مقالات ترجمه‌ایمنتخب سردبیر

۱۰ جلد برتر بازی‌های ویدیویی

و خالقین آن‌ها

بخش بزرگی از جامعه مخاطب بازی‌های رایانه‌ای نقد نمی‌خوانند و اخبار توسعه بازی مورد علاقه خود و افراد پشت آن را دنبال نمی‌کنند. به جای تمام این‌ها، آن‌ها به سادگی تنها هنگامی که در یک فروشگاه در حال قدم زدن هستند، جذب جلد زیبا  و چشم نواز یک بازی می‌شوند. به همین دلیل طراحی بصری جلد بازی و نام بازی بخش بسیار مهمی از کمپین بازاریابی بازی هستند و تاثیر زیادی روی موفقیت تجاری بازی دارد. در این مقاله، ما ۱۰ جلد مطرح و زیبایی را که بخشی از خاطرات بسیاری از بازیکنان و منتقدان هستند، انتخاب کرده‌ایم و بررسی می‌کنیم.


Ico

10 remarkable game covers and their creators 1565176196570 1565176340 2

طراح جلد: فومیتو اوئدا (Fumito Ueda)

کارگردان پروژه، Fumito Ueda، که با بازی‌های Shadow of the Colossus و The last guardian شناخته شده است، طراح جلد نسخه ژاپنی بازی است. او قصد داشت چیزی بسازد که در کنار بازتابی ساده از داستان بازی، پر از تمثیل باشد. منبع الهام اصلی او آثار نقاش سوررئالیست ایتالیایی جیورجیو دی کیریکو (Giorgio de Chirico) بود. منبعی که کاملا با اتمسفر جهان بازی Ico همخوانی داشت.


10 remarkable game covers and their creators 1565176196570 1565176340 1
کارهای جیورجیو دی کیریکو تاثیر مستقیم روی طرح جلد Ico داشت. نقاشی «معمای یک روز» سال ۱۹۹۴

با وجود این که Ico در ژاپن به محبوبیت بسیاری دست پیدا کرد، فروش جهانی خوبی نداشت. بعدها مدیریت ناشر بازی، Sony Entertainment عنوان کرد علت فروش ضعیف بین المللی بازی نداشتن نام انگلیسی معقول و جلد معمولی آن در آمریکای شمالی بوده است.


Star wars: Knights of the old republic

10 remarkable game covers and their creators 1565176196570 1565176340 3


طراح جلد: مایک سس (Mike Sass)

مایک سس، کسی که ۱۲ سال برای Bioware کار کرده است، مسئولیت طراحی جلد Knights of the old republic را بر عهده داشت. او با کار چالش برانگیزی روبرو بود، زیرا باید همزمان با حفظ ارزش‌ها و خصوصیات مجموعه، شخصیت‌ها و داستان جدید بازی را نشان می‌داد. سس بعدها کار روی Star wars را به عنوان تجربه‌ای شگفت انگیز و سخت به دلیل محبوبیت سری عنوان می‌کند. طرفداران هر گونه مغایرت کار با قواعد و اصول دنیای جنگ ستارکان را به راحتی تشخیص می‌دادند. او از آثار هنرمند آمریکایی درو استروزان (Drew Sturzan)، خالق ۱۵۰ پوستر برای فیلم‌های هالیوودی، الهام گرفت. یکی از کارهای او، پوستر فیلم جنگ ستارگان بود.

مجله پیکسل‌مگ - شماره اول
خواندن
10 remarkable game covers and their creators 1565176196570 1565176340 19
درو استروزان روی پوستر Blade runner، Indiana jones و Star wars: Episode III – Revenge of the sith کار کرد

جلد KotOR به دلیل ارائه محیط جدید در قالب هنری قدیمی تبدیل یه یکی از آثار شاخص در صنعت بازی شد. سس بعدها به کار روی Jade empire، Dragon age: Origins و Mass effect پرداخت.


Doom

10 remarkable game covers and their creators 1565176196570 1565176340 4

طراح جلد: دون ایوان پونچاتز (Don Ivan Punchatz)

طراح جلد بازی Doom، هنرمند آمریکایی به نام دون ایوان پونچاتز است. پونچاتز پیش از Doom در نشریات مطرحی مانند TIME و National geographic کار کرده بود. همچنین آثار او در آلبوم‌های موسیقی استفاده می‌شد و در زمینه جلوه‌های ویژه در سینما نیز فعالیت داشت. در سال ۱۹۹۳ او برای طراحی جلد و لوگوی بازی شوتر جدید id software استخدام شد.

