مقالات ترجمه‌ای

همه‌ی آنچه از کنترلر ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس می‌دانیم

کلید Share، دی-پد هایبرید و...

پس از معرفی ایکس‌باکس سری ایکس، فارغ از ظاهر خود کنسول، یکی از نکاتی که جنجال و بحث‌های زیادی به راه انداخت کنترلر کنسول نسل نهمی مایکروسافت بود. با وجود اینکه کنترلر نسل هشتمی مایکروسافت محصولی با دوام و استاندارد بود، اما هواداران و گیمرها انتظار شمایلی نو و متفاوت نسبت به نسل هشت داشتند. با این حال اکنون که کنترلر نسل آینده‌ی ایکس‌باکس به دست اهالی رسانه رسیده است، شواهد نشان می‌دهد که مایکروسافت با ایجاد چند تغییر جزئی و ضمیمه‌ی چند ویژگی جدید، توانسته تجربه‌ی گیمینگ با کنترلر ایکس‌باکس را به طور گسترده‌ای بهبود ببخشد. با پیکسل آرتس همراه باشید.

چه چیزهایی جدید است؟

xbox series x controller d pad

دی-پد کاملاً جدید: دی-پد (D-pad) جدید الهام گرفته از کنترلرهای حرفه ایکس‌باکس یعنی الیت (Elite) است. کنترلر الیت علاوه بر دی-پد عادی کنترلر ایکس‌باکس، دارای یک دی-پد چند ضلعی و یکپارچه است که کار با جهت‌های فرعی را آسان‎تر می‌سازد. شکل بشقابی دی-پد کنترلر جدید ایکس‌باکس برای استفاده‌ی انگشت شست اختصاصی شده و برای بازیکنانی که بیشتر به تجربه‌ی بازی‌های مبارزه‌ای و پلتفرمر می‌پردازند و برای جهت‌های واضح‌تر از دی-پد استفاده می‌کنند، بسیار کارآمد‌تر خواهد بود.

کلید Share: دومین ویژگی تازه‌ی کنترلر ایکس‌باکس که در کنترلرهای نسل گذشته‌ی سونی و نینتندو حاضر بود، کلید Share است. کلید Share درست در مرکز کنترلر و در زیر کلید خاموش و روشن قرار گرفته و بازیکنان را قادر می‌سازد تا فقط به فشردن یک دکمه، از بازی خود اسکرین‌شات بگیرند، ویدئو ضبط کنند و با دوستانشان و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. فیل اسپنسر در مصاحبه‌ای با گیم‌اسپات بیان کرده بود که علت اضافه شدنِ کلید Share به کنترلر ایکس‌باکس، درخواست‌های متعدد هواداران بوده است و تیم آن‌ها صلاح دیده که به مانند سونی و نینتندو کلید Share به کنترلر جدید اضافه شود.

Dynamic Latency Input: از برجسته‌ترین ویژگی‌های تازه‌ی کنترلر نسل نهمی مایکروسافت DLE است. ویژگیی که تأخیرِ میان ارسال فرمان و دریافت فرمان را ناچیز می‌کند. به عبارتی از زمانی که شما دکمه را روی کنترلر فشار می‌دهید، تا زمانی که فرمان به مقصد برسد یک تأخیر ۸ میلی ثانیه‌ای وجود دارد که اکنون به لطف DLE این تأخیر به ۲ میلی ثانیه رسیده تا سرعت پاسخگویی دوچندان شود. DLE همچنین سازندگان را قادر می‌سازد تا آنچه که روی نمایشگر اتفاق میفتد را، با حرکت دستان شما انطباق دهند و هیچ لگ و تأخیری برای آسیب زدن به تجربه‌ی شما باقی نماند.

اسپنسر همچنین اذعان داشته بود که آن‌ها نیازی به بازطراحی کنترلر ندیده‌اند و تصمیم گرفتند که تعدادی از درخواست‌های پرتعداد هواداران را ضمیمه‌ی کنترلر کنند.

چه چیزهایی بهبود یافته است؟

کنترلر جدید ایکس‌باکس بیشتر‌ تکامل است تا نوآوری و البته منطقی هم هست. ایراد چندانی به کنترلر نسل گذشته وارد نبود و کنترلر مایکروسافت چندیست که یک استاندارد طلایی برای گیم‌پد های بازار به حساب می‌آید و حال با چند تغییر جزئی، بهتر از پیش شده است:

طراحی جدید برای همه: یکی از ویژگی‌های بارز کنترلرهای ایکس‌باکس در طی نسل‌های گذشته، اندازه‌ی درشت و زمخت آن‌ها بوده است و به عبارتی به یکی از ویژگی‌های بنیادی ایکس‌باکس بدل شده بود. پس از دستاورد خارق‌العاده‌ی کنترلر Adaptive ایکس‌باکس در گسترش تجربه‌ی گیمینگ برای افراد ناتوان و معلول، مایکروسافت مصمم شد تا دامنه‌ی بازی‌های ویدئویی را بیش از پیش و برای قشر وسیع‌تری از افراد بگستراند. ارگونومی کنترلر جدید باعث می‌شود تا به آسانی در دست‌های کوچک‌تر جا شود و در کل حس بهتری را هنگام به دست گرفتن منتقل نماید. حاشیه‌ی بالایی کنترلر نیز حذف شده تا حالتی یکپارچه‌تر به خود بگیرد.

