مقالات ترجمه‌ای

انتشار بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن روی رایانه شخصی نشان از صحیح بودن سیاست ایکس‌باکس دارد

اثبات حقانیت مسیری که ایکس‌باکس در آن قرار دارد

«جیم رایان» (Jim Ryan) به عنوان مدیر عامل شرکت «سونی اینتراکتیو انترتینمنت» (Sony Interactive Entertainment) اخیراً اعلام کرد که این شرکت قصد دارد بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن بیشتری را برای پلتفرم رایانه‌های شخصی به بازار عرضه کند؛ بازی Days Gone یکی از اولین عناوین انحصاری پلی‌استیشن خواهد بود که در فصل پاییز برای پلتفرم رایانه‌های شخصی به بازار عرضه خوهد شد.

شرکت سونی طی سالیانه گذشته مواضع بسیار سرسختی نسبت به بازی‌های چند پلتفرمی داشته است و موضع جدید آن‌ها جهت عرضه‌ی بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن برای پلتفرم رایانه‌های شخصی، دریچه‌ای رو به دنیایی جدید و منحصر بفرد برای این شرکت به حساب می‌آید؛ رویکرد جدید شرکت سونی نشان می‌دهد که شرکت ایکس‌باکس در طول سالیانه گذشته، سیاست صحیحی در خصوص بازی‌های چند پلتفرمی داشته است.

بررسی وضعیت فعلی شرکت سونی

پلی‌استیشن 5

بیایید نگاهی به آخرین تحولات و وضعیت فعلی شرکت سونی داشته باشیم؛ اخیراً مجله‌‎ی GQ مصاحبه‌ای با آقای رایان داشته و از او در مورد برنامه‌های شرکت سونی برای نسل بعدی هدست واقعیت مجازی PSVR و همچنین کنسول پلی‌استیشن ۵ سوالاتی پرسیده است؛ از اصلی‌ترین موضوعاتی که در این مصاحبه مورد اشاره قرار گرفته‌اند، می‌توان به مشکلات سهام کنسول پلی‌استیشن ۵ و همچنین تاخیر در عرضه‌ی بازی Gran Turismo 7 اشاره کرد؛ همچنین از آقای رایان پرسیده شد که آیا شرکت سونی قصد دارد بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن بیشتری را برای رایانه‌های شخصی عرضه کند یا خیر؟ زمانی که از رایان پرسیده شد که چرا شرکت سونی برای مدت‌ها مواضع سختگیرانه‌ای در خصوص انتشار عناوین انحصاری خود روی رایانه‌های شخصی داشته است، آقای رایان جزئیاتی را در مورد علت تغییر ناگهانی رویکرد شرکتشان ارائه کرد:

شش ویژگی منحصر بفرد دو کنسول پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری‌ایکس
خواندن

«فکر می‌کنم که نسبت به گذشته ما دچار تغییراتی شده‌ایم؛ پیشرفت استودیوهای ما بگونه‌ای بوده است که آن‌ها می‌توانند بازی‌های خود را بهتر از هر زمان دیگری بسازند؛ استودیوهای سازنده‌ی ما از نیمه‌ی دوم عمر کنسول پلی‌استیشن ۴ توانستند بازی‌های منحصر بفرد و شگفت انگیزی را خلق کنند و اکنون فرصتی فراهم شده است تا آن بازی‌ها را در دسترس طیف جدید و گسترده‌تری از مخاطبین قرار دهیم؛ توجه داشته باشید که همواره نمی‌توان بحث اقتصادی پیرامون ساخت و توسعه‌ی بازی‌ها را از قبل پیش‌بینی کرد و ممکن است که با مشکلات بودجه‌ای روبرو شویم؛ هزینه‌ی ساخت عناوین ویدئویی با آغاز هر نسل جدید، افزایش می‌یابد و اینکه بازی‌های انحصاری خود را در دسترس افرادی قرار دهیم که از کنسول استفاده نمی‌کنند، تصمیم درستی برای ما به حساب می‌آید.»