طبق نظر طراح هنری ارشد،آدریان کارمک (Adrian Carmack)، بازی Doom یک بازی خشن و خونین درباره جنگ با شیاطین بود و جلد بازی باید این امر را نشان می‌داد. کارمندان id به عنوان مدل برای بازی عمل می‌کردند و جان رومرو (John Romero) در نقش مدل Doomguy فعالیت می‌کرد برای جلد بازی شد.

او می‌گوید :«دون پونچاتز، تصویرگری که لوگوی Doom و جلد معروف بازی را خلق کرد، اواسط سال ۱۹۹۳ با یک مدل بدن مذکر به id آمد. کار مدل این بود که ژست‌های مختلف در قالب سرباز روی جلد بازی بگیرد. او به مدت ۱۰ دقیقه این کار را انجام داد، ولی ما نتوانستیم حالتی را که مناسب جلد بازی باشد پیدا کنیم. ما تلاش می‌کردیم به مدل بگوییم چه ژستی باید بگیرد ولی او نمی‌توانست صحنه موردنظر ما را تجسم کند. در حالی که بسیار خسته شده بودم، پیرهنم را درآوردم و گفتم تفنگ را به من بدهد، روی زمین برود و مانند یکی از شیاطین بازی بازویم را بگیرد. دون چندین عکس گرفت، تفنگ را در حالات مختلف گرفتم، مدل یک بار پای مرا گرفت، بک بار بازوی دیگرم را و… در آخر به نظر همه ما حالتی که در آن شیطان بازوی مرا گرفته بود بهترین حالت بود. بدین ترتیب جلد بازی Doom خلق شد.»

ماندگارترین شخصیت‌های منفی در تاریخ بازی‌های ویدئویی
خواندن
10 remarkable game covers and their creators 1565176196570 1565176340 25
پونچاتز قسمت شکم لباس کاراکتر اصلی را باز گذاشت تا ارجاعی به رومروی نیمه برهنه باشد

پونچاتز دستمزد خود را کم کرد تا در بودجه محدود بازی بگنجد. id به او قسمتی از سود بازی را پیشنهاد کرد، اما او قبول نکرد. او بعدها با خنده می‌گفت:‌«از کجا می‌دانستم که بازی به سود فوق العاده‌ای می‌رسد؟»

دون ایوان پونچاتز در سال ۲۰۰۹ به دلیل حمله قلبی در گذشت و در ذهن بسیاری از بازیکنان به عنوان کسی که Doomguy را به تصویر کشید، ماندگار شد.


Diablo II

10 remarkable game covers and their creators 1565176196570 1565176340 5

طراح جلد: جرالد برم (Gerald Brom)

عکس مسافر شروری که روی جلد بازی Diablo II قرار دارد توسط هنرمند آمریکایی، جرالد برم، به تصویر کشیده شد؛ کسی که روی پروژه‌هایی مانند Doom II ،Magic: The gathering و بازی‌های دیگر هم کار کرده است.

او درباره سبک کارش می‌گوید:« من عاشق هیولاها هستم، چیزهای ترسناک را دوست دارم. این چیزها مرا سرحال می‌کنند. این‌ها شیاطین درونم را راضی می کنند. اگر از نزدیک به آن‌ها نگاه کنید، متوجه می‌شوید زیبایی‌ را در قسمت‌های تاریک‌تر چیزهای اطرافم جستجو می‌کنم. من بیشتر مجذوب قسمت‌های رومانتیک و گوتیک چیزهای شیطانی می‌شوم، حتی در مواجهه با فرم‌های عجیب‌تر مانند تراژدی و مرگ.»


Half-life 2

10 remarkable game covers and their creators 1565176196570 1565176340 7

طراح جلد: ذبیح انج (Dhabih Eng)

کسی که تصویر مدرن فیزیکدان معروف با دیلم را ساخت، هنرمند جوان آمریکایی-تایلندی، ذبیح انج بود. او از سن ۶ سالگی بازی می‌کرد و از زمان مدرسه، وقتی مجله‌های بازی‌های رایانه‌ای را به تصویر می‌کشید به شهرت رسید. در سال ۱۹۹۸، انج در شرکت Valve به عنوان یک طراح آزاد کار می‌کرد و گوردون فریمن (Gordon Freeman) را به تصویر می‌کشید.

