مقالات ترجمه‌ای

هر آنچه که باید از بازی Gears 5 بدانید

تلاش برای نابودی طلسمی خونین

اگر از دارندگان گیم پس اولتیمت باشید، دیگر چیزی نمانده تا بتوانید پنجمین قسمت از سری بازی Gears of War یعنی Gears 5 را تجربه کنید؛ اگر هم گیم پس عادی دارید یا قصد دارید بازی را بخرید، باز هم کمتر از ۵ روز مانده تا بتوانید دست به Gears شوید! به هر صورت، چرخ‌دنده‌های جنگ برگشته‌اند و همگی می‌دانیم این‌بار متفاوت‌تر از قبل قرار است از ذوق و شوق خشونت‌بار ما استقبال کنند. در این مقاله هر چیزی که لازم است درباره Gears 5 بدانید را خواهید خواند.

gears 5 explosion
والپیپری از سه شخصیت حالت Escape

از چرخ‌دنده‌های آنلاین شروع می‌کنیم

Gears در صنعت بازی به‌خاطر تاثیری که روی ژانر شوتر سوم شخص گذاشت، شناخته می‌شود و همین نوآوری بازی در این ژانر در کنار دیگر خلاقیت‌های تیم اصلی سازنده باعث شدند که Gears هم در بخش داستانی و هم چندنفره حرفی برای زدن داشته باشد.  مایکروسافت در بحت تبلیغات و پروموشن Gears 5 سیاست جدید اتخاذ کرد و تا سه ماه قبل از انتشار بازی اطلاعات خاصی از آن منتشر نکرد. این سیاست تبلیغاتی علاوه بر بحث زمان شروع پروموت، انتشار اطلاعات و تریلرهای بخش چندنفره را در اولویت قرار داد و تصمیم بر این شد که درباره بخش داستانی یا Campaign کمترین اطلاعات منتشر شود؛ با این‌حال طی همین یک هفته اخیر اطلاعات قابل توجهی درباره این بخش بازی در دسترس قرار گرفت که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.


همان‌طور که گفتیم، اول از چرخ‌دنده‌های آنلاین شروع می‌کنیم و با هم نگاهی می‌اندازیم به هر چیز جدیدی که در این بخش به Gears اضافه شده. اولین حالت یا ماد جدید در این بخش Escape نام دارد که در آن به‌صورت Co-op سه بازیکن در یک نقشه پیچ‌درپیچ و نسبتا بزرگ گیر می‌افتند. در هر نقشه Escape، شما باید در سریع‌ترین زمان ممکن یک بمب را فعال کنید تا دشمن‌ها (Swarm) در آن محل پاک‌سازی شوند. وقتی شما این بمب را فعال کردید، باید خیلی سریع از آن نقشه خارج شوید و چه حین بمب‌گذاری و چه حین فرار باید با دشمن‌ها مبارزه کنید. هر سه کاراکتر این بخش دارای ویژگی‌های خاص خود چون قابلیت‌های ویژه هستند و این یعنی برای انجام موفقیت‌آمیز ماموریت بمب‌گذاری، باید با هم‌گروهی‌های خود استراتژی حساب شده‌ای بچینید و همیشه هوای هم را داشته باشید.

بزرگترین اشخاص صنعت کمیک از 20 سال گذشته و آینده آن سخن می‌گویند
خواندن
3573014 3561705 gears5
Kait در حالت آرکید دارد با سلاح جدید بازی که Breaker Mace نام دارد به رقیب شکست‌خورده خود رسیدگی می‌کند!

