تحلیل‌ها و یادداشت‌هامطالب اختصاصیمنتخب سردبیر

چرا بازی GTA: The Definitive Edition عنوانی ناامید کننده است؟

شستشوی خاطرات خوب نوستالژی!

حدود هشت سال از انتشار آخرین نسخه سری GTA می‌گذشت که چندی پیش، راکستار (Rockstar Games) خبر سپری شدن فازهای انتهایی ریمستری از سه نسخه کلاسیک این سری، یعنی بازی‌های GTA III ،GTA Vice City و GTA San Andreas را منتشر کرد و با واکنش بسیار مثبت هواداران مواجه شد؛ اما این بازخوردهای مثبت مخاطبین تنها تا لحظه منتشر شدن تصاویر اولیه بازی که اکنون نام GTA The Trilogy: The Definitive Edition را به دوش می‌کشد، دوام داشتند. موجی از اعتراضات به طراحی هنری، جزئیات بی‌کیفیت، فیزیک محیطی، جلوه‌های بصری و… غالبا بدون تغییر مانده بازی GTA: The Definitive Edition، روانه شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

پس از تنفسی کوتاه، نهایتا بازی GTA: The Definitive Edition که توسط استودیوی گروو استریت گیمز (Grove Street Games) توسعه یافته بود، در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۰ آبان) توسط راک استار گیمز منتشر می‌شود. چند روزی از انتشار بازی GTA: The Definitive Edition نگذشته بود که سیل عظیمی از ایرادات گرافیکی، باگ‌های بسیار عجیب و غریب و بعضا خنده‌دار، مشکلات هوش مصنوعی، طراحی فضای آب و هوایی پویا و ده‌ها اشکال ریز و درشت دیگر بر سر راکستار و ریمستر جدیدش آوار می‌شود. پس از انتشار نمرات بسیار پایین مخاطبین و رسانه‌ها، روزنه‌های امید یکی پس از دیگری به سوی GTA: The Definitive Edition بسته می‌شود و بدین ترتیب، یکی از پر پتانسیل‌ترین بازی‌های امسال هم دچار بیماری مسری ویدیوگیم در سال ۲۰۲۱، یعنی لانچ ناامید کننده و ضعیف می‌شود!

در ادامه با پیکسل آرتس همراه باشید تا نگاهی به برخی از ایرادات و موارد ناامید کننده بازی GTA: The Definitive Edition داشته باشیم.

اتاق خبر ۷# – مروری بر مهمترین اخبار هفته گذشته
خواندن

Retail scaled

گرافیک

بازخوردهای اولیه به گرافیک و طراحی هنری بازی GTA: The Definitive Edition، تقریبا مثبت بود؛ هر چند که عده زیادی انتظار چیزی در سبک، سیاق و کیفیت عنوان GTA V را می‌کشیدند و با دیدن نمایش‌های اولیه، کاملا ناامید شدند. اما پس از انتشار محصول نهایی، ایرادات این طراحی و بازآفرینی هنری جدید بیشتر نمایان می‌شود.

گرافیک کلی و همچنین طراحی هنری محیط و شخصیت‌ها و دنیای هر سه بازی، به هیچ عنوان لقب “واقع‌گرایانه” را با خود حمل نمی‌کند. گرچه که واقع‌گرایانه نبودن، به هیچ عنوان عیب و ضعف یک بازی محسوب نمی‌شود، اما مشکل و موارد قابل نقد GTA: The Definitive Edition در بحث‌های گرافیکی، از آنجایی شروع می‌شود که طراحی بسیار کلی‌نگر محیط، جزئیات ظریف و ریز را تماما قربانی بافتی یک‌دست و تمیز می‌کند تا به هدف خود که القای همان حس نوستالژیک و جلوگیری از واقعی بودن مدل‌ها است، برسد. همین باعث می‌شود تا در طول بازی، با هزاران مورد از جزئیات کوچک و کار نشده مثل گل و گیاه‌ها، لبه‌های اجسام، پنجره‌های ساختمان‌ها، چهره عجیب و غریب شخصیت‌ها در برخی از زوایا و… مواجه شوید.

