تحلیل‌ها و یادداشت‌ها

چرا زمان آن رسیده که مایکروسافت سری Fable را ریبوت کند

شانس دوباره‌ای برای سری محبوب Fable

سری بازی‌های Fable در گذشته یکی از موفق‌ترین عناوین شرکت مایکروسافت بودند. در کنار موفقیت تجاری آن‌ها، طنز استفاده شده در این عناوین یادآور دیگر بازی‌های انگلیسی چون Medievil بوده و حس خاصی به این عناوین می‌دادند. با وجود آنکه سری بازی‌های Fable با دست‌اندازهای مختلفی طی سال‌ها روبرو شدند، هنوز این مجموعه عناوین شهرت مخصوص خود را دارند. به نظر ما با در نظر گرفتن حس نوستالژی این سری، محبوبیت سری بازی‌های نقش آفرینی و داستان کلی این مجموعه، وقت آن رسیده تا مایکروسافت سری Fable را ریبوت کند.

دو نسخه ابتدایی سری Fable با بازخورد خوبی از سوی منتقدین روبرو شده، و مطمئنا لیاقت این بازخورد را نیز داشتند. صداپیشگان بسیار معروفی چون James Corden و Zoe Wanamaker و همچنین Stephen Fry در این عناوین ایفای نقش کردند. در حقیقت نسخه سوم این عنوان حتی ستارگان معروف‌تری چون Michael Fassbender و Naomie Harris را نیز به این سری عناوین معرفی کرد. ایده آنکه اخلاقیات و تصمیمات شما بر روی شخصیت اصلی و ظاهر او تاثیر بگذارند، در آن زمان ایده‌ای نو و تازه بود. علاوه بر آن ترکیب جادو، شمشیرزنی و تیر اندازی، فرمولی جذاب و خاص را به وجود می‌آورد.

با اضافه شدن یک حیوان خانگی برای شخصیت اصلی در نسخه‌های دوم و سوم این عنوان، بازیکنان می‌توانستند با شهرهای مختلفی که مملو از شخصیت‌های جالب و باهوش بودند، تعامل داشته باشند. با در نظر گرفتن تمامی سیستم‌های که ذکر کردیم، جای تعجب ندارد که یکی از عناوینی که هواداران از عدم حضور آن در E3 امسال ابراز ناراحتی کردند، سری Fable بوده باشد. از زمان بسته شدن استودیوی Lionhead (استودیوی اصلی و خالق سری Fable)، شایعات متعددی در مورد ساخت نسخه جدیدی از سری Fable منتشر شده است. مایکروسافت موقعیت آن را داشته تا با درس گرفتن از اشتباهات استودیوی Lionhead، عنوان نقش آفرینی بسیار جذابی را برای کنسول نسل بعدی خود ساخته و بازیکنان را به سمت کنسولش جذب کند.

هرچند سری Fable مشکلات مخصوص به خود را نیز داشت. بزرگترین مشکلی که در نسخه‌های مختلف این عنوان مکررا شاهد آن بودیم، وعده‌های سازندگان به هواداران بوده که در نسخه نهایی برآ‌ورده نمی‌شدند. قبل از انتشار نسخه اول Fable، سازندگان گفته بودند که بازیکنان می‌توانند در این عنوان زندگی یک قهرمان را به صورت کامل تجربه کنند. یک دانه کاشته شده با گذر زمان به یک درخت بزرگ تبدیل شده و بازیکنان می‌توانند ازدواج کرده و بچه‌دار شوند. بنیان‌گذار استودیوی Lionhead، آقای پیتر مولینیو اعتراف کرده که برای تبلیغات بازی از ویژگی‌هایی سخن می‌گفته که در این عنوان وجود خارجی نداشتند. البته تعدادی از این ویژگی‌ها در نسخه‌های بعدی به بازی اضافه شدند، به عنوان مثال در نسخه دوم این عنوان شخصیت اصلی توانایی بچه‌دار شدن را داشته و حتی بخشی از بچگی شخصیت اصلی نیز قابل بازی بود. هر چند، دادن وعده‌های دروغین به هواداران هیچوقت ایده خوبی نیست.

پیتر مولینیو در صحبت‌های خود اعلام کرده که دوست دارد در Fable 4 بازیکنان بتوانند بر پشت اژدها سوار شده و با آن پرواز کنند. هر چند، خواسته‌های بزرگ و بلندپروازانه سازندگان نبودند که Fable 2 را به موفقترین عنوان در این مجموعه تبدیل کردند. Fable 2 دنیایی جالب و خنده‌دار را ارائه داده که در آن تصمیمات شما در ماموریت‌های فرعی، عواقب قابل توجه‌ای داشتند. ساختن دنیایی با این مشخصات باید هدف اصلی سری Fable در آینده باشد.

بازی و سیاست از نگاه فعالان این حوزه
خواندن

این سری Fable بود که باعث محبوبیت سیستمی برای سنجش اخلاقیات شخصیت اصلی (براساس تصمیم‌های بازیکن)، در عناوین مختلف نقش آفرینی در اواخر دهه ۹۰ شد، و از آن زمان تا حالا، بازی‌هایی چون Witcher 3 توانسته‌اند (با الهام گیری از Fable) سیستمی بسیار کامل‌تر را در این زمینه ارائه دهند. با این وجود، عناوین خیلی کمی توانسته‌اند اثرات فیزیکی شکست خوردن در یک مبارزه یا تبدیل شدن به یک شخصیت شیطانی را به خوبی سری Fable به تصویر بکشند.

