اخبارمقالات ترجمه‌ایمنتخب سردبیر

هر آن چه از ایکس‌باکس اسکارلت می‌دانیم

تیم ایکس‌باکس برای نسل آینده آماده می‌شود

همان طور که انتظار می‌رفت، شرکت مایکروسافت (Microsoft) در رویداد E3 2019، کنسول نسل آینده خود را معرفی کرد. کنسول نسل بعدی، طبق اعلام شرکت مایکروسافت و تیم ایکس‌باکس، فعلا با نام رمز Project Scarlett شناخته می‌شود و در رسانه‌ها، بیشتر به آن ایکس‌باکس اسکارلت می‌گویند. در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات موجود از کنسول ایکس‌باکس اسکارلت را روی هم گذاشته و مقاله‌ای جامع در اختیار شما قرار دهیم. سوال ما در این جا این است که ایکس‌باکس اسکارلت دقیقا چیست؟ در چه زمانی عرضه می‌شود و چه انتظارهایی باید از آن داشته باشیم؟ با پیکسل آرتس همراه باشید.

ایکس‌باکس اسکارلت دقیقا چیست؟

مایکروسافت، نام کنسول نسل بعدی خود را Project Scarlett یا ایکس‌باکس اسکارلت گذاشته است و آن را آینده صنعت بازی معرفی می‌کند. مانند هر نسل از کنسول‌های بازی، در ابتدای نسل انتظار داریم تا سخت افزاری به روز و قدرتمند را درون کنسول‌ها مشاهده کنیم و حالا در یک قدمی آغاز نسل نهم، چنین چیزی را مشاهده می‌کنیم. کنسول ایکس‌باکس اسکارلت از پردازنده گرافیکی با ساختار NAVI و همچنین از پردازنده مرکزی نسل Zen 2 بهره می‌گیرد که هر دو به وسیله شرکت بزرگ AMD تولید می‌شوند. این طور که سازندگان کنسول ایکس‌باکس اسکارلت گفته‌اند، با استفاده از این پردازنده های سریع و قدرتمند و البته با بهره گیری از یک حافظه ذخیره سازی SSD، آن‌ها قصد دارند تا صفحات بارگذاری در بازی‌های مختلف را کاملا از بین ببرند و بازی‌بازان را با آن‌ها غریبه سازند. در تریلر یا نمایش مشاهده شده در کنفرانس مایکروسافت در E3 2019، سازندگان ادعا می‌کردند که قدرت سخت افزاری کنسول ایکس‌باکس اسکارلت، ۴ برابر از قدرت سخت افزاری کنسول ایکس‌باکس وان ایکس بیشتر است، کنسولی میان نسلی که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد و تا به امروز، لقب قدرتمندترین کنسول را یدک می‌کشد. این طور که به نظر می‌رسد، باید منتظر بزرگترین جهش سخت افزاری برای کنسول‌های نسل نهم باشیم، زیرا شرکت سونی نیز در طرف دیگر، خبر از استفاده از سخت افزاری به‌روز (خیلی مشابه به سخت افزار کنسول اسکارلت) در کنسول پلی‌استیشن ۵ داده که البته در این مطلب در مورد کنسول سونی، صحبتی نمی‌کنیم.

بهترین بازی‌های شهرسازی و مدیریتی که باید تجربه کنید
خواندن
 Project Scarlet
با این که به شکل مختصر از سخت افزار ایکس‌باکس اسکارلت خبر داریم اما هنوز جزئیات کار را نمی‌دانیم… ساختار سخت افزار این کنسول چگونه خواهد بود؟

