مطالب اختصاصیمنتخب سردبیر

چرا به ریمیک Max Payne نیاز داریم؟

درد با روایتی نوین

دنیای بازی‌های ویدیویی همواره رو به پیشرفت بوده و در این مسیر، نقاط اوجی وجود داشتند که باعث تولد یا اتفاقی تازه شدند. سری Max Payne که اولین بار در سال ۲۰۰۱ انتشار پیدا کرد، جزو همین بازی‌هاست که بلافاصله پس از عرضه، به یکی از بهترین‌ها در تاریخ صنعت گیم تبدیل شد. خلق مجموعه مکس پین توسط Remedy باعث به وجود آمدن استقبالی عظیم و شکل‌گیری یک فن‌بِیس بزرگ شد. سری مکس پین به عنوان یک بازی اکشن و شوتر سوم‌شخص شناخته می‌شود که داستان، بزرگ‌ترین نقطه عطف آن به حساب میاید. شخصیت مکس، پلیسی که به دنبال قاتل خانواده‌ش است، در این بازی به بهترین شکل به تصویر کشیده شده. به لطف قلم Sam Lake و نوآوری‌های این بازی، مکس پین به یک الماس درخشان در میان گیمرها تبدیل شد.
بعدها و با انتشار نسخه دوم، پیشرفت‌های چشمگیری از این بازی دیدیم که مطمئنا مقدمه این مقاله جای مناسبی برای بازگو کردن آن‌ها نیست. مدتی پیش، استودیوی رمدی طی اقدامی غافلگیرکننده، از ساخته شدن ریمیک بازی‌های Max Payne و Max Payne 2: The Fall of Max Payne خبر داد. این اتفاق به قدری خوشحال‌کننده بود که یک‌بار دیگر هواداران این مجموعه را سر کیف آورد. با این حال، سوالات زیادی در رابطه با خلق این ریمیک وجود دارد. در این مقاله نگاهی به تمام اطلاعات مربوط به این ریمیک خواهیم داشت، با سه‌گانه مکس پین خاطره‌بازی کرده و انتظارات‌مان از ورودی‌ جدید این سری را بیان می‌کنیم.
با پیکسل آرتس و ادامه این مطلب همراه باشید.

پیش از شروع، باید برچسب ریمیک و ساخت آثار اینچنینی را بررسی کنیم. ریمیک یا بازآفرینی، به دوباره‌سازی یک محصول مشابه گفته می‌شود. در این شرایط، خالق آن اثر می‌تواند تغییراتی در روایت سناریو ایجاد کرده و یا ایرادات آن را برطرف کند. به طور کل، هدف از خلق یک ریمیک، مدرن‌سازی تجربه پیشین آن است؛ اینکه مخاطب امروزی بتواند با یک بازی قدیمی ارتباط برقرار کند. برای انجام این کار، توسعه‌دهنده می‌تواند نسبت به نوسازی اجزای محصولش اقدام کند.
بهترین مثال در خلق ریمیک، بازی Resident Evil 2 هست که نسخه اصلی آن در سال ۱۹۹۸ و ورژن بازخلق شده آن در سال ۲۰۱۹ انتشار پیدا کرد. در این بازی شاهد همان داستان‌گویی جذاب بودیم که گیم‌پلی به مراتب بهتر، زاویه دید سوم‌شخص، تیم بازیگری جدید، محیط‌های مدرن، پازل‌ها و… آن را همراهی می‌کرد. سوالی که برای طرفداران مکس پین به وجود آمده، این است که ریمیک شدن نسخه اول و دوم این سری به چه معناست؟ رمدی خواهان خلق تجربه‌ای کاملا نوین است یا اثری نوستالژیک مثل ریمستر سه‌گانه GTA؟!
اصلا سری مکس پین کشش دوباره ساخته شدن را داراست؟ این سوالی‌ست که در این مقاله به جواب آن خواهیم رسید. به عقیده منِ نویسنده، هر گیمری باید سری مکس پین را تجربه کند. مکس پین فقط یک ویدئو گیم جذاب نیست، بلکه کلاس درسی برای داستان‌گویی بوده و “به تصویر کشیدن” را بدون هیچ نقصی به مخاطب خود نمایش می‌دهد. سم لیک در این بازی کاری می‌کند تا مخاطب با کاراکتر مکس ارتباط برقرار کرده و همزادپنداری کند. به لطف روایت کمیک‌ بوکی، بازی در نمایش دادن تمام چیزهایی که دارد، به خوبی ظاهر شده است.

جالب‌ترین پیش‌بینی‌های ده سال گذشته از آینده صنعت بازی
خواندن

Max Payne 2
تمام این تعریف و تمجیدها در نسخه دوم به اوج خود رسیده و گیمر این‌بار با کاراکتری عاشق‌پیشه روبرو می‌شود که در نوع خود تجربه‌ای بسیار جدید است. قصه مکس پین ۲ سقوط کارآگاه شهر نیویورک در دام عشق را روایت می‌کند؛ عشقی که چندان دوام نیاورده و به شکلی دلخراش به پایان می‌رسد. استودیوی رمدی که طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ این دو بازی را منتشر کرد، حالا در تاریخی نه‌چندان دور دوباره این عناوین را به تولید می‌رساند. در این میان، شاید نبود نسخه سوم مکس پین بیشتر از هرچیزی سوال ایجاد کند.
خارج از اینکه مکس پین ۳ در سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه شد و می‌توان آن را اثری مطابق با استانداردهای روز خطاب کرد، اما به عقیده طرفداران این مجموعه، مکس پین ۳ یک سر و گردن پایین‌تر از دو اپیزود قبلی خود است. یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع، شکاف‌های داستانی نسبت به نسخه دوم و سوالات بدون پاسخ می‌باشد. با تمام این‌ها، مکس پین ۳ همچنان اثری قابل ستایش و جذاب بوده که می‌توان ساعت‌ها از تجربه‌ش لذت برد. البته که این اپیزود توسط شرکت Rockstar به تولید رسید و استودیوی رمدی نقشی در تولید آن نداشت. به همین دلیل، عدم توسعه ریمیک این بازی امری کاملا منطقی‌ست.

42 427307 max payne 3 wallpaper 4k
رمدی قصد دارد با استفاده از موتور گرافیکی انحصاریش یعنی Northlight Engine، به خلق دوباره سری کلاسیک مکس پین بپردازد. موتور گرافیکی نورث‌لایت در این مدت امتحان خود را به راحتی پس داده. بازی‌های‌ Control و Quantum Break و حتی عنوان فاجعه‌بار CrossfireX بخشی از دستاوردهای گرافیکی رمدی با این انجین به حساب میایند. انتظار می‌رود تا روند کمیک ‌بوکی بازی، جای خودش را به کات‌سین‌هایی با گرافیک واقع‌گرایانه بدهد.

اتاق خبر ۸# - مروری بر مهمترین اخبار هفته گذشته
خواندن

مطمئنا دیدن لحظات ابتدایی نسخه اول این سری با گرافیکی مدرن، چیزی هست که هر گیمری در این سال‌ها خواهانش بوده! در این میان، بازسازی شخصیت‌ها با گرافیک نسل نهمی، مدل‌سازی دوباره کاراکترها و… تنها بخشی از کارهایی‌ست که رمدی باید انجام دهد.
وقتی به تیم بازیگری سری کلاسیک مکس پین فکر می‌کنیم، ناخودآگاه صدای آقای جیمز مک‌‍‌کافری (James McCaffrey) طنین‌انداز می‌شود. مک‌کافری در سال ۲۰۱۲ و در نسخه سوم مکس پین هم در نقش همیشگی خود ظاهر شد و باری دیگر خاطرات گیمرها را زنده کرد. نبود آقای مک‌کافری در نقش مکس غیرقابل تصور و حتی غیرقابل تحمل است! به همین دلیل، اگر رمدی با هیچ یک از افراد سابق تیم بازیگری همکاری نکند، مطمئنا باید مک‌کافری را دوباره در نقش مکس قرار دهد.

Max Payne

حداقل چیزی که در بخش گیم‌پلی انتظارش را می‌کشیم، مشابه مکس پین ۳ هست؛ همان سیستم کاورگیری درگیرکننده با تخریب‌پذیری نسبی و Bullet Time بهبود یافته که نسبت به گذشته، تجربه بهتری از یک بازی اکشن و شوتر سوم‌شخص را رقم زد. این فرمول با انجین انحصاری رمدی هم هماهنگ بوده و حتی می‌شود انتظار چیزهای بیشتر و بهتری هم داشت؛ مثل اضافه شدن Ray Tracing به بازی.

