مقالات ترجمه‌ای

پلی‌استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس | کدام کنسول برنده خواهد شد؟

در این مقاله به بررسی سخت افزار، بازی‌ها و ویژگی‌های هر دو کنسول خواهیم پرداخت

بالاخره ما اطلاعات دقیقی در مورد این دو کنسول نسل بعدی داریم و می‌توانیم مقاله پلی‌استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس را بنویسیم. هر دو کنسول تا حداکثر وضوح تصویر ۸K، نرخ فریم بالا، پردازنده‌های قدرتمند و SSDهای سریع را ارائه خواهند داد. اما اگر به کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ایکس باکس وان نگاه کنیم، احتمالاً دو کنسول نسل بعدی سونی و مایکروسافت بجزء تشابهات ذکر شده، در سایر موارد نسبت به یکدیگر بسیار متفاوت باشند. کدام یک از این دو کنسول دستگاه بازی بهتری بوده – و کدام یک عناوین بهتری را ارائه خواهد داد؟ برای پاسخ به این سؤالات در ادامه با ما در پیکسل آرتس همراه باشید.

با انتشار اطلاعات جدید از کنسول‌ها، در مقایسه پلی‌استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس به پاسخ سؤالات ذکر شده نزدیک‌تر شده‌ایم. به لطف یک پست پر جزئیات از مایکروسافت روی بلاگ این پلتفرم و یک نمایش زنده جامع از سونی، ما می‌توانیم سخت افزار این دو کنسول را با یکدیگر مقایسه کرده و برتری‌هایشان را مشخص کنیم. ما همچنین می‌توانیم با نگاه به نمایش بازی‌های ایکس باکس سری ایکس در ماه می و نمایش بازی‌های پلی‌استیشن ۵ در ماه ژوئن، متوجه شویم که چه نوع عناوینی روی این دو پلتفرم انتظار ما را می‌کشند.

با وجود اینکه نمی‌توان تا پیش از عرضه کنسول‌ها با اطمینان در مورد این دو محصول نظر داد، به لطف اطلاعات منتشر شده از همین الان می‌توانیم از جزئیات زیادی در مورد کنسول‌های نسل بعدی آگاه شویم. در ادامه می‌توانید خصوصیات و ویژگی‌های پلی‌استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس را از لحاظ تئوری مطالعه کنید.

PS5 vs XSX

پلی‌استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس – قیمت و تاریخ عرضه

بگذارید قبل از هر چیزی خبر بد را به شما بدهیم: پلی‌استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس هنوز هیچکدام قیمت نهایی خود را تأیید نکرده‌اند. پلی‌استیشن ۴ با قیمت ۴۰۰ دلار عرضه گشت در حالی که ایکس باکس وان هنگام انتشار ۵۰۰ دلار قیمت داشت، هرچند به یاد داشته باشید که آن کنسول‌ها ۷ سال پیش در بازاری بسیار متفاوت منتشر شدند. سونی باید خود را از اشتباهات زمان پلی‌استیشن ۳ نجات می‌داد و مایکروسافت باور داشت که محصول آن می‌تواند صنعت سرگرمی را برای همیشه تغییر دهد.

نگاهی مختصر به تاریخ اورک‌ها در صنعت بازی
خواندن

بیشتر شایعات و تحلیل‌ها، قیمت احتمالی پلی‌استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس را حدود ۵۰۰ دلار پیش‌بینی کرده‌اند، اما حقیقت آن بوده که تا قبل از تأیید رسمی شرکت‌های سونی و مایکروسافت نمی‌توان با اطمینان در این مورد نظر داد. اگر از الان مشغول کنار گذاشتن پول برای این کنسول‌ها هستید، دست کم ۵۰۰ دلار را به آن‌ها اختصاص دهید تا در هنگام عرضه آن‌ها در بازه خطای ۱۰۰ دلاری قرار داشته باشید (زیرا ممکن است قیمت نهایی آن‌ها بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار باشد).

