مقالات ترجمه‌ای

بزرگترین نقل و انتقالات صنعت بازی

بمب‌های پنجره نقل و انتقالات بازی

کمپانی مایکروسافت در نهایت از نهایی شدن خرید شرکت بتسدا خبر داد تا غول بزرگ صنعت بازی که شهرت فراوانی به خاطر ساخت بازی‌های شوتر اول شخص و نقش آفرینی دارد تبدیل به زیر مجموعه مایکروسافت شود.

این خرید تاثیر بسزایی در آینده مایکروسافت و همین طور پلتفرم ایکس باکس دارد اما این فقط کمپانی بزرگ مایکروسافت نبوده که طی چند ماه گذشته دست به خریدهای بزرگ زده است، چرا که به خاطر کرونا بسیاری از کمپانی‌های مشهور صنعت بازی دست به خرید استودیوها و شرکت‌های بازی سازی زده اند.

از خرید کدمسترز توسط الکترونیک آرتز گرفته تا خرید گیرباکس به وسیله امبریسر گروپ و… همگی نشان می‌دهند که صنعت بازی‌های ویدیویی وارد مرحله نقل و انتقالات شده است. به همین مناسبت تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به سراغ بزرگترین نقل و انتقالات تاریخ صنعت بازی رفته و شش خرید بزرگ را مورد بررسی قرار دهیم. برای آشنایی با این خریدها، با پیکسل آرتس همراه باشید.

Supercell

1 1

خریدار: Tencent

هزینه: ۸٫۶ میلیارد دلار

بزرگترین خرید صنعت بازی زمانی رقم خورد که غول چینی یعنی شرکت تن سنت به سراغ شرکت سوپرسل رفت و با پرداخت بسیار زیاد ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، ۸۱ درصد سهام سازندگان بازی کلش آو کلنز را بدست آورد. نکته مهم این است که ارزش بالای سوپرسل به قدری است که با وجود صدر نشینی این معامله در بین پرهزینه ترین نقل و انتقالات صنعت بازی، باز هم مالکیت کامل شرکت فنلاندی در اختیار شرکت تن سنت نیست و این مبلغ گزاف برای ۸۱ درصد سهام این شرکت پرداخت شده است، چرا که در سال ۲۰۱۳، سافت بانک ژاپن با پرداخت ۱.۵ میلیارد دلار ۵۱ درصد سوپرسل را بدست آورد، سهمی که به مرور افزایش یافت و در نهایت عمده سهام سوپرسل امروزه در اختیار سافت بانک است و در نهایت تن سنت این سهام را یکجا خرید.

قدرت متن در بازی‌‌های ویدیویی
خواندن

در حال حاضر سوپرسل را می‌توان بزرگترین شرکت فعال اروپایی در بازار موبایل دانست که به لطف عنوان‌هایی چون کلش آو کلنز و کلش رویال میلیون‌ها گیمر در سراسر دنیا دارد. این شرکت فنلاندی، علاوه بر هلسینکی در شهرهای توکیو، شانگهای، سان فرانسیسکو و سئول نیز دفتر دارد. در آمد سوپرسل به شدت بالا است، به طوری که طی بازه‌های روزانه نزدیک به چهار میلیون درآمد فقط از بازی کلش آو کلنز دارد.

Bethesda

2 1

خریدار :Microsoft

هزینه: ۷٫۵ میلیارد دلار

یکی از غافلگیر کننده ترین نقل و انتقالات صنعت بازی، معامله‌ای که هیچ کس انتظارش را نداشت بود یعنی خرید بزرگ مایکروسافت که در آن این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده بازی را خریداری کرد. طی نسل هشتم کنسول‌ها مایکروسافت از نبود عنوان‌های انحصاری ضربه‌ای بزرگ خورد و یکی از عوامل فروش به بهتر پلی استیشن ۴ به نسبت Xbox One همین مسئله بود. به همین دلیل فیل اسپنسر که در راس برند ایکس باکس است، تصمیم گرفت تا به جای تاسیس چند استودیو به سراغ استودیوهای جا افتاده و مشهور برود. مایکروسافت این موضوع را در نمایشگاه E3 سال ۲۰۱۸ اعلام کرد. این شرکت از خرید استودیوهای نینجا تئوری، Playground Games، Undead Labs و Compulsion Games خبر داد. در آن دوره زمان مایکروسافت اعلام کرد که علاوه بر این چهار استودیو، یک استودیو جدید با نام The Initiative را نیز در اختیار دارد، استودیویی که هم اکنون روی ساخت نسخه جدید مجموعه «پرفکت دارک» کار می‌کند.

