تحلیل‌ها و یادداشت‌ها

توسعه‌دهنده در برابر مشتری؛ خلاصه‌ای از سال ۲۰۱۹

حواشی متعددی که هیچگاه از یاد نمی‌روند

۲۰۱۹ دنیای بازی‌های ویدیویی به طور کلی یک سال بد و ناامید کننده نبود اما اتفاقات عجیب و ناخوشایندی در این سال رخ داد که باعث شد در مواقعی، توسعه دهندگان در برابر مشتریان یا کاربران قرار بگیرند. قطعا می‌توان منشا اصلی رخ دادن چنین اتفاقاتی را عدم ارتباط درست سازنده و مصرف کننده دانست که باعث ایجاد مشکل و درگیری بین دو طرف می‌شود. از آن جایی که زمانی تا پایان سال جاری میلادی باقی نمانده، در این مطلب قصد داریم به اتفاقات جنجالی و بحث برانگیزی در سال ۲۰۱۹ اشاره کنیم که هیچگاه از یادمان نمی‌روند. با پیکسل آرتس همراه باشید.

حواشی رویداد بازی Apex Legends

در سال ۲۰۱۹ یکی از بهترین بازی ها در سبک بتل رویال (Battle Royale)، یعنی Apex Legends منتشر شد که توانست طرفداران بسیاری به دست آورد و یکی از وزنه‌های قابل توجه برای شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts) در نظر گرفته شود. اگر از بحث مشکلاتی که در ابتدا برای تجربه این بازی در کشورمان وجود داشت، بگذریم و به مشکلات جهانی بپردازیم، باید بگوییم خیلی طول نکشید که بازی‌بازان و طرفداران از استودیوی سازنده، یعنی استودیوی ریسپاون (Respawn Entertainment) شاکی و عصبانی شدند. در آن زمان یک رویداد به نام Iron Crown در بازی Apex Legends برگزار شد که بازی‌بازان می‌توانستند در آن آیتم‌های تزئینی دریافت کنند. مشکل اصلی این جا بود که ساختار طراحی این رویداد و نوع دسترسی به هر آیتم، آن قدر بد و ضعیف طراحی شده بود که بازی‌بازان بیشتر از خیر آن‌ها می‌گذشتند. علاوه بر این، قیمت آن‌ها حدود ۱۵۴ دلار بوده که رقم بسیار بالایی به نظر می‌رسید اما بسیاری از بازی‌بازان به علت ساختار بد رویداد بازی، حاضر شدند آن را بپردازند.

یادداشتی بر داستان Red Dead Redemption 2
خواندن

developer apex legends

البته این پایان ماجرا نبود و قضیه خیلی بدتر از چیزی که انتظار می‌رفت، دنبال شد. تهیه کننده اجرایی بازی Apex Legends، یعنی Drew McCoy به جای این که مانند یک فرد متمدن و دوستدارِ طرفداران، به سوال‌ها و مشکلات آن‌ها پاسخ بدهد، یک راه کاملا غیر حرفه‌ای و بچگانه را انتخاب کرد و طرفداران و بازی‌بازان Apex Legends را با الفاظ رکیک و به شدت توهین آمیز، تحقیر نمود. پس از این قضیه و در زمانی که همه چیز در حال تبدیل شدن به یک فاجعه بود، آقای وینس زامپلا (Vince Zampella)، موسس و مدیر کل استودیوی ریسپاون، پا در میان گذاشت و از طرف تمام اعضای استودیو و شرکت، از طرفداران و بازی‌بازان عذرخواهی نمود. این عذرخواهی شاید یک مرحم بر دل تمام بازی‌بازان و طرفداران سرسخت بازی Apex Legends باشد اما آن‌ها هیچگاه حاشیه‌ای رویداد Iron Crown را فراموش نمی‌کنند.

