تحلیل‌ها و یادداشت‌هامنتخب سردبیر

بررسی وضعیت گذشته، حال و آینده بازی Scalebound

آیا ققنوس از خاکستر خود متولد می‌شود؟

مایکروسافت همیشه شرکتی بوده که توافقات سنگین و بزرگی با شرکت‌ها و بازی سازهای بزرگ انجام داده است تا بتواند با محصولات مناسبی که در خور شأن مخاطب باشند، روی یک بازار به خصوص، تسلط بیشتری پیدا کند. زمانی که آن‌ها سعی کردند با یک IP جدید به اسم Scalebound لاین آپ عناوین فرست پارتی و انحصاری کنسول نسل هشتمی خود به اسم Xbox One را در ابتدای نسل هشتم کنسول‌های ویدئویی تقویت کنند، شور و هیجان بسیار زیادی برای این پروژه به راه افتاد اما متاسفانه به دلایل متعدد، این بازی در نهایت در ابتدای سال ۲۰۱۷ توسط ناشر خود یعنی مایکروسافت کنسل شد. این اتفاق بد دقیقا چند ماه قبل از تاریخی که قرار بود این بازی عرضه شود، رخ داد و کام تعداد زیادی از طرفداران ایکس‌باکس و مایکروسافت را تلخ کرد. همچنان در ادامه نیز با پیکسل آرتس همراه باشید.

برای عنوانی که حدود سه سال پیش کنسل شده و شاید دیگر هیچ امیدی به بازگشت آن وجود نداشته باشد، بسیار غافلگیر کننده و در عین حال، دلنشین است که ببینیم طرفداران عنوان کنسل شده‌ی Scalebound به همراه سازندگان و توسعه دهندگان این بازی هنوز هم تا امروز درمورد این پروژه بحث و صحبت می‌کنند. تاریخچه سنگین و پرباری پشت این بازی وجود دارد و هنوز هم پتانسیل‌های بسیار زیادی برای بازگشت و درخشش آن وجود داشته که برای یک بازی کنسل شده واقعا عجیب و غیر منتظره است زیرا معمولا هر عنوانی که کنسل می‌شود، کاملا کنار می‌رود و دیگر حرف و حدیث خاصی از آن باقی نمی‌ماند؛ مگر همان اوایلی که خبر کنسل شدن آن پخش می‌شود که هنوز داغ است. اما خیلی زود تمام بحث‌ها درمورد آن به پایان می‌رسد و دیگر حرفی از آن باقی نمی‌ماند. اما در کمال تعجب، این موضوع درمورد Scalebound صدق نمی‌کند و هنوز با وجود این که سه سال از کنسل شدن آن گذشته، نه تنها هنوز هم گاهی اوقات خبرهای جدیدی از احتمال بازگشت آن به گوش می‌رسد، بلکه کاملا حواس همه مردم را به سمت خودش جلب می‌کند. با توجه به این موضوع، امروز تصمیم گرفتیم کمی بیشتر روی این بازی تمرکز کنیم و ضمن بررسی وضعیت آن در گذشته و حال، ببینیم احتمال بازگشت آن در آینده چقدر می‌تواند باشد و آیا ممکن است یک پروژه کنسل شده دوباره احیا شود یا خیر؟