طبق اعلام تیم ایکس‌باکس، کنسول ایکس‌باکس اسکارلت از خروجی رزولوشن ۸K و نرخ فریم ۱۲۰ بر ثانیه پشتیبانی می‌کند و علاوه بر این‌ها، این قابلیت را دارد تا بازی‌ها را با فناوری Ray Tracing رندر کرده و به نمایش دربیاورد (طبق اطلاعات مختصر کنونی، Ray Tracing به صورت سخت افزاری خواهد بود). یکی از اعضای تیم ایکس‌باکس، اظهار کرد که نرخ فریم به دست آمده با ایکس‌باکس اسکارلت، تا به حال دیده نشده است. البته در نظر داشته باشید که این صحبت‌ها تنها در حد و حدود و منطقه کنسولی است و شامل سخت افزارهای فوق‌ پیشرفته در رایانه‌های شخصی گران قیمت و پرقدرت نمی‌شود. علاوه بر این، توجه داشته باشید که پشتیبانی کردن از رزولوشن ۸K یا نرخ فریم ۱۲۰ بر ثانیه، لزوما به معنی اجرا شدن بازی‌ها با این رزولوشن و نرخ فریم نیست زیرا از یک طرف، برای اجرای بازی‌های روز با رزولوشن ۸K، به سخت افزاری با توان پردازشی حداقل دو برابر کنسول‌های نسل بعد است و در طرف دیگر، رزولوشن ۴K تازه و با کنسول‌های میان نسلی، خود را در سال‌های اخیر به بازی‌بازان معرفی کرده و بی معنی خواهد بود که با نبودن نمایشگر یا تلویزیون با رزولوشن ۸K در خانه افراد و بازی‌بازان عادی، سازندگان به سراغ رزولوشن اجرایی بالاتر بروند. با این حال، شما نمی‌توانید مایکروسافت را برای اعلام چنین اعداد و ارقام پرزرق و برق و هیجان انگیزی مقصر بدانید چرا که در ماه‌های قبل، سونی نیز مشابه این صحبت ها را با پلی‌استیشن ۵ پیش کشیده بود و مایکروسافت قصد کوتاه آمدن ندارد!

آیا سونیک واقعا به ماریو باخت؟
خواندن

یکی از ویژگی‌های جالب و فوق‌العاده تاثیر گذار کنسول ایکس‌باکس اسکارلت که مایکروسافت در چند سال اخیر، تمرکز بسیار خوبی روی آن داشت، قابلیت پشتیبانی از نسل قبل یا Backward Compatibility است. به طرز حیرت انگیزی می‌توانیم تایید کنیم که کنسول ایکس‌باکس اسکارلت از تمام نسل‌های قبلی خود، از جمله ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس ۳۶۰ و حتی ایکس‌باکس اریجینال، پشتیبانی می‌کند و بازی‌بازان می‌توانند عناوین خود در هر نسل و روی هر کنسولی را با استفاده از اسکارلت تجربه نمایند.

Halo
دیدن مستر چیف با آن جلوه های بصری سطح بالا، نفسمان را بند آورد!

اما یکی از هیجان انگیزترین لحظات کنفرانس مایکروسافت در E3 2019 زمانی بود که یک تریلر تقریبا طولانی از بازی Halo Infinite پخش شد و در انتها دریافتیم که این بازی قرار است به عنوان بازی زمان عرضه یا لانچ کنسول ایکس‌باکس اسکارلت در دسترس قرار بگیرد. در این تریلر مشاهده کردیم که مستر چیف (Master Chief) توسط کاپیتان یک سفینه کوچک در فضا پیدا می‌شود و چیف بلافاصله بعد از به هوش آمدن، آماده نبرد می‌شود. جلوه‌های بصری تریلر بازی Halo Infinite بسیار خیره کننده بود و گویی این بازی با سخت افزار قدرتمند اسکارلت اجرا شده است. به عنوان مثال، کیفیت بافت‌های لباس مستر چیف به شدت بالا بود و در طرف دیگر، نورپردازی‌ها بازتاب ها، نوید یک تصویر رندر شده به کمک فناوری Ray Tracing را می‌دادند.

طبق اعلام مایکروسافت، کنسول ایکس‌باکس اسکارلت در تعطیلات آخر سال ۲۰۲۰ منتشر خواهد شد. هنوز نمی‌دانیم که کنسول رقیب، یعنی پلی‌استیشن ۵ دقیقا در چه زمانی منتشر می‌شود اما می‌توان خیلی راحت حدس زد که سونی نیز تعطیلات آخر سال ۲۰۲۰ یا زمانی شبیه به آن را هدف قرار داده است.