حواشی قراردادهای انحصاری اپیک گیمز

شرکت اپیک گیمز (Epic Games) در سال ۲۰۱۹ به سختی مشغول کار برروی شبکه و فروشگاه جدید خود، یعنی فروشگاه اپیک گیمز (Epic Games Store) بود و قصد داشت با هر ابزاری، بازی‌بازان پلتفرم رایانه‌های شخصی را به سمت خود جذب کند. قطعا برای رقابت در بازار دیجیتالِ بازی‌های ویدیویی آن هم با شبکه و فروشگاه شناخته شده و بسیار بزرگی مانند استیم (Steam)، باید دست به انجام کارهای خارق‌العاده‌ای بزنید که این کارها همیشه به مذاق همه خوش نمی‌آید. اپیک گیمز برای بالا آوردن فروشگاه خود و رقابت جدی با استیم، تصمیم گرفت تا به صورت جدی با استودیوها و توسعه دهنده‌ها وارد مذاکره شود و با قراردادهای مخصوصی، بازی های بزرگ و مورد انتظاری را برای فروشگاه اپیک گیمز، انحصاری نماید. این شرکت، بازی‌های بزرگ و پر طرفداری مانند Borderlands 3 و Metro Exodus و بسیاری دیگر از عناوین را به انحصار فروشگاه خود درآورد و این عناوین بزرگ، خیلی ساده برای شبکه استیم و کاربران بی شمار این فروشگاه، منتشر نشدند. در چنین شرایطی، طبیعی است که اعتراضات بسیاری به گوش برسد و حواشی بسیاری تولید شود.

پلی‌استیشن ۵: هر آنچه که از نسل بعدی پلی‌استیشن می‌دانیم
خواندن

این جریان، مشکلاتی را نیز برای استودیوها و توسعه دهندگان مستقل و کوچک ایجاد کرد. به عنوان مثال، توسعه دهنده بازی DARQ، طبق قوانینی با استیم بر سر آن ‌ها به توافق رسیده بود، می‌توانست بازی خود را به صورت رایگان در استیم تبلیغ کند و طبیعی است که استیم انتظار داشته باشد، این بازی تنها برای آن شبکه در دسترس قرار بگیرد. همین موضوع سبب شد تا سازندگان این بازی مستقل، پیشنهاد اپیک گیمز را رد کنند و حتی برخلاف فروشگاه اپیک گیمز و رئیس آن شرکت، یعنی آقای تیم سویینی (Tim Sweeney) صحبت‌هایی را بیان کنند. با این حال، بسیاری از توسعه دهندگان دیگر، برای مذاکره با اپیک گیمز، علاقه نشان دادند چرا که طبق اطلاعات لو رفته، این شرکت به استودیوها، پول قابل توجهی را پیشنهاد می‌دهد و هیچ کس از پول بیشتر، دوری نمی‌کند! همین عوامل سبب شد تا حاشیه‌ها پیرامون اپیک گیمز و فروشگاه اپیک، بیشتر و بیشتر شوند.

developer epic

با این حال در انتها، نمی‌توان شرکت اپیک گیمز را به خاطر تصمیمات و سیاست‌های انحصار طلبی، نکوهش کرد چرا که به گفته تیم سویینی، قراردادهای انحصاری بازی های بزرگ و کوچک، بهترین راه برای رقابت جدی با استیم و به دست آوردن بازی‌بازان و کاربران بسیار می‌باشد. بعید است که حاشیه‌های فروشگاه اپیک گیمز در سال ۲۰۲۰ کمتر شوند اما امیدوار هستیم تا بازی‌بازان پلتفرم‌ رایانه‌های شخصی به خاطر قراردادهای انحصاری، از تجربه یک بازی ارزشمند و خوب، بی‌بهره نمانند.

حواشی کم‌ کاری‌ سازندگان برای بازی Pokémon Sword & Shield

شاید سری بازی های پوکمان در کشور ما طرفداران آن چنانی و زیادی نداشته باشد اما همه ما می‌دانیم که این بازی در سطح جهانی تا چه اندازه محبوب و مشهور است. با این جامعه طرفداری که روز و شب خود را با پوکمان‌ها و قصه‌های مختلفی از آن ها سپری می‌کنند، شاید بدترین ایده ممکن این باشد که آن‌ها را به وسیله خودِ پوکمان، عصبانی کنیم! بد نیست بدانید که بر سر عرضه بازی Pokémon Sword & Shield دقیقا چنین اتفاقی رخ داد و سازندگان به بهترین شکل نشان دادند که عصبانی کردن جامعه طرفداری بازی، تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد.