صحبت‌های آقای رایان مهر تاییدی بر بسیاری از گمانه‌زنی‌هایی است که در خصوص چشم انداز بلند مدت شرکت سونی برای پلتفرم پلی‌استیشن ارائه شده‌اند؛ از نظر بسیاری از افراد، شرکت سونی از طریق عرضه‌ی دو بازی Death Stranding و Horizon Zero Dawn در «استیم» (Steam)، بدنبال سنجش و ارزیابی موقعیت‌های اقتصادیی بوده است که بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن می‌توانند برای این شرکت ایجاد کنند؛ گرچه براساس صحبت‌های آقای رایان، مباحث مالی تنها یکی از نگرانی‌های آن‌ها در خصوص عرضه‌ی عناوین انحصاریشان برای رایانه‌های شخصی بوده است:

«از دو طریق به بررسی عرضه‌ی عناوین ابتدایی خود برای رایانه‌های شخصی پرداختیم؛ اول از هر چیز، این عرضه‌ها با موفقیت خوبی روبرو شدند و مردم از آن‌ها استقبال کردند، اما از سوی دیگر، ما به بررسی نظرات طرفداران پلی‌استیشن پرداختیم و ارزیابی ما نشان داد که هیچ واکنش و بازخورد منفیی در خصوص چنین عرضه‌هایی وجود ندارد، بنابراین تصمیم گرفتیم که به کار خود ادامه داده و گام‌های بیشتری را در این مسیر تازه بپیماییم.»

بهترین ماشین‌های بازی Forza Horizon 5
خواندن

یکی از نکات قابل توجه در خصوص مصاحبه‌ی آقای رایان (به عنوان یکی از بالاترین مقامات شرکت سونی)، اذعان ایشان به ترسی است که مدیران این شرکت از واکنش طرفدارانشان به عرضه‌ی بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن برای رایانه‌های شخصی داشته‌اند؛ از نقطه نظر تجاری، عرضه‌ی عناوین انحصاری روی پلتفرم‌های دیگر که منجر به افزایش سود و مخاطبین می‌شود، امری معقول به حساب می‌آید، اما بنظر می‌رسد که شرکت سونی تا مدت‌ها تلاش کرده است تا از این سود در جهت راضی نگهداشتن طرفدارانش چشم‌پوشی کند؛ خوشبختانه بنظر می‌رسد که رویکرد جدید سونی با استقبال بینظیر و بازخوردهای بسیار مثبت طرفداران روبرو شده و این موضوع منجر به افزایش اعتماد بنفس سونی، جهت عرضه‌ی عناوین انحصاری پلی‌استیشن بیشتر و بزرگتری برای رایانه‌های شخصی شده است.

مسیری که ایکس‌باکس در خصوص بازی‌های چند پلتفرمی پیموده است

انحصاری پلی‌استیشن

زمانیکه شرکت ایکس‌باکس اعلام کرد که قصد دارد عناوین انحصاری پلتفرم خود را از طریق برنامه‌های مختلفی نظیر Play Anywhere بصورت همزمان برای پلتفرم رایانه‌های شخصی نیز عرضه کند، با انتقادات بسیاری از سوی بازیکنان و طرفداران خود مواجه شد؛ تصمیم ایکس‌باکس منجر به ایجاد این سوال شد که «دیگر چه نیازی به خرید یک کنسول ایکس‌باکس است؟»؛ اگر منصفانه به رویکرد آن زمان ایکس‌باکس نگاه کنیم، هیچکس در آن بازه‌ی زمانی نمی‌توانست پیش‌بینی صحیحی نسبت به استراتژی جدید مدیران این شرکت ارائه کند، اما اکنون و پس از گذشت چند سال، همگان شاهد سودآوری خوب بازی‌های چند پلتفرمی برای مایکروسافت بوده‌اند.

