مقالات ترجمه‌ایمنتخب سردبیر

PUBG Mobile: روایت ساخت یکی از بزرگترین عناوین موبایل در تنها چهار ماه!

کرانچ!

دو سال پیش، کمپانی «تنسنت گیمز» (Tencent Games) عنوان محبوب PUBG Mobile را منتشر کرد. PUBG Mobile یک بازی رایگان دو گیگابایتی بوده که تجربه‌ا‌ی مشابه نسخه‌های سیستم‌های شخصی و کنسول‌های خانگی PlayerUnknown’s Battlegrounds را روی نمایشگر‌های کوچک گوشی‌های همراه شما به ارمغان می‌آورد.
این بازی از زمان عرضه‌ی خود تا به حال موفق شده حدود یک‌ونیم میلیارد دلار سود کند، حدود شش‌صد میلیون بار در سرتاسر دنیا دانلود شود و میزان پنجاه میلیون کاربر آنلاین، بطور روزانه، داشته باشد. سازنده‌ی این بازی، استودیوی «لایت‌اِسپید اَند کوانتوم استودیوز»‌ (Lightspeed & Quantum Studios)، در راه کسب بازیکن و تبلیغات بیشتر، به ورزشکاران حرفه‌ای، موسیقی‌دان‌ها، بازیگران سریال «مردگان متحرک» (AMC’s The Walking Dead)، اعضای عنوان نامیِ Angry Birds،‌ کمپانی «کپکام» (Capcom)، تیم پشت فیلم «گودزیلا: پادشاه هیولاها» (Godzila: King of the Monsters) و مجموعه‌ی «ماموریت غیرممکن» (Mission Impossible) متوصل شده است. نتیجه‌ی این تلاش ستودنی، حضور پنجاه هزار تیم حرفه‌ای در مسابقات ورزش‌های آنلاین PUBG Mobile سال پیش بود. همزمان با برپایی جشن دوسالگی بازی به همراه مراسم‌های آنلاین گوناگون در PUBG Mobile و اندکی تغییر، تیم پیکسل‌آرتس تصمیم گرفته طی یک مقاله داستان ساخت و توسعه‌ی PUBG Mobile را، مطابق صحبت‌های اعضای اصلی کمپانی «تنسنت گیمز»، از جمله آقای «ریک لی» (Rick Li)، مدیر کمپانی مربوطه، برای شما عزیزان شرح دهد. با ما همراه باشید.

آقای «لی» صحبت‌هایش را این‌گونه شروع می‌کند:

«ما می‌توانستیم پیشاپیش موفقیت و شهرت کلان این بازی را در فروشگاه‌های آنلایین عرصه‌ی گیمینگ پیش‌بینی کنیم. لذا، شروع این پروژه با حساسیت و عجله‌ی بسیاری همراه بود. واکنش‌‌های بازیکنان نسبت به عنوان PUBG ما را در راه ساخت نسخه‌ی موبایل بسیار تشویق کرد. ما می‌خواستیم هرچه زودتر ساخت PUBG Mobile را تمام کنیم. به همین‌خاطر، همان اول بهترین و با استعدادترین افراد خود را جهت سرمایه‌گذاری و شروع این پروژه گرد هم آوردیم.»

ساخت این بازی حدود چهار ماه طول کشید. «لی» در ادامه بیان می‌کند:‌

«روزهای ساخت PUBG Mobile مانند فیلم ماموریت غیرممکن بود. از جمله مشکلات و چالش‌های اصلی ساخت این بازی، انتقال طراحی بصری محیط‌های بازی و سایر موارد به دستگاه گوشی و اجرای و اعمالشان به نحو احسن بود. ما باید حین این پروسه از مشکلات فنی و هنری بسیاری عبور می‌کردیم. برای مثال، گزینه‌‌ی نورپردازی لحظه‌ای به‌واسطه‌ی HDR، تخمین سیر حرکت پرتابه‌های مختلف و مسائلی دیگر که هر یک به نوبه‌ی خود موانع بسیاری را در سد راهمان قرار دادند.»

