مقایسه وضعیت زمان انتشار دو بازی Cyberpunk 2077 و The Witcher 3
آیا سیدی پراجکت رد از اشتباهات خود درس گرفته است؟
همانطور که میدانید عرضهی بازی Cyberpunk 2077 بسیار تعجب بر انگیز بود و برخلاف انتظار مردم پیش رفت. علیرغم اینکه بازی توانست انتظارات فروش شرکت را برآورده کند، متاسفانه این بازی در برآورده کردن انتظارات بازیکنان چندان موفق نبود. بازی The Witcher 3 در عوض یکی از موفقترین و با کیفیتترین عناوین نسل هشتم بود. در حقیقت، Cyberpunk 2077 هایپ و توجه عظیمش را مدیون موفقیت چشمگیر بازی The Witcher 3 بود. شرکت CD Projekt RED به کمک بازی The Witcher 3 توانست یکی از ارزشمندترین شرکتهای اروپا شود. اما وجود این حجم از محبوبیت باعث بالا رفتن اتنظارات و هایپ بازیکنان میشود. شرکت CD Projekt RED علیرغم اینکه توانست از برخی جهات در عرضهی بازی Cyberpunk 2077 موفق عمل کند، متاسفانه در ارائه دادن کیفیت مناسب در بخشهای دیگر شکست خورد. در ادامه با پیکسل آرتس همراه باشید تا به مقایسهی عرضهی دو بازی Cyberpunk 2077 و The Witcher 3 بپردازیم و متوجه شویم که شرکت سازنده در کدام بخشهای عرضهی این دو بازی عملکرد نامناسبی داشته است.
فروش و پیشخریدها
یک هفته قبل از عرضهی بازی The Witcher 3، شرکت CD Projekt RED اعلام کرد که بازی بیش از یک میلیون نسخه پیشفروش داشته است. این عدد برای یک بازی که ۸۱ میلیون دلار بودجه ساخت داشته و توسط ۱۵۰ نفر ساخته شده بود یک رقم بسیار شگفتانگیز بود. در عوض بازی Cyberpunk 2077 توانست به رقم عظیم هشت میلیون پیشفروش برسد. همچنین اندازه شرکت سازنده نیز بطور چشمگیری افزایش داشت و به ۵۰۰ کارمند رسیده بود.
با اینکه آمار و ارقام مربوط به پیشخرید نشان دهنده محبوبیت و هایپ یک بازی است باید فروش بازی بعد از عرضه را نیز درنظر گرفت. بازی The Witcher 3 دو هفته بعد از عرضهی خود بیش از چهار میلیون نسخه فروش داشت در حالی که بازی Cyberpunk 2077 در همین بازهی زمانی بیش از ۱۳ میلیون نسخه فروخته بود. همچنین علیرغم اینکه GOG پلتفرم اصلی فروش برای بازیهای CD Projekt RED است، عناوین این شرکت در Steam نیز رکوردهای زیادی شکستهاند. بازی The Witcher 3 مقام سوم را در لیست پرفروشترین بازیهای Steam کسب کرد و این مقام توسط Cyberpunk 2077 نیز در سال ۲۰۲۰ کسب شد. البته باید اشاره کرد که Cyberpunk 2077 تنها ۲۰ روز فرصت داشت تا قبل از پایان سال ۲۰۲۰ فروش کند و وارد این لیست شود.
نقدها
بازی The Witcher 3 در زمان خود یک عنوان نقشآفرینی نسل بعدی فوقالعاده بود که جامعهی گیمینگ را بهتزده کرد. در زمانی که غولهای سبک نقشآفرینی مثل BioWare و Bethesda تلاش کردند به فرای این سبک رفته و بازیهایشان را دستیافتنیتر برای عموم مردم کنند، CD Projekt به ریشههای خود پایبند ماند و یک جهان باز عظیم پر از شخصیتهای بالغ و عمیق و داستانهای مختلف ارائه داد. نقدهای The Witcher 3 اکثرا به این حقیقت اشاره کردند که این بازی اگر بهترین عنوان نقشآفرینی نباشد، قطعا یکی از بهترینها است. این بازی فراتر از انتظارات عمل کرد و تبدیل به پرافتخارترین بازی ویدیویی تاریخ شد (البته این رکورد در سال ۲۰۲۰ توسط The Last Of Us 2 شکسته شد). نمرهی متاکریتیک نسخهی PC بازی The Witcher 3 برابر با ۹۳ است و این امتیاز یکی از بالاترین امتیازهای نسل اخیر نیز میباشد.