مواد و متریال مرغوب‌تر: طبق آن چیزی که جف گراب از تجربه‌اش با ایکس‌باکس سری ایکس به اشتراک گذاشته، پس از کنترلر الیت، کنترلر ایکس‌باکس سری ایکس بهترین حسی که یک کنترلر می‌تواند انتقال دهد را منتقل می‌نماید. جنس گریپ‌های کنترلر فوق‌العاده باکیفیت و بهتر از کنترلر پیشین است. دکمه‌ها سرعت پاسخگویی بی‌نظیری دارند و هنگام فشردن نه خیلی نرم و نه خیلی سفت هستند. استیک‌ها بسیار نرم و روان‌اند و بامپرها انرژی کمی برای فشردن می‌طلبند، برعکس بامپرهای کنترلر ایکس‌باکس وان.

تقسیم وزن مطلوب: به گفته‌ی جف گراب وزن کنترلر جدید‌ از برجسته‌ترین نکات آن است. با اینکه کنترلر ایکس‌باکس سری ایکس از کنترلر ایکس‌باکس وان سنگین‌تر است، اما این وزن این بار روی گریپ‌های کنترلر متمرکز شده و باعث می‌شود هنگام به دست گرفتن احساس فوق‌العاده‌ای داشته باشید.

تریگرهای بافت‌دار: شکل و حالت تریگر‌ها نیز همان حالت مطلوب قبلی را حفظ کرده اما اندازه‌ی آن‌ها کمی کوچک‌تر شده است. همینطور برای تجربه‌ی بهتر و سُر نخوردن انگشت، روی آن‌ها بافت نقطه‌ای ایجاد شده است که شدیداً می‌تواند در بازی‌های تیزاندازی کمک‌کننده باشد.

Bluetooth Low Energy و Xbox Wireless Radio: طبق استانداردی که مایکروسافت آنرا Xbox Wireless Radio نهاده است، کنترلر جدید علاوه بر ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس، به راحتی می‌تواند به کنسول‌های نسل هشتمی ایکس‌باکس (همینطور کنترلرها و لوازم جانبی نسل هشتمی ایکس‌باکس روی کنسول‌های نهمی ایکس‌باکس قابل استفاده هستند)، رایانه‌‎های شخصی، دستگاه‌های اندرویدی و دستگاه‌های iOS متصل شود. همچنین Bluetooth Low Energy تجربه‌ای سریع‌تر و راحت‎تر از پیش را برای اتصال به رایانه‌های شخصی، اندروید و iOS به ارمغان می‌آورد.

درگاه USB-C: در کنار باتری قلمی AA (که کماکان بهترین گزینه ممکن برای باتری کنترلر بازی هستند)، کنترلر جدید مایکروسافت از یک درگاه USB-C استفاده می‌نماید که شما را قادر می‌سازد تا همزمان با بازی کردن، باتری‌های کنترلرتان را نیز شارژ کنید (در صورتی که باتری قابل شارژ داشته باشید).

چه چیزهایی تغییر نکرده است؟

مکان و موقعیت تمام دکمه‌ها، استیک‌ها، دی-پد و… به مانند قبل است. ویژگی‌های برجسته‌ی کنترلر ایکس‌باکس وان نظیر Impulse Triggers (که اکنون در کنترلر Dualsense با نام Haptic Feedback آن را می‌شناسیم) در کنترلر سری ایکس نیز وجود دارد که با بهره‌گیری از موتور لرزاننده‌ی مجزا برای هر بخش کنترلر باعث می‌شود لرزش حاصل از شلیک، انفجار، تصادف ماشین با دیگری تفاوت داشته باشد و همچنین جهت ضربه‌ را احساس نمایید.

XboxAcc Gen9 XDL Wire HERO JPG

دیگر چه چیزهایی می‌دانیم؟

تاریخ انتشار، قیمت و رنگ‌ها: کنترلر جدید ایکس‌باکس در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۰ آبان ۱۳۹۹) به همراه ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس به بازار عرضه می‌شود. علی‌رغم قیمت مقرون به صرفه‌ی ۶۰ دلاری، این کنترلر در سه رنگ مشکی (به همراه ایکس‌باکس سری ایکس)، سفید (به همراه ایکس‌باکس سری اس) و Shock Blue (اولین نسخه‌ی خاص) در اختیار گیمرها قرار خواهد گرفت.

دیگر مقالات پیکسل‌آرتس درباره ایکس‌باکس‌های جدید را از دست ندهید:

هر آنچه که درباره Xbox Series X می‌دانیم
خواندن
ایکس باکس سری اس | هر آنچه که باید از این کنسول بدانید
خواندن
توسعه‌دهندگان در مورد نسل بعدی و به خصوص ایکس‌باکس سری ایکس چه می‌گویند؟
خواندن
عضویت
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
محمد
محمد
3 سال قبل

## میخام

دکمه بازگشت به بالا
1
0
Would love your thoughts, please comment.x