درکنار مواردی که تیم اول پروژه‌ی PUBG Mobile با آن سروکله می‌زد، «لایت‌اِسپید اَند کوانتوم استودیوز»‌ تیمی مجزا را صرف یافتن راه چاره‌ای برای یکایک خصایل ویژه‌ و پیچیده‌ی بازی و نحوه‌ی اعمالشان تشکیل داده بود تا مطمئن شود که این بازی ابتدا برای دستگاه‌های همراه به‌روز و قوی بهینه شده و سپس برای دستگاه‌های میان‌رده و ضعیف‌تر آماده شود. آن‌‌ها می‌دانستند که مخاطبین PUBG Mobile از گوشی‌های رده‌ بالایی بهره خواهند برد. تفکر پشت این عمل، حفظ راندمان عالی و انعطاف بازی به لحاظ فنی در عین نگه‌داشتن ویژگی‌های گرافیکی سنگین که موجب زیبایی بازی می‌شدند، بود. آن‌ها می‌‌خواستند هر دو قشر دارندگان گوشی‌های همراه از بازی به یک میزان لذت ببرند. «لی» در این‌باره می‌گوید:

«تیم فنی PUBG Mobile تجاربی که بطور عادی طی دو الی سه سال کسب می‌شد را در کمتر دو یا سه ماه بدست آوردند.»

اگر شما تا‌ به‌ حال PUBG را تجربه نکرده‌اید و می‌خواهید بدانید چیست، باید بگوییم که این بازی شروع‌ سیر عناوین سبک «بتل‌رویال» (Battle royale)، مانند Fortnite،‌ Apex Legends،‌ Realm Royale و Call of Duty: Warzone، است. طی این عناوین، حدود صد بازیکن از ارتفاع زیاد سقوط کرده و با چتر نجات روی جزیره‌ای متروکه فرود می‌آیند. وظیفه‌ی اصلی آنان زنده ماندن است و به‌منظور ادای این وظیفه، باید به‌دنبال زره‌های دفاعی و سلاح‌های مختلف باشند. آن‌ها با یکدیگر مبارزه کرده تا تنها یک شخص یا تیم باقی بماند.

داستان Halo قسمت چهاردهم: جنگ برای سرنوشت کهکشان
خواندن

رییس بخش انتشار بازی‌های «تنسنت گیمز» در آمریکای شمالی و جنوبی، «نِئو لیو» (Neo Liu)، در باب بازیکنان PUBG Mobile اظهار دارد:

«بسیاری از کاربران چینی به سیستم‌های شخصی یا کنسول‌های خانگی دسترسی ندارند، اما کماکان می‌خواهند بازی کنند. این روزها، بعید است کسی گوشی همراه نداشته باشد. پس بهترین راه کسب مخاطب برای ما این بود که بازی‌مان، PUBG، را روی گوشی‌های همراه بیاوریم. این‌گونه هم صدها هزار بازیکن کسب کرده و هم تجربه‌ای بزرگ و عالی را روی ابزاری کوچک به ارمغان می‌آوریم. هرچند که PUBG Mobile، صرفا انتقال یک تجربه‌ی قبلی نیست، بلکه موضوع فراتر از این صحبت‌هاست. برای مثال، شما شخصیت خود را با استفاده از کنترل‌هایی که روی صفحه‌ی نمایش گوشی شما تعبیه شده‌اند هدایت می‌کنید. البته که می‌توانید با استفاده از یک موس و یک کیبورد شخصیت خود را به بهترین شکل ممکن هدایت کنید، اما روی یک گوشی همراه، به‌دلیل وجود محدودیت‌های گوناگون، باید بهینه‌سازی بسیاری در قبال گیم‌پلی و موارد فنی صورت بگیرد. مثلا واقعا نیازی نیست روی گوشی همراه، همه چیز را خودتان به شکل دستی از روی زمین بردارد، بگذارید شخصیت خودش این کار را انجام دهد. نیازی نیست هر در را خودتان بازی کنید و خلاصه بسیاری از این موارد ساده‌تر شده‌اند. اما این لزوما به معنای فدا کردن لذت بازی نیست، بلکه آن حس خاص کماکان حفظ می‌شود.»

این روزها، شاهد رواج پدیده‌ای به اسم «کنترل پنچه‌ای» (Claw grip)‌ هستیم که طی آن، بازیکنان حرفه‌ای عناوین سبک «شوتر» (Shooter) یا «فایتینگ» (Fighting)، کنترلر خود را با پنجه گرفته تا دکمه‌ها را راحت‌تر و سریع‌تر فشار دهند. این مورد هنگام بازی با گوشی نه تنها خودکار رخ داده، بلکه به‌لطف ساده‌سازی، چندان نیازی نیست که حتما این مورد را انجام دهید و دستتان را خسته کنید.

