تحلیل‌ها و یادداشت‌هامطالب اختصاصی

ترتیب بازی‌های یاکوزا | به چه ترتیب بازی‌های سری Yakuza را تجربه کنیم؟

از کاموروچو تا یوکوهاما، از اختلافات مافیایی تا حل پرونده به عنوان کارآگاه خصوصی!

سری بازی Yakuza یا Like a Dragon که تا همین چند سال پیش برای مخاطبان غیر ژاپنی‌اش سری نسبتاً ناشناخته یا کم‌تر شناخته‌شده‌ای محسوب می‌شد، این روزها و به لطف موفقیت‌های چند قسمت آخر سری (به خصوص Yakuza 0 و Yakuza: Like a Dragon)  در میان محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آثار ژاپنی جای گرفته است. با این وجود، عده زیادی از مخاطبان به علت طولانی بودن سری و نسخه‌های گوناگون و متعددی که دارد، در انتخاب نقطه ورودی خود و مسیری که برای تجربه کامل سری باید طی کنند سردرگم مانده‌اند. موضوعی که باعث شده هنوز بسیاری از کسانی که احتمالاً عاشق یاکوزا و دنیا و شخصیت‌های جذابش می‌شوند، فرصت تجربه کردن سری را بدست نیاورده و از یکی از بهترین تجربه‌های ویدیوگیمی عمر خود بی‌نسیب بمانند.

سری Yakuza

قبل از صحبت درباره‌ی ترتیب قسمت‌های مختلف سری و بهترین گزینه برای شما، بهتر است کمی درمورد خود سری Yakuza و ویژگی‌های متمایزی که دارد حرف بزنیم تا مشخص شود آیا این سری در دامنه علایقتان قرار می‌گیرد یا خیر.

اولین نکته‌ای که درمورد فرانچایز محبوب سگا و استودیوی Ryū ga Gotoku لازم است بدانید، ستینگ و مکانی محسوب می‌شود که اتفاقات قسمت‌های مختلف یاکوزا در آن رقم می‌خورد. اصلی‌ترین شهری که تقریباً میان تک تک نسخه‌های Yakuza مشترک بوده و نقش پررنگی در وقایع دارد، کاموروچو (Kamurochō) است. منطقه تفریحاتی بزرگی که حکم بازسازی کابوکیچو (Kabukichō) در مدیوم بازی دارد، منطقه معروف و بزرگی واقع در توکیو که بیشتر با تفریحات بزرگسالانه و دنیای زیرزمینی‌اش شناخته می‌شود. شباهت‌های کاموروچو و کابوکیچو تا حدی پررنگ و قابل مشاهده از آب درآمده که بعد از تمام کردن نسخه‌های متعدد سری احتمالاً می‌توانید چشم‌بسته در خیابان‌های کابوکیچوی ژاپن هم قدم بزنید و نگران گم شدن نباشید!

کاموروچوی سری Yakuza که پر است از کلوپ‌های شبانه و کافه و مراکز تفریحی، منطقه بسیار مناسبی برای به تصویر کشیدن دنیای پشت پرده‌ی یاکوزا و گنگ‌ها و مافیاهای ژاپنی، چینی و کره‌ای بوده و استودیوی Ryū ga Gotoku تقریباً در تمام قسمت‌های سری یاکوزا تا جایی که توانسته، در گوشه و کنار کاموروچو بر روی این موضوع مانور داده است. اما آیا با شهر جهان‌بازی نظیر سری Grand Theft Auto روبرو هستیم که مخاطب را در نقش خلافکاری آزاد و آماده به تخریب و هرج و مرج قرار می‌دهد؟ برای پاسخ دادن به این سوال بهتر است اول نگاهی به ژانر و تم سری یاکوزا بی‌اندازیم.

تحلیل فنی | بررسی عملکرد و فناوری‌های بازی Metro Exodus
خواندن

بازی‌های Yakuza به طور کلی در ژانر اکشن-ماجراجویی (action-adventure) و بزن‌بزن (beat ’em up) قرار می‌گیرند (منهای بازی Yakuza: Like a Dragon که اولین تجربه ژانر JRPG برای استودیوی سازنده‌اش به حساب می‌آمد). در نتیجه، با وجود این‌که در قسمت‌های مختلف یاکوزا انواع و اقسام سلاح‌ها در اختیار بازیکن قرار گرفته است اما با یک بازی شوتر سوم‌شخص طرف نیستیم و اکثر مبارزات به صورت نزدیک، تن به تن و به کمک مشت و لگدهایی است که مهمان صورت و بدن دشمنانتان می‌کنید.

