مقالات ترجمه‌ای

آیا در سال ۲۰۲۰ هنوز هم Tera ارزش تجربه دارد؟

یک کلون MMO دیگر یا تجربه جدید؟

همیشه بازی‌های سرویس محوری هستند که عرضه شده و در طی سالیان سال و با عرضه‌ی آپدیت‌های مختلف، نه تنها هواداران از این دست عناوین خسته نمی‌شوند، بلکه به اصطلاح فن‌بیس آنان هر روز بیشتر شده و طرفداران بیشتری به سمت این بازی‌ها جذب می‌شوند. امروز با من و پیکسل آرتس همراه باشید تا با یکدیگر به سراغ یکی از همین عناوین به نام Tera برویم و بررسی کنیم که آیا در سال ۲۰۲۰، هنوز هم Tera ارزش تجربه دارد یا خیر.

ابتدا یک معرفی کوتاه از خود بازی داشته باشیم. بازی Tera در سال ۲۰۱۲ و در سبک MMORPG عرضه شد. خب احتمالا می‌دانید که با حضور عنوان بزرگی همچون World of Warcraft، قدم گذاشتن به این مسیر کاری بسیار دشوار است، ولی Tera با ویژگی‌های محصر به فرد خود توانست در زمان عرضه، چه از نظر منتقدین و چه از نظر بازیکنان، بازخوردهای خوبی را دریافت کند. از همان ابتدا، Tera با این وعده به بازار عرضه شد که قرار است اولین بازی MMORPG باشد که مبارزاتی تمام اکشن را به بازیکنان ارائه می‌دهد. همچنین گرافیک و جلوه‌های بصری نیز در زمان خود بسیار عالی بودند. اما سوال اصلی اینجا است! آیا Tera که در سال ۲۰۱۲ به عنوان اولین بازی MMORPG با گیم‌پلی تمام اکشن و گرافیکی خوب عرضه شد، اکنون در سال ۲۰۲۰ هنوز هم ارزش تجربه دارد؟ آیا هنوز هم ارزش دارد که حجم اینترنت خودمان را مصرف کنیم، حدود ۶۰ گیگابایت دانلود نماییم و وقت عزیز خودمان را سر این بازی بگذاریم؟

همین ابتدای مقاله بگذارید یک موضوعی را برای شما توضیح دهم. اگر از آن دست بازیکنانی هستید که در بازی‌های MMORPG به بخش PvP علاقه دارید، Tera نمی‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. دیگر عناوین آنلاین همانند Guild Wars 2 می‌توانند برای شما گزینه‌ی بهتری باشند.

چرا باید NieR: Automata را تجربه کنید؟
خواندن

E5C1Q7 1

داستان و ماموریت‌ها

Tera داستان نسبتا خوبی دارد، خط داستانی طولانی نیز داشته که کاملا انتظارات را از یک بازی MMORPG برآورده می‌کند. اما داستان بازی ۲ ایراد بزرگ دارد که اصلا نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد. ابتدا لازم است که بگوییم اگر به داستان‌های پیچیده با پیچش‌های جذاب و فراز و نشیب‌های بسیار علاقه دارید، Tera اصلا نمی‌تواند برای شما جذاب باشد. Tera داستانی سرراست داشته که می‌تواند برای سرگرمی خوب باشد، ولی کشش کافی برای ایجاد یک جاذبه‌ی عظیم و انگیزه برای ادامه‌ی خط داستانی را به شما نمی‌دهد. از طرفی دیگر، در بازی‌های MMORPG یکی از جذاب‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، بالا بردن سطح شخصیت یا Level Up کردن است! ماموریت‌های اصلی داستانی می‌توانند مقدار قابل قبولی XP به شما بدهند ولی اگر به سراغ ماموریت‌های فرعی بروید، کاملا ناامید خواهید شد. اولا تقریبا هیچ داستان خاصی در ماموریت‌های فرعی بازی وجود ندارد؛ باید از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر بروید، فلان هیولا را شکست دهید، یک شیء را بدست آورید و از این قبیل ماموریت‌ها. از طرفی دیگر چیزی که تحمل این ماموریت‌های فرعی را از پیش هم سخت‌تر می‌کند، میزان خنده‌دار XP است که به شما می‌دهند! به طور عجیبی ماموریت‌های فرعی بازی خسیس هستند و قرار نیست چیز زیادی به شما برسد. چه از نظر تجهیزات، سلاح‌ها، XP و هر چیزی که فکر کنید، ماموریت‌های فرعی فقیرتر از چیزی هستند که تصور نمایید. هر چقدر که اینجا بازی کم می‌آورد، در محتوای آخر بازی شاهد جبران آن هستیم. به صورت کلی و برای نتیجه‌گیری، در سال ۲۰۲۰، Tera ارزش تجربه چندانی از حیطه‌ی داستان‌سرایی و ماموریت‌های فرعی ندارد و انتخاب‌های بسیار بهتری برای شما وجود دارد.