لیست هواپیماهای بازی Microsoft Flight Simulator
خواندن

Project xCloud چیست؟

با این که مدت زمان قابل توجهی از معرفی Project xCloud توسط مایکروسافت گذشته، هنوز بسیاری از افراد و باز‌ی‌بازان، درک درستی نسبت به این برنامه مایکروسافت ندارند و به درستی آن را نمی‌شناسند. Project xCloud در واقع یک پلتفرم استریمینگ است برای اولین بار در ماه مارچ سال جاری میلادی شروع به کار کرد و فعلا به صورت امتحانی در دسترس است. رئیس بخش ایکس‌باکس شرکت مایکروسافت، یعنی آقای فیل اسپنسر در مورد Project xCloud می‌گوید شما با این سرویس می‌توانید کنسول ایکس‌باکس خود را به یک سرور xCloud تبدیل کنید و با استفاده از ظرفیت بی نهایت این سرویس (به لطف دیتا سنترهای پرتعداد مایکروسافت در تمام نقاط جهان)، بازی‌ها و رسانه دلخواه خود را به هر دستگاهی استریم کنید. این دقیقا همان برنامه ای است که شرکت گوگل با پلتفرم گیمینگ گوگل استیدیا (Google Stadia) در سر دارد و کارشناسان پیش بینی می‌کنند که در نسل آینده، رقابت بین این دو شرکت با سرویس‌های عظیم خود، به صورت جدی آغاز می‌شود. با این حال، تیم ایکس‌باکس و شخص فیل اسپنسر روی تجربه بازی‌ها در هر حالت و هر مکان، تاکید می‌کند. این طور که اعلام شده، نسخه بتای Project xCloud در ماه اکتبر سال جاری میلادی در دسترس قرار می‌گیرد.

Project xCloud
تجربه بازی‌ها در همه جا و در همه وقت با پروژه xCloud

قیمت ایکس‌باکس اسکارلت چقدر خواهد بود؟

همیشه تعیین کردن قیمت برای کنسول‌های نسل جدید، یک موضوع داغ و حساس برای شرکت‌ها و البته بازی‌بازان محسوب می‌شود. در نسل هشتم، مایکروسافت کنسول ایکس‌باکس وان را با یک کینکت (Kinect) اجباری، با قیمت ۴۹۹ دلار به مردم معرفی کرد و این در حالی بود که شرکت رقیب، پلی‌استیشن ۴ را تنها با ۳۹۹ دلار در دسترس بازی‌بازان قرار می‌داد. این یکی از اشتباهات مایکروسافت در نسل هشتم بود که ضربه بزرگی نیز به کنسول ایکس‌باکس وان وارد کرد و این کنسول از ماه ژوئن ۲۰۱۴ به بعد، با قیمتی کمتر عرضه شد. مایکروسافت قطعا دوست ندارد چنین اشتباهی را در نسل نهم مرتکب شود و خود را از رقیب سنتی، عقب بیندازد.

بررسی داستان بازی The Last of Us 2
خواندن

در مورد قیمت کنسول‌های نسل نهم، یک نکته ریز اما مهم نیز وجود دارد. اگر یکی از شرکت‌های سونی و مایکروسافت، کنسول خود را با سخت افزار و قطعاتی پیشرفته تر و البته با توان پردازشی بیشتر ارایه کند، می‌تواند برچسب قیمت بیشتری نیز روی آن بزند. اما با در نظر گرفتن مساوی بودن تقریبی توان پردازشی دو کنسول ایکس‌باکس اسکارلت و پلی‌استیشن ۵، باید انتظاری قیمتی کاملا مشابه را داشته باشیم. مایکل پکتر (Michael Pachter)،  یکی از تحلیلگران مشهور در صنعت بازی‌های ویدیویی، دیدگاه خود را در مورد قیمت دو کنسول پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس اسکارلت اعلام کرده‌اند و طبق نظر ایشان، این کنسول ها ۴۰۰ دلار قیمت خواهند داشت. با یک نگاه سطحی به سخت افزار کنسول‌های نسل نهمی (مقداری از آن فاش شده است)، می‌توانیم دریابیم که این کنسول ها از سخت افزار نوین و نسل جدید شرکت AMD بهره می‌برند و به عنوان مثال، هر دو از پردازنده مرکزی Zen 2 و پردازنده گرافیکی هفت نانومتری Navi و البته یک هارد SSD استفاده می‌کنند. جمع کردن این سخت افزار در کنار یکدیگر، قطعا قیمت و هزینه‌ای بالاتر از ۴۰۰ دلار را به همراه دارد که البته آقای مایکل پکتر، اشاره جالبی به این موضوع کرده است. پکتر عقیده دارد که قیمت نهایی سخت افزار کنسول‌های نسل نهمی برای سونی و مایکروسافت، ۵۰۰ دلار تمام خواهد شد اما او فکر می‌کند هر دو شرکت برای فروش سریع و قابل توجه کنسول‌های خود، در ابتدای راه، ضرری را متحمل می‌شوند و این کنسول‌ها را با قیمت ۴۰۰ دلار عرضه می‌کنند. نظریه پکتر هم در نوع خود جالب توجه است که در صورت واقعی بودن، می‌تواند برای بازی‌بازان و مصرف کنندگان، عالی و فوق‌العاده باشد.