هر چند در زمینه تاریخ انتشار ما اطلاعات دقیق‌تری در مورد این دو کنسول داریم. هر دو شرکت سونی و مایکروسافت قصد دارند تا کنسول خود را در تعطیلات آخر سال ۲۰۲۰ منتشر کنند (شایعات پیشین به اشتباه تاریخ انتشار ایکس باکس وان سری ایکس را همزمان با جشن روز شکرگزاری اعلام کرده بودند).

PS5 vs XSX 4
Ratchet & Clank: Rift Apart عنوان انحصاری پلی‌استیشن ۵

پلی‌استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس – مشخصات سخت افزاری

پلی‌استیشن ۵ ایکس باکس سری ایکس
قیمت اعلام نشده اعلام نشده
تاریخ عرضه تعطیلات ۲۰۲۰ تعطیلات ۲۰۲۰
عناوین انحصاری کلیدی Spider-Man: Miles Morales ،Horizon II Forbidden West ،Gran Turismo 7 Halo Infinite ،Senua’s Saga: Hellblade 2
پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل (BC) تقریباً تمام بازی‌های پلی‌استیشن ۴، از جمله عناوین بهبود یافته روی پرو تمام بازی‌های ایکس باکس وان / تعدادی از عناوین ایکس باکس ۳۶۰ و ایکس باکس
پردازنده ۸ هسته ۳.۵ گیگاهرتز AMD Zen 2 ۸ هسته ۳.۸ گیگاهرتز AMD Zen 2
گرافیک ۱۰.۳ ترافلاپ AMD RDNA 2 ۱۲ ترافلاپ AMD RDNA 2
رَم ۱۶ گیگابایت GDDR6 ۱۶ گیگابایت GDDR6
حافظه ۸۲۵ گیگابایت SSD سفارشی ۱ ترابایت NVMe SSD
وضوح تصویر تا حداکثر ۸K تا حداکثر ۸K
نرخ فریم تا حداکثر ۱۲۰ فریم تا حداکثر ۱۲۰ فریم
درایو نوری ۴K UHD Blu-ray ۴K UHD Blu-ray

پلی‌استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس – گرافیک و کارایی

اگر جدول بالا را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که سخت افزار ایکس باکس سری ایکس کمی قدرتمندتر می‌باشد. هرچند بیان آنکه آیا عناوین ایکس باکس سری ایکس نسبت به بازی‌های پلی‌استیشن ۵ گرافیک و کارایی بهتری ارائه خواهند داد یا خیر، کار دشواری است.

همه آنچه که باید پیش از عرضه بازی Resident Evil 3 Remake بدانید
خواندن

ابتدا بیایید به سخت افزارهای این دو کنسول نگاه کنیم. به نظر نمی‌رسد تفاوت زیادی بین پردازنده‌های دو کنسول وجود داشته باشد، هرچند ایکس باکس سری ایکس کمی سریع‌تر است. قدرت پردازش چیپ گرافیکی – ۱۰.۳ ترافلاپ برای پلی‌استیشن ۵ و ۱۲ ترافلاپ برای ایکس باکس سری ایکس – تفاوت بیشتری به نظر می‌رسد. ترافلاپ بیانگر میزان عملیاتی است که یک قطعه سخت افزاری می‌تواند در هر ثانیه پردازش کند. از آنجایی که هر ترافلاپ معادل ۱۰۱۲ عملیات در هر ثانیه است، تفاوت ۱.۷ ترافلاپی در گرافیک می‌تواند قابل توجه باشد.

هر چند این موضوع را نیز به یاد داشته باشد: صرفاً چون پردازنده گرافیکی قدرت محاسبه ۱۲ ترافلاپی را ارائه می‌دهد، بدین معنا نیست که تمام بازی‌ها از نهایت این توان استفاده می‌کنند. این موضوع همچنین به میزان بهینه‌سازی بازی‌ها بستگی دارد، خصوصاً برای عناوین ترد پارتی (Third Party) که باید نسخه‌های نسبتاً مشابه‌ای روی پلی‌استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس ارائه دهند.