بازی‌های کنسل‌شده‌ای که دیگر نمی‌توانیم بازی کنیم
خواندن

محتویات انتهای بازی

هرچقدر که در بخش داستانی و جذاب نبودن آن به شما گله کردم، بدانید که Tera در این حیطه و محتویات انتهایی بازی، فوق العاده عمل کرده است. خب قطعا سیاه‌چال‌ها اصلی‌ترین موردی هستند که باید در انتهای بازی و پس از رسیدن به آخرین لول بازی به آنان مشغول باشید. در ابتدا باید این اطمینان را به شما بدهم که از نظر کمیت این سیاه‌چال‌ها، اصلا با مشکلی روبرو نخواهید شد و حتی با معیارهای سال ۲۰۲۰ نیز، Tera به اندازه‌ی کافی به شما سیاه‌چال‌های متفاوت و متعدد پیشنهاد می‌دهد. البته سیاه‌چال‌هایی هم هستند که می‌توانید انان را قبل از رسیدن به بالاترین لول به همراه دوستانتان بروید که بهترین راه برای افزایش لول و البته کسب آیتم‌ و تجهیزات قوی است. از نظر کیفیت این سیاه‌چال‌ها نیز به عرض شما برسانم که هم با باس‌های متفاوت، مکان‌های متعدد و جلوه‌های بصری و خیره‌کننده‌ای روبرو خواهید شد که باعث می‌شوند انجام این نوع ماموریت‌ها برای شما تکراری و خسته کننده نشود. به جز بخش سیاه‌چال‌ها، یک فعالیت جانبی دیگر نیز در بازی وجود دارد که می‌تواند به خوبی شما را سرگرم نماید و باعث شود که از این بازی لذت ببرید. زمانی که سخن از سازندگان ژاپنی می‌شود، بدون هیچ شکی باید از طراحی هنری و بصری عنوان مورد بحث مطمئن بود. Tera نیز از این قاعده خارج نیست و پس از رسیدن به بالاترین لول بازی، می‌توانید به قوی‌تر و زیباتر کردن زره و اسلحه‌ی خود بپردازید. شاید در نگاه اول این موضوع کمی بچه‌گانه و حوصله سر بر به نظر برسد، ولی مطمئن باشید زمانی که به دریای عظیم بخش شخصی‌سازی، تجهیزات مختلف، ظواهر عجیب و غریب زره‌ها که می‌توانند هم ترسناک باشند و هم بسیار تزیینی، وارد شوید، دیگر نمی‌توانید به این آسانی‌ از آن دل بکنید و ناخوداگاه علاقه دارید تا وقت گذاشته و زره و اسلحه‌ی خود را آپگرید و یا تزیین کنید. پس با این حساب، هنوز هم Tera ارزش تجربه بسیاری در حیطه‌ی محتویات انتهای بازی دارد و به جرئت می‌توان گفت که شما را به خوبی سرگرم خواهد کرد.