درمورد تم و جنبه اخلاقی سری Yakuza هم باید گفت که یاکوزاها به طور جدی ضد قتل و هرگونه کشت و کشتاری بوده و گرفتن جان یک آدم دیگر، وزن داستانی بسیار سنگینی دارد. استودیوی Ryū ga Gotoku از قتل بیشتر به عنوان ابزاری داستانی برای جلو بردن روایت و شخصیت‌پردازی‌ها استفاده می‌کند و حتی خشن‌ترین تقابلی که در کوچه‌ها و خیابان‌های کاموروچو و سایر مناطق سری دارید، به مرگ مستقیم دشمنانتان ختم نمی‌شود.

حالا که با ژانر این بازی‌ها و تم و هسته اخلاقی سری آشنا هستید، تنها موردی که می‌تواند به تجربه شما از سری ضربه بزند عدم آشنایی با نوع داستان‌گویی‌اش است. قبل از شروع یاکوزاها باید این مورد را در نظر بگیرید که استودیوی Ryū ga Gotoku داستان‌هایش را در قالب کات-سین‌های طولانی و با کارگردانی پرجزئیات و احساسی روایت می‌کند. بنابراین، اگر به هر دلیلی ترجیح می‌دهید که مستقیماً به گیم‌پلی رسیده و با کات-سین‌های طولانی و پراتفاق محدود نشوید، سری Yakuza احتمالاً گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. از سوی دیگر اما این نوع توجه وسواسی به داستان‌گویی ملودراماتیک و پرجزئیات برای بسیاری از مخاطبان می‌تواند تبدیل به یکی از بهترین نقاط قوت سری گردد، تا جایی که بی‌صبرانه مشتاق کات-سین بعدی شده و از قطره‌قطره داستان‌گویی طولانی یاکوزا لذت ببرید.

اما بهترین نقطه شروع سری دقیقاً کدام نسخه است و چه مسیری را برای تجربه وقایع یاکوزاها طی کنیم تا مسیری لذت‌بخش‌تر و سرراست‌تر داشته باشیم؟ پاسخ دادن به این سوال با اینکه روی کاغذ راحت به نظر می‌رسد، بسته به سبک بازی شما و علایق و سطح تحملتان، جواب‌های گوناگونی در پی خواهد داشت و اگر با اولین تجربه یاکوزایی خود عاشق سری نشوید، بعید است به بازی‌های کم‌نظیر دیگری که در این سری دوست‌داشتنی پیدا می‌شود شانسی بدهید.

بررسی تاثیر Xbox Game Pass بر صنعت بازی
خواندن
سری Yakuza | بازی یاکوزا 0
کیریو و ماجیما

راه اول: به ترتیب داستانی

شاید محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین مسیری که بسیاری از مخاطبان جدید سری برای تجربه بازی‌های Yakuza از آن استفاده می‌کنند همین ترتیب داستانی باشد. اگر سری را با ترتیب داستانی جلو بروید، رشد و گذر عمر شخصیت‌های یاکوزا را از نزدیک تجربه خواهید کرد و وقایع زندگی کیریو کازوما (پروتاگونیست سری) را قسمت به قسمت ورق می‌زنید و ارتباط تنگاتنگ‌تری با اژدهای دوجیما خواهید داشت.

اگر تمایل دارید با ترتیب داستانی یاکوزا را تجربه کنید، بازی Yakuza 0 اولین ایستگاه شما خواهد بود. بازی‌ای که در قلب تفریحی توکیوی دهه ۸۰ روایت می‌شود و مخاطبان را با دو پروتاگونیست اصلی خود، کیریو کازوما و گورو ماجیما، به اعماق یکی از مرموزترین و باکیفیت‌ترین روایت‌های کل سری می‌کشاند. بازی Yakuza 0 برای آن‌هایی که هیچ تجربه‌ای از سری و نوع بازی‌سازی استودیوی RGG هم ندارند انتخاب مناسبی محسوب می‌شود و با دریایی از بازی‌های فرعی و محتواهای جانبی تا ساعت‌ها سرگرمتان خواهد کرد و با بسیاری از پایه‌های سری آشنا خواهید شد. علاوه بر این‌ها، Yakuza 0 حکم اولین صفحه از کتاب طولانی یاکوزا را هم دارد و تک تک شخصیت‌های مهم بازی در سال‌های اول فعالیتشان به سر می‌برند و طبیعتاً در این دوره خبری از تجربه‌ای که کم کم و در طول سری پیدا می‌کنند نیست. به بیانی دیگر، با تجربه Yakuza 0 نگران از دست دادن اتفاق پیشینی نخواهید بود و پس‌زمینه شخصیت‌های بازی دقیقاً همان چیزهایی است که خود بازی در روایتش جا داده و به آن‌ها می‌پردازد.