ممکن است SSDها تفاوت بزرگی روی کارایی عناوین مختلف داشته باشند. از آنجایی که هر دو کنسول دارای SSD داخلی هستند، بازی‌ها باید نسبت به گذشته بسیار سریع‌تر بارگیری (Load) شوند. هرچند تاکنون تنها سونی اطلاعات دقیقی در مورد سرعت بارگیری بازی‌ها توسط SSD پلی‌استیشن ۵ ارائه داده، و آن را با SSDهای موجود در بازار مقایسه کرده است. این نیز شاخص دیگری بوده که احتمالاً کارایی آن در هر بازی متفاوت باشد.

فعلاً باید بگوییم که هر دو کنسول بسیار قدرتمند به نظر می‌رسند و در زمینه پردازش جزئیات گرافیکی، احتمالاً ایکس باکس سری ایکس نسبت به پلی‌استیشن ۵ برتری خفیفی داشته باشد.

halo infinite
Halo Infinite عنوان انحصاری ایکس باکس سری ایکس

پلی‌استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس – طراحی ظاهری

ایکس باکس سری ایکس طراحی نسبتاً سنتی و محافظه‌کارانه‌ای داشته است. کنسول نسل بعدی مایکروسافت شباهت بسیاری به یک کیس رایانه‌های شخصی عمودی داشته، و از بدنه‌ای شفاف و سیاه رنگ و یک نماد زیبا و کوچک ایکس باکس در بخش بالا و سمت چپ این کنسول بهره می‌برد. یک درایو نوری نیز در جلوی کنسول واقع شده است. طراحی کنسول به صورت هندسی دلنشین بوده و در صورتی که مرکز سرگرمی‌های شما از فضای عمودی کافی برای آن بهره‌مند نباشد، می‌توان این کنسول را به حالت افقی نیز قرار داد.

بررسی و رتبه‌بندی عناوین مختلف سری Souls
خواندن
Xbox Series X
ایکس باکس سری ایکس

از سوی دیگر طراحی ظاهری پلی‌استیشن ۵ بسیار متفاوت است. این کنسول که در مراسم بازی‌های پلی‌استیشن ۵ در تاریخ ۱۱ ژوئن ۲۰۲۰ از آن رونمایی شد، دارای ظاهری شبیه به یک چهارضلعی با گوشه‌های گرد بوده، که دو باله سفید رنگ آن را محاصره کرده‌اند و هر چه به سمت پایین کنسول می‌روند، شکلی مثلث‌وار را به خود می‌گیرند.

PS5 vs XSX 3
پلی‌استیشن ۵

شایان ذکر بوده که پلی‌استیشن ۵ دارای دو نسخه مختلف نیز خواهد بود: یک نسخه عادی همراه با دیسک نوری و یک نسخه دیجیتالی که فاقد دیسک نوری است. طبیعتاً شما می‌توانید در نسخه عادی آن از بازی‌های فیزیکی استفاده کنید اما این قابلیت را در نسخه دیجیتالی کنسول نخواهید داشت. احتمالاً این دو نسخه دارای قیمت‌های مختلفی نیز خواهند بود هرچند تاکنون شرکت سونی در مورد قیمت آن‌ها چیزی نگفته است.

تا زمانی که این دو کنسول را به صورت فیزیکی و در کنار یکدیگر نبینیم، بیان آن که بین این دو طرح، ظاهر کدام کنسول یعنی پلی‌استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس «بهتر» است، کار دشواری می‌باشد. فعلاً به نظر می‌رسد ایکس باکس سری ایکس دارای طراحی سنتی‌تری بوده در حالی که پلی‌استیشن ۵ یک طراحی جدید و آزمایشی را ارائه داده است. اینکه شما کدامیک را ترجیح می‌دهید، کاملاً به سلیقه و نظر شخصی شما در طراحی ظاهری محصولات الکترونیکی بستگی دارد.

PS5 vs XSX 7
Horizon II Forbidden West عنوان انحصاری پلی‌استیشن ۵

پلی‌استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس – پشتیبانی از عناوین نسل قبل

سونی و مایکروسافت هر دو در مورد نحوه عملکرد پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل (که اصطلاحاً «سازگاری با عناوین پیشین» یا «Backwards Compatibility» خوانده می‌شود) روی پلتفرمشان اطلاعات زیادی منتشر کرده‌اند. تا این لحظه به نظر می‌رسد ایکس باکس سری ایکس گزینه‌های بهتری در این زمینه ارائه دهد، اما ممکن است پلی‌استیشن ۵ نیز عناوین قدیمی بیشتری برای تجربه داشته باشد.