کندوکاوی در شخصیت داچ وندر لیند
خواندن

تاریخچه Scalebound

در آغاز نسل هشتم کنسول‌های ویدئوییِ سونی و مایکروسافت به اسم پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان، هر دوی این شرکت‌ها سرسختانه در حال تلاش کردن بودند تا بتوانند تا جایی که امکان دارد، یک لاین آپ قدرتمند و مطمئن از عناوین فرست پارتی برای کنسول‌های خود به وجود آورند و قدم‌های بزرگ و قابل توجهی نیز در این مسیر برداشته بودند. در E3 2014، مایکروسافت یکی از آخرین همکاری‌های خود با سازندگان ترد پارتی را به معرض معرفی و نمایش قرار داد که در زمان خود جزء یکی از بزرگ‌ترین و جنجالی‌ترین همکاری‌ها به شمار می‌رفت. بر اساس توافقاتی که از قبل انجام شده بود، آن‌ها حق نشر یکی از بازی‌هایی که به دست استودیوی بزرگ و خوش نام Platinum Games در حال توسعه بود را در اختیار گرفته و این بازی Scalebound نام داشت. تریلر معرفی این بازی به تنهایی باعث شده بود تا عده بسیار زیادی از مردم نه تنها برای انجام دادن و تجربه کردن این بازی هیجان زده باشند، بلکه باعث شده بود آن‌ها دوست داشته باشند به انجام بازی‌های دیگری هم روی کنسول‌های ایکس‌باکس وان خود بپردازند. معرفی بازی Scalebound منجر به چند برابر شدن طرفداران ایکس‌باکس وان شده بود. Hideki Kamiya، کارگردان استودیوی Platinum Games، که از جمله آثار و تجربه‌های قبلی او می‌توان به عناوین درخشان بسیار زیادی از جمله Resident Evil ،Devil May Cry و همینطور Viewtiful Joe اشاره داشت، نیز اعلام کرده بود که وظیفه کارگردانی بازی جدید پلاتینیوم گیمز را بر عهده گرفته است. با توجه به این که خود شخص Kamiya به خاطر آثار درخشان پرتعدادی که تا به حال تولید کرده، از طرفداران بسیار زیادی برخوردار بود که کاملا او و آثارش را قبول داشتند و کور کورانه از هرچه او می‌ساخت لذت می‌بردند، باعث شد تا عده بیشتری از مردم برای تجربه کردن Scalebound هیجان زده شوند و نسبت به آن شور و اشتیاق بسیار زیادی داشته باشند تا این بازیِ انحصاری جدید ایکس‌باکس وان را هر چه زودتر تجربه کنند.

بازی و سیاست از نگاه فعالان این حوزه
خواندن

در این بازی، کاربران کنترل شخصیتی به اسم Drew را در اختیار می‌گرفتند که پروتاگونیست اصلی این بازی به شمار می‌رفت. او دارای نیروهای قدرتمند زیادی بود که از دست راست او که حالت اژدها مانند داشت، بیرون می‌آمدند. در این بازی قرار بود بازی‌بازان با ارتقاء دادن قابلیت‌ها و مهارت‌های Drew، به وسیله‌ی فرم ترکیبی اژدها مانند او که او را تبدیل به یک موجود عجیبِ اژدهایی در قالب یک انسان می‌کرد، به دشمنان خود حمله کنند و آسیب‌های مهلک و سنگینی به آن‌ها برسانند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد و نوآوری‌های این بازی این بود که بازی‌باز قادر می‌شد به Thuban که شخصیت مکمل Drew بوده و او را همراهی می‌کرد نیز دستور بدهد و یک جورایی بتواند او را هم کنترل کند تا در مبارزات به کمکش بیاید. در حقیقت، مبارزات این بازی هم حول محور Drew می‌چرخید و هم حول Thuban که شخصیت همراه او بود. بازی‌بازان قادر بودند که به طور قابل ملاحظه‌ای اژدها را شخصی سازی کنند و ارتقاء بدهند و همچنین از آنجایی که این بازی دارای قابلیت co-op آنلاین هم بوده، بازی‌بازان می‌توانستند اژدهای خود را به دوستان خود نیز نشان دهند و یا با اژدهای آن‌ها مقایسه کنند و همینطور با هم به صورت آنلاین به ماجراجویی بپردازند. المان‌های فانتزیِ اکشن نقش آفرینی این بازی آن را تبدیل به یک بازی به شدت مورد انتظار کرده که خبر کنسل شدن آن باعث ناراحتی و ناامیدی عده بسیار زیادی از کاربرانی شد که برای انجام دادن آن شور و اشتیاق بسیار زیادی داشتند و شدیدا در انتظار آن بودند.