دومین حالت جدید در Gears 5 با نام آرکید ماد (Arcade Mode) شناخته می‌شود. در این حالت هر تیم که سریع‌تر به آمار ۵۰ کشته از تیم مقابل برسد، برنده می‌شود؛ اما چیزی که این حالت را با Team Deathmatch متفاوت می‌کند تاثیر آمار Killها روی بازی بازیکن‌هاست. هر تیم کاراکترهای متفاوتی دارد و هر کاراکتر اسلحه‌های متفاوت. بازیکن آرکید ماد را با دو اسلحه پیش‌فرض کاراکتر انتخابی خودش شروع می‌کند و هر چه رقبای بیشتری را از پا دربیاورد، می‌توند اسلحه‌های بیشتر و قوی‌تری را بخرد و با آنها به ادامه بازی بپردازد. در واقع، آمار Killهای‌ شما یک واحد پولی است و اگر آن را خرج کنید، باید رقبای بیشتری را به دیار باقی بفرستید تا بتوانید دوباره اسلحه بخرید و قوی‌تر شوید. اگر در آرکید ماد بمیرید، دوباره ریسپاون می‌شوید و آمار Killهایتان نیز اگر چیزی از آنها خرج نکرده باشید، باقی می‌ماند.


سومین حالت جدید بازی، Map Builder است و به شما این اجازه را می‌دهد تا نقشه‌های خلاقانه خود را بسازید و با دوستان و با دیگر بازیکنان آن را به‌اشتراک بگذارید. خود بازی در مرحله انتشار دارای ۱۱ نقشه متفاوت در بخش Versus است، ولی حالت Map Builder فعلا برای Escape معرفی شده و هنوز مشخص نیست که آیا در حالت‌های بخش Versus هم بازیکن‌ها می‌توانند نقشه بسازند یا نه. همان‌طور که Gears 4 به‌صورت مرتب اکثر اوقات ماهانه به لیست نقشه‌هایش یک تا دو نقشه جدید اضافه می‌کرد، Gears 5 هم قرار است همین راه را با کیفیت‌ بیشتری ادامه دهد. راد فرگوسن، مدیر عامل استودیو Coalition، قول داده که این نقشه‌ها همگی به‌صورت رایگان به بازی اضافه می‌شوند و مانند Gears 4 پولی نیستند.

15 ویژگی جذابی که باید از بازی Ghost Recon: Breakpoint بدانید
خواندن

اما مگر می‌شود از بخش چندنفره Gears بگوییم و درباره Horde صحبتی نکنیم. Horde در Gears 5 حضور خواهد داشت اما با یک تفاوت جذاب و آن هم این است که هر کاراکتر علاوه بر داشتن اسلحه‌های متفاوت، یک قابلیت ویژه خاص خود را دارد. مثلا JD نیروی خوایی خبر می‌کند و دشمن‌ها را بمباران می‌کند، Fahz که یکی از شخصیت‌های جدید بازی است قابلیت X-Ray دارد و با فعال کردن آن می‌تواند دشمن‌ها را از پشت دیوار و پناهگاه‌ نیز ببیند، Kait نیز می‌تواند غیب شود و در حالت Cloak Mode با مخفی‌کاری دشمن‌ها را از پا در بیاورد. چیزی که از تریلرها و Tech Test بازی مشخص بود، سریع‌تر شدن نسبی گیم‌پلی و رنگارنگ‌تر شدن آن نسبت به قبل بود؛ ویژگی که استودیو People can fly تلاش کرد با نسخه Judgment آن را در بازی بگنجاند و تا حدی نیز موفق بود، ولی به‌نظر Gears 5 بسیار بهتر از قبل می‌خواهد سرعت و تنوع را در فرمول موفق و محبوب Gears بگنجاند.

برای این‌که پرونده این بخش مقاله را ببندیم، یادی می‌کنیم از حرف‌هایی که Ryan Cleven کارگردان بخش چندنفره Gears 5 زد. Cleven اواخر ماه جولای بود که اعلام کرد «Gears 5 در مرحله انتشار حالت بتل رویال ندارد»؛ این یعنی که باید منتظر حالت بتل رویال از جنس Gears باشیم! او به این مورد اشاره کرد که آنها می‌خواهند به‌شکلی این حالت را در بازی جا دهند که از جنس خود بازی باشد. من یکی که نتوانستم نسخه بتل رویال Gears را تصور کنم و از بازی کردن آن در تصورم لذت ببرم! به نظر من طبیعت Gears و مکانیک‌های گیم‌پلی آن با طبیعت بازی‌های بتل رویال سازگار نیست؛ با این حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم که Coalition قرار است چگونه یک حالت بتل رویال از جنس Gears دربیاورد.