اولین اطلاعات از بازی Black Ops Cold War
خواندن

مایکروسافت وعده داده که تمام بازی‌های ایکس باکس وان روی ایکس باکس سری ایکس کار خواهند کرد. علاوه بر آن، سیستم Smart Delivery (تحویل هوشمندانه) شرکت مایکروسافت اطمینان حاصل کرده که در صورت خرید یک بازی ایکس باکس وان که دارای نسخه مخصوص ایکس باکس سری ایکس می‌باشد، پس از تهیه کنسول نسل بعدی مایکروسافت شما به صورت خودکار ارتقای ویژه‌ای دریافت نموده و بدون پرداخت هزینه اضافی نسخه نسل بعدی را دریافت کنید. در کنار این موضوع، تعدادی از عناوین ایکس باکس ۳۶۰ و اولین کنسول ایکس باکس نیز روی پلتفرم جدید این شرکت اجرا خواهند شد. (اگر در حال حاضر عنوانی از ایکس باکس ۳۶۰ یا ایکس باکس اصلی روی ایکس باکس وان اجرا شود، عنوان مذکور روی ایکس باکس سری ایکس نیز قابل بازی خواهد بود). در این زمینه سیستم مایکروسافت بسیار سر راست و قابل درک است.

PS5 vs XSX 6
Kena: Bridge of Spirits

یکی دیگر از مزایای احتمالی برای ایکس باکس سری ایکس آن بوده که بسیاری از عناوین پشتیبانی شده را بهتر از پلتفرم اصلی که بازی برای آن عرضه گشته بود اجرا خواهد کرد. مایکروسافت وعده داده که تعدادی از عناوین محبوب را بهبود بخشیده و با وضوح تصویر ۴K و نرخ فریم ۱۲۰ آن‌ها را روی پلتفرمش اجرا کند. با وجود آنکه هنوز مشخص نیست دقیقاً کدام عناوین چنین مزایایی را دریافت خواهند کرد، می‌توان با اطمینان گفت که دست کم تعدادی از عناوین محبوب نسل‌ها قبلی را می‌توان با کیفیتی بهتر از همیشه روی ایکس باکس سری ایکس تجربه نمود.

رویکرد سونی در این زمینه از اطمینان کمتری برخوردار است. پلی‌استیشن ۵ از یک نوع نرم افزار کلی برای اجرای بازی‌های پلی‌استیشن ۴ بهره می‌برد. عناوینی که برای پلی‌استیشن ۴ پرو بهینه شده بودند از مزایای خود روی پلی‌استیشن ۵ نیز بهره خواهند برد. اما از آنجایی که قرار است از این نرم افزار به صورت کلی استفاده شود، تضمینی در کار نیست که تمام عناوین کارایی‌شان عالی و برابر با یکدیگر باشد.

هر آنچه در کنفرانس Blizzcon 2019 گذشت
خواندن

سونی تا کنون اعلام کرده که ۱۰۰ بازی برتر پلی‌استیشن ۴ (معیار سنجش مدت زمانی بوده که بازیکنان هر عنوان را بازی کرده‌اند) به خوبی روی پلی‌استیشن ۵ اجرا شده و باید هنگام عرضه این کنسول، روی آن جواب دهند. اما ما مطمئن نیستیم که سونی پشتیبانی از سایر عناوین نسل قبل را به صورت دوره‌ای به پلی‌استیشن ۵ افزوده یا آنکه اجازه می‌دهد خود بازیکنان بررسی کنند که کدام عنوان جواب می‌دهد و کدامیک روی پلی‌استیشن ۵ کار نمی‌کند.