مایکروسافت در ادامه استودیوها بیشتری را در اختیار گرفت و در نهایت اقدام به خرید بتسدا کرد. شرکتی که خود زمانی استاد خرید استودیوها و شرکت‌های مشهور صنعت بازی بود، به واسطه عملکرد مالی نه چندان خوب خود در طی چند سال اخیر با مبلغ ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به مالکیت مایکروسافت درآمد.

بهترین بازی‌های رایگان پلی‌استیشن ۴ در سال ۲۰۲۱
خواندن

King

3

خریدار: Activision Blizzard

هزینه: ۵٫۹ میلیارد دلار

عمده شهرت شرکت اکتیویژن بلیزاد به خاطر مجموعه Call of Duty و همچنین بازی پرسابقه World of Warcraft است. همین موضوع نشان می‌دهد تا سال‌ها سرمایه گذاری اصلی اکتیویژن بلیزارد روی عنوان‌های کنسولی و کامپیوترهای شخصی بود.

با این حال سیاست این شرکت در چند سال اخیر تغییر کرده است. تغییری که شش سال پیش با سرمایه گذاری عظیم اکتیویژن در بازار موبایل آغاز شد. در سال ۲۰۱۵ اکتیویژن با مبلغ ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار شرکت کینگ را به مالکیت خود در آورد. شرکتی که با ساخت مجموعه «کندی کراش» به شهرتی جهانی رسید و صدها میلیون دلار درآمد بدست آورد.

اکتیویژن در راستای گسترش خود این مبلغ را هزینه کرد و حالا بعد از گذشت شش سال این شرکت آمریکایی حالا در هر سه بازار کنسول ها، کامپیوترهای شخصی و موبایل درصد نفوذ بالایی دارد. کندی کراش که هنوز پرطرفدار است، نسخه موبایل Call of Duty در حال حاضر در سراسر دنیا بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر دارد و حتی استودیو کینگ نیز مشغول ساخت یک نسخه انحصاری بر اساس مجموعه بازی «کرش بندیکوت» است.

Mojang

6

خریدار: مایکروسافت

هزینه: ۲٫۵ میلیارد دلار

ماینکرفت نه تنها پرفروش ترین بازی تاریخ با ۲۰۰ میلیون نسخه است، بلکه می‌توان آن را تأثیرگذارترین بازی در دهه گذشته صنعت بازی نیز دانست. عنوانی که لزوما یک بازی نیست و به عنوان یک پلتفرم آموزشی در سراسر جهان طرفداران پر شماری دارد. تفاوت ماینکرفت با بسیاری از بازی‌های مشابه در این است که روی ابزار هوشمند، کنسول‌ها و کامپیوترهای شخصی نیز طرفداران زیادی دارد و به یک پلتفرم خود را محدود نکرده است.

داستان Halo قسمت یازدهم: نبرد زمین و تولد یک آربیتر
خواندن

با وجود چنین شرایطی کمپانی‌های بزرگ اقدام به خرید استودیو مویانگ خالق و مالک این بازی کردند اما در نهایت این مایکروسافت بود که با پرداخت ۲.۵ میلیارد دلار این استودیو و البته بازی ماینکرفت را به تلمک خود در آورد. جالب ترین موضوع پشت این خرید به نحوه فروش مویانگ به مایکروسافت برمی گردد. در تابستان سال ۲۰۱۴، مارکوس پرسون خالق بازی در توییتر خود اعلام کرد که به دنبال خریداری برای استودیو مویانگ و بازی ماینکرفت است.

همین توییت سبب شد تا تمامی شرکت‌های مشهور صنعت بازی درباره شرایط فروش از او پرس و جو کنند. در این میان سه شرکت اکتیویژن بلیزارد، الکترونیک آرتز و مایکروسافت به عنوان خریداران نهایی وارد رقابت با یکدیگر شدند و در نهایت این مایکروسافت بود که توانست پرسون را برای فروش مویانگ متقاعد کند. این گونه در اوایل پاییز ۲۰۱۴ بود که مایکروسافت از خرید استودیو مویانگ و بازی ماینکرفت خبر داد.

Glu Mobile

4

خریدار: الکترونیک آرتز

هزینه: ۲٫۴ میلیارد دلار

جدیدترین خرید این فهرست که چند هفته پیش قراردادش نهایی شد، خریدی است که پیرو سیاست‌های شرکت الکترونیک آرتز برای نفوذ هر چه بیشتری در صنعت بازی انجام گرفت.

گلو موبایل از زمان تاسیس خود تا امروز عنوان‌های پر شماری را برای گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی عرضه کرد. عنوان‌هایی که شاید نام بسیاری از آن‌ها را نشنیده باشید اما مطمئنا درآمد آن‌ها شما را شگفت زده می‌کند.

اولین باری که گلو موبایل در عرضه جهانی به شهرت رسید، زمانی بود که این شرکت بازی کیم کارداشیان را در عرضه کرد. این عنوان به شکلی وحشتناک پرطرفدار شد و به لطف سیستم درآمد زایی خود پول فراوانی را بدست آورد.

نگاهی به بازی‌هایی که هفته چهارم دی ماه منتشر می‌شوند (۲۰ تا ۳۰ دی ماه)
خواندن

از دیگر عنوان‌های مشهور گلو موبایل می‌توان به Deer Hunter و QuizUp اشاره کرد. جالب است بدانید با عنوان‌های گلو موبایل ماهانه بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال دارند، موضوعی که به خصوص به نفع الکترونیک آرتز تمام خواهد شد.

Peak

5

خریدار: Zynga

هزینه: ۱٫۸ میلیارد دلار

شاید برای شما عجیب باشد ولی باید بدانید چند ماه پیش شرکت مشهور زینگا که از غول‌های بازی‌های موبایلی و شبکه‌های اجتماعی است، با مبلغ ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار استودیو Peak را خریداری کرد. این استودیو در استانبول ترکیه فعالیت می‌کند. این استودیوی ترکیه‌ای چند سال پیش با عرضه دو عنوان Toon Blast و Toy Blast به شهرت بین المللی رسید.

این دو بازی در مجموع روزانه بیش از ۱۲ میلیون کاربر فعال دارند، میزان کاربران و محبوبیت دو بازی سبب شد تا مدیران زینگا نزدیک به ۲ میلیارد دلار برای خرید این استودیو هزینه کنند.

به گفته مدیران این استودیو، بازی‌های آن‌ها در ۱۹۳ کشور جهان کاربر دارند. با توجه به این که عنوان‌های زینگا بیش از ۳۰ میلیون کاربر فعال روزانه دارند، خرید پیک موجب می‌شود تا این کمپانی چند میلیون نفر کاربر فعال دیگر به مجموع مخاطبانش اضافه کند. به همین دلیل نه فقط خرید پیک ششمین خرید بزرگ صنعت بازی است بلکه بزرگترین معامله دنیای سرگرمی در خاورمیانه به حساب می‌آید.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به بزرگترین نقل و انتقالات صنعت بازی انداخته و شش خرید بزرگ این صنعت را به شما معرفی کردیم. نظر شما در مورد این خریدها چیست و آیا استودیوهای بازی سازی ایرانی نیز می‌توانند در آینده جایگاهی در این نقل و انتقالات پیدا کنند یا خیر؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x