10 remarkable game covers and their creators 1565176196570 1565176340 33
نمونه‌ای از تصویرگری‌های ذبیح انج و چاک جونز

در سال ۱۹۹۹، انج کار تمام وقتی در Valve پیدا کرد و به طور فعال در پروسه توسعه Half-life 2 نقش داشت. او ظاهر شخصیت اصلی بازی را دوباره طراحی کرد و بسیاری از شخصیت‌های کلیدی شماره دوم سری را مانند Alyx، Eli، G-man و بسیاری شخصیت‌های دیگر بازی را به تصویر کشید.

داستان بازی Halo Infinite چگونه پیش خواهد رفت؟
خواندن

Grim fandango

10 remarkable game covers and their creators 1565176196570 1565176340 8

طراح جلد: پیتر چن (Peter Chan)

جهان Grim fanadango توسط طراحش، پیتر چن، به تصویر کشیده شد؛ کسی که روی عناوین دیگر Lucas arts مانند Full throttle، Monkey island 2 و بازی‌های دیگر این استودیو کار کرده است.

او فیلم‌های نوآر را با Humphrey Bogart و The day of the dead ترکیب کرد. The day of the dead که در زبان اسپانیایی Dia de los muertos نام دارد، مراسمی است که برای بزرگداشت مردگان در آمریکای مرکزی و جنوبی برگزار می‌شود و چندین روز طول می‌کشد.

در طی این مراسم مردم لباس‌هایی با طرح اسکلت به نام Calaca می‌پوشند و شیرینی‌هایی به شکل جمجمه به نام Calavera درست می‌کنند (فامیل شخصیت اصلی بازی‌ هم همین است) و در کارناوال‌های مختلف شرکت می‌کنند.

10 remarkable game covers and their creators 1565176196570 1565176340 36

شایان ذکر است که مدل‌های سه بعدی روی جلد نسخه اصلی از روی تصاویر ساخته چن طراحی شده بودند. با این حال، نسخه ۲۰۱۵ مستقیما از کارهای این هنرمند استفاده می‌کند.


The elder scrolls II: Daggerfall

10 remarkable game covers and their creators 1565176196570 1565176340 10

طراح جلد: مارک جونز

این بازی پیش از بازی موفق Morrowind منتشر شد. همه این بازی را می‌شناسند ولی افراد کمی هستند که از واقعیت آن خبر دارند. این بازی جهان فوق‌ العاده بزرگی داشت که اجرای آن‌ها برای کامپیوترهای مدرن آن زمان بسیار سخت بود. به همین دلیل سری The elder scrolls برای بسیاری از شماره سوم شروع شد.

10 remarkable game covers and their creators 1565176196570 1565176340 9

جلد بازی Underkin را نشان می‌دهد که نقش مهمی در Daggerfall دارد. طراح جلد این بازی مارک جونز است که در مراحل پایانی ساخت The elder scroll: Arena به تیم Bethesda پیوست. جونز خود را طرفدار سبک فانتزی تاریک می‌داند و اعتقاد دارد دوره کارش روی The elder scroll از بهترین سال‌های زندگیش بوده است.

مایکروسافت و بازی‌های ابری
خواندن

بعدها جونز بازی Daggerfall را به عنوان موجودی که پیوسته در حال تکامل بود توصیف می‌کرد. همه با سرعت بالایی کار می‌کردند و ایده‌های زیادی داشتند. در پایان تنها سه طراح از بیست طراح تیم توانستند تا پایان ساخت بازی دوام بیاورند؛ کسانی که یاد گرفته بودند فوق العاده سریع کار کنند.

پس از پایان کار روی Daggerfall، او روی بازی‌های Battlespire، Redguard و Morrowind کار کرد.


Another world

10 remarkable game covers and their creators 1565176196570 1565176340 11

طراح جلد: اریک چاهی (Eric Chahi)

بازی Another World توسط یک نفر ساخته شد: اریک چاهی. او تمام قسمت‌های بازی به غیر از موسیقی آن را ساخت، مانند سبک گرافیکی آن، داستان و جلدش. چاهی عنوان کرد که از عناوین فانتزی و علمی تخیلی بسیاری از ریچارد کوهن (Richard Cohen)، مایکل ویلان (Micheal Whealan)، فرانک فرازتا (Frank Frazetta) و زجیسلاو بکینسکی (Zdislaw Bekinski) الهام گرفت. علاوه بر هنرمندان، او از برخی آثار سینمایی (Star wars)، مانگا (Dragon ball) و کتاب (Dune ،Hyperion) هم الهام کرفت.

