نقد و بررسی

بررسی بازی Gears 5 – بخش چندنفره

ورای چرخ‌دنده‌ها

بعد از غلبه یافتن بر حجمی از مشکلات فنی، بالاخره از دیروز بخش چندنفره بازی Gears 5 برای همه در دسترسی کامل قرار گرفت. استودیوی The Coalition بعد چهار روز از انتشار اولیه (Early Access) بالاخره مشکلات سرورهای بازی را حل کرد، مشکلاتی که حتی روی عملکرد حالت داستانی یا Campaign بازی نیز اثر گذاشته بودند. در این مقاله کاری با حالت داستانی Gears 5 نداریم و قرار است فعلا به‌صورت انحصاری به نقد و بررسی حالت‌های چندنفره بازی بپردازیم.


بخش چندنفره بازی در کل به سه حالت تقسیم می‌شود: Versus، Escape و Horde. از این سه حالت، Escape تجربه‌ای کاملا جدید را ارائه می‌دهد و این تجربه چیزی نیست که در دیگر بازی‌ها با آن آشنا شده باشید. در Escape شما به‌همراه دو بازیکن دیگر در اول بازی سه بمب را در مرکز کندو یا Hive دشمن‌ها (Swarm) جایگذاری می‌کنید. این بمب‌ها در واقع عامل پخش‌کننده سمّی هستند که Swarm را می‌کشد و کندوهایشان را از بین می‌برد. طی ۶۰ ثانیه، این بمب‌ها فعال می‌شوند، سم را پخش می‌کنند و شما و تیم‌تان باید قبل از این‌که سم بمب به شما برسد، ساختمان یا Map را ترک کنید. در Escape فرار کردن از سم بمب‌ها یک چالش است و چالش دیگر روبه‌رو شدن با دشمن‌هایی است که در راه فرار مزاحم‌تان می‌شوند؛ به علاوه، مهمات (Ammo) و اسلحه نیز در Mapها به‌ندرت و به‌سختی پیدا می‌شود و تمامی این چالش‌ها در هر درجه سختی Escape مشترک هستند. بسته به درجه سختی تنظیم شده، سم آزاد شده زودتر به شما می‌رسد، دشمن‌ها قوی‌تر می‌شوند یا مهمات بسیار کمتری در راه پیدا می‌شود.

بررسی بازی Dead or School
خواندن
نقد بخش چندنفره بازی Gears 5
یکی از بخش‌هایی که در Escape باید به فکر مسلح شدن و ذخیره مهمات برای ادامه راه باشید.

Escape یکی از هیجان‌انگیزترین حالت‌های چندنفره یا Co-op است که به‌شخص در بازی‌های شوتر تجربه کرده‌ام. Mapهای Escape به لطف حالت Map Builder و خلاقیت بازیکن‌ها در طراحی نقشه تنوع زیادی دارند و گاهی شما با Mapهای روبه‌رو می‌شوید که سه تا چهار راه فرار متفاوت روبه‌روی شما می‌گذارند. از این دوراهی‌ها و چندراهی‌ها، گاهی ممکن است با رفتن یک راه به بن‌بست بخورید و از این بابت ناراحت شوید (مطمئن باشید خیلی ناراحت می‌شوید!) یا گاهی ندانسته میان‌بری زده باشید و از این بابت خوشحال شوید. خوبی Escape این است که نمی‌گذارد تنها هدف شما فرار در سریع‌ترین زمان ممکن باشد، زیرا در درجه سختی‌های متوسط رو به بالا اگر برای فرار استراتژی نداشته باشید و با هم‌تیمی‌های خود همکاری نکنید، ۱۰۰٪ بازنده می‌شوید و خوراک Swarm!

حین فرار، با قسمت‌هایی از نقشه روبه‌رو می‌شوید که دو تا سه درب در اطراف خود می‌بینید، اگر این درب‌ها را باز کنید با مهمات و انواع اسلحه روبه‌رو می‌شوید. این‌جاست که باید با فکر تصمیم‌گیری کنید، با استراتژی خود را مسلح کنید و آماده روبه‌رویی با Swarm بشوید. ساده‌ترین نقشه‌ها روی درجه سختی بسیار پایین نیز در Escape دارای حداقل یک Checkpoint هستند و شما با گذر از این ایستگاه‌های استراحت وارد Act بعدی نقشه می‌شوید و راه فرار خود را دنبال می‌کنید؛ چیزی که در درجه سختی‌های بالا واقعا به کارتان می‌آید چون‌که اگر کشته شوید، به شما اجازه می‌دهد آن Act را از اول شروع کنید و نخواهید از نقطه آغازین و بمب‌گذاری دوباره مشغول به فرار کردن شوید.