نگاهی به تمامی بازی‌های آینده مایکروسافت
خواندن

PUBG Mobile: روایت ساخت یکی از بزرگترین عناوین موبایل در تنها چهار ماه!

از دیگر ابعاد تفاوت PUBG Mobile با نسخه‌ی سیستم‌های شخصی و کنسول‌های خانگی PUBG، رویدادهای آنلاین و زنده‌ی آن است. این رویدادها در وقایعی محدود، حالات مختلف بازی، نقثشه‌های جدید و یک «عبورنامه‌ی رویال» (Royale Pass، موردی که با خریدش و انجام‌ ماموریت‌هایش، جوایز بیشتری را در مقایسه با سایرین دریافت می‌کنید) خلاصه می‌شوند. مثلا Royale Pass سعی می‌کند ذات رقابت‌طلب بازیکنان را با خواسته‌ی درونی شخصی‌سازی شخصیت‌شان ترکیب کند.

«لی» در ادامه می‌گوید:

«بازی PUBG Mobile تفاوت‌های بسیاری با نسخه‌های اصلی‌اش دارد. پاداش‌های Royale Pass و اهداف و ماموریت‌هایش با دقت و وسواس فراوان در نظر گرفته شده و مورد بررسی قرار گرفته‌اند. به‌منظور رسیدگی به نیازهای بازیکنان، ما نقشه‌ها و استراتژی‌های مختلفی را پیاده کردیم. تحقیقات بین‌المللی گسترده‌ای را انجام دادیم و با تلاش و کوشش زیاد، به بهترین طراحی ممکن دست یافتیم.»

«لی» به یاد می‌آورد که تیم ساخت PUBG Mobile داده‌های بسیاری را از بازیکنان در رابطه با دیدگاه و نظرشان نسبت به Royale Pass در شهر «سَن دیگو» (San Diego) جمع‌آوری کرده و به گوش تیم خود رسانده است. مورد جالب‌تر، تفاوت‌های زمانی مبدا و مقصد بود. زمانی که «لی» این داده‌ها را فرستاد صبح بود، اما در چین، مقر اصلی تیم سازنده‌ی PUBG Mobile، هنوز شب بود، با این وجود، سازندگان توانستند همه را بررسی کرده و تغییراتی سریع را اعمال کنند. روز بعدی که Royale Pass فعال شد، بازیکنان آمریکایی و اروپایی بعد از ورود به بازی متوجه تغییرات فراوان شده و دریافتند که نسخه‌ای به‌روز شده از PUBG Mobile را دریافت کرده‌اند.
با بیش از بیست‌وپنج میلیون دنبال‌کننده در سراسر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی گوناگون، «تنسنت» مدام درحال بررسی و نظارت جامعه‌ی مجازی PUBG Mobile بوده تا از خوبی کیفیت بازی‌اش، به‌روزرسانی‌های لازم، تغییرات جدید و تاثیراتشان روی بازیکنان،‌ اطمینان حاصل کند. در پانزدهم «مارس»، PUBG Mobile، طی عرضه‌ای شگفت‌انگیز و ناگهانی در دسترس مخاطبین کانادایی به شکل محدود قرار گرفت. «لی» می‌گوید که تعداد بازیکنانی که وارد این فاز «بتا» شدند ده‌ برابر بیشتر از حد انتظارشان بود. آن‌ها می‌خواستند هرچه سریع‌تر وارد مبارزه شده و پیام Winner ،Winner ،Chicken Dinner را دریافت کنند. کاربران رایانه‌های شخصی هم از کیفیت بازی تعجب کرده بودند. ماه‌های اول بازی PUBG Mobile به سازندگان خود اهمیت توجه به بازیکنان، تغییر دادن بازی مطابق خواسته‌ها و بهینه‌سازی در زمینه‌ی مارکتینگ بازی بسته به مناطق مختلف را در جهت حفظ لذت بازی، نشان داد. «لی» می‌گوید:

«ما می‌‌دانیم که چه در چین و در چه دنیا، بازیکنان را چطور با خود همراه کنیم. می‌دانیم که چطور بازیکنان معترض را به تجربه‌ی دوباره تشویق کنیم و چگونه مخاطبین جدید کسب کنیم. برای همین وقایع زمانی بسیاری در بازی رخ می‌دهند. به‌منظور ایجاد یک محیط سرگرمی متعادل برای بازیکنان، تیم امنیتی همچنان به تقویت و بهبود سامانه‌ی ضدتقلب PUBG Mobile می‌پردازد. این پروسه به نظارت و محروم‌کردن خلاصه شده و هیچ بخشش و دلسوزی برای بازیکنان متقلب درکار نخواهد بود. تقریبا نزدیک به نود و پنج درصد از حساب متقلبان بازی بطور خودکار توسط سیستم ما از بازی محروم شده‌اند. باقی اشخاص را بازیکنان گزارش کرده‌اند که به ما در قضاوت کردن به نحو صحیح در این باره که آیا همان اول محروم کنیم یا مجازات، بسیار کمک می‌کند.»

به‌لطف چنین کوششی، «لی» می‌گوید که آمار متقلبان نود درصد کاهش یافته است.

راهنمای چالش‌های فصل دوم Apex Legends (هفته دوم اضافه شد)
خواندن

PUBG Mobile: روایت ساخت یکی از بزرگترین عناوین موبایل در تنها چهار ماه!

با افزایش حکم‌رانی PUBG Mobile در زمینه ورزش‌های الکترونیکی و البته، تعیین شدن سقف جایزه‌ی پنج میلیون دلاری در سال ۲۰۲۰، دور نگه‌داشتن متقلبین و متخلفین بازی از میدان نبرد بیش از پیش اهمیت یافته است، بخصوص در زمان بحران بیماری دنیاگیر کنونی ویروس «کرونا». «وینسنت وانگ» (Vincent Wang)،‌ مدیر کل بخش انتشارات جهانی «تنسنت»، بیان می‌کند که اِکوسیستم ورزش‌های الکترونیکی «تنسنت»‌ و PUBG Mobile، موقعیت‌های فراوانی را برای بازیکنان عادی و کمتر دیده شده ایجاد می‌کند. لذا، برای بسیاری، PUBG Mobile چیزی بیشتر از یک سرگرمی گوشی همراه است. با پیدایش سطوح رقابتی جدید و سقف جایزه‌ی بیشتر برای سال ۲۰۲۰، تیم استودیوی «لایت‌اِسپید اَند کوانتوم استودیوز» درحال آماده‌سازی بخش‌های کارآمدی جدیدی، مثل «مرکز اختصاصی ورزش‌های الکترونیکی»، به‌منظور کمک کردن به «استریمرها» (Streamers)‌ و مخاطبین طی وقایع و رویدادهای آنلاین، است. باید بدانید که خارج از دنیای ورزش‌های الکترونیکی هم PUBG Mobile، به لطف شبکه‌های مجازی مثل Facebook، هواداران بسیاری یافته است.
«وانگ» در ادامه می‌گوید:

«از ابتدای سال جدید، تمرکز اصلی تیم ما کمک به بازیکنان جهت استقرار و ایجاد رابطه‌های جدید از طریق PUBG Mobile است. یک بازی حیاتی و بزرگ بایستی با بازیکنانش رشد کند، نه تنهایی. برای همین، تیم ما هم برنامه‌ها و به‌روزرسانی‌های ماه‌های آینده را از همین حالا تعیین کرده و مشغول به کار است. در آینده‌ی نزدیک، ما نقشه‌های جدید، حالات بازی جدید و حتی همکاری‌های غیرمنتظره و شگفت‌انگیزی را خواهیم داشت. هر لحظه‌ برای ما سرشار از چالش‌هایی تازه است. در همان حال، ما برای بازیکنان در سرتاسر دنیا خوشی به ارمغان می‌آوریم. بسیاری از بازیکنان با عشق زندگی خود از طریق PUBG Mobile آشنا شده‌اند، برخی با خانوده‌ی خود خو گرفته‌اند و صمیمی شده‌اند و بعضی هم دوستان جدید یافته‌اند. بازیکنان ما از طریق این بازی رویاهای شخصی‌شان را شناخته‌اند و می‌خواهند قهرمانان ملی شوند. این‌ها مواردی است که ما را سربلند و سرفراز می‌کند.»

منبع
Polygon
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x