موفقیت بازی The Witcher 3 توانست استودیوی CDPR را تبدیل به یک استودیوی بلاکباستر و پرهزینه کند و به همین دلیل، انتظارات از عرضهی بازی Cyberpunk 2077 به شدت بالا بود و آمار و ارقام مربوط به پیشفروش بازی حاکی از این مسئله است. برای مقایسهی عرضهی دو بازی Cyberpunk 2077 و The Witcher 3 باید نقدهای بازی Cyberpunk 2077 را نیز بررسی کنیم. نقدهای این بازی اکثرا اشاره کردند که با یک عنوان نقشآفرینی عالی طرف هستیم که مشکلات فنی گریبان گیر آن شده است. میانگین نمرات نسخهی PC این بازی در حال حاضر در متاکریتیک برابر ۸۵ است. با این حال، نسخهی کنسولی بازی Cyberpunk 2077 مشکلات بسیار بسیار زیادی داشت و همین باعث شد تا میانگین نمرات نسخهی PS4 آن به ۵۶ برسد. شایان ذکر است که نسخهی دیجیتالی این بازی تنها چند روز بعد از انتشار، از فروشگاه پلیاستیشن حذف شد و شرکت سونی نیز به بازیکنانی که بازی را خریداری کرده بودند پیشنهاد بازگشت پولشان را داده است. همچنین نسخهی Xbox بازی از فروشگاه آن حذف نشده ولی امکان درخواست بازگشت پول وجود دارد.
عملکرد فنی
هر دو عنوان The Witcher 3 و Cyberpunk 2077 بدلیل داشتن جهانهای عظیم و لول دیزاین پیچیده از لحاظ عملکردی برروی کنسولها و PC چندان مناسب نبودند. علیرغم اینکه نسخهی PC این دو عنوان عملکرد نسبی بهتری داشت، نسخههای کنسولی حداقل در زمان عرضه وضعیت مناسبی نداشتند. برای مثال در نسخهی کنسولی The Witcher 3، نرخ فریم در شهر شلوغ Novigrad و یا باتلاقهای Velen به عدد ۲۰ میرسید. همچنین نرخ رزولوشن متناوب این بازی بین ۹۰۰p و ۱۰۸۰p متغیر بود و علاوه بر تمامی این مشکلات بازی مملو از گلیچها و باگهای مختلف بود.
عملکرد فنی بازی Cyberpunk 2077 وضعیت بسیار نامناسبتری نسبت به بازی The Witcher 3 داشت و دارد. نرخ فریم این بازی برروی دو کنسول پلیاستیشن ۴ و ایکسباکس وان در اکثر مواقع زیر ۳۰ فریم بر ثانیه است و در تیراندازیها به کمتر از ۲۰ نیز میرسد. رزولوشن بازی برروی کنسول ایکسباکس وان ۸۱۰p است و در رانندگی و مبارزات به ۷۲۰p نیز کاهش پیدا میکند. همچنین این بازی مملو از تعداد کثیری از باگهای بزرگ و کوچکی که حتی مانع پیشرفت شما در بازی میشود، است. در زمان عرضهی بازی Cyberpunk 2077 شاهد یک پچ روز اول بودیم و بعد از آن نیز CDPR سه هاتفیکس و یک پچ بزرگ (ورژن ۱.۱) را برای بازی منتشر کرده است.
با توجه به مقایسهی عرضهی دو بازی Cyberpunk 2077 و The Witcher 3 مشخص است که شباهتهایی مثل عملکرد فنی و تفاوتهای مثل نقدها و فروش وجود دارد. چیزی که مشخص است این است که شرکت CD Projekt RED زین پس قطعا توجه بیشتری به بهینهسازی بازیهایش خواهد کرد.