بعد از تجربه Yakuza 0 هم کار بسیار راحتی دارید و کافی است بقیه قسمت‌های سری را به ترتیب عددی که در عنوانشان قرار گرفته تجربه کنید تا به بازی Yakuza: Like a Dragon برسید. قسمتی که در ژاپن Ryu ga Gotoku 7 نام دارد و همان‌طور که از نام ژاپنی‌اش پیداست، قسمت هفتم سری (یا در اصل هشتمین قسمت سری با احتساب ۰) محسوب شده و داستانش سال‌ها پس از بازی Yakuza 6: The Song of Life اتفاق می‌افتد.

داغ‌ترین شایعات کنفرانس ایکس‌باکس در E3
خواندن

تجربه سری به ترتیب داستانی:

۱. بازی Yakuza 0 (سال انتشار: ۲۰۱۴)

۲. بازی Yakuza 1 (سال انتشار: ۲۰۰۵)
یا ترجیحاً ریمیک آن، بازی Yakuza Kiwami 1 (سال انتشار: ۲۰۱۶)

۳. بازی Yakuza 2 (سال انتشار: ۲۰۰۶)
یا ترجیحاً ریمیک آن، بازی Yakuza Kiwami 2 (سال انتشار: ۲۰۱۷)

۴. بازی Yakuza 3 (سال انتشار: ۲۰۰۹)

۵. بازی Yakuza 4 (سال انتشار: ۲۰۱۰)

۶. بازی Yakuza 5 (سال انتشار: ۲۰۱۲)

۷. بازی Yakuza 6: The Song of Life (سال انتشار: ۲۰۱۶)

۸. بازی Yakuza: Like a Dragon (سال انتشار: ۲۰۲۰)

بازی‌های تایید شده‌ای که در زمان نگارش این مقاله هنوز عرضه نشده‌اند ولی از همین ترتیب پیروی می‌کنند:

۹. بازی Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name (سال انتشار: ۲۰۲۳)

۱۰. بازی Like a Dragon: Infinite Wealth (سال انتشار: ۲۰۲۴)

سری Yakuza

راه دوم: به ترتیب تاریخ انتشار

اگر به جای دنبال کردن وقایع داستانی سری Yakuza به ترتیبی که اتفاق افتاده‌اند، ترجیح می‌دهید که رشد سری را از نقطه آغازین آن شروع کرده و تا آخرین نسخه‌ای که عرضه شده یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و دنبال کنید، تجربه سری به ترتیب تاریخ انتشار هم گزینه قابل احترامی به حساب می‌آید. یکی از نکاتی که در جلو رفتن با این ترتیب حائز اهمیت بوده و بر تجربه مخاطب به طور مستقیم تاثیر می‌گذارد، میزان و حد تحملی است که برای گرافیک و گیم‌پلی کلانکی و قدیمی‌تر دارید. یعنی بازی‌های نسل ششم سری یاکوزا (PS2) سن و سال خود را به وضوح نشان می‌دهند و این قضیه حتی تا بازی‌های Yakuza 3  و Yakuza 4 ای که اولین تجربه‌های سری در نسل هفتم هستند هم تا حدی دیده می‌شود. نکته مثبتی که در این باره وجود دارد ولی این است که استودیوی RGG برای راحتی مخاطبان، دو قسمت اول این مجموعه را ریمیک و بازسازی نموده و تجربه روان و سرراست‌تری خواهید داشت.