اسلحه‌ها، محیط‌ها و شخصیت‌های جدید

ما هم داریم سعی می‌کنیم مثل سیاست مارکتینگ مایکروسافت این مقاله را پیش ببریم و قبل از این‌که به بخش داستانی بازی نگاهی بیاندازیم، به اسلحه‌ها، محیط‌ها و شخصیت‌های جدید سلامی عرض کنیم! راستی خوشحال می‌شویم اگر نظرتان درباره برنامه مارکتینگ و پروموشن Gears 5 را با ما در میان بگذارید. به‌نظرتان مایکروسافت کار درستی کرد و باعث هایپ بیشتر بازی شد یا اگر می‌بایست به روش دیگری بازی را پروموت کند؟

بازی‌های کنسل‌شده‌ای که دیگر نمی‌توانیم بازی کنیم
خواندن

Gears 5 در مقایسه با نسخه قبلی به‌نسبت اسلحه‌های جدید بیشتری دارد که در زیر آنهایی که در نمایش‌ها و Tech Test بازی دیدیم را لیست کرده‌ایم:

  • Talon Autopistol: یک پیستول اتوماتیک که سریع خشاب خالی می‌کند و می‌تواند به دشمن‌های نزدیک آسیب زیادی بزند.
  • Breaker Mace: یکی از سلاح‌های خوش‌چهره و خطرناک Gears 5 همین مورد است. Breaker Mace یا به‌فارسی «گرز شکننده» اگر به‌موقع استفاده شود، می‌تواند دو تا سه فرد در نزدیکی خود را پخش زمین و هوا بکند! Breaker Mace یک سلاح سر و سنگین به حساب می‌آید، پس برای استفاده از آن باید موقعیت‌شناس باشید و به‌خوبی حمله‌تان را زما‌ن‌بندی کنید.
  • Claw LMG: این اسلحه پاسخی است از طرف Swarm در برابر Lancer جان‌گداز! فرض کنید دارید با Retro Lancer شلیک می‌کنید و این رترو لنسر شما به‌جای داشتن تیغه‌ای در زیر لوله، با عاج و استخوان‌هایی پر شده که می‌توانند جلوی اره برقی لنسر را بگیرند.
  • Cryo Cannon: از آن‌جا Gears 5 به محیط‌های بخ‌بندان نیز سر می‌زند، Cryo Cannon اسلحه‌ای سنگین و با بُرد کوتاه است که می‌تواند دشمن‌های شما را فریز کند.
  • Lancer Grenade Launcher: اما مهم‌ترین اسلحه این لیست نسخه‌ای جدید از لنسر است که یک راکت لانچر را جایگزین اره برقی خود کرده. حداقل این نسخه لنسر چون نسخه Custom Lancer چهارمین قسمت سری فقط از نظر ظاهری تغییر نکرده.

به‌علاوه این اسلحه‌ها، یک نوع نارنجک جدید نیز به بازی اضافه شده که Flashbang Grenade نام دارد و با توجه به اسم‌اش، در کور کردن و گیج کردن دشمن‌ها تخصص دارد.


برای اولین بار در تاریخ Gears of War یک نسخه از این بازی ما را به محیط‌های بیابانی، یخ‌بندان و البته نیمه جهان‌باز می‌برد. Gears 5 دارای محیط‌های بیابانی و یخ‌بندان بزرگی است که بازیکن می‌تواند در این محیط‌ها آزادانه بگردد، اسرار دنیای Gears را کشف کند و درگیر ماموریت‌های فرعی بشود. گفته می‌شود که بخش داستانی بازی بدون گشت‌وگذار و گذشتن از ماموریت‌های فرعی طی ۱۲ ساعت تمام می‌شود؛ اما اگر کسی بخواهد این بخش بازی را تمام‌وکمال بجَوَد، باید بیشتر از ۲۰ ساعت روی آن وقت بگذارد.

