تحلیل‌ها و یادداشت‌ها

آیا بازی‌های بتسدا و زنیمکس انحصاری مایکروسافت خواهند بود؟

بررسی سه احتمال برای آینده‌ی خرید مایکروسافت

تابستان گذشته بود که مایکروسافت با پرده‌برداری از خرید جدید خود، بتسدا/زنیمکس رسانه‌ها و اینترنت را به آتش کشید. با خرید بتسدا اکنون دست مایکروسافت از هر زمان دیگری پُرتر است. از بازی‌ها و سری‌های کهنه‌کار و تحسین‌شده چون دوم (DOOM)، الدر اسکرولز (The Elder Scrolls) و ولفنشتاین (Wolfenstein) گرفته تا استودیو‌های خلاق و باکیفیت مانند آرکِین (Arkane). حال که به نهایی شدنِ خرید مایکروسافت نزدیک می‌شویم، بد نیست تحلیلی بر یکی از بزرگترین سوالات گیمرها و رسانه داشته باشیم.

سه سناریوی محتمل برای آینده‌ی ایکس‌باکس و زنیمکس

در سال‌های گذشته مایکروسافت با خرید‌های زنجیره‌ای خود، به شدت در صدد ارتقاء کیفیت لاین‌آپ آینده‌ی گیم‌پس و گسترش استودیو‌های فرست پارتی خود برآمده است. مسلماً اضافه شدنِ امثال آبسیدین (Obsidian)، نینجا تئوری (Ninja Theory) یا پلی‌گراوند گیمز (Playground Games) به گستره‌ی اکس‌باکس گیم استودیوز (Xbox Game Studios) در سال‌های آینده هم از بُعد کمّی به گیم‌پس و مایکروسافت کمک خواهد کرد و هم اضافه شدنِ چند بازی بزرگِ مین‌استریم همچون Hellblade 2 و Avowed می‌تواند مخاطبان زیادی را سمت پلتفرم‌های مایکروسافت و گیم‌پس بکشاند. اما اکنون پرونده‌ی خرید جدید مایکروسافت از هر زمان دیگری به نهایی شدن نزدیک‌تر و البته بحث‌برانگیزتر و مبهم‌تر است. انحصاری یا مولتی‌پلتفرم؟ مسئله این است!

وسعت بتسدا و خرید مایکروسافت سوالات زیادی برایمان بر جا گذاشته است. بسیاری از اصحاب رسانه با مثال زدنِ ماینکرفت چنین استدلال می‌کنند که مایکروسافت قرار نیست بازی‌های مایکروسافت را تماماً انحصاری اکس‌باکس و ویندوز ۱۰ بکند. برخی دیگر نیز بر این باورند که ۷.۵ میلیارد دلار پول مایکروسافت قاعدتاً باید منجر به انحصاری شدنِ بازی‌های بتسدا گردد. این قرار در هفته‌های آینده و احتمالاً تا پایانِ ماه مارچ نهایی شود و ما هم به پاسخ سوالمان برسیم، اما تا آن با من و پیکسل آرتس همراه باشید تا تمام سناریو‌های ممکن را با دلیل و برهان بررسی کنیم:

مقایسه وضعیت زمان انتشار دو بازی Cyberpunk 2077 و The Witcher 3
خواندن

احتمال اول: انحصار کامل بازی‌های بتسدا

یکی از احتمالاتِ بسیار محتمل انحصاری شدنِ تمام بازی‌های آینده‌ی بتسدا است؛ در نتیجه‌ی تمام عناوین آینده مثل الدر اسکرولز ۶ و استارفیلد فقط برای پلتفرم‌های مایکروسافت عرضه شده و روز اول در گیم‌پس باشند. دلایل متعددی برای نقض این احتمال آورده می‌شود، برای مثال عده‌ای می‌گویند که مایکروسافت باید پولی که پرداخته را بازگرداند، در نتیجه به پورتِ بازی‌های بتسدا برای سونی و نینتندو نیاز دارد. شاید بهتر است به سخنان فیل اسپنسر اشاره کنیم: «مایکروسافت نیازی به انتشار بازی‌های زنیمکس برای دیگر پلتفرم‌ها ندارد». همینطور اینکه بازی‌های بتسدا همواره مولتی‌پلتفرم بوده‌اند و مانند ماینکرفت، برای انحصاری شدن زیادی بزرگ و محبوب هستند. مایکروسافت ماینکرفت و حتی افزونه‌های آن مثل ماینکرفت دانجنز (Minecraft Dungeons) نیز برای پلتفرم‌های دیگر عرضه شدند. آیا بازی‌های بتسدا نیز به سرنوشت ماینکرفت خواهند رسید؟ علارغم اینکه گیمرهای بسیاری امید دارند که بازی‌های بتسدا را روی پلتفرم‌های سونی یا نینتندو بازی کنند، اما باید بگوییم که مایکروسافت دلایل کافی برای انحصاری کردنِ تمام محتویات بتسدا دارد. مقایسه‌ی بازی‌های داستان‌محورِ بتسدا با یک بازی سرویس‌محور مثل ماینکرفت مقایسه‌ی دقیقی نیست و استدلال شفافی از آب درنمی‌آید. حضور عناوینی مثل الدر اسکرولز ۶، ولفنشتاین ۳، DOOM، ایندیانا جونز، استارفیلد و عناوین دیگر بتسدا در میان عناوین انحصاری مایکروسافت که به آسانی با گیم‌پس قابل تجربه هستند، بدون شک افراد بی‌شماری را وارد به اکوسیستم مایکروسافت می‌نماید. مایکروسافت در سال‌های نسل هشتم، چنین برگ‌های برنده‌ی پرتعدادی نداشته است و تصور کنید عناوین پرتعداد و باکیفیت بتسدا، در کنار بازی‌های جدید ایکس‌باکس گیم استودیوز چه لاین‌آپ وسوسه‌برانگیز و پرباری خلق کند! اما آیا مایکروسافت که همواره با هدف گسترش تجربه‌ی گیمینگ برای افراد بیشتر پیش رفته است، حاضر خواهد بود دست بسیاری از گیمرها را از بازی‌های بتسدا کوتاه کند؟ آیا مایکروسافت بیخیال سودِ بازی‌های سیستم‌سلری مثل الدر اسکرولز می‌شود؟