دو بازی Yakuza Kiwami 1 و Yakuza Kiwami 2 به طرز کاملاً وفادارانه و باکیفیتی بازی‌های Yakuza 1 و Yakuza 2 را بازسازی کرده‌اند و دیگر لازم نیست نگران سر و کله زدن با کمبودهای قسمت‌های قدیمی سری باشید. در نتیجه، شروع سری با Yakuza Kiwami 1 و ادامه دادن آن با Yakuza Kiwami 2، شما را به نقطه‌ای می‌رساند که بقیه قسمت‌های سری را به ترتیب تاریخ انتشار تجربه کنید و پس از گذراندن Yakuza 5، به Yakuza 0 ای برسید که در بخش قبلی به جایگاهش در سری پرداخته شد. تنها مشکلی که با تجربه‌ی سری Yakuza به این شیوه ممکن است جلوی راهتان قرار بگیرد، کمبودهایی محسوب می‌شود که در قسمت‌های جدیدتر سری جبران شده‌اند. به عبارتی دیگر، این احتمال وجود دارد که نتوانید با سری در اولین برخورد، بهترین ارتباط ممکن را بگیرید و به تجربه‌ی بقیه قسمت‌ها تشویق شوید. این موضوع بیشتر به این خاطر است که سری Yakuza و استودیوی RGG از هر نسخه برای بهتر کردن و ارتقا دادن قسمت بعدی کمک گرفته‌اند و از گرافیک و طراحی محیط و گیم‌پلی گرفته تا حتی داستان‌گویی و شخصیت‌پردازی، یاکوزاها به مرور زمان بهتر و باکیفیت‌تر شده‌اند. اگر به نظر شما این مورد می‌تواند به تجربه‌تان ضربه بزند و شروع مستحکم‌تر و امروزی‌تری می‌خواهید، بخش بعدی این مقاله برای شما نوشته شده است. اگر هم به تجربه سری به ترتیبی که عرضه شده‌اند علاقه دارید، ترتیب زیر Yakuzaها را براساس تاریخ انتشار مرتب می‌کند:

بررسی و تحلیل داستان بازی Assassin’s Creed: Valhalla
خواندن

۱. بازی Yakuza 1 (سال انتشار: ۲۰۰۵)
یا ترجیحاً ریمیک آن، بازی Yakuza Kiwami 1 (سال انتشار: ۲۰۱۶)

۲. بازی Yakuza 2 (سال انتشار: ۲۰۰۶)
یا ترجیحاً ریمیک آن، بازی Yakuza Kiwami 2 (سال انتشار: ۲۰۱۷)

۳. بازی Yakuza 3 (سال انتشار: ۲۰۰۹)

۴. بازی Yakuza 4 (سال انتشار: ۲۰۱۰)

۵. بازی Yakuza 5 (سال انتشار: ۲۰۱۲)

۶. بازی Yakuza 0 (سال انتشار: ۲۰۱۴)

۷. بازی Yakuza 6: The Song of Life (سال انتشار: ۲۰۱۶)

۸. بازی Yakuza: Like a Dragon (سال انتشار: ۲۰۲۰)

بازی‌های تایید شده‌ای که در زمان نگارش این مقاله هنوز عرضه نشده‌اند ولی از همین ترتیب پیروی می‌کنند:

۹. بازی Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name (سال انتشار: ۲۰۲۳)

۱۰. بازی Like a Dragon: Infinite Wealth (سال انتشار: ۲۰۲۴)

سری Yakuza

راه سوم: برای مخاطبان امروزی‌تر

اگر به هر دلیلی، علاقه خاصی به ژانر اکشن-ادونچر و beat ’em up نسخه‌های قبلی ندارید و با بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی (JRPG) یا گیم‌پلی نوبتی ارتباط بیشتری می‌گیرید، سری Yakuza بازی بسیار جذابی در این ژانر و با این نوع مبارزات در آستین دارد. استودیوی Ryū ga Gotoku بعد از Yakuza 6 (و اسپین-آف Judgment) تصمیم گرفت تا سری Yakuza را به سمت دیگری ببرد و نسخه بعدی سری اصلی را در قالب ژانر JRPG و با گیم‌پلی نوبتی عرضه کند.

