مقالات ترجمه‌ایمنتخب سردبیر

V-Sync چیست؟

راهی برای از بین بردن بریدگی تصویر

اگر شما تازه به پی‌سی گیمینگ رو آورده باشید، بدون شک گزینه‌های مختلف گرافیکی موجود در هر بازی بر روی این پلتفرم، شما را گیج کرده است. در میان این گزینه‌ها، معمولا یک بخش به نام V-Sync وجود داشته که می‌توانید جلوی آن را تیک بزنید. خب این V-Sync چه بوده و در حقیقت چه کاری انجام می‌دهد؟ کارکرد آن به چه صورت است؟ آیا به فریم‌ریت دریافتی شما آسیب خواهد رساند؟ با مطالعه این مقاله، جواب سوالات خود را بدست آورید.

V-Sync چه کاری انجام می‌دهد؟

V-Sync یک هدف دارد: از بین بردن بریدگی‌های تصویر (Screen Tearing).

0 B17jPOMzGD7qwDHG

این اتفاق در چه مواقعی رخ می‌دهد؟ اساسا، بریدگی تصویر زمانی رخ داده که فریم‌ریت درون بازی از نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate) مانیتور شما بیشتر باشد. اکثر مانیتورهای معمول و استفاده شده در صنعت گیم دارای نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز (Hz) می‌باشند، بدین معنی که آن‌ها تنها قابلیت نمایش ۶۰ فریم در هر ثانیه را دارند. هر فریمی بالاتر از آن باعث پیدایش بریدگی تصویر می‌شود.

البته، مانیتورهایی با نرخ تازه‌سازی بالاتر چون ۱۲۰ هرتز، ۱۴۴ هرتز و حتی ۲۴۰ هرتز نیز وجود دارند، اما این مانیتورها نیز از بریدگی تصویر مصون نیستند – هر گاه فریم‌ریت از نرخ تازه‌سازی بالاتر برود، بریدگی تصویر اتفاق خواهد افتاد.

V-Sync چگونه کار می‌کند؟

نحوه کارکرد V-Sync بسیار ساده است. تنها کاری که این گزینه انجام می‌دهد، قرار دادن یک حد نهایی برای فریم‌ریت بوده، که حداکثر فریم‌ریت دریافتی شما را با نرخ تازه‌سازی مانیتورتان برابر می‌کند. مشخصا این موضوع جلوی رخ دادن بریدگی تصویر را گرفته زیرا پس از فعال کردن آن، GPU شما بیش از نرخ تازه‌سازی مانیتورتان فریم تولید نخواهد کرد.

قیمت Xbox Scarlett چقدر خواهد بود؟
خواندن

screen tearing blacklist

آیا V-Sync بر روی فریم‌ریت شما تاثیر خواهد گذاشت؟

اگر محدودیت اعمال شده برای هماهنگی میزان فریم‌ریت با مانیتور شما را کنار بگذاریم، آیا V-Sync بر روی نهایت فریم‌ریت بدست آمده توسط شما نیز تاثیر خواهد گذاشت؟

ساده بخواهیم بگوییم، متاسفانه بله. در صورتی که GPU شما نتواند به صورت مداوم ۶۰ فریم در ثانیه تولید کند، ممکن است V-Sync فریم‌ریت شما را در پایین‌ترین حالت تا ۳۰ فریم در ثانیه محدود نماید. این مشکل را می‌توان به آسانی با بافرینگ سه‌گانه (Triple Buffering) حل کرد، البته این گزینه نیز می‌تواند مشکلات خودش را داشته باشد.

جایگزین‌هایی برای V-Sync

خوشبختانه دو جایگزین برای V-Sync وجود داشته که هیچ یک از مشکلات ذکر شده را ندارند: G-Sync از شرکت Nvidia و FreeSync از شرکت AMD.

g sync vs freesync

دو تکنولوژی ذکر شده هر یک در اختیار شرکت‌های نام برده قرار داشته و می‌توانند بدون گذاشتن اثر منفی بر روی فریم‌ریت شما، مشکل بریدگی تصویر را به صورت کامل برطرف نمایند.

نکته منفی این دو راه حل آن بوده که هم GPU و هم مانیتور شما هر دو باید از این تکنولوژی پشتیبانی کنند. FreeSync را می‌توان در مانیتورهای مختلف، از مانیتورهای ارزان‌تر تا مانیتورهای گران‌قیمت پیدا کرد، در حالی که G-Sync معمولا تنها در مانیتورهای پر هزینه‌تر استفاده شده است.

آیا شما باید از V-Sync استفاده کنید؟

در صورتی که مانیتور شما قابلیت پشتیبانی از G-Sync یا FreeSync را نداشته باشد، سوال پیش آمده آن است که آیا شما باید از V-Sync استفاده کنید؟

G SYNC example screen tearing

متاسفانه هیچ جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد. توصیه ما این بوده که عملکرد GPU خود در بازی‌های مختلف را بررسی نمایید. اگر فریم‌ریت شما در یک بازی به صورت مداوم بالای ۶۰ فریم بوده و افت فریم ندارید، استفاده از V-Sync در آن عنوان مشکلی نخواهد داشت.

بهترین بازی‌های نادیده گرفته شده در نسل هشتم
خواندن

از سوی دیگر اگر فریم‌ریت شما دائما پایین‌‌تر و بالاتر از ۶۰ فریم رفته، و نمی‌خواهید با محدودیت ۳۰ فریم در ثانیه نیز روبرو شوید، پس:

  1. فعال کردن گزینه بافرینگ سه‌گانه را امتحان نمایید. اگر این ویژگی در بازی وجود نداشته یا آن که گزینه آن موجود بوده، اما مشکلات خود را به وجود می‌آورد، توصیه می‌کنیم به راه حل بعدی مراجعه نمایید.
  2. تنظیمات بازی را کمی دست کاری نموده و تلاش کنید تا بازی در همه مواقع بالای ۶۰ فریم اجرا شود.

نهایتا، اگر هیچ یک از راه‌ حل‌های بالا جواب ندادند، بهتر است با همان فریم‌ریت پایین‌تر بسازید. هر چه نباشد، یک تجربه ۳۰ فریم تمیز بهتر از داشتن فریم بالای ۶۰ ولی بریدگی‌های تصویر متعدد است. در این حالت، در صورتی که پیش از این تعدادی از تنظیمات را پایین آورده بودید تا به فریم ۶۰ متداوم برسید، حال می‌توانید تمامی تنظیمات را در بالاترین حالت خود قرار داده و از جزییات گرافیکی بی‌نظیر بازی خود لذت ببرید.

اگر می‌خواهید از دردسرهای موجود در صورت استفاده از V-Sync دوری کنید، توصیه ما این بوده که بسته به GPU خود، مانیتوری تهیه کنید که از تکنولوژی‌های FreeSync یا G-Sync پشتیبانی نماید.

منبع
Gaming Scan
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x