PS5 vs XSX 5
Medium عنوانی انحصاری برای ایکس باکس سری ایکس

پلی‌استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس – عناوین انحصاری

ایکس باکس سری ایکس چندین عنوان انحصاری هیجان‌انگیز دارد، که از میان آن‌ها می‌توان به Senua’s Saga: Hellblade II و Halo Infinite اشاره کرد. هرچند باید بگوییم که تمامی عناوین انحصاری ایکس باکس سری ایکس روی رایانه‌های شخصی نیز عرضه خواهند شد، همانطور که تمام عناوین انحصاری ایکس باکس وان نیز در چند سال گذشته برای رایانه‌های شخصی منتشر گشته است.

ما همچنین از تعدادی از عناوین انحصاری پلی‌استیشن ۵ نیز آگاه هستیم، بازی‌هایی چون Spider-Man: Miles Morales ،Ratchet & Clank: Rift Apart و Horizon: Forbidden West. تا این لحظه به نظر می‌رسد عناوین نام برده کاملاً در انحصار پلی‌استیشن ۵ باشند، بدین معنا که شما نمی‌توانید آن‌ها را روی رایانه‌های شخصی بازی کنید.

از یک سو عناوین انحصاری ایکس باکس سری ایکس این برتری را داشته که روی رایانه‌های شخصی نیز قابل بازی هستند، و شما لازم نیست حتماً برای تجربه آن‌ها یک کنسول ایکس باکس داشته باشید. از سوی دیگر ممکن است دقیقاً به همین دلیل پلی‌استیشن ۵ برتریی نسبت به ایکس باکس داشته باشد. این موضوع بستگی به دیدگاه شما نسبت به عناوین انحصاری دارد – و آنکه آیا یک سیستم رایانه شخصی مورد نیاز برای انجام بازی‌های امروزی و با کیفیت را دارید یا خیر.

PS5 vs XSX 8
Spider-Man: Miles Morales عنوان انحصاری پلی‌استیشن ۵

پلی‌استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس – سرویس‌های اشتراکی

این بخش از مقاله کمی با حدس و گمان همراه خواهد بود زیرا هنوز پلی‌استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس جزئیات دقیق و برنامه مشخصی در مورد سرویس‌های استریم بازی خود اعلام نکرده‌اند. البته هر دو شرکت سونی و مایکروسافت زیرساخت‌های لازم برای استریم کردن روی پلتفرم‌های خود را داشته و احمقانه‌ است اگر فکر کنیم که تا آخر سال این دو شرکت زیرساخت‌های ذکر شده را رها خواهند کرد.

بهترین بازی‌های رایگان پلی‌استیشن ۴ در سال ۲۰۲۱
خواندن

PlayStation Now سرویس استریمینگ شرکت سونی است. با پرداخت یک هزینه ثابت اشتراک (بین ۶ تا ۱۰ دلار برای هر ماه)، بازیکنان می‌توانند بازی‌های مختلف پلی‌استیشن ۲، پلی‌استیشن ۳ و پلی‌استیشن ۴ را استریم (و بعضاً دانلود) کنند، که این عناوین شامل بازی‌های انحصاری چون God of War 2018 نیز می‌شوند. به نظرم پلی‌استیشن ۵ نیز سرویس PS Now را ارائه خواهد داد، اما این که آیا بازی‌های این سرویس استریم خواهند شد یا خیر سؤالی بوده که جواب آن مشخص نیست. شما همچنین می‌توانید عناوین PS Now را روی رایانه‌های شخصی استریم کنید هرچند این سرویس با گوشی‌های هوشمند، برنامه‌های استریم کردن و تلویزیون‌های هوشمند جواب نمی‌دهد.