داغ‌ترین شایعات کنفرانس ایکس‌باکس در E3
خواندن

احتمال دوم: مولتی‌پلتفرم ماندن بازی‌های بتسدا

شاید مایکروسافت به همان شکلی که اکتیویژن (Activision) به بلیزارد (Blizzard) نگاه می‌کند، زنیمکس را در نظر دارد. یک زیرمجموعه‌ی مستقل که درآمدزاییِ آن در اولویت قرار دارد. در واقع شاید مایکروسافت تصمیم به محروم کردنِ بسیاری از گیمرها از بازی‌های بتسدا نگیرد و صرفاً جذب مخاطب را به ارائه‌ی تجربه‌ای راحت‌تر و بهتر خلاصه کند. در واقع شما می‌توانید الدر اسکرولز ۶ را با قیمت ۷۰ دلار روی پلی‌استیشن ۵ خود تجربه کنید، اما اگر به پلتفرم‌های مایکروسافت رجوع کنید، به راحتی با گیم‌پس و All Access تجربه‌ی مقرون به صرفه‌تر و با کیفیت‌تری خواهید داشت. گرچه دلایل بسیاری برای نقض این احتمال وجود دارد. مایکروسافت برای کاربران بیشتر گیم‌پس به دلایل موجه‌تری نیاز دارد. با رجوع به اظهارات مت بوتی و فیل اسپنسر، احتمال وقوع این سناریو از دیگر سناریوها کمتر است، در هر حال چرا مایکروسافت باید ۷.۵ میلیارد دلار برای ثابت نگهداشتنِ اوضاع بپردازد؟ اگر قصد فقط آوردنِ بازی‌های بتسدا به گیم‌پس بود، آیا الزامی برای خرید زنیمکس وجود داشت؟

احتمال سوم: سناریوی یک به یک

این سناریو محتمل‌تر و البته منطقی‌تر از دو سناریوی پیشین است. مت بوتی نیز پیش‌تر اذعان داشته بود که: «وضعیت بازی‌های بتسدا یک به یک بررسی خواهد شد». حدس زدن برخی از بازی‌هایی که مولتی‌پلتفرم خواهند ماند سخت نیست. اگر از ماینکرفت به عنوان مثال استفاده کنیم، قاعدتاً باید انتظار بازی‌های سرویس‌محور مانند The Elder Scrolls Online و Fallout 76 را روی پلتفرم‌های دیگر را نیز داشته باشیم. بازی‌هایی که با آپدیت‌های متعدد و افزونه‌های بزرگ ساپورت می‌شوند و مخاطب ثابت خود را دارند. حذف این عناوین از یک پلتفرم اصلاً برای مخاطب خوشایند نیست و مطمئناً مایکروسافت نیز چنین چیزی را نمی‌خواهد و قاعدتاً صلاح یک بازی آنلاین به افزایش جامعه‌ی آماری و مخاطب‌های آن است. گرچه اگر از بحث بازی‌های سرویس‌محور فاصله بگیریم، گزینه‌های دیگری هم در سناریوی یک به یک جای می‌گیرند. احتمال مولتی‌پلتفرم ماندنِ بازی‌های دنباله‌دار بالاتر از دیگر بازی‌هاست (علل خصوص بازی‌هایی که پلات در هم تنیده و داستان منسجم دارند). فرضاً اینکه شما تمام نسخه‌های ولفنشتاین را بازی کرده باشید، اما مجبور شوید برای تجربه‌ی ادامه‌ی داستان به پلتفرم دیگری مهاجرت کنید، اندکی با عقل جور درنمی‌آید. در کل سناریوی یک به یک پرونده‌ی شفافی نیست و نمی‌توانیم به صورت قطعی بگوییم که کدام بازی انحصاری خواهد ماند.

نگاهی به تغییر مسیر سری Assassin's Creed
خواندن

هر یک از سناریوها برای مایکروسافت پیامدهای متفاوتی دربرخواهد داشت. مولتی‌پلتفرم ماندنِ بازی‌های بتسدا قطعاً می‌تواند فرصت جذب مخاطب بیشتر را از مایکروسافت دریغ کند، و با انحصاری کردنِ تمام دارایی‌های زنیمکس مایکروسافت سود زیادی را از دست خواهد داد. در هر حال اسپنسر قبلاً نیز گفته است که ایکس‌باکس و پی‌سی برای هدفی که مایکروسافت در پیش دارد، کافی هستند.

شما چه فکری می‌کنید؟ کدام سناریو به نفع گیمرهاست؟ نظر خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع
https://www.windowscentral.com/
عضویت
اطلاع از
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
بستن
بستن