بررسی بازی No Straight Roads
خواندن

در Escape با همه نوع Swarm از کوچک گرفته تا بزرگ روبه‌رو خواهید شد و گاهی اوقات نادیده گرفتن آنها و نجنگیدن با آنها سخت می‌شود، زیرا یا راه شما را سد کرده‌اند یا به حدی قوی هستند که نمی‌گذارند به‌راحتی فرار کنید. چون خود حالت Escape که تجربه نابی را در اختیار مخاطب‌اش می‌گذارد، حین شروع هر دست بازی و حین پایان آن شما با صحنه‌های سینماتیک نابی همراه می‌شوید که جزیی از خود این حالت هستند و تجربه شما از این حالت بازی را جذاب‌تر می‌کنند. Escape نمونه‌ای از خلاقیت The Coalition است که از جنس خود Gears ساخته شده و کاملا مطابق تغییرات جزیی طراحی شده که این استودیو در هسته گیم‌پلی این بازی گنجانده است.

نقد بخش چندنفره بازی Gears 5
پایان کار و رهایی از سم بمب‌ها و Swarm!

به‌غیر از Escape، در Versus فقط یک حالت جدید داریم و آن هم تحت عنوان Arcade Deathmatch شناخته می‌شود. در نسخه‌های آزمایشی (Tech Test) بازی نیز این حالت حاضر بود و از همان نسخه‌ها مشخص بود که قرار است یکی از قسمت‌های پرطرفدار بخش چندنفره Gears 5 بشود. در این حالت هر تیم که سریع‌تر به آمار ۵۰ کشته از تیم مقابل خود برسد، برنده بازی می‌شود. در ضمن، هر چه آمار کشته‌ها (Kill) بیشتری داشته باشید، می‌توانید به‌وسیله آنها اسلحه‌های بیشتر و خاص‌تری تهیه کنید و به ادامه بازی برگردید. همان‌طور که در این مطلب نیز گفتیم، گیم‌پلی Gears 5 در مقایسه با نسخه‌های پیشین سری دارای ضرب‌آهنگ سریع‌تری است که با تاکید بیشتر روی دقت عمل بازیکن همراه شده. در Arcade Deathmatch حضور این دو مولفه به‌شدت احساس می‌شوند و هر بازیکنی که سرعت و دقت کافی نداشته باشد، به امتیاز خودش و تیم‌اش ضربه می‌زند.

بررسی بخش چندنفره بازی Halo Infinite
خواندن

با این‌که The Coalition تلاش کرده با توجه به تزریق این دو مولفه در گیم‌پلی بازی، حالت‌های قدیمی و کلاسیک بخش Versus را نیز با آنها هماهنگ کند، اما خیلی در این امر موفق ظاهر نشده. برای مثال، حالت Guardian یا Execution من‌جمله حالت‌های بخش Versus هستند که از بیگانگی با گیم‌پلی نسبتا به‌روز شده Gears 5 رنج می‌برند. این دو حالت تقریبا هیچ تغییری در خود ندیده‌اند و به همین دلیل نیز تجربه آنها با گیم‌پلی جدید Gears جذابیت خود را از دست داده؛ کاهش جذابیتی که باعث شده بازیکن‌ها خیلی کمتر وارد این حالت‌ها بشوند.

در کنار موردی که در پاراگراف بالا خواندید، ما با کمبود شدید Mapهای بخش Versus و البته Horde مواجه شدیم؛ Mapهایی که ۵ عدد از آنها از گزینه‌های کلاسیک بازی هستند، نمونه‌هایی که به‌غیر از تغییر گرافیکی هیچ تغییر دیگری نکرده‌اند. انتظار نمی‌رود Mapهای کلاسیک و پرطرفدار بازی دچار تغییر و تحولات اساسی بشوند، اما چون حالت‌های Guardian و Execution، این Mapها نیز تا حدی با گیم‌پلی سریع‌تر و دقیق‌تر Gears 5 بیگانه هستند و این بیگانگی بیشتر متوجه بازیکن‌های قدیمی می‌شود؛ مخصوصا وقتی که قرار است Arcade Deathmatch در این Mapها بازی شود. در عوض، ۷ نقشه جدید بازی به‌شکلی طراحی شده‌اند که کاملا با گیم‌پلی جدید آن سازگار هستند و بازی کردن در این نقشه‌ها خیلی جذاب‌تر و دلنشین‌تر از بازی کردن در نقشه‌های کلاسیک است.

لحظه‌ای در Arcade Deathmatch که دست‌ام خیلی گرم شده بود! :دی


نقشه‌های جدید به‌نسبت کوچک‌تر و جمع‌وجورتر از نقشه‌های قدیمی بازی هستند. با این‌که این نقشه‌ها کوچک‌ترند، اما موانع، میان‌برها و راهروهای آنها متعددتر و پیوسته‌تر از نقشه‌های قدیمی کار شده است. نقشه‌های قدیمی دارای فضاهای باز بیشتری بودند و گاهی با فضاهای بسته (مثل یک اتاقک یا یک سایه‌بان) همراه می‌شدند؛ اما نقشه‌های جدید فضاهای باز کمتری دارند و در عوض پیچیدگی بسیار بیشتری دارند که مناسب گیم‌پلی Gears 5 طراحی شده‌ است.