از عرضه‌ی همزمان بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس برای رایانه‌های شخصی گرفته تا پورت عناوین انحصاری پیشین ایکس‌باکس برای رایانه‌های شخصی (از طریق پلتفرم‌هایی نظیر استیم)، شرکت مایکروسافت موفقیت بزرگی بدست آورده است، بگونه‌ای که عناوینی نظیر Sea of Thieves ،Grounded و Halo: Master Chief Collection تبدیل به عناوین پرفروش (بصورت مستمر) استیم شده‌اند؛ در خصوص بازی Sea of Thieves، چند پلتفرمی بودن این عنوان هیجان انگیز منجر به افزایش دسترسی دو برابری بازیکنان به این بازی شده است. کاملاً مشخص است که عرضه‌ی بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس بیشتر برای رایانه‌های شخصی، منجر به تقویت روزافزون ایکس‌باکس و «ایکس‌باکس گیمز استودیوز» (Xbox Games Studios) شده است.

داستان سری بازی‌های Gears of War
خواندن

آینده‌ی بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن روی پلتفرم رایانه‌ی شخصی

آینده پلی‌استیشن

استراتژی جدید شرکت سونی چه تاثیری روی آینده‌ی بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن خواهد داشت؟ به عقیده‌ی برخی از طرفداران، عناوینی که شرکت سونی قصد عرضه‌ی آن‌ها را برای رایانه‌های شخصی دارد، جزو عناوین قدیمی پلی‌استیشن ۴ خواهند بود، گرچه با توجه به گفته‌ی آقای رایان مبنی بر «تصمیم گرفتیم که به کار خود ادامه داده و گام‌های بیشتری را در این مسیر تازه بپیماییم.»، بنظر می‌رسد که این شرکت قصد دارد گام‌های بزرگ‌تری را در خصوص رویکرد جدید خود بردارد.

با توجه به صحبت‌های آقای رایان، هزینه‌ی ساخت بازی‌ها رو به افزایش است و عرضه‌ی عناوین انحصاری کنسول پلی‌استیشن برای پلتفرم‌های دیگر، به شرکت سونی اجازه خواهد داد تا به منابع مالی بیشتری دسترسی پیدا کند. در حال حاضر نمی‌توان در مورد رویکرد جدید مدیران شرکت سونی، پیش‌بینی صحیحی ارائه کرد و تنها باید در انتظار زمانی بود که شاهد عرضه‌ی همزمان عناوین انحصاری پلی‌استیشن ۵ روی رایانه‌های شخصی باشیم. کاملاً مشخص است که شرکت سونی متوجه‌ی تغییر روند بازار شده و مطمئناً تصمیمات جدید مدیران این شرکت در جهت بدست آوردن بیشترین مخاطبان ممکن برای بازی‌هایشان خواهند بود.

نظر شما چیست؟

نظر شما در خصوص عرضه‌ی بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن برای رایانه‌های شخصی چیست؟ آیا با این استراتژی جدید شرکت سونی موافق هستید؟ دوست دارید چه بازی‌های انحصاریی در استیم عرضه شوند؟ با توجه به عرضه‌ی عناوین انحصاری هر دو کنسول ایکس‌باکس و پلی‌استیشن برای رایانه‌های شخصی، بنظرتان در آینده شاهد کاهش تقاضای خرید این دو کنسول و در عوض، افزایش تقاضای خرید قطعات سخت افزاری رایانه‌های شخصی خواهیم بود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع
Windows Central
عضویت
اطلاع از
guest

2 Comments
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
علی
علی
3 سال قبل

یادداشت خوبی بود، واقعا لذت بردم. خسته نباشی.

Eddaed
Eddaed
3 سال قبل

به نظرم وقتی یک بازی رو با برچسب انحصاری تبلیغات و عرضه کردی اینکه بیای مولتی پلتفورم‌شون کنی خیانت به خریداران قبلی هست. ضمناً اینکه گفت هیچ بازخورد منفی‌ مشاهده نکردیم هم دروغه چون یادمه تو توییتر کلی به گرولیا گیمز سر انتشار هورایزن حمله کردند.
من از خرید ps4 پشیمون نیستم ولی حس میکنم تو تبلیغات بهم دروغ گفته شده. میتونستند مثل death stranding همون اول اعلام کنند که انحصاری نیست و با برچسب انحصاری نفروشنشون

دکمه بازگشت به بالا
2
0
Would love your thoughts, please comment.x