دلیل اصلی برای مرگ سری Fable، نداشتن یک ایده و جهت مشخص برای Fable 3 و عناوین بعد از آن بود. نسخه سوم این مجموعه تمرکز خود را بر روی یک خط داستانی نهاده و نمی‌گذاشت بازیکنان همانند نسخه‌های قبلی (با گرفتن تصمیم‌های مختلف و متنوع) به جست و جو و گشت و گذار در (داستان و دنیای) این عنوان بپردازند. از آنجا به بعد بود که مایکروسافت ساخت نسخه‌های عجیبی از این مجموعه را از استودیوی Lionhead درخواست می‌کرد. از جمله این عناوین می‌توان به یک نسخه مخصوص برای کینکت، یک بازی در سبک Beat em Up و Fable Legends، یک عنوان اکشن نقش آفرینی چند نفره که پس از مدتی کنسل شد، اشاره داشت. نهایتا این سری به دلیل جابجایی در سبک‌های مختلف، جذابیت خود را از دست داده و حتی گزارش‌ها حاکی از آن بودند که بجای تمرکز بر روی Fable Legends، استودیوی Lionhead خواستار ساخت نسخه چهارم این مجموعه بوده است.

البته باید ذکر کنیم که جزییات مختلفی از عنوان Fable 4 لو رفته و با وجود آنکه این شایعات هیچوقت رسما تایید نشده‌اند، به نظر می‌رسد این عنوان از یک دنیای کاملا باز و ماموریت‌های فرعی بسیار زیادی بهره خواهد برد. به نظر می‌رسد تمرکز این نسخه بر روی ویژگی‌های سری اصلی Fable باشد و بدون شک عرضه دنباله‌ای برای این سری عناوین، هواداران را به وجد خواهد آورد.

شایعات دیگری در مورد پیوستن نمایش‌نامه نویس سری بازی‌های Batman Arkham به عنوان Fable 4 وجود دارد. اگر بار دیگر شرکت مایکروسافت بتواند صداپیشگان معروفی را برای این مجموعه انتخاب کند، ترکیب آن‌ها با این نویسنده می‌تواند به داستانی بسیار جذاب برای Fable 4 ختم شود. هر چند، داشتن محبوبیت و کیفیت بالا، تنها دلایل موجود برای ریبوت کردن سری Fable نیستند.

بازی‌های نقش‌ آفرینی در سال ۲۰۱۸، تشکیل دهنده سومین ژانر پر فروش در صنعت بازی بودند. شاید در نگاه اول این موضوع دستاورد آنچنان بزرگی به نظر نرسد، اما در صنعتی که ارزش آن ۱۵۰ بیلیون دلار برآورد شده است، رسیدن به رتبه سوم از لحاظ فروش، نشان دهنده پتانسیل بسیار بالای سودآوری در ژانر نقش‌ آفرینی می‌باشد. علاوه بر آن، با آغاز نسل جدید کنسول‌ها ما شاهد نبردی میان عناوین انحصاری سخت افزارهای نسل بعدی برای جذب بازی‌بازان خواهیم بود.

Gears 5 بالاخره برای مدت زمان کوتاهی توانست رتبه اول از نظر میزان فروش، در لیست عناوین Xbox را از دست Fortnite در آورد، و این موفقیت برای شرکت مایکروسافت قابل تکرار است. همانند سری Gears of War، سری Fable نیز از آن دسته بازی‌هایی بوده که معمولا هواداران به عنوان یکی از محبوب‌ترین IPهای کنسول Xbox از آن یاد می‌کنند. سری عناوین انحصاری در جذب مشتریان جدید برای خرید یک کنسول نقش خیلی مهمی دارند. احتمال داشتن سری Fable به عنوان یک مجموعه نقش آفرینی محبوب، باید (از دیدگاه تجاری) جذابیت زیادی برای شرکت مایکروسافت داشته باشد.

پلی‌استیشن ۵: هر آنچه که از نسل بعدی پلی‌استیشن می‌دانیم
خواندن

شایعات زیادی که در ماه‌های اخیر در مورد نسخه جدیدی از مجموعه عناوین Fable شنیده‌ایم، نشان دهنده آن بوده که هواداران مستعصلانه منتظر نسخه تازه‌ای از این مجموعه هستند. حتی صحبت‌هایی در مورد استخدام تعدادی از کارکنان قبلی استودیوی‌های EA، بایوور و گوریلا گیمز برای کار بر روی نسخه جدید Fable نیز مطرح شده، که هنوز معلوم نیست این خبرها شایعه هستند یا واقعیت دارند.

در هر صورت در دورانی که عناوین انحصاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده، بازی‌های نقش‌ آفرینی فروش خیلی خوبی دارند و ویژگی‌های که سری Fable به شهرت رسانده، حال توسط سایر استودیوی‌های بازیسازی به سطح کاملا تازه‌ای رسیده‌اند، ریبوت کردن سری Fable یک حرکت منطقی برای شرکت مایکروسافت به نظر می‌رسد. در عین حال، هواداران دنیای آلبیون و شوت کردن مرغ‌های آواره در شهر، همیشه بر این باور بوده‌اند که سری Fable باید ادامه پیدا کند.

منبع
GAMERANT

دیدگاه بگذارید

avatar
  عضویت  
اطلاع از
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن