده
۴.۸ گیگ در ثانیه به صورت فشرده
فضای ذخیره قابل افزایش کارت توسعه ۱ ترابایتی (دقیقاً با فضای ذخیره داخلی هماهنگ است) کارت توسعه ۱ ترابایتی (دقیقاً با فضای ذخیره داخلی هماهنگ است)
فضای ذخیره خارجی پشتیبانی از HDD خارجی با استفاده از USB 3.2 پشتیبانی از HDD خارجی با استفاده از USB 3.2
درایو نوری بدون درایو، فقط دیجیتال ۴K UHD Blu-Ray Drive
کارایی مورد هدف وضوح ۱۴۴۰p در ۶۰ فریم در ثانیه
حداکثر تا ۱۲۰ فریم در ثانیه
وضوح ۴K در ۶۰ فریم در ثانیه
حداکثر تا ۱۲۰ فریم در ثانیه
رنگ سفید و سیاه سیاه
ابعاد نامشخص ۳۰۱ میلی‌متر در ۱۵۱ میلی‌متر در ۱۵۱ میلی‌متر
قیمت ۲۹۹ دلار، ۲۴۹ پوند، ۲۹۹ یورو ۴۹۹ دلار، ۴۴۹ پوند، ۴۹۹ یورو
تاریخ عرضه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰
۲۰ آبان ۱۳۹۹
۱۰ نوامبر ۲۰۲۰
۲۰ آبان ۱۳۹۹
بهترین بازی‌های شهرسازی و مدیریتی که باید تجربه کنید
خواندن

XSS1

طراحی، پورت‌ها و ویژگی‌ها

سری اس در حقیقت کوچکترین پلتفرم ایکس باکس در تاریخ است، و می‌توان آن را به راحتی در کیف یا کوله‌پشتی‌ها یا حتی درون بدنه برادر بزرگ‌ترش یعنی ایکس باکس سری ایکس جا داد. ایکس باکس سری اس تقریباً از لحاظ حجمی ۶۰٪ کوچک‌تر بوده که این موضوع آن را حتی از ایکس باکس وان ایکس نیز کوچک‌تر می‌کند.

پیش از این شایعات مختلف بیان کرده بودند که سری اس شباهت زیادی به ایکس باکس وان ایکس خواهد داشت، و همانند نسخه «تماماً دیجیتال» این پلتفرم، بدون دیسک نوری عرضه می‌شود، و خب حال با معرفی رسمی این کنسول، شایعات فوق درست از آب در آمده‌اند. این کنسول همچنین از همان پورت افزایش SSD که روی سری ایکس دیده‌ایم پشتیبانی خواهد کرد، که به صورت انحصاری برای کارت‌های حافظه برند Seagate استفاده می‌شوند. سری اس همچنین از رنگ «سفید رباتی» مشابه ایکس باکس وان اس بهره برده، که ممکن است هدف از این کار نزدیک‌تر کردن این کنسول به آن خانواده از ایکس باکس وان از لحاظ طراحی باشد. تفاوت کلیدی در ایکس باکس سری اس، فن صنعتی مانند و سیاه‌ رنگ آن است که به سری اس حس بسیار متفاوتی نسبت به کنسول‌های نسل فعلی شرکت مایکروسافت می‌دهد.

همانند ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس نیز با بهترین هدست ایکس باکس شما، و تمام لوازم جانبی مورد علاقه‌تان از کنسول ایکس باکس وان، از جمله دسته‌های آن کنسول، کار خواهد کرد. این کنسول همچنین تمامی عناوین ایکس باکس وان (بجزء بازی‌های کینکت) را اجرا نموده که باعث می‌شود رکورد بیشترین تعداد عناوین موجود روی یک کنسول در زمان عرضه را داشته باشد.

بهترین شبیه‌سازهای بازی‌های رومیزی در سال 2020
خواندن

XSS2

ایکس باکس سری ایکس، سری اس و GameCore

افراد بی‌اطلاع بسیاری در بخش‌های مختلف اینترنت وجود داشته و می‌گویند که «نگران» آن هستند که سری اس «جلوی پیشرفت بازی‌ها» روی سری ایکس را بگیرد، زیرا سازندگان بازی خود را برای ضعیف‌ترین سخت‌افزار معمول طراحی می‌کنند. هرچند، این موضوع روی رایانه‌های شخصی اتفاق نیفتاده و برای سری کنسول‌های ایکس باکس نیز شاهد آن نخواهیم بود. ده‌ها سال است که سازندگان بازی خود را برای رنج متفاوتی از سخت افزارها طراحی می‌کنند، و ابزار پورت و بهینه‌سازی بازی‌ها برای سطوح سخت افزاری مختلف با گذر زمان بهتر و بهتر شده‌اند.

سازندگان می‌توانند با استفاده از نسخه بتای GameCore، که یک محیط توسعه جدید بوده و قرار است در سال‌های آتی جایگزین سیستم ERA ایکس باکس وان شود، بازی‌ها خود را برای ایکس باکس سری اس نیز آماده نمایند. یکی از مهندسان امنیت اطلاعات با نام کاربری TitleOS در شبکه اجتماعی توییتر، پیش از این و به تازگی از اسناد GDK ماه ژوئن رونمایی نموده، که در آن شاهد حالات پروفایل لاکهارت (ایکس باکس سری اس) و آناکاندا (ایکس باکس سری ایکس) بودیم.

GameCore توسعه عناوین برای ایکس باکس و رایانه‌های شخصی را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده، و در عین حال به سازندگان اجازه می‌دهد تا با کمترین میزان تغییرات در کدنویسی، بازی‌ خود را برای پروفایل‌های سخت افزاری مختلف ایکس باکس بهینه‌سازی کنند. بعضی از عناوین پیش روی ایکس باکس سری ایکس از جمله اولین بازی‌هایی هستند که از GameCore استفاده می‌کنند، و با گذر زمان مایکروسافت این سیستم را بهینه‌تر نموده و آن را در دسترس عموم سازندگان قرار خواهد داد.

بهترین بازی‌های ایکس‌باکس وان
خواندن

GameCore دلیل بسیار بزرگی بوده که به سازندگان اجازه می‌دهد تا بسیار ساده و آسان‌تر ویژگی‌های مختلف بازی‌هایشان را حذف نموده، و آن را با نیازهای سخت افزاری ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس هماهنگ کنند. یک مثال خوب در زمینه آسان بودن کاهش جزئیات گرافیکی بازی‌ها توسط سازنده جهت برابری با نیازهای مورد نیاز یک سخت افزار، می‌تواند نمایش Gears Tactics باشد، که طی آن نمایش زنده به صورت آنی مشاهده کردیم که چگونه بالا بردن یا پایین آوردن جزئیات گرافیکی، می‌تواند باعث کاهش یا بهبود کارایی بازی روی کنسول‌ها شود.

XSS4

تاریخ عرضه، قیمت و پیش‌خرید ایکس باکس سری اس

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره داشتیم، شرکت مایکروسافت قیمت ایکس باکس سری اس را ۲۹۹ دلار (۲۴۹ پوند در انگلستان)، اعلام کرده، که یعنی در بعضی بازارها قیمت آن از نینتندو سوییچ نیز کمتر خواهد بود. این کنسول در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ (مصادف با ۲۰ آبان ۱۳۹۹) در کنار ایکس باکس سری ایکس منتشر می‌شود. همچنین سخنانی در مورد انتشار این کنسول به صورت جهانی مطرح شده است، که به نسبت عرضه محدود ایکس باکس وان در سال ۲۰۱۳، می‌تواند مناطق بسیار بیشتری از دنیا را پوشش دهد. در سراسر دنیا، تمامی بازارهایی که هم‌اکنون توسط برند ایکس باکس پشتیبانی می‌شوند، در تاریخ ۱۰ نوامبر(مطابق با دهم آبان‌ماه ۱۳۹۹)، کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس را نیز دریافت خواهند کرد.

علاوه بر آن، در بعضی بازارهای خاص می‌توان هزینه خرید سری اس را به واسطه سیستم Xbox All Access، به صورت اقساط ۲۴ ماه (ماهیانه ۲۵ دلار) پرداخت کرد. این قرارداد همچنین به شما اشتراکی دو ساله از سرویس Xbox Game Pass Ultimate را داده و بدین صورت شما از همان ابتدای خرید کنسولتان به بیش از صدها بازی مختلف دسترسی خواهید داشت.

بررسی ریمیک، ریمستر و ریبوت
خواندن

در مورد زمان پیش‌خرید نیز باید بگوییم که پیش‌خریدها در تاریخ ۲۲ سپتامبر برای هر دو کنسول باز شده، و فرصتی تقریباً دو ماهه را تا قبل از عرضه آن‌ها در تاریخ ۱۰ نوامبر برای شما فراهم می‌آورند.

شمارش معکوس

با توجه به این موضوع که قرار است ایکس باکس سری ایکس و پلی‌استیشن ۵ از لحاظ قیمت نسبتاً گران باشند، سری اس می‌تواند گزینه بسیار جذابی برای آن دسته از مخاطبین باشد که دوست دارند نسل بعدی را تجربه نمایند، اما نمی‌خواهند (یا نمی‌توانند) هزینه بسیار زیادی را برای دستیابی به نسل بعد گیمینگ پرداخت کنند. خصوصاً وقتی شرایط اقتصادی فعلی در سال ۲۰۲۰ را در نظر بگیریم.

نظر شما در مورد کنسول ایکس باکس سری اس چیست؟ در بخش دیدگاه‌ها نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع
Windows Central
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x