بررسی بازی DOOM Eternal
خواندن
نقد بخش چندنفره بازی Gears 5
انتخاب انواع تمام‌کننده یا Execution برای هر نوع اسلحه فقط یکی از موارد شخصی‌سازی در Gears 5 است.

قبل از این‌که به بررسی Horde بپردازیم، لازم است بگوییم که توجه به جزییات و شخصی‌سازی در Gears 5 چندین پله بالاتر از نسخه‌های پیشین رفته و از این نظر Gears 5 کاملا در سطح جدیدی قرار می‌گیرد. سری Gears از دومین نسخه خودش به طراحی بخش چندنفره توجه کرد و وقتی این بخش مورد استقبال بازیکن‌ها قرار گرفت، از Gears 3 به بعد طراحی و توسعه بخش چندنفره بازی به‌صورت جدی دنبال شد. الان، Gears 5 به اولین بازی سری تبدیل شده که می‌توان گفت بخش چندنفره‌ی کاملی دارد.

نقد بخش چندنفره بازی Gears 5
آیتم‌هایی اساسی که می‌توانید بخرید و برای ادامه مبارزه در Horde قوی‌تر ظاهر شوید.

نوبتی هم باشد، نوبت Horde است و موج‌های بی‌امانِ هیولاهایی بیگانه و البته دوست‌داشتنی! Horde در Gears 5 تبدیل به لذت‌بخش‌ترین تجربه از این حالت بازی در کل سری شده. در Horde 4، هر شخصیت دارای یک قابلیت خاص است، قابلیتی که در حالت Escape نیز حضور دارد و می‌توان در مواقع ضروری حسابی از آن استفاده کرد. برای مثال Marcus دارای قابلیتی است که برای مدتی محدود خطای تیراندازی او را خیلی کم می‌کند و حین شلیک با سلاح‌های سنگین دست شما دچار هیچ لرزشی نمی‌شود. گذشته از این قابلیت، شما با دشمن‌هایی که می‌کشید و امتیازاتی (Power) که جمع می‌کنید، علاوه بر خرید وسایل مختلف از Fabricator، می‌توانید اسلحه، نارنجک و آیتم‌های اساسی دیگری چون جان، سپر و مهمات بیشتر نیز خریداری کنید تا در موج‌هایی که تعداد دشمنان زیاد می‌شود یا باید با باس‌ها مبارزه کنید، بتوانید با قدرت بیشتری رو در روی آنها قد علم کنید.

اگر بخواهیم چهار روز مشکلات سرور را نادیده بگیریم و امتیازاتی که The Coalition برای جبران این چند روز به بازیکن‌ها تقدیم کرد (۵ روز Boost بیشتر و ۶۰۰ Scrap) را قبول کنیم، بخش چندنفره Gears 5 کامل‌ترین در سری است و الان دیگر حتی کسانی که به اصطلاح Gearsباز نیستند هم می‌توانند این بخش بازی را امتحان کنند و از تجربه آن لذت ببرند.

Gears 5

بخش چندنفره Gears 5 کامل‌ترین در سری است و الان دیگر حتی کسانی که به اصطلاح Gearsباز نیستند هم می‌توانند این بخش بازی را امتحان کنند و از این تجربه آن لذت ببرند.

حالت جدید و هیجان‌انگیز Escape
تغییرات مثبت در حالت Horde
توجه ویژه به شخصی‌سازی و جزییات آن
کمبود نقشه‌های جدید
عدم سازگاری حالت‌ها و نقشه‌های کلاسیک با تغییرات گیم‌پلی

امتیاز بازی : 8.5 [عالی ]
این بازی ارزش زمان و هزینه شما را دارد. این بازی تغییری «پایه‌ای» در ژانر خود ایجاد نمی‌کند و تنها به تقویت پایه‌های گذاشته شده توسط بازی‌های بزرگ بسنده می‌کند. مطمئنا طرفداران ژانر بازی از آن لذت می‌برند. در این بین مشکلاتی نیز در بازی دیده می‌شود که البته بخاطر کیفیت دیگر بخش‌ها، تاثیر آن‌ها را به‌ندرت حس می‌کنیم. ممکن است در این بین مشکلاتی وجود داشته باشد اما به‌هیچ‌عنوان به تجربه اصلی بازی لطمه‌ای وارد نمی‌کند.
عالی

تارخ ترهنده

Just another living creature who pretends he knows what he's doing!
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
بستن