گذشته از اسلحه‌ها و محیط‌های جدید، Gears 5 اولین بازی در سری است که شخصیت‌های مهمان قابل توجهی دارد. از پک شخصیت‌های ترمیناتور و Halo Reach گرفته تا «باتیستا» قرار است در بخش چندنفره بازی حاضر شوند و به اجازه مبارزه همراه‌شان یا علیه‌شان را بدهند. از آنجا که در Gears 5 هر شخصیت دارای یک قابلیت ویژه است، دیدن قابلیت‌های ویژه این شخصیت‌ها بالاخص باتیستا می‌تواند خیلی هیجان‌انگیز باشد. گذشته از شخصیت‌های مهمان، در بخش داستانی بازی Fahz را داریم که یک شخصیت کله‌شق است و همیشه منتظر دعواست! اگر سریال iZombie را دیده باشید، باید بگوییم که این شخصیت توسط Rahul Kohli یکی از نقش‌های مکمل و دوست‌داشتنی این سریال صداگذاری شده. هنوز مشخص نیست Fahz در داستان بازی تا چه حد تاثیرگذار است و چه‌قدر می‌توانیم در بازی او را ببینیم و با او همراهی کنیم.

بهترین شبیه‌سازهای بازی‌های رومیزی در سال 2020
خواندن

در تیم مقابل یعنی Swarm نیز دو شخصیت یا بهتر است بگوییم دشمن جدید داریم که یکی Warden نام دارد و دیگری نسخه جدیدی از برزرک‌های ترسناک و البته دوست‌داشتنی سری است. Wardenها قد بسیار بلندتری نسبت به بقیه افراد Swarm دارند و در هر دست‌شان یک Breaker Mace حمل می‌کنند که می‌توانند در فواصل نزدیک خیلی خطرناک باشند. درباره برزرک‌های جدید چیزی جز ظاهر جدیدشان نمی‌دانیم که نسبت به قبل حجیم‌تر و ترسناک‌تر شده‌اند. البته، یک نوع دشمن جدید دیگر هم داریم که در بخش داستانی با آنها روبه‌رو خواهیم شد. این نوع دشمن‌ها ترکیبی از ربات‌های DeeBee و Swarm هستند که می‌توانند روی سقف، روی دیوار و جاهایی که ممکن است فکرش را هم نکنید، بچسبند و شما را غافلگیر کنند. در Tech Test بازی می‌توانستیم در نقش Wardenها در بخش چندنفره بازی کنیم، ولی این‌که آیا برزرک‌های جدید و ترکیبی‌های DeeBee و Swarm نیز به عنوان شخصیت‌های قابل بازی در دسترس خواهند بود یا خیر، هنوز چیزی مشخص نشده.

قبل از این‌که به استقبال Campaign بازی برویم، می‌توانید در ویدیو زیر ۱۵ دقیقه گیم‌پلی از این بخش را تماشا کنید که دارای دو غافلگیری است. غافلگیری اول که در همان ثانیه‌های ابتدایی آن را می‌بینید بازگشت یک شخصیت را رسمی می‌کند و غافلگیری دوم به گیم‌پلی بازی مرتبط است. اگر به اسپویل شدن اهمیتی نمی‌دهید، این شما و این هم ویدیویی از بخش داستانی بازی.

Bound by Blood

از Myrrah تا Kait

از اولین نمایش Gears 5 می‌توانستیم حدس بزنیم که مشکل سرمنشا مشکل Kait از کجاست و چرا مدام کابوس می‌بیند و در بیداری تصویرهایی ترسناک و آزاردهنده. Reyna نام مادر Kait بود و جالب است بدانید که مادربزرگ Kait، ملکه Myrrah بزرگ‌ترین آدم بد سه‌گانه اول سری است. در تریلرهای جدید بخش داستانی بازی (تریلر بالا) صدای Myrrah را نیز می‌شنویم که در ذهن Kait حاضر می‌شود و باعث می‌شود او کارهایی انجام دهد که خودش کنترلی روی آنها ندارد. بزرگ‌ترین محرک داستانی Gears 5 این است که Kait می‌خواهد منشا این کابوس‌ها و صداها را پیدا کند و آن را از بین ببرد.