از آن گذشته، می‌توان مطلبی کامل در باب آب و هوای GTA: The Definitive Edition را به قلم تحریر در آورد! در ادامه بحث کلی بودن طراحی بازی، می‌توان به آب و هوای بارانی بازی اشاره کرد تا تمام ابعاد این مشکل را به صورتی ملموس درک کنید. اوضاع به قدری شدید می‌شود که در شب‌های بارانی بازی، عملا در هیچ زاویه‌ای دیدی به روبه‌رو نخواهید داشت و تنها با شراره‌های سفیدی که احتمالا قرار بود نقش باران را ایفا کنند، مواجه خواهید شد!

نگاهی به اولین محتوای الحاقی بزرگ Anthem
خواندن
Screenshot 20220106 220543
باران (بدون اعمال پچ اصلاحی جدید منتشر شده) عملا دید شما را به تمامی زوایا کور خواهد کرد.

غلط‌های املایی!

موردی که در سطح شهر به وفور به چشم می‌خورد، غلط‌های املایی متعدد روی مغازه‌ها، تابلوهای شهری، اعلانات تبلیغاتی و مواردی از این قبیل است که احتمالا بر اثر تغییرات ناگهانی موتور بازی از Render Wave (موتور اصلی و پیشین سه نسخه کلاسیک) به Unreal engine 4 و ارتقا و بازبینی جزئیات هنری توسط برنامه‌های خودکار و از پیش تعیین شده صورت گرفته است. از مغازه تعمیرگاهی که به جای “Gearbox” هم‌اکنون “Bearbox” تعمیر می‌کند گرفته، تا رستوران غذاهای مکزیکی که غذای “Enchiladas” را همراه با غلط املایی “Enchilaoas” سرو می‎کند! در برخی مواقع، بازی پای خود را چند قدمی آن طرف تر نیز قرار می‌دهد، به گونه‌‎ای که برخی بازیکنان، کلمه “Vic city” را  به جای تابلوی خوش آمدگویی شهر “Vice city” پیدا کرده‌اند.

XeZdSvmsGgv6fhVioHHTLB 1

هوش مصنوعی NPC ها

احتمالا ویدیوهای دست به دست شده زیادی در فضای مجازی از رفتارهای عجیب و غریب کاراکترهای غیر قابل کنترل GTA: The Definitive Edition دیده‌اید؛ از تیراندازی و هدف‌گیری افتضاح آنها گرفته، تا تغییر مسیرهای ناگهانی و غیرمنتظره آنها در مکان‌های مختلف. مورد شایع‌تر (مخصوصا در دو نسخه III و Vice City)، پلیس‌هایی هستند که در گرماگرم تعقیب یا مبارزه، ناگهان رفتاری عادی به خود می‌گیرند و به قدم زدن ادامه می‌دهند!

 Bug Section II
تصویری معروف از باگ‌های بافت و اندام کارکترها

کات‌ سین‌ها، انیمیشن‌ها و فیزیک

همانند موارد قبلی، احتمالا آوازه این مورد را هم زیاد شنیده‌اید! در طول بازی، بارها پیش خواهد آمد که حین پخش کات سین‌ها، کاراکترها از شکل عادی خود خارج شوند و یا در محیط‌هایی خاص خواهید دید که اندام و ظاهر کاراکترها شکلی غیرعادی و خنده‌دار به خود بگیرند. همچنین، به دفعات دیده‌ می‌شود که سلاح‌های همراه با کاراکترها، به طرز عجیبی با فاصله زیادی از دست آنها نگاه داشته می‌شود. علاوه بر همه این‌ها، پرش‌های بی‌دلیل و گاه و بی‌گاه ماشین‌ها به آسمان یا فرو رفتن آن‌ها در زمین، قدم زدن بر روی هوا، اسپاون شدن اتفاقی NPCها بر سر راه و ده‌ها مورد دیگر نیز در نوع خود جالب هستند!