چرا اسکوئر انیکس سری بازی Tomb Raider رو مُفت فروخت؟!
خواندن

جریان دقیقا از جایی آغار شد که تقریبا همه به این نتیجه رسیدند که سری پوکمان در حال تبدیل شدن به یک Madden دیگر است. تقریبا تمام بازی‌بازان و طرفداران عقیده داشتند که هر سال، نسخه جدیدی از سری پوکمان عرضه می‌شود که کوچکترین تفاوتی با نسخه‌ سال گذشته ندارد و تنها یک سری تغییرات جزئی و غیر مفید در بازی اعمال خواهند شد و گاهی شخصیت های جدیدی به فهرست شخصیت‌ها اضافه می‌شدند که همه این ها باعث شد طرفداران فکر کنند که سازندگان به کیفیت محتوای ارائه شده، کوچکترین توجهی ندارند. استودیوی Game Freak که به عنوان سازنده سری پوکمان محسوب می‌شود، پیش از آغاز ساخت بازی Pokémon Sword & Shield به صورت دقیق و رسمی بیان کرد که خلق هر کدام از پوکمان ها و شخصیت‌های دوست داشتنی، منابع بسیاری را طلب می‌کند و برای ساخت آن‌ها باید سال ها زمان صرف شود.

developer pokemon 2

زمانی که بازی Pokémon Sword & Shield عرضه شد و طرفداران با محصول نهایی که برای آن صبر کرده بودند، مواجه شدند، همه چیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. هشتگ #GameFreakLied یا گیم فریک دروغ گفت، خیلی سریع در سطح فضای مجازی پر شد و بازی‌بازان و طرفداران به سرعت انتقادات تند خود را روانه بازی کردند. آن‌ها معتقد بودند که مدل‌های سه بعدی پوکمان‌های معروف و دوست داشتنی بازی Pokémon Sword & Shield با مدل نسخه‌های پیشین هیچ تفاوت خاصی ندارند که با صحبت‌های استودیوی گیم فریک و زمانی که آن‌ها برای ساخت بازی صرف کرده بودند، مطابقت نداشت. علاوه بر این، مشکلات دیگری نیز در بازی جدید وجود داشت که طرفداران دو آتشه بازی Pokémon Sword & Shield را عصبانی تر از گذشته ساخت. منشا اصلی رخ دادن چنین اتفاق ناگواری برای یکی از پر سود ترین فرانچایزهای تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی، عدم ارتباط درست و شفاف نبودن با بازی‌بازان و طرفداران است.

نگاهی به وضعیت ایکس‌باکس در سال ۲۰۲۱
خواندن

آیا وضعیت در سال ۲۰۲۰ بهتر خواهد شد؟

بدون شک هیچکس نمی‌تواند آینده را پیش بینی کند اما به طور قطع می‌توانیم بگوییم که اگر توسعه دهندگان یا شرکت‌های ناشر، ارتباط درستی با مخاطبان و مصرف کنندگان خود نداشته باشند، چنین اتفاقاتی حتی در مقیاس بزرگ تر رخ خواهد داد. سیاست‌ها و نوع تجارت هر شرکت ناشر و توسعه‌ دهنده‌ای می‌تواند نقش اساسی در رفتار آن‌ها با مصرف کننده‌ (که همان گیمرها هستند) ایفا کند و خوشبختانه به لطف رسانه‌ها و رشد آن‌ها در دوره و زمانه کنونی، مصرف کننده خیلی سریع و راحت می‌تواند از جزئیات کار سر در بیاورد و مطلع شود. بنابراین، ارتباط مستقیم و درست با مصرف کننده و صادق بودن با آن‌ها می‌تواند ارزش توسعه دهنده یا فرانچایز مورد نظر را بالا و بالاتر ببرد.

مثال‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره و در موردشان توضیح داده شد، بزرگترین حواشی مربوط به درگیری توسعه دهنده و مشتری (مصرف کننده) بودند و اتفاقات کوچکتری نیز در سال ۲۰۱۹ رخ دادند. با این حال، امیدوار هستیم تا در سال ۲۰۲۰، استودیوها و شرکت‌های بازی سازی با اتخاذ تصمیمات درست و شفاف و دوست بودن با طرفداران و بازی‌بازان، بروز چنین مشکلاتی را به حداقل برسانند.

نظر شما در مورد حواشی مربوط به درگیری توسعه دهنده‌ها و مشتری‌ها در سال ۲۰۱۹ چیست؟ سال ۲۰۲۰ را از این نطر چگونه پیش بینی می‌کنید؟

منبع
TheGamer
برچسب ها
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x