بهترین مکان‌های احتمالی برای بازی Far Cry 6
خواندن

به خودی خود، سوژه داستان این قسمت Gears پتانسیل بالایی برای روایت یک داستان قوی و خاطره‌انگیز را دارد و گفته می‌شود که در Gears 5 داستان طی ۴ Act روایت می‌شود؛ اما آیا ۱۲ ساعت برای روایت چنین داستانی کافی است؟ آیا می‌توان در ۱۲ ساعت به اندازه کافی روی این سوژه و اتمسفری که با خود به همراه می‌آورد مانور داد؟ به نظر من ۱۲ ساعت مدت زمان کمی برای یک بازی AAA چون Gears است. درست است که با کارهای فرعی بازی تا بیشتر از ۲۰ ساعت می‌تواند بازیکن را در بخش داستانی خود نگه دارد، ولی خط داستانی اصلی بازی در ۱۲ ساعت تمام می‌شود. لازم است یادآوری کنم که بیشتر بازی‌های مستقل که یک خط داستانی اصلی دارند و در کنار آن فعالیت‌های فرعی نیز در خود گنجانده‌اند حدود ۱۰ تا ۱۵ ساعت گیم‌پلی دارند و حال خودتان این عددها را با یکدیگر مقایسه کنید. به هر حال، امیدوارم این نگرانی من بی‌جا باشد و بازی به‌خوبی در مدت زمان مشخص شده داستانی جذاب را روایت کند.


گذشته از مدت زمان لازم برای به پایان رساندن بازی، از محیط‌های بزرگ و متنوع‌تر در بخش داستانی گفتیم. در این محیط‌ها و در بیشتر مواقع شما دو شخصیت همراه دارید و این یعنی در کل بازی با سه شخصیت دنبال می‌شود. حال ممکن یکی از این شخصیت‌ها Dave ربات پایه ثابت سری باشد یا ممکن است یک چهره آشنا از دیگر کاراکترها. در محیط‌های نیمه جهان‌باز، برای اولین بار در سری می‌توانیم روی نقشه آن محیط علامت‌های سوالی ببینیم که قابل کشف کردن و جستجو هستند. این علامت سوال‌ها یا ی محل‌هایی برای پیدا کردن آیتم هستند یا محل‌هایی برای قبول کردن ماموریت فرعی یا Side Quest. این بخش از بازی تنها بخشی نیست که از المان‌های ژانر نقش‌آفرینی چیزی قرض گرفته و Dave نیز برای اولین بار در مبارزه‌ها نقش خواهد داشت. شما می‌توانید برای Dave قابلیت‌های جدیدی آزاد کنید و از قابلیت‌های او حین مبارزه استفاده کنید.

هر آنچه که باید از دنیای بازی Assassin's Creed Valhalla بدانید
خواندن

طی دو روز گذشته، اعضای استودیو Coalition با رسانه‌های صحبت‌هایی کردند که به برداشت و الهام‌گیری انها از دیگر بازی‌ها اشاره می‌کرد. طبق این مصاحبه‌ها و گزارش‌ها، آنها برای طراحی محیط‌های بزرگ و نیمه جهان‌باز Gears 5 از God of War الهام گرفتند و برای سریع‌تر کردن گیم‌پلی و اکشن بازی نیز از Bioshock Infinite. البته، چیزی که در هر خبر می‌بینید اعضای این استودیو مدام روی آن تاکید می‌کنند، این است که Gears 5 یک بازی جهان‌باز نیست و قرار نیست چنین عنوانی باشد؛ بلکه آنها بدون دخالت مایکروسافت و روسای خود سعی کردند بازی خلاقانه‌ای بسازند و جان تازه‌ای به Gears  بدهند. با توجه به مقالات و بررسی‌های بازی منتشر شده از بازی تاکنون، بیشتر رسانه‌ها روی این موضوع توافق دارند که Gears 5 تلاش کرده تا دوباره به این فرنچایز جان بدهد و راه را برای آینده و نوآوری‌های بیشتر باز بگذارد.

 

در نهایت، Gears 5 خیلی از ما دور نیست و به‌زودی خودمان آن را بازی می‌کنیم و می‌بینیم که آیا این حرف‌ها و این اطلاعات حقیقت را منتقل کرده‌اند یا خیر. منتظر نقد مفصل این عنوان از پیکسل‌آرتس باشید.

تارخ ترهنده

Just another living creature who pretends he knows what he's doing!
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
بستن