پس از Another world، او مشغول توسعه Heart of darkness و From dust شد. او همچنین به بازنشر و ریبوت‌های بازی اولش کمک کرد.


GTA III

10 remarkable game covers and their creators 1565176196570 1565176340 13

طراح جلد: استفن بلیس (Stephen Bliss)

طرح جلد GTA مدتی طولانی است که تبدیل به امضای Rockstar شده است. از شماره سوم به بعد، جلد این سری سبک خاص جلد کامیک بوکی را پیدا کرد. طراح این جلد استفن بلیس بود که بیش از ۱۵ سال در Rockstar کار کرد. در این مدت او روی جلد تمام پروژه‌های این استودیو مانند GTA III و GTA V کار کرد.

10 remarkable game covers and their creators 1565176196570 1565176340 12

هنگامی که در سال ۲۰۰۱ برای اولین بار وارد Rockstar شد، جلد و سبک گرافیکی GTA III را طراحی کرد. بعدها او با خالقان GTA روی Vice city و بازی‌های پس از آن کار کرد. سبک کار Bliss تحت تاثیر DC و Marvel بود و حس و حال کامیک‌های سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ را داشت، مانند کارهای Robert Crumb، Robert Williams، punk-art و مجله کامیک Raw بود.

قیمت پلی‌استیشن ۵ چقدر خواهد بود؟
خواندن

همچنین Bliss در خلق سبک گرافیکی Red dead redemption و L.A. Noir هم نقش مهمی داشت و برای هر کدام سبک بصری خاصی را خلق کرد. در سال ۲۰۱۶، او Rockstar را ترک کرد تا روی پروژه‌های خودش کار کند.


Borderlands

10 remarkable game covers and their creators 1565176196570 1565176340 14

Borderlands اولین بار در سال ۲۰۰۷  معرفی شد. در آن زمان بازی حال و هوای تاریک تری داشت. یک بازی شوتر واقع گرا، با قابلیت همکاری بین بازیکنان و عناصر RPG بود. تغییر ناگهانی سبک هنری به حالتی روشن تر و جنون آمیز  همه را غافلگیر کرد.



در همان زمان، استودیو Gearbox با سری Brothers in arms شناخته شده بود که فروش متوسطی داشت. توسعه Borderlands سه سال طول کشید، اما در استودیو هیچکس باور نمی‌کرد این بازی در مقایسه با رقیبانش موفقیت تجاری کسب کند. به همین دلیل یکی از موسسان استودیو، برایان منتل (Brian Mantel)، تصمیم گرفت سبک هنری بازی مانند یک کامیک بوک باشد و از اصل «گاو بنفش» که توسط کارآفرینی به نام سث گودین (Seth Godin) ارائه شده است استفاده کنند.

او می‌گوید:«ایده اصلی این است: شما در یک جاده ییلاقی در فرانسه رانندگی می‌کنید و دامداری‌های زیبا را زیر نور آفتاب می‌بینید. همه آن‌ها تا چند کیلومتر بسیار زیبا هستند، اما پس از آن گاوها در هم می‌روند و زیباییشان را از دست می‌دهند. Godin می‌گوید اگر در همین حین ناگهان یک گاو بنفش ببینید، خواهید گفت: وای! آن فوق العاده است!»

این گونه بود که جلد جسورانه بازی Borderlands خلق شد. بر اساس شایعات، جلد نسخه اصلی پر هیجان تر بود. این رویکرد بسیار اثر بخش بود و Gearbox توانست در کمتر از یک سال و نیم سه میلیون نسخه از این بازی را بفروشد و طرفداران بسیاری در سراسر جهان به دست آورد.

داستان Halo قسمت هشتم: سقوط Reach و فرار Pillar of Autumn
خواندن

در بیشتر اوقات، پیدا کردن طراح جلد کار بسیار مشکلی است. در بیشتر اوقات، طرح جلد یک بازی حاصل کار تیم بازاریابی است و در برخی موارد، هویت طراح جلد یک راز باقی می‌ماند. به همین دلیل این لیست کامل نیست و به زحمت منظور نویسنده را می‌رساند.

منبع
Cbreaker
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x