ده خبر مهم صنعت بازی در سال 2019
خواندن

پس از تاخیر خوردن Scalebound از محدوده انتشار اولیه آن که اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی بود، مایکروسافت یک تصمیم جدید برای این بازی گرفت تا در ژانویه ۲۰۱۷ دوباره به سراغ این پروژه‌ی به شدت مورد انتظار برود و کار توسعه و ساخت آن را به طور جدی ادامه دهد چرا که هم تیم توسعه دهنده و سازنده‌ی آن در استودیوی Platinum Games و هم خود مایکروسافت که ناشر این بازی بود، معتقد بودند که این بازی به آن سطح از استانداردهایی که آن‌ها توقع و انتظارش را داشتند، دست پیدا نکرده بود. هر مشکلی که این پروژه با آن مواجه می‌شد، باعث شنیدن خبرهای ناگواری برای طرفداران این بازی شده بود که در آن گیر افتاده و نمی‌دانستند آیا این موقعیت را می‌توان در نهایت با موفقیت پشت سر گذاشت یا خیر؛ که در نهایت نیز این مشکلات باعث کنسل شدن و کنار گذاشتن این پروژه شد که شاید یکی از ناگوارترین پروژه‌های کنسل شده‌ی نسل هشتم باشد. پس از کنسل شدن Scalebound و کنار گذاشته شدن آن، یک سری حرف و حدیث‌ها و شایعه‌های مختلف از گوشه و کنار به گوش رسید که نشان از بازگشت این بازی داشتند اما نه تنها جزئیات چندان زیادی از آن‌ها فاش نشد، بلکه هیچ یک از آن‌ها حتی نزدیک به محقق شدن هم نرسیدند. باید اشاره کنم که در اوایل سال ۲۰۱۹، گزارش‌های جدیدی از این بازی پخش شد که اشاره می‌کردند بازی Scalebound به عنوان یک بازی انحصاری برای کنسول ترکیبی Nintendo Switch احیا شده است و برای این کنسول در دست ساخت قرار دارد اما در نهایت مشخص شد که این گزارش‌ها اشتباه بودند و یک بار دیگر هم با تازه کردن داغ دل کسانی که برای این بازی شور و هیجان داشتند، باعث ناراحتی و ناامیدی آن‌ها شد.

سری بازی‌هایی که مایکروسافت باید برای Xbox Series X احیا کند
خواندن

وضعیت فعلی Scalebound

در حال حاضر Scalebound هنوز هم به عنوان یک پروژه‌ی کنسل شده شناخته می‌شود که هیچ نشانه یا اثر خاصی از این که در آینده‌ای نزدیک مجددا احیا شود، به طور رسمی وجود ندارد. با این حال، طرفداران این بازی تنها کسانی نیستند که منتظر بازگشت Scalebound هستند و هنوز به آن امیدوار باقی مانده‌اند، چرا که خود سازندگان و توسعه دهندگان آن در استودیوی Platinum Games هم هنوز به این پروژه امیدوار هستند. در این رابطه، باید اشاره کنم که Atsushi Inaba، تهیه کننده استودیوی Platinum Games، نیز اخیرا در یک مصاحبه جدید اظهار کرده بود که Platinum می‌خواهد Scalebound را تکمیل کند و برای انجام دادن این کار فقط نیاز به اجازه‌ی مایکروسافت دارند چرا که حق و حقوق نشر این بازی هنوز هم در اختیار مایکروسافت قرار دارد.

در حال حاضر، همانطور که در جریان هستید، شرکت مایکروسافت در حال آماده کردن خودش برای عرضه کنسول نسل بعدی خود به اسم Xbox Series X و عناوین و بازی‌های بزرگی از جمله Halo Infinite می‌باشد تا همزمان با عرضه کنسول نسل بعدی خود، آن‌ها را در تعطیلات سال جاری میلادی در اختیار کاربران قرار دهد. بنابراین، احتمالا اگر برنامه خاصی درمورد حق و حقوق نشر بازی Scalebound داشته باشد و بخواهد آن را انجام دهد، انتظار نمی‌رود که مایکروسافت به این زودی‌ها چیز خاصی درمورد این پروژه برای معرفی و ارائه داشته باشد یا خبر خاصی از آن در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. با این حال، حتی این موضوع هم باعث نمی‌شود که ما این بازی را به طور کامل کنار بگذاریم و آن را نادیده بگیریم و هیچ آینده‌ای برای آن متصور نباشیم.