نگاهی مختصر به تاریخ اورک‌ها در صنعت بازی
خواندن

 

ایکس‌باکس اسکارلت
نسل‌های مختلف پردازنده‌های گرافیکی AMD که هم‌اکنون NAVI در کانون توجه‌ها قرار دارد.

یک شایعه دیگر نیز وجود دارد که مایکروسافت قصد دارد در نسل جدید، دو کنسول متفاوت را عرضه کند. یکی از این کنسول‌ها، سخت افزاری ضعیف تر و قیمتی کمتر دارد و کنسول دیگر، سخت افزاری پیشرفته تر و قیمتی بالاتر را ارایه می‌دهد. البته یک گزارش جدید، صحت این قضیه را به شدت زیر سوال می‌برد اما باید تمام جوانب و احتمالات را زیر نظر گرفت.

آیا ایکس‌باکس اسکارلت دارای واقعیت مجازی است؟

رابطه مایکروسافت با مقوله واقعیت مجازی یا VR خیلی جالب است. مایکروسافت در طرف PC و رایانه‌های شخصی، یک برنامه واقعیت ترکیبی (اعم از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده) دارد که به تازگی به موفقیت خوبی نیز دست پیدا کرده است. در این برنامه، هدست‌های واقعیت مجازی کوچکی پشتیبانی می‌شوند و گنجینه بازی‌های این برنامه، رو به گسترش است. با این حال، در طرف کنسول‌ و بازی‌های کنسولی، اخبار تا این حد مثبت و امیدوارانه نیست! در کنفرانس خبری مایکروسافت در E3 سال گذشته، مدیر بازاریابی شرکت مایکروسافت در همین رابطه خیلی علنی توضیح داد که شرکت هیچ برنامه‌ خاصی برای واقعیت مجازی یا ترکیبی کنسول‌های ایکس‌باکس ندارد.

ایکس‌باکس اسکارلت
ایکس‌باکس می‌تواند از پتانسیل‌ها فرصت‌های موجود در فضای واقعیت مجازی استفاده کند اما فعلا چنین چیزی را ندیده‌ایم.

اما امید خود را به صورت کلی از دست ندهید. به تازگی یک گزارش جدیدی از طرف CNET منتشر شده می‌گوید شرکت مایکروسافت در ابتدا قصد داشته تا وارد بازار و مقوله واقعیت مجازی شود اما این پروژه و تصمیم خود را رها کرده است. دلیل این که مایکروسافت، پروژه و برنامه ‌های VR خود را به فراموشی سپرده، این گزارش شده که آن‌ها قصد داشتند واقعیت مجازی را به شکل فراگیر و پیشرفته تری مشاهده نمایند و به عنوان مثال، از بدون سیم بودن آن مطمئن شوند. با این حال، زمانی که هم‌اکنون به بازار هدست های واقعیت مجازی نگاه می‌کنیم، مدل‌های بدون سیم آکیولس و Vive می‌توانند نظرهای زیادی را به خود جلب کنند و این احتمال وجود دارد که مایکروسافت و تیم ایکس‌باکس نیز در مورد این قضیه دوباره فکر کنند. سونی با استفاده از هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن وی‌آر توانست موفقیت خوبی را در نسل هشتم کسب کند و اگر این موفقیت آن‌ها در نسل آینده بیشتر هم شود (سونی برنامه دارد تا PSVR پیشرفته تری را عرضه کند)، مایکروسافت و مدیران این شرکت را مجبور به ورود به بحث واقعیت مجازی می‌سازد.

کوجیما چگونه در متال گیر سالید مرز بین بازیکن و شخصیت اصلی را می‌شکند؟
خواندن

امیدوار هستیم تا این مقاله، اطلاعات مفید و خوبی را در مورد نسل کنسول ایکس‌باکس اسکارلت و نسل آینده کنسول‌ها و برنامه‌های شرکت مایکروسافت به شما ارایه کرده باشد. حتما نظرات خود را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x