تحلیل‌ها و یادداشت‌هامطالب اختصاصیمنتخب سردبیر

بررسی خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت

سرنوشت Call of Duty و Crash Bandicoot چه می‌شود؟!

بعدازظهر سه‌شنبه ۲۸ دی‌ماه بود؛ ناگهان با توییتی از طرف جیسون شرایر مواجه شدیم که مایکروسافت (Microsoft) درحال تصاحب اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) با مبلغ معادل ۶۸.۷ میلیارد دلار است. تقریبا تمامی گیمرها و ژورنالیست‌ها به شوک فرو رفتند. چند دقیقه بعد اکانت توییتر ایکس‌باکس این مسئله را به‌طور رسمی تایید کرد. طی دوهفتهٔ گذشته صحبت‌های زیاد و متفاوتی در این مورد مطرح شد. این‌جا تصمیم گرفتیم به بررسی این خرید از جنبه‌های مختلف بپردازیم با پیکسل‌آرتس همراه باشید.

۱. استودیو تویز فور باب (Toys for Bob) اواسط سال ۲۰۱۸ پورت‌های Crash Bandicoot N. Sane Trilogy، اواخر سال ۲۰۱۸ عنوان Spyro Reignited Trilogy، سال ۲۰۲۰ عنوان Crash Bandicoot 4 و سال ۲۰۲۱ نسخه‌های نسل نهمی و پورت سوییچ Crash Bandicoot 4 را منتشر کرد. اکتیویژن چند ماه پیش بود که اعلام کرد قصد دارد همچین استودیوی بااستعدادی را تعطیل کند و تبدیل به تیم ساپورت Call of Duty شوند. دقیقا کاری که سال ۲۰۱۴ با استودیو نورسافت (Neversoft)، سازندهٔ سری بازی‌های Tony Hawk’s و Guitar Hero، کرده بود. در این بین آمدن مایکروسافت مانع تعطیل‌شدن استودیو و تیم خلاقش شد.

crash bandicoot 4 its about time fur a new crash bandicoot game

۲. روز خرید اکتیویژن، تصویری که توسط ایکس‌باکس از استودیوهای اکتیویژن منتشر شد، شامل هشت استودیو بود ولی سپس آپدیت شد و اسم سه استودیو که درواقع تیم ساپورت سری Call of Duty بودند اضافه شد. بین این‌ها فقط سولید استیت (Solid State) پیش از آن اعلام کرده بود که قرار است یک شوتر AAA موبایلی جدید از فرنچایز Call of Duty بسازد. حالا می‌شود انتظار داشت دو استودیوی دیگر هم به‌دلیل حضورشان مستقل شوند و روی بازی‌های اختصاصی خودشان کار کنند.

هرآنچه در State of Play ماه دسامبر گذشت
خواندن

Call of Duty Modern Warfare 7 1

۳. در بلاگ رسمی Xbox News وقتی اسم استودیو‌های اصلی اکتیویژن را نام می‌برند، نام رادیکال انترتینمنت (Radical Entertainment) هم دیده می‌شود. درصورتی که این استودیو در سال ۲۰۱۷ تعطیل شده بود (به اصطلاح shut down) و رسما اعلام شد تبدیل به یک تیم ساپورت برای بقیه استودیو‌ها شده است. ولی الان که ایکس‌باکس در دستهٔ استودیو های اصلی اکتیویژن نام برده است، احتمالا هدفشان این باشد که تیم موردنظر مستقل و دوباره استودیو رادیکال تشکیل شود. (این استودیو توسعه‌دهندهٔ Prototype 1 و Prototype 2 بود)

۴. پس از خرید، مایکروسافت اعلام کرد سیاستش برای اکتیویژن / بلیزارد تمرکز روی ساخت سیکوئل و ریبوت عناوین است، نه برگرداندن همان عناوین قدیمی به شکل ریمستر و ریمیک؛ بنابراین احتمالا شاهد برگشت خیلی از آی‌پی‌های قدیمی باشیم. (تنها نکته منفی این است که دیگر نباید منتظر ریمستر Call of Duty Modern Warfare 3 باشیم ولی ریمستر بخش مولتی‌پلیر Call of Duty Modern Warfare 2 احتمالا عرضه شود، چون پیش از این شایعات زیادی بود که این عنوان تکمیل شده و به زودی معرفی خواهد شد)

۵. این مورد هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده ولی اکثر ژورنالیست های معتبر گفتند مایکروسافت قرار است سری بازی‌های Call of Duty را از عرضهٔ سالانه خارج کنه. این مورد چشم‌انداز خیلی مهمی برای آیندهٔ استودیوهای ساپورت است. قطعا اسلج‌همر گیمز (Sledgehammer Games)، ایفینیتی وارد (Infinity Ward) و تری‌آرک (Treyarch) همچنان به ساخت نسخه‌های جدید Call of Duty ادامه می‌دهند و دیمن‌ویر (Demonware) هم به عنوان ساپورت به اکتیویژن و بلیزارد کمک میکند؛ ولی بقیهٔ استودیوهای ساپورت مانند بیناکس (Beenox) می‌توانند بازی‌های خودشان را بسازند همچون عنوان Crash Team Racing Nitro-Fueled که این استودیو به تنهایی توسعه داد و سال ۲۰۱۹ منتشر کرد. همچنین های مون استودیوز (High Moon (Studios که توسعه دهنده سه گانه Transformers و بازی قدرندیدهٔ Deadpool بود می‌تواند به روال قبل به ساخت بازی‌های خودش ادامه دهد.

بررسی داستان بازی The Last of Us 2
خواندن

اکتیویژن بلیزارد

۶. اعتصاب استودیو ریون سافتور (Raven Software) که حدود دوماه پیش نشریه خبری واشنگتن پست درمورد آن گفته‌بود: «این اعتصاب هیچ زمان پایانی ندارد مگراینکه مدیریت پاسخ کارمندهای معترض را بدهد.»، بالاخره مدیریت حاضر به انجام رای‌گیری شد و اعتصاب پایان یافت. (البته این مورد برخلاف بقیه به صورت مستقیم نمی‌شود به مایکروسافت ربطش داد ولی تاثیر قضیه خرید در این مسئله قابل حس است)

۷. روز بعد از اعلام خرید، توسط کارمندان اکتیویژن / بلیزارد گزارش شد که ساماندهی تیم‌ها و پروژه‌ها توسط مایکروسافت از همین ابتدا آغاز شده است. همچنین آقای ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، ایجاد امنیت در استودیو‌ها را به عنوان مهم‌ترین هدفشان اعلام کرد. برکنار شدن بابی کوتیک از مدیریت اکتیویژن/بلیزارد هم مطرح شد که احتمالا بعد از نهایی شدن خرید انجام می‌شود؛ هرچند ابتدا باید مبلغی حدود ۳۷۵ میلیون دلار برای برکناری به ایشان پرداخت کنند.

۸. احتمالا می‌دانید که بخشی از این خرید بزرگ مایکروسافت شامل کینگ (King)، شرکت ساخت چندین بازی موبایلی پرطرفدار، می‌شود. بازی محبوب Candy Crush و چند آی‌پی دیگر در دست این شرکت می‌باشد. پیش از این هم مایکروسافت اعلام کرده بود که قرار است بخش موبایل گیمینگ خود را گسترش دهد و سرمایه‌گذاری هایی روی آن انجام خواهد داد. (خرید بتسدا هم شامل آلفا داگ گیم (Alpha Dog) Games می‌شد که این استودیو هم در زمینهٔ بازی‌های موبایلی فعالیت می‌کند.)

IMG 7594

۹. مورد آخر یا درواقع مهم‌ترین سوالی که بعد از این خرید برای مردم پیش آمد جنبه انحصار بازی‌ها بود. اینجا سعی می‌کنم با تمام اطلاعاتی که طی دو هفته اخیر به دست آمده توضیحات جامعی ارائه بدم.

بررسی بتای بازی Call of Duty: Black Ops Cold War
خواندن

زمانی که مایکروسافت با مبلغی معادل ۶۸.۷ میلیارد دلار دست به خرید می‌زند، قطعا انتظار مولتی‌پلتفرم ماندن تمام بازی‌ها غیرمعقول است. ولی در این بین قرارداد هایی نیز وجود دارد که تاثیراتی در بحث انحصار می‌گذارد. همان‌طور که زمان خرید بتسدا سافتورکس توسط مایکروسافت، دیدیم که فیل اسپنسر، مدیر عامل ایکس‌باکس، اعلام کرد به قرارداد های میان زنیمکس و پلی‌استیشن پایبند خواهد ماند. (عناوینی همچون بازی Fallout 76 همچنان روی پلی‌استیشن ساپورت می‌شوند و انحصاری زمانی‌های یک‌ساله بازی‌های DEATHLOOP و Ghostwire Tokyo باقی‌ماند.) این بار هم فیل اسپنسر در توییتی به پایبند بودن قراردادها اشاره کرد. البته مثل همیشه ادبیات اسپنسر در توییت کمی گنگ و مشابه زمان بتسدا بود؛ ولی قابل نتیجه‌گیری است که تا قبل از نهایی شدن قرارداد بین مایکروسافت و اکتیویژن/بلیزارد بازی‌ها به صورت مولتی پلتفرم می‌ماند و پس از آن انحصاری می‌شود.

طبق تخمین اینسایدرهای معتبر قرارداد مذکور نهایتا تا ژوئن سال ۲۰۲۳ نهایی خواهد شد. ولی بحث آی‌پی Call of Duty در این میان کمی متفاوت است. شرایط این آی‌پی نامشخص بود تا اینکه جیسون شرایر از نشریه بلومبرگ روشن‌سازی کرد. طبق قرارداد سه عنوان آینده از سری CoD هم‌چنان به صورت مولتی‌پلتفرم منتشر خواهد شد. به گفته ایشان، این سه عنوان شامل Call of Duty 2022, Call of Duty 2023, Call of Duty Warzone 2 است. (ناگفته نماند که ساپورت Call of Duty Warzone همچون قبل روی تمامی پلتفرم‌ها ادامه می‌یابد.)

عضویت
اطلاع از
guest

5 Comments
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
امیر
امیر
2 سال قبل

واقعا قلم زیبایی دارید

RayMax
RayMax
2 سال قبل

مقاله کوتاه و خوب بود. تقریباً به تمام نکات کلیدی اشاره کردید.

coldDec
coldDec
9 ماه قبل

قرارداد بعد این همه مدت درگیری بلاخره داره نهایی میشه.

Last edited 9 ماه قبل by coldDec
دکمه بازگشت به بالا
5
0
Would love your thoughts, please comment.x