مقالات ترجمه‌ایمنتخب سردبیر

بازی Psychonauts 2 چگونه به موضوع سلامت روانی پرداخته است؟

موضوعی مهم که تمامی بازی‌ها باید درست آن‌را به نمایش بگذارند...

سری بازی Psychonauts در رابطه با ورود به ذهن افراد و تمامی ویژگی‌ها و چیزهای بد و خوبی که در آن وجود دارد است. این یک محوطه چالش برانگیز برای کاوش کردن در یک بازی یا حتی فیلم است چون بیشتر مردم معمولا مستعد داشتن دیدهای سنتی یا منسوخ شده و حتی کلیشه‌های خطرناک در رابطه با طبع بیماری های روانی و افرادی که چنین بیماری‌هایی دارند، هستند. توسعه‌دهنده Double Fine با بازی Psychonauts 2 تصمیم گرفت با یک متخصص سلامت روانی کار کرده تا مطمئن شود به این موضوع در بازی‌ به‌خوبی پرداخته شود. در ادامه با پیکسل‌آرتس همراه شوید.

psychonauts 2 screenshots 20200721 4k 001

استودیوی Double Fine در حال همکاری با دکتر رافائل بوکاماتزو، متخصص روان‌شناسی بالینی است. ایشان از سران سازمان Take This، سازمانی برای پررنگ کردن مسئله سلامت روانی در صنعت گیم، بوده و سعی دارد کمک کند این موضوعات حساس به درستی در بازی‌های ویدیویی پرداخته شوند چون حقیقتا این مسائل را خیلی راحت می‌توان به روش‌های غلط بررسی کرد مخصوصا اگر از ایدئولوژی‌های قدیمی و عقب‌افتاده بهره ببرید، چیزی مثل خطرناک و وحشی نشان دادن بیماران روانی در عناوینی مشابه Outlast که می‌تواند منظور غلطی را از بیماری‌های روانی برساند.

افرادی که دارای چالش‌های سلامت روان جدی هستند بیشتر احتمال دارند قربانی شوند تا قربانی‌کننده. البته قطعا استثناهایی در تمامی مسائل وجود دارد اما اگر بخواهیم از لحاظ آماری صحبت کنیم، این حرف صادق است. در نتیجه این ذهنیت که یک فرد با بیماری روانی همیشه خشونت‌آمیز بوده و معمولا در بازی‌‌ها، فیلم‌ها و کتاب‌های ترسناک دیده می‌شود با واقعیت تطابق ندارد.”

راهنمای بازی Apex Legends – یازده نکته و ترفندی که بهتر است پیش از شروع بدانید
خواندن

psychonauts2 screenshots 20210417 4k 013

طبق صحبت‌های دکتر بوکاماتزو، وقتی که برروی هر پروژه می‌گذارد برای هر بازی متفاوت است. مثلا در رابطه با بازی Psychonauts 2، ایشان دو یا سه ماه است که مشغول کار می‌باشد. البته ایشان در نویسندگی بازی نقشی ندارد و فقط محتوای بازی را بررسی کرده و تایید می‌کند که Double Fine درست کار را جلو برده است یا خیر. دکتر بوکاماتزو گفته است که حتی قبل از ورودش به این پروژه، استودیوی Double Fine از اکثر استودیوهای دیگر در این زمینه‌ها بهتر عمل کرده است. همچنین زمانی که او تغییراتی را پیشنهاد می‌‌دهد سازندگان این بازی پذیرای پیشنهادات او بوده و تا جایی که بتوانند تغییرات رو اعمال می‌کنند، ویژگی‌ای که به گفته‌ی بوکاماتزو در همه‌ی توسعه‌دهندگان وجود ندارد.

ورود به ذهن مردم و تغییر دادن نحوه‌ی فکر کردن و رفتارهای آن‌ها نگرانی‌های زیادی در رابطه با طبع موضوع اختیار و رضایت داشتن فرد برای اینکار بوجود می‌‎آورد. شخصیت اصلی بازی، Raz این قدرت را دارد و Double Fine سعی کرده است تا مطمئن شود رفتار این شخصیت طوری نباشد که ارزش قدرت‌هایش را نداند و با معافیت از هرگونه عواقبی از آن استفاده کند.

“قادر به تغییر افکار و وصل شدن به ذهن افراد بودن قدرت سطح پایینی نیست. از این قدرت به راحتی می‌توان سواستفاده کرد و یکی از چیز هایی که تیم شیفر (کارگردان بازی) همان ابتدا شفاف‌سازی کرد آگاهی از این مسئله و درست برخورد کردن با آن بود.”