بهبود و یا تغییر لحظاتی مثل مبارزه با باس‌فایت‌ها (مانند مبارزه با برادران فینیتو (Finito) در نسخه اول) هم نه‌تنها باعث بهبود تجربه بازی می‌شود، بلکه چیزی‌ست که حتما باید انجام بگیرد.
بنا به گفته‌های رمدی، این بازی پروسه ابتدایی ساختش را دنبال می‌کند. با این وجود، مدتی طول می‌کشد تا مکس را دوباره ملاقات کنیم. طبق جزئیات رسمی، دو ریمیک این مجموعه در قالب یک محصول ارائه شده و اینطور که به نظر می‌رسد، باید انتظار داشت تا PCگیمرها تنها از طریق فروشگاه Epic Games Store نسبت به خرید این بازی اقدام کنند (به دلیل همکاری رمدی با شرکت Epic Games). البته که احتمال انتشار این بازی روی لانچر اختصاصی راک‌استار هم وجود دارد. همچنین باید گفت که بازی تنها برای کنسول‌های نسل نهمی اکس‌باکس سری اکس و اس و پلی‌استیشن ۵ منتشر می‌شود.

بررسی و تحلیل داستان بازی Assassin’s Creed: Valhalla
خواندن

با در نظر گرفتن برنامه کاری شلوغ رمدی (توسعه بازی Alan Wake 2، پروژه Vanguard و Condor) نباید انتظار داشت که ریمیک سری مکس پین حداقل تا اواخر سال ۲۰۲۳ عرضه شود. نزدیک‌ترین تاریخ انتشار باوجود این بازی‌ها، می‌تواند سال ۲۰۲۴ باشد؛ چون اینطور که به نظر می‌رسد، بازی Alan Wake 2 در سال ۲۰۲۳ و در تاریخی نامعلوم عرضه می‌شود.

در هر صورت، باید انتظار یک تجربه تماما نسل نهمی را داشته باشیم. باتوجه به رونمایی بازی از طریق حساب کاربری رسمی رمدی در توییتر، به این زودی‌ها نمایشی از این بازی نخواهیم داشت؛ که این موضوع هم نشان می‌دهد بازی در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد.با تمام این‌ها، معرفی ریمیک مکس پین اتفاقی شیرین بود که انتظار برایش از هرچیزی سخت‌تر است.
همگی منتظر نتیجه نهایی، دیدار دوباره با شخصیت مکس پین و قصه عاشقانه و پر دردش هستیم. رمدی با این قمار بزرگ، می‌تواند راه را برای احیای دوباره مکس پین و ساخت نسخه‌های اصلی و فرعیِ بیشتر، باز کند. با گذشت ۲۰ سال تقریبی از فروش حق ساخت مکس پین به راک‌استار، رمدی آمده تا مسیری تازه را برای این مجموعه محبوب به وجود آورَد.

آیا خالق Alan Wake و Control که در این مدت بازی‌های دارک و تخیلی کم‌نظیری خلق کرده، می‌تواند دوباره به ریشه‌های خود بازگردد؟ جواب این سوال در تاریخی نامعلوم مشخص خواهد شد؛ جایی که ریمیک مکس پین عرضه شده و طرفداران مشغول تجربه‌ش هستند.

عضویت
اطلاع از
guest

3 Comments
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
امیر
امیر
1 سال قبل

من با این بازی گیمر شدم ، شدیدا منتظر ریمیک مکس پین هستم ، در واقع از وقتی که یادم میاد از سال ۸۳ که مکس پین رو روی سیستم های ذغالی اون زمان بازی کردم سال ها بعد به این امید بودم که دوباره و با کیفیت امروزی مکس پین رو بازی کنم .

ای زد
ای زد
7 ماه قبل

روایت کمیک بوکی جزو انتخابات هنری بازی شده و تغییرش تغییر مفیدی نیست

Meti
Meti
6 ماه قبل

بنازم اقای بهشتی بهترین نقاد

دکمه بازگشت به بالا
3
0
Would love your thoughts, please comment.x