تحلیل‌ها و یادداشت‌ها

چرا اسکوئر انیکس سری بازی Tomb Raider رو مُفت فروخت؟!

استودیوهای خلاق و صد البته سری Deus Ex هم بخشی از این قرارداد هستن

در این چند روز اخیر، صنعت بازی اخبار هیجان‌انگیزی داشت. صبح یک دوشنبه عادی متوجه شدیم که اسکوئر انیکس با فروش سری بازی Tomb Raider و Deus Ex و چندین نام بزرگ و کوچک‌ دیگه به همراه استودیوهای سازنده‌شان به Embracer Group موافقت کرده. اگرچه اسکوئر انیکس برخی از آی‌پی‌های غربی خودش رو حفظ خواهد کرد. این یعنی بازی‌هایی مثل Just Cause و Life Is Strange درکنار Outriders به فروش نرفتن. واضحه که ناشر مشتاق بوده از شر خیلی از برجسته‌ترین برندهاش خلاص بشه. اسکوئر انیکس در سال‌های اخیر به‌طور علنی استودیوهای غربیش رو تحقیر کرده بود. اونا تقریباً شبیه والدین ناامیدی بودن که در مورد بچه‌هاشون ناله می‌کردن.

عناوین موردانتظار سال 2020

فرقی نمی‌کنه که بازی Tomb Raider رو مثال بزنیم یا Avengers، اسکوئر انیکس همیشه با صدای بلند ادعا کرده که از فروش این بازی‌ها ناامید شده یا از شکست بازی‌های سرویس محور گفته. حتی سال ۲۰۱۳ که بازسازی توم ریدر تنها در چهار هفته ۳.۴ میلیون فروخت هم این میزان اسکوئر انیکس رو خوشحال نکرد. حالا پس از توافق با Embracer Group بر سر سه استودیو بزرگ Eidos Montreal، Square Enix Montreal و Crystal Dynamics اطلاعات بیشتری در مورد میزان فروش بازی‌های توم ریدر به بیرون درز کرده. طبق این آمار از زمان عرضه اولین بازی توم ریدر در سال ۱۹۹۶ تا به امروز این سری ۸۸ میلیون نسخه فروخته. بخش قابل توجهی از این تعداد یعنی حدود ۳۸ میلیون هم تنها به سه‌گانه بازسازی این مجموعه نسبت داده شده که در سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شدن. درمجموع سری توم ریدر محبوب بوده و هنوز پتانسیل بیشتری هم داره؛ حالا سوال اینه چرا اسکوئر انیکس آن‌قدر مشتاق بود تا بازی‌هاش رو ارزان به دیگری واگذار کنه؟

نویسندگی در حوزه بازی و سختی‌های پنهان آن
خواندن

به قول یکی از خبرنگاران صنعت بازی، در فوتبال، باشگاهی که مشکل مالی داره برای این‌که بتونه هزینه‌هاش رو پرداخت کنه اغلب بهترین بازیکن خودشو با مبلغی ارزان‌تر می‌فروشه. بدین صورت این بازیکن گران قیمت رو از صورت حساب دستمزد خارج می‌کنه و به پول نقد فوری دسترسی پیدا می‌کنه. به نظر می‌رسه اسکوئر انیکس مشتاق بوده خودشو از شر استودیوهای گران قیمتش رها کنه و در عین حال یک تزریق نقدی خوب دریافت کنه. مدتیه مشخص شده که این ناشر ژاپنی در مورد بعضی استودیوهاش متضرر شده، بنابراین فروش اونا به نوعی یک برد برای هر دو طرف فروشنده و خریدار به حساب میاد.

deus ex human revolution

استفن توتیلو از وبسایت آکسیوس هم در این زمینه فاش کرده که سال ۲۰۲۱ امبریسر گروپ بیش از دو برابر مبلغی که به اسکوئر انیکس داده رو فقط برای یک شرکت بازی موبایلی به نام Easybrain پرداخت کرده. با توجه به اینکه اسکوئر انیکس گفته استودیوهایش در سال گذشته حدود ۲۰۰ میلیون دلار درآمد داشتن اما سود خالص آنان فقط ۸ میلیون دلار بوده به‌راحتی می‌شه فهمید که چرا ناشر می‌خواسته این استودیوها رو واگذار کند، آن هم به شرکتی که به‌وضوح پول نقد کافی داره و روشی در سرمایه‌گذاری دارد که به نظر اسکوئر انیکس مناسب نیست.

در مقایسه با معاملات بزرگی مثل خرید ۳.۶ میلیارد دلاری Bungie به‌وسیله سونی شاید سیصد میلیون دلار رقم ناچیزی به‌حساب بیاد اما در واقع این پول به صورت نقدی، عدد بزرگی هست هرچند امبریسر گروپ به لطف نیاز مالی اسکوئر انیکس عملا به معدن طلا رسیده. به خصوص که اون‌ها حقوق فیلم‌های توم ریدر رو هم کسب کردن. همچنین اگر همه چیز طبق برنامه‌ریزی پیش بره شاید حتی شاهد حضور برخی از سری بازی‌های قدیمی دیگر اسکوئر انیکس روی کنسول‌های امروزی باشیم.

منبع
www.vg247.com
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x