بهترین بازی‌های PS5
خواندن

756cd5dd71e0250ff2d90523e84e236f

گرافیک و جلوه‌های بصری

خب همان‌طور که پیش از این نیز ذکر کردیم، بازی ابتدا در سال ۲۰۱۲ برای رایانه‌های شخصی عرضه شد، با توجه به سبک این بازی نیز نمی‌توان انتظار گرافیکی همچون The Last of Us 2 را از آن داشت. با این حال، بیایید بازی را از دو منظر فنی و هنری مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم آیا هنوز هم با معیارهای سال ۲۰۲۰، بازی Tera یک عنوان زیبا به حساب می‌آید یا خیر. ابتدا به سراغ بخش فنی بازی برویم. گرافیک بازی هیچ چیز جدیدی برای ارائه ندارد و کیفیت تکسچرها تقریبا در سطح پایینی قرار دارند، ولی به عنوان یک بازی MMORPG نمی‌توان خرده‌ی چندانی به آن گرفت. همچنان شاهد آن هستیم که صورت شخصیت‌ها هیچ‌گونه احساساتی را منتقل نمی‌کنند، فیزیک بازی تقریبا صفر بوده مگر جاهایی که داستان بازی مقدر کرده باشد و مجموعا، Tera همان چیزی است که در سال ۲۰۱۲ بود و چیز جدید بجز چندین باگ که برطرف شده است، برای ارائه ندارد. از طرفی دیگر، سازندگان در بخش طراحی هنری فوق‌العاده عمل کرده‌اند. همانطور که می‌دانید یکی از برگ‌های برنده‌ی یک بازی MMORPG، جهان آن است. جهان بازی Tera در مرحله‌ی اول یک محیط باز بسیار بزرگ را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید به گشت و گذار در آن بپردازید و از مناظر آن لذت ببرید. از طرف دیگر، در بازی شاهد مناطق و مناظری هستید که واقعا تصور آن‌ها تنها در رویاهای ما گنجانده می‌شدند. اگر از آن دست دوستانی باشید که به عکس‌برداری از بازی‌های خودتان علاقه‌مند هستید، Tera از همان ابتدا برای شما یک تابلوی نقاشی بسیار زیبا است. گذشته از محیط، انواع و اقسام دشمنان، کاراکترهای مختلف، زره‌های زیبا، اسلحه‌های عجیب و غریب، همگی نشان می‌دهند که هر آنچه Tera در بحث فنی کم دارد، در بخش هنری جبران شده است. به صورت خلاصه، شاید از نظر فنی Tera حرفی برای گفتن نداشته باشد، ولی بخش هنری بازی کاری می‌کند که Tera ارزش تجربه در سال ۲۰۲۰ را داشته باشد و نتوان خرده‌ی زیادی به آن گرفت.

جالب‌ترین پیش‌بینی‌های ده سال گذشته از آینده صنعت بازی
خواندن

pHT0vV

گیم‌‎پلی

نقطه‌ای که به نظر بسیاری از منتقدین می‌تواند برگ برنده‌ی Tera باشد و سازندگان نیز مانور زیادی روی آن داده‌اند، گیم‌پلی و مبارزات بازی است. از همان زمان عرضه، شعار بازی Tera این بود که اولین بازی تماما اکشن MMORPG را شاهد خواهیم بود. البته که در سال ۲۰۱۲ این مورد وعده‌ی بزرگی بود چرا که همانند World of Warcraft لازم نبود یک جا ساکن بایستید و با دشمن مبارزه کنید. اکنون می‌توانید در زمین مبارزه حرکت نمایید، ضربات خود را همانند زنجیره‌ای از فنون به هم متصل کنید، جاخالی دهید، ملق بزنید و به صورت کلی هر کاری که در عناوین قدیمی این سبک نمی‌شد انجام داد را انجام دهید. در سال ۲۰۱۲، این خلاقیت یک برگ برنده‌ی به شدت معجزه‌آسا بود که بدون شک توانست به خوبی نظر منتقدین و بازیکنان را جلب کند. اما آیا در سال ۲۰۲۰ نیز این برگ برنده همچنان به قدرت خود باقی است؟