Project xCloud مایکروسافت تکنولوژی جاه‌طلبانه‌تری به نظر می‌رسد هرچند این برنامه هنوز در حالت بتا بوده و باید صبر کرده و ببینیم که آیا می‌تواند به وعده‌های این شرکت عمل کند یا خیر. این پلتفرم ابری (Cloud Gaming) به بازیکنان اجازه می‌دهد تا انواعی از بازی‌های ایکس باکس را روی دستگاه‌های اندروید و iOS خود استریم نمایند. همچنین سرویس Xbox Game Pass نیز وجود داشته (ماهانه ۱۰ دلار) که به بازیکنان اجازه می‌دهد تا بیش از ۲۰۰ عنوان ایکس باکس وان را روی کنسول‌هایشان دانلود کنند. به نظرم این سرویس نیز روی کنسول ایکس باکس سری ایکس ادامه خواهد یافت و شاید حتی عناوین ایکس باکس سری ایکس نیز به گیم‌پس اضافه شوند. اگر این تکنولوژی در کنار Project xCloud به درستی پیاده‌سازی گردند، می‌توانند در بازار سرویس‌های اشتراکی برتری قابل توجه‌ای برای مایکروسافت به همراه داشته باشند.

امیدواریم در آینده اطلاعات دقیق‌تری در مورد سرویس‌های اشتراکی هر دو کنسول بدست آوریم. تا این لحظه زیرساخت‌های مورد نیاز برای سونی و مایکروسافت آماده بوده و فقط نحوه استفاده از آن‌ها یک معما باقی مانده است.

VR

پلی‌استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس – واقعیت مجازی

یک بخش که می‌توان با اطمینان برتری را در آن پلی‌استیشن ۵ داد، واقعیت مجازی است. پلی‌استیشن ۵ به صورت کامل از هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن (PlayStation VR) پشتیبانی خواهد کرد. در عین حال، ممکن است هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن جدیدی برای پلتفرم پلی‌استیشن ۵ در دست ساخت باشد و نهایتاً شاهد عرضه این محصول نیز باشیم.

آیا بازی Halo Infinite قادر است به مدت 10 سال پشتیبانی شود؟
خواندن

از سوی دیگر مایکروسافت هیچ برنامه برای توسعه یک هدست واقعیت مجازی برای ایکس باکس سری ایکس ندارد. ایکس باکس وان نیز هیچگاه هدست واقعیت مجازی خود را نداشت که نشان می‌دهد احتمالاً مایکروسافت علاقه چندانی به این تکنولوژی ندارد. واکنش شما نسبت به این موضوع کاملاً وابسته به سلیقه و علاقه شخصیتان در رابطه با واقعیت مجازی و عناوین آن است.

Hellblade
Senua’s Saga: Hellblade II عنوان انحصاری ایکس باکس سری ایکس

پلی‌استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس – چشم انداز

مهم است که به خاطر بسپارید با وجود آن که حال اطلاعات قابل توجه‌ای از هر دو کنسول در اختیارمان قرار دارد، ما هنوز شخصاً هیچکدام از این دو کنسول را امتحان نکرده‌ایم. ما هنوز از عناوین این کنسول‌ها به هنگام عرضه، قیمتشان و تاریخ دقیق عرضه آن‌ها آگاه نیستیم و نمی‌دانیم که وقتی خودمان بازی‌هایشان را تجربه کنیم آن‌ها به چه صورت اجرا خواهند شد. بدون این فاکتورها نمی‌تواند گفت که کدام کنسول برنده «جنگ کنسولی» است – البته اگر این جنگ برنده‌ای داشته باشد. به یاد داشته باشید که اگر یک کنسول به خوبی بفروشد و هواداران از آن راضی باشند، در واقع آن کنسول هیچ چیزی را «نباخته» است.

هرچند، حداقل روی کاغذ، ایکس باکس سری ایکس کمی بهتر به نظر می‌رسد. این کنسول دارای سخت افزار قوی‌تر، پشتیبانی بهتر از عناوین نسل قبلی و یک طراحی جذاب می‌باشد. Project xCloud نیز پتانسیل آن را داشته تا جامع و کامل‌تر از PS Now ظاهر شود.

در مجموع من فعلاً توصیه نمی‌کنم که برای تهیه هیچ یک از این دو کنسول عجله‌ای داشته باشید. هنوز عناوین پلی‌استیشن ۴ و ایکس باکس وان بسیاری در راه هستند، و پیش از تهیه یک کنسول نسل بعدی، بهتر است کمی بیشتر در مورد عناوین عرضه شده با آن‌ها و ویژگی‌های سیستمی هر کنسول بدانیم.

منبع
Tom's Guide
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x