تفاوت‌های بازی Yakuza: Like a Dragon با بقیه قسمت‌های سری Yakuza تنها در ژانر و نوع مبارزات خلاصه نمی‌شود و در داستان و شخصیت‌ها و حتی منطقه اصلی‌ای که اتفاقات بازی در آن رقم می‌خورد نیز خودش را به وضوح از مابقی سری جدا کرده است. برعکس Yakuza 0 تا Yakuza 6 که به طور کلی دور کیریو کازوما و خانواده‌اش می‌چرخید و مصیبت‌هایی که یاکوزاهای توجو (Tojo Clan) بر سرش خراب می‌کردند هسته اصلی اتفاقات سری بود، در Yakuza: Like a Dragon بازیکنان پا در کفش‌های پروتاگونیست جدیدی به اسم ایچیبان کاسوگا می‌گذارند. این تغییر زاویه دید به طرز غیر قابل انکاری ساختار روایی سری و ارتباطی که با دنیایش می‌توانید بگیرید را تغییر داده است و به لطف سیستم نوبتی، مبارزات بازی هم خون تازه‌ای به رگ‌های سری تزریق کرده و Yakuza را از یکنواختی‌ای که کم کم داشت گریبان‌گیر سری می‌شد، فراری دادند.

مقایسه وضعیت زمان انتشار دو بازی Cyberpunk 2077 و The Witcher 3
خواندن

نکته حائر اهمیت دیگری که درباره بازی Yakuza: Like a Dragon وجود دارد، جایگاهش در خط داستانی سری است. از آن‌جایی که با پروتاگونیست جدیدی روبرو هستیم و اتفاقات داستان در شهر جدید یوکوهاما و با گروه متنوع و جدیدی از شخصیت‌های مختلف روایت می‌شود، لازم نیست حتماً قسمت‌های قبلی Yakuza را هم تجربه کرده باشید تا بتوانید از بازی Yakuza: Like a Dragon لذت ببرید. البته باید این هشدار را داد که چندتا از شخصیت‌های معروف و شناخته‌شده‌ی سری نقش کوتاهی در بازی Yakuza: Like a Dragon هم خواهند داشت ولی این نقش در حدی نیست که به تجربه مخاطبان جدید ضربه‌ای بزند و خود بازی هم به شکلی طراحی شده که هیچ نیازی به اطلاعات قبلی نداشته باشید. استودیوی RGG آن‌قدر قصد تمرکز بر روی این موضوع را داشته که عنوان بازی را برای انتشار جهانی‌اش از Ryū ga Gotoku 7 (یا همان Like a Dragon 7) به Yakuza: Like a Dragon تغییر داده است تا مخاطبان جدید و امروزی‌تر، از عدد ۷ در عنوان سری نترسند و بتوانند با خیال راحت از همین قسمت ماجراجویی‌های خود در دنیای سری Yakuza را آغاز کنند.

اگر این توضیحات برای شما جذاب‌تر از اتکا به ترتیب وقایع داستانی یا تاریخ انتشار بود، می‌توانید از بازی Yakuza: Like a Dragon که از نظر فنی و گرافیکی هم به استانداردهای امروزی نزدیک‌تر بوده و نقطه ورود قابل قبولی محسوب می‌شود شروع کنید و بعد یا با ترتیب تاریخ انتشار، یا با ترتیب داستانی به بقیه قسمت‌های سری بپردازید و با گذشته‌ی آن بیشتر آشنا شوید.

سری Yakuza

 

راه فرعی: شروع با اسپین-آف‌ها

با این‌که هر سه ترتیب پیشنهادی بالا، راه‌های مناسبی برای تجربه سری Yakuza هستند ولی همچنان یک راه هیجان‌انگیز دیگر هم وجود دارد: اسپین-آف‌ها. سری Like a Dragon یا یاکوزا علاوه بر قسمت‌های شماره‌دار و اصلی‌اش، شامل چند اسپین-آف مختلف هم می‌شود که تنوع جالبی به روتین سری داده و داستان جداگانه و خاص خودشان را دارند. به طور مثال، اگر از طرفداران مانگا یا انیمه‌ی Fist of the North Star هستید، استودیوی RGG ساختار بازی‌سازی خود در یاکوزاها را برای ساخت بازی Fist of the North Star: Lost Paradise هم به کار گرفته و حتی صداپیشه نقش اصلی مشترکی برای پروتاگونیست این بازی و یاکوزاهای قبلی انتخاب کرده است.

نگاهی به اولین محتوای الحاقی بزرگ Anthem
خواندن

علاوه بر این بازی، چند اسپین-آف دیگر مانند بازی Yakuza: Dead Souls و بازی Like a Dragon: Ishin! هم وجود دارد که سری Yakuza را در ژانر و ظواهر جدیدی به نمایش می‌گذارند. با این حال، این اسپین-آف‌ها نقاط خوبی برای شروع به حساب نمی‌آیند و اگر با سری اصلی آشنا باشید لذت بیشتری از اسپین-آف‌های مرتبط با آن خواهید برد.