توسعه‌دهنده در برابر مشتری؛ خلاصه‌ای از سال 2019
خواندن

قطع به یقین از یک عنوان ریمستر شده از نسخه‌های کلاسیک دهه گذشته، توقع فیزیکی واقع‌گرایانه نمی‌رود، اما مسائل این چنینی، به جای القای حس نوستالژی، تماما پیراهن باگ و گلیچ‌های فراوان و طاقت فرسا را بر تن بازی GTA: The Definitive Edition کرده‌اند.

grand theft auto the trilogy the definitive edition ps4 image 2 scaled 1

سانسور و حذفیات

علاوه بر اینکه هیچ ماموریت اصلی و جانبی جدیدی به GTA: The Definitive Edition اضافه نشده است، بخش کوچکی از محتوای آن نیز کاسته شده است.

برخی از ماموریت‌های این سه نسخه، در زمان انتشار خود، بسیار سرگرم کننده بودند، اما با گذران زمان و به وجود آمدن اتفاقات، حوادث و جنبش‌های متعددی در سطح دنیا، موضوع و پیشینه این ماموریت‌ها در زمان فعلی نژاد پرستانه، حاوی توهین به برخی اقلیت‌ها و اقشار، مضامین بیش از حد خشونت‌آمیز و در حالت کلی، حاوی “محتوای حساس” می‌باشد. بنابراین از هر سه بازی، چندین ماموریت اصلی و فرعی حذف شده‌اند و قابلیت تجربه آن‌ها در نسخه ریمستر GTA: The Definitive Edition وجود ندارد.

همچنین به خاطر اتمام تعدادی از قراردادهای کپی رایتی راکستار با برخی شرکت‌ها و استودیوهای ضبط و یا پخش و توزیع موسیقی بعد از گذشت بیش از یک دهه، بخشی از آهنگ‌های رادیویی هر سه بازی حذف شده‌اند. آهنگ‌های رادیویی خودروها و وسایل نقلیه، یکی از المان‌های برجسته سری GTA هستند که پس از گذشت چندی از هر بازی، ایستگاه‌های موسیقی رادیویی آن‌ها که هر کدام به پخش یکی از سبک‌های موسیقی متداول در آن سال‌های آمریکا می‌پردازند، تبدیل به بخشی جداناپذیر تا پایان بازی می‌شوند. اما به دلیل مسائل قانونی و کپی رایتی ذکر شده، در سه گانه GTA: The Definitive Edition، برخی از آهنگ‌های معروف و خاطره‌انگیز این سری حذف شده‌اند.

چرا Battlefield 6 باید به زمان حال بازگردد؟
خواندن

GTA The Trilogy The Definitive Edition GTA III Switch Screen 1

در نهایت، تمام این موارد (به علاوه چندین مورد حاشیه‌ای و خارج از بحث این متن)، ریسمان آویزان شده امید و نوستالژی از ریمستر جدید راکستار را قطع می‌کند و GTA: The Definitive Edition را به عنوانی عذاب‌آور تبدیل می‌کند. اما به عنوان نکته ناامید‌کننده دیگر، می‌توان به این اشاره کرد که راکستار، هر سه نسخه کلاسیک و اصلی این بازی‌ها را از فروشگاه الکترونیک خود حذف کرده است و این بدان معناست که از این لحظه، تنها راه خرید و تجربه این سه نسخه، استفاده از پلتفرم معیوب و ناقص GTA: The Definitive Edition است.

پس همانند سرنوشت بسیاری دیگر از بازی‌های منتشر شده اخیر (با اشاره‌ای تاکید شده به عنوان Cyber Punk 2077!)، تنها چاره و راهکار، صبر برای منتشر شدن پچ‌های اصلاحی بیشتر و گسترده‌تر برای بازی GTA: The Definitive Edition است تا کمی به تجربه آن بهبود ببخشد.

عضویت
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
کریم شیره ای
کریم شیره ای
2 سال قبل

کامنت اول با موفقیت یام یام شد???

دکمه بازگشت به بالا
1
0
Would love your thoughts, please comment.x