البته یک نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که بازی Psychonauts 2 درست مانند سایر رسانه‌ها چندان به واقعیت پایبند نیست. یکسری موضوعاتی وجود دارند که هنگام عبور کردن از پل علم به دنیایی فانتزی قطعا با واقعیت متفاوت خواهند بود. یک مثال که دکتر بوکاماتزو به آن اشاره کرد نظریه‌ای است که اظهار می‌کند دایناسور تی‌رکس (T-Rex) یک موجود درنده نبوده و در عوض یک لاشخور بوده است. برای یک فیلم مثل Jurassic Park اگر قرار بود از این نظریه پیروی شود، قطعا از هیجان فیلم برای مخاطبان کاسته می‌شد. حقیقت هرچه که باشد، خیلی از اوقات خیال و فانتزی بر آن مغلوب خواهد شد. در بازی Psychonauts 2 نیز همینگونه است؛ البته تنها تا حد مشخصی.

بدترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ (براساس نمرات متاکریتیک)
خواندن

مشخصا، این یک دنیای فانتزی و سورئال بوده که مردم در آن در حال پریدن داخل درها و وارد شدن به ذهن دیگران هستند. در نتیجه بر مبنای علم بودن تا حد زیادی به بیرون پرت می‌شود. اما سازندگان این بازی بسیار نگران این موضوع بودند که این چیز‌ها را طروی نشان دهند که مفید، گرم‌کننده و امیدوار کننده باشند و در این حیطه بنظرم کارشان را به درستی انجام دادند.”

در دنیای سری بازی Psychnauts کانسپت‌های انتزاعی ظاهر فیزیکی به‌ خود می‌گیرند. برای مثال، یکی از collectibleهای بازی که Mental Baggage (توشه ذهنی) نام دارد بصورت یک کیسه واقعی نمایش داده شده است. همچنین در بازی Psychonauts 2 دو نوع از دشمنان بازی ایده‌های بد و حمله‌های عصبی نام دارند. آقای بوکاماتزو که خود با مورد دوم دست و پنجه نرم کرده است نسبت به دید هنری‌ جان دادن به این مسائل ابراز علاقه کرده است.

آقای تیم شیفر، کارگردان بازی Psychonauts 2 اعتقاد دارد که تمامی بازی‌ها باید توسط متخصصانی مثل بوکاماتزو بررسی شوند. تمامی توسعه‌دهندگان نقاط کوری دارند و شیفر باور دارد که اجتناب از صدمه زدن غیرعمدی به احساسات مردم، موضوعی حائز اهمیت است. استودیوی Double Fine همچنین با متخصصان سلامتی خود شرکت مایکروسافت نیز همکاری داشته است.

336 hub

بازی Psychonauts 2 به موضوعات سنگینی می‌پردازد. برای مثال در یکی از مراحل بازی مسئله اعتیاد بطور کامل کاوش و بررسی شده بود. علیرغم اینکه ما از جزئیات باخبر نیستیم، اما می‌توان مطمئن بود که استودیوی سازنده بازی دیگر چالش‌های سلامت روان را در بازی بررسی می‌کند. بوکاماتزو اعتقاد دارد که این مسائل به‌راحتی در رسانه‌ها می‌توانند بصورت یک تجربه‌ی سخت و ناامیدکننده به نمایش گذاشته شوند اما استودیوی Double Fine سعی دارد عنوانی خلق کند که این موضوعات چالش‌برانگیز بصورت کمک‌‌کننده و امیدوارکننده‌ای برای مخاطبان به نمایش گذاشته شود. البته این بدین معنی نیست که همه چیز بی نقص کار می‌شود، چیزی که مهم است تلاش استودیو برای درست پرداختن به مسائل ذکر شده است.

راهنمای بازی Greedfall - نکاتی برای تازه‌کاران
خواندن

“وقتی هر موضوع حساسی را در یک بازی ویدیویی به نمایش می‌گذارید، باید توجه کنید که آن‌را بر اساس واقعیات نمایش بدهید و نه کلیشه‌های جامعه. بنابراین می‌توان ارجاع‌های زیادی از تجربه‌های واقعی داشت تا بهتر این مسائل نمایان شوند. شاید بطور کامل و حتمی همه چیز را درست انجام نداده باشیم اما مطمئن هستم که مقاصد سازندگان خیر بوده است.”

بازی Psychonauts 2 در تاریخ ۳ شهریور ۱۴۰۰ برای ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس، ایکس باکس وان، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵ و پی سی عرضه خواهد شد.

منبع
Gameinformer
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x