اگر دنبال جایگزینی برای راه‌هایی که در این متن به آن‌ها اشاره شد می‌گردید،  اسپین-آف مهم و لایق توجه‌ای به نام Judgment به کمکتان می‌رسد؛ بازی Judge Eyes یا Judgment، در کنار دنباله‌اش (بازی Lost Judgment) با این‌که در همان دنیای یاکوزا جریان دارد و از سیستم مبارزات مشابه‌ای در گیم‌پلی‌اش بهره می‌گیرد، از نظر داستانی کاملا خارج از یاکوزا و Like a Dragon اتفاق می‌افتد.

اسپین-آف سری Yakuza

جدایی Judgment از خط داستانی اصلی سری Yakuza به این معناست که هیچ پیش‌زمینه و اطلاعات قبلی‌ای نیاز ندارید و خیلی راحت می‌توان یکی از مدرن‌ترین ورژن‌های دنیای یاکوزا را از زاویه‌دید کاملاً جدید و متفاوتی تجربه کرد. در بازی Judgment بازیکنان نقش تاکایوکی یاگامی را به عهده می‌گیرند؛ وکیل سابق و کارآگاه خصوصی‌ای که به دنبال حل پرونده قاتل سریالی‌ای می‌گردد که سایه تاریکش را بر گوشه‌گوشه‌ی کاموروچوی توکیو انداخته است. یاگامی که از قضا در هنرهای رزمی مهارت بالایی دارد، این امکان را به بازی‌سازان استودیوی RGG داده تا یکی از روان‌ترین و سریع‌ترین سیستم مبارزاتی که تا به حال طراحی کرده‌اند را به رخ بکشند. هم بازی Judgment و هم Lost Judgment جزو بهترین نمونه‌های گیم‌پلی استودیوی Ryū ga Gotoku محسوب می‌شوند و برای آن دسته از مخاطبانی که ورود قدرتمند و امروزی‌ای می‌خواهند اما فعلاً حاضر به شروع یاکوزاهای سری اصلی نیستند، Judgment اسپین-آفی است که پاسخ به این‌گونه نیازها را در خود جای داده و تجربه اولِ شیرین و جذابی برای مخاطبان فراهم می‌کند.

بررسی داستان بازی The Last of Us 2
خواندن

بعد از تمام کردن Judgment هم می‌توانید از دنباله مستقیمش، بازی Lost Judgment، لذت ببرید و اگر همچنان از داستان جنایی و کارآگاهی این اسپین-آف سیر نشده بودید، بازی محتوای دانلودی نسبتاً بزرگی به نام The Kaito Files هم دارد که نزدیک به ده ساعت به تجربه شما می‌افزاید. بعد از تجربه کامل Judgment هم با این‌که انتظاراتتان از گیم‌پلی سری بسیار بالا رفته اما هم‌چنان می‌توانید یکی از ترتیب‌هایی که در این متن آورده شده را انتخاب کرده و قدم به سری اصلی یاکوزا بگذارید.

در پایان باید گفت هر مسیری که برای تجربه سری Yakuza و بازی‌های استودیوی RGG انتخاب کنید در نهایت می‌تواند شما را به مقصدی ثابت برساند و خودتان را در میان طرفداران این سری خاص و منحصر به فرد پیدا کنید. همان‌طور که در این متن هم به آن اشاره شد، تنها نکته‌ای که باید در نظر گرفت نوع تعامل اولیه‌ای است که می‌خواهید با این سری داشته باشید. پیدا کردن نقطه شروع مناسب قطعاً تمایل مخاطب به ماندن در سری و تجربه نسخه‌های دیگر را بیشتر می‌کند اما اگر از قسمتی وارد سری شوید که برای آشنایی اولیه گزینه مناسبی برای شما به حساب نمی‌آید، در نگاه و تجربه‌تان از سری یاکوزا تاثیر مستقیم گذاشته و فرصت تجربه بقیه قسمت‌های سری را ممکن است از دست بدهید. اگر هم به تازگی سری یاکوزا را شروع کرده‌اید یا همین حالا جزو طرفداران این سری دوست‌داشتنی هستید، تجربه و نظرتان درباره مسیری که از طریق آن به سری Yakuza و Like a Dragon پرداختید را از پیکسل‌آرتس دریغ نکنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x