مقالات ترجمه‌ای

بررسی ریمیک، ریمستر و ریبوت

هرآنچه که باید از تفاوت این سه اصطلاح بدانید

نسل هشتم را بدون شک باید نسلی دانست که ریمیک‌ها، ریمسترها، ریبوت‌ها و … به خوبی درخشیدند و شاید تازه با این نسل بود که مفهوم تک تک این کلمات برای بازیکنان مهم شد. هنوز هم که هنوز است بسیاری دقیقا تفاوت این کلمات را نمی‌دانند یا این که تفاوت ریمیک یک بازی با ریمستر آن دقیقا در چیست. پس امروز تصمیم گرفتیم که هر یک از این اعمال را کامل توضیح دهیم تا یک بار برای همیشه این سوال پاسخ داده شود. با پیکسل آرتس همراه باشید.

بدون هیچ مقدمه‌ای برویم سراغ بررسی ریمیک، ریمستر و ریبوت. با ریمستر شروع کنیم:

ریمستر (Remaster)

maxresdefault 2

هدف اصلی ریمستر فقط و فقط بهبود اجرای بازی است. گاها یک ریمستر محتویات دیگری نیز دارد، ولی هدف اصلی آن بالا بردن کیفیت اجرا بازی است. البته دقت کنید که معمولا وقتی حرف از ریمستر می‌شود، احتمالا از دو نسل متفاوت کنسول‌ها صحبت می‌کنیم. در ریمستر چه اتفاق‌هایی معمولا می‌افتد؟ کیفیت تکسچرها بالا می‌رود، فریم ریت بازی ممکن است بالاتر رود، انیمیشن‌ها تا حدودی بهبود پیدا می‌کنند، صداگذاری‌ها تقویت می‌شوند، حتی ممکن است یک یا چند موسیقی جدید به بازی اضافه شود و در نهایت، مدل‌سازی شخصیت‌های بازی با افزایش کیفیت روبرو هستند. از ریمسترهای بزرگ این نسل می‌توان به Call of Duty: Modern Warfare 2 و یا The Last of Us اشاره کرد. همچنین بعضی از عناوین از پسوند HD استفاده می‌کنند که به احتمال زیاد این بازی‌ها نیز یک ریمستر هستند.

ریمیک (Remake)

maxresdefault 1

ریمیک چیزی است که معمولا بازیکنان با ریمستر اشتباه می‌گیرند، ولی بعد از مطالعه‌ی این مطلب متوجه می‌شوید که واقعا چقدر تفاوت میان این دو مقوله وجود دارد. ریمیک در اصل آن است که سازندگان ایده‌ی اصلی، داستان، گیم‌پلی و همه چیز بازی اصلی را بگیرند و سپس همه چیز را از ابتدا و دوباره بسازند. در حقیقت ریمیک را می‌توان اینگونه تعریف کرد که همان بازی که فلان سال پیش عرضه شد، اگر اکنون ساخته می‌شد، چگونه بود. جواب این سوال می‌شود ریمیک یک بازی ویدئویی. در ریمیک همان‌طور که ذکر شد، بازی از پایه و اساس از ابتدا ساخته می‌شود، یعنی خبری از فیلتر و ارتقای کیفیت بصری نیست، بلکه سازندگان دوباره باید کامل بازی را از ابتدا طراحی کنند و کد نویسی‌های پایه را برای یک گرافیک خیره‌کننده انجام دهند. تغییر در سبک گیم‌پلی، موسیقی‌های بازی، مراحل اضافی و یا جزئیات اضافی در داستان، همه و همگی مواردی هستند که در ریمیک به خوبی قابل انجام هستند. Final Fantasy VII Remake یک نمونه‌ی کامل از ریمیک موفق و درست است. پایه و اساس داستان همان است، شخصیت‌ها همان هستند، ولی همه چیز نو شده و از ابتدا ساخته شده. شما همچنین می‌توانید مشاهده کنید که سبک گیم‌پلی متفاوت شده، طول زمان داستان بازی به شدت افزایش پیدا کرده (به حدی که نیم ساعت اولیه‌ی بازی اصلی اکنون بیش از ۱۲ ساعت از شما زمان می‌خواهد)، موسیقی‌های جدید برای بازی ساخته شده و … برای جمع بندی، ریمیک نسخه‌ی امروزی یک بازی قدیمی است!

داستان Halo قسمت ششم: آغاز جنگ انسان‌ - کاوننت و سقوط Harvest
خواندن

ریبوت (Reboot)

God of War Reboot 1024x577 1

اگر یک بازی ریبوت شده باشد، یعنی این که سازندگان ایده‌ی اولیه و اصلی بازی را از نسخه‌ی اصلی گرفته‌اند، شخصیت‌ها همان موارد قدیمی هستند، بعضی مقوله‌های آشنا نیز در بازی حضور دارند، ولی به کلی داستانی متفاوت و جدید روایت می‌شود! بگذارید ساده‌تر بگویم، ریبوت را می‌توان شروعی دوباره و جدید برای بازی‌هایی دانست که قبلا عرضه شده‌اند. در ریبوت چه اتفاقی می‌افتد؟ داستان به کلی عوض می‌شود، با شخصیت‌های جدید روبرو می‌شویم (چه مثبت و چه منفی)، گیم‌پلی ممکن است سبکی کاملا جدید به خود گرفته باشد و … برای مثال، می‌توان از DMC یاد کرد که در نسل هفتم عرضه شد و ریبوت مجموعه‌ی محبوب Devil May Cry حساب می‌شود. شما همچنان به عنوان دانته بازی را تجربه می‌کردید، ولی نه ظاهر دانته همان شخصیت دوست داشتنی قدیم بود، نه سبک مبارزاتش شبیه به قبلا بود، نه داستان بویی از نسخه‌های قبلی برده بود. نمی‌خواهم از این بازی دفاع کنم یا آن را خراب کنم، صرفا می‌خواهم مفهوم و معنای ریبوت به خوبی روشن شود. God of War 2018 نیز یکی دیگر از ریبوت‌های مشهور است که اتفاقا توانست برترین بازی سال نیز شود. همچنان کریتوس نقش اصلی بازی است، ولی داستان دیگر مثل قبل نیست، سبک مبارزات تغییر کرده، جای‌گیری دوربین عوض شده، المان‌های نقش‌آفرینی به بازی اضافه شده و کاملا به نظر می‌رسد این بازی بخواهد آغازگر یک سه‌گانه‌ی جدید باشد.

تا به اینجای مقاله در رابطه با ۳ مقوله‌ای صحبت کردیم که بیشتر مشهور هستند، بیشتر کاربرد دارند و بیشتر ذهن بازیکنان را درگیر می‌کنند؛ یعنی بررسی ریمیک، ریمستر و ریبوت. اما هنوز هم این لیست ادامه دارد و ما می‌خواهیم تا مواردی را امروز به شما معرفی کنیم که شناخته شده نیستند، ولی قطعا در صنعت بازی‌های ویدئویی استفاده می‌شوند.

معرفی شخصیت‌های Atriox و Escharum در بازی هیلو اینفینیت
خواندن

بازعرضه (Rerelease)

EGS TheWitcher3WildHuntGameoftheYear CDPROJEKTRED S1 2560x1440 9c72e2ae9ef1e869a29b767b08f2753e

از ساده‌ترین و مشهورترین مورد شروع کنیم! بازعرضه در اصل باز انتشار همان بازی اصلی است! تمام نسخه‌هایGOTY که از بازی‌