اتاق خبر ۷# – مروری بر مهمترین اخبار هفته گذشته
خواندن

آینده Scalebound

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، در حال حاضر حق و حقوق نشر IP بازی Scalebound در اختیار شرکت مایکروسافت قرار دارد و این شرکت آن را کنترل می‌کند. این موضوع به این معنی است که اگر مایکروسافت قصد بازگشت به این پروژه و از سر گیری روند توسعه و ساخت این بازی را داشته باشد تا آن را به عنوان مثال، در آینده برای کنسول نسل بعدی خود یعنی Xbox Series X عرضه کند، به احتمال بسیار زیاد سرنوشت جدیدی برای این بازی رقم خواهد خورد که کاملا غیر قابل پیش بینی است. زیرا عناوین فرست پارتی و انحصاری مایکروسافت در طی چند سال اخیر افت و خیز‌های زیادی داشته‌اند و نمی‌توان اکنون برای عنوانی که حتی هنوز قرار نیست وارد پروسه توسعه شود و ساخت آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، پیش بینی نمود به چه فروشی دست پیدا خواهد کرد یا در نهایت چه عملکردی خواهد داشت. یکی دیگر از احتمال‌های ممکن هم این است که استودیوی Platinum Games حق و حقوق نشر عنوانی که خودش در حال ساختن آن بوده را از مایکروسافت خریداری کند. اما فکر می‌کنید که اگر انجام دادن این کار به همین سادگی‌ها بود، آن‌ها خودشان تا به حال این کار را انجام نداده بودند؟ بنابراین باز پس گرفتن حق و حقوق این IP قطعا به این سادگی‌ها که ما فکر می‌کنیم نیست. در خبرهایی که مدتی پیش از تلاش مایکروسافت برای همکاری کردن با ناشران و بازی سازهای ژاپنی منتشر شده بود، مشخص شد که مایکروسافت سال گذشته به طور بسیار جدی به دنبال خریداری کردن استودیوی Platinum Games بوده که در نهایت به هر دلیلی، مایکروسافت نتوانست این استودیو را خریداری و آن را به لاین آپ استودیوهای فرست پارتی خودش اضافه کند. اما شک نداشته باشید که اگر این توافق انجام شده بود، قطعا سرنوشت Scalebound نیز تا به حال مشخص شده و ما هم سرانجام می‌فهمیدیم که آیا این بازی آینده‌ای دارد یا خیر. اما با توجه به عدم انجام این توافق، سرنوشت Scalebound نیز مانند تمام این سال‌هایی که گذشت، در ابهام باقی مانده است.

نگاهی به تغییر مسیر سری Assassin's Creed
خواندن

با توجه به این که کنسول‌های پیش روی سونی و مایکروسافت یعنی PS5 و Xbox Series X در پایان سال جاری میلادی در تعطیلات سال نو، نسل جدید کنسول‌های ویدئویی را آغاز خواهند کرد، هر دو شرکت سازنده‌ی آن‌ها کاملا در حال آماده سازی هستند و به طور فشرده خودشان را آماده می‌کنند تا بدون این که کل برنامه‌هایشان را از پیش برای شرکت رقیب فاش نمایند، به طور محرمانه و مرموز تلاش کنند تا چهره‌ی برجسته‌تر و قدرتمندتری از خودشان در ضمیر ناخودآگاه گیمرها ثبت کنند. بدون شک، قطعا هر دوی این شرکت‌ها در حال آماده کردن یک سری عناوین و بازی‌های انحصاری جدید هستند تا همزمان با عرضه کنسول‌های نسل بعدی خود روانه بازار کنند و یا حداقل تا زمان عرضه، آن‌ها را به مردم معرفی نمایند و خبر ساخت آن‌ها را بدهند. این کار می‌تواند باعث به وجود آمدن شور و اشتیاق زیادی برای کنسول نسل بعدی آن‌ها شود تا مردم دستگاه‌های جدید آن‌ها را به عنوان دستگاهی که تا چند سال آینده قرار است خاطره‌های جدیدی برای آن‌ها رقم بزند، به رسمیت بشناسند تا در عین حال تعداد بیشتری از مردم نیز برای در اختیار داشتن آن‌ها ترغیب شوند. در این راستا، عنوان Scalebound نیز در دست مایکروسافت، همچنان تحت هدایت و کنترل این شرکت باقی خواهد ماند تا آن‌ها تصمیم شفافی درمورد آینده این IP بگیرند و تکلیف آن را روشن کنند.

عضویت
اطلاع از
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
بستن
بستن