چگونه Starfield یکی از سنتهای قدیمی The Elder Scrolls را ادامه خواهد داد
همان همیشگی به سبک بتسدا
چند هفته پیش ویدیویی از بازی Starfield منتشر شد با نام Into the Starfield: The Endless Pursuit، که تاد هاوارد، کارگردان این پروژه و ۲ تن دیگر از سازندگان را نشان میداد که در خصوص Starfield حرف میزنند. هاوارد در خلال صحبتهای خود به این نکته اشاره میکند که بازی یکی از سنتهای دیرینه The Elder Scrolls را ادامه خواهد داد و این سنت نیز چیزی نیست جز لحظه به پا گذاشتن در دنیای بازی.
اگر ویدیو را تماشا کردهاید که خوش به حالتان، اما اگر این ویدیو را ندیدهاید، صحبتهای تاد هاوارد به این شرح هستند: «همیشه لحظه «قدم گذاشتن در دنیای بازی» رو داریم که از اولین و ابتداییترین اتفاقات داخل بازیه. الان که تکنولوژی پیشرفتهای زیادی کرده، ما هم پیشرفت کردیم و انتظارات موقع لود شدن بازی هم نسبت به گذشته فرق کرده (برای مثال حس بازیکن وقتی قراره وارد بازی بشه)… اینکه بتونیم در هر نسل و هر بازی این حس رو به شکل منحصر بهفردی ارائه بدیم یکی از چیزهایی هست که ما رو خاص میکنه.»
همانطور که هاوارد نیز اشاره دارد، قدم گذاشتن در دنیای بازی برای اولین بار، یکی از مواردی است که از سنتهای قدیمی بتسدا محسوب میشود. شما این مورد را در هر دو فرنچایز بزرگ آنها یعنی الدر اسکرولز و فالاوت میتوانید مشاهده کنید. در این لحظه خاص بازیکن بخش مقدمه را به انتها رسانده و حال میفهمد که قادر به گشت و گذار در نقشه است و میتواند طبق میل خود در دنیای بازی بچرخد. ژرچه در همان زمان ماموریت اصلی نیز به شما سپرده شده و میتوانید دنبالش بروید، اما در مسیر رسیدن به هدف اصلی چندین مورد فرعی دیگر نیز گنجانده میشوند تا حواس شما را پرت کنند و با جهانی که قرار است در آن غرق شوید، بیشتر آشنایتان سازند.
اگر از طرفداران بازیهای بتسدا هستید این نکته که استارفیلد نیز میخواهد چنین مسیری در پیش بگیرد خیلی هم باعث تعجبتان نخواهد شد، اما چیزی که ماجرا را جالبتر میسازد این است که هاوارد به تاثیر تکنولوژی در پردازش این نوع مقدمه اشاره میکند و میگوید که انتظارات از ما بیشتر شده و کاربران میخواهند چیزی متفاوتار در بازی استارفیلد ببینند. درست است که SSDها و کنسولهای نسل جدید میتوانند این لحظات را سریعتر و روانتر از قبل سازند، اما قطعا منظور تاد هاوارد سرعت لودینگ نبوده و داشته به چیزی فراتر از آن اشاره میکرده: آنها میخواهند مقدمه بازی به گونهای باشد که انگار اولین بار است چنین چیزی تجربه میکنید، همانقدر تاثیرگذار و البته همانقدر آشنا.
رسیدن به چنین مهمی اصلا آسان نیست. پس از انتشار بازی ماروویند عناوین سهبعدی و جهانباز به وفور یافت شدند و حتی آبلیوین نیز توانست همین مسیر را در پیش بگیرد و گرچه مثل سومین نسخه الدر اسکرولز نتوانست بر دیگر بازیهای ویدیویی تاثیرگذار باشد، اما تازگی مخصوص خود در بخش مقدمه را داشت. بعدها به بازی فالاوت ۴ رسیدیم و بر خلاف مقدمه جذاب و هیجانانگیزش، دیگر شاهد چیزی نبودیم که خرق عادت باشد و حس نو بودن به بازیکن دست دهد. فرمول بتسدا در حال کهنه شدن بود و میشد این حس تکرار را از فالاوت ۴ فهمید. حال ماموریت سازندگان این است که بازی استارفیلد را طوری پردازش کنند که مثل پیشینیان خود در بتسدا (یعنی ماروویند و آبلیوین) دست به تحولی بزند که نه تنها بازیهای خود این استودیو، بلکه دیگر آثار از دیگر کمپانیها را هم تحت تاثیر قرار دهد.
هاوارد در ادامه صحبتهای خود به نکته جالب دیگری هم اشاره میکند و میگوید که بازی استافیلد دارای دو لحظه مخصوص پا گذاشتن در جهان بازی خواهد داشت! او هیچ توضیحی در این خصوص نمیدهد و صرفا به اشاره به موضوع اکتفا میکند، اما میتوان انتظار داشت که دومین لحظه کمی بعدتر از مقدمه رخ خواهد داد. با این حساب میتوانیم حدس بزنیم که بازی استارفیلد در ابتدا شما را با دنیای خود آشنا میکند و وقتی با خود فکر میکنید که حالا آزاد به گشت و گذار هستم، متوجه میشوید که گول خوردهاید و کمی بعدتر لحظه دوم رخ میدهد و این بار «واقعا» وارد دنیای استارفیلد میشوید. این کار میتواند فرمول موفق بتسدا که قدیمی شده را تکامل بخشد و در عین حفظ امضای همیشگی استودیو، تازگی بهخصوصی هم به بازی دهد.
هر چه باشد قطعا بازی استارفیلد هم شباهات متعددی به دیگر عناوین نقشآفرینی این کمپانی خواهد داشت. کارگردان بازی تا کنون چندین بار اشاره کرده که استارفیلد همان اسکایریم در فضا است و با توجه به طرحهای مفهومی که از بازی منتشر شدهاند میتوان تاثیر فالاوت بر آرت استایل را هم مشاهده کرد. قطعه موسیقی Starfield Suite هم که در سالروز تولد اسکایریم پخش شده بود نشان میداد که حتی آلبوم موسیقی بازی هم روح همیشگی بتسدا را دارد و میخواهد ترکیبی از الدر اسکرولز و فالاوت را در خود جای دهد.
بازی استارفیلد در یازدهمین روز از یازدهمین ماه سال ۲۰۲۲ (۲۰ آبان ماه ۱۴۰۱) برای رایانههای شخصی و کنسولهای نسل نهمی مایکروسافت منتشر خواهد شد.
گوتی مال خودشه
تاد هاوارد اومده که یه بازی ۱۶ برابر بهتر از اسکایریم بده بیرون
نه