اولین موردی که باید ذکر کنم آن است که در سال ۲۰۲۰، دیگر بازی‌های MMORPG دیگری نیز هستند که سبک مبارزات را به اکشن تغییر داده‌اند و اتفاقا نتیجه‌ی خوبی نیز گرفته‌اند. پس رسما این که بگوییم بازی Tera اکنون تنها بازی MMORPG تمام اکشن در بازار است، درست نیست. اما از طرفی دیگر، هنوز هم هیچ بازی نتوانسته است وصل کردن زنجیروار فنون مختلف را همانند Tera لذت‌بخش طراحی کند. در ابتدای بازی، شاید شما تنها یک نوع حمله داشته باشید ولی به مرور زمان و با پیشرفت در بازی، می‌توانید با زنجیره‌ای از ضربات مختلف با افکت‌های زیبا، دشمنان را از پا در بیاورید که جالب است. مبارزات مجموعا با ۳ نوع کلی دشمنان در بازی رخ خواهند داد، مینیون‌ها که نابودکردن آنان آسان بوده و تقریبا برای دست‌گرمی هستند، دشمنان معمولی که به آسانی مینیون‌ها نیستند ولی چالش خاصی نیز روبروی شما نمی‌گذارند، و در آخر نیز باس‌ها و هیولاهایی که به اصطلاح BAM نامیده می‌شوند. اوج جذابیت مبارزات بازی در مقابله با همین BAMها نشان داده خواهد شد؛ جایی که باید کمی خلاقیت داشته باشید، به موقع جاخالی دهید، برنامه‌ریزی کنید و با استراتژی مبارزه نمایید. البته که بعضی از این دشمنان به راحتی شکست نمی‌خورند و باید به همراه دیگر دوستانتان به سراغ آن‌ها بروید. مجموعا، گیم‌پلی بازی همانند گذشته بدون رقیب و تک نیست، عناوین بزرگی همچون Guild Wars 2 مبارزاتی زیبا و پویا را ارائه می‌دهند ولی با این حال، Tera هنوز هم در سال ۲۰۲۰ گیم‌پلی دل‌نشینی دارد و می‌تواند به خوبی شما را سرگرم کرده و راضی نگه دارد. مجموعا، Tera ارزش تجربه‌ی بالایی در حیطه‌ی گیم‌پلی داشته ولی دیگر همانند گذشته خاص و تک نیست.

ده خبر مهم صنعت بازی در سال 2019
خواندن

lancer vs vulcan

تا به اینجا مواردی را بررسی کردیم که ممکن بود در طول زمان و فاصله‌ی بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ کیفیت خود را از دست دهند و اکنون چندان جذابیت خاصی نداشته باشند. دیگر بخش‌های بازی همانند موسیقی که به بررسی آنان نپرداختیم، نیازی نیز به بررسی ندارند؛ چراکه موسیقی در طول زمان کیفیت خود را از دست نمی‌دهد و اگر موسیقی یک بازی یا فیلم در سطح خوبی قرار داشته باشد (که در رابطه با Tera فوق ‌العاده است)، همیشه می‌توان آن را خوب دانست. اگر بخواهیم یک نتیجه‌گیری داشته باشیم، Tera اکنون به اندازه‌ای که در سال ۲۰۱۲ خاص بود، منحصر به فرد نیست. دیگر جلوه‌های بصری چندان خیره‌کننده‌ای ندارد، حتی بهترین بازی MMORPG موجود در بازار نیز نیست، ولی اگر جزء آن دسته از دوستانی هستید که به این سبک علاقه دارید و به دنبال هیجان در طی مبارزات خود هستید، این عنوان  معجونی زیبا و پر از آدرنالین برای شما خواهد بود و به طور قطع Tera ارزش تجربه در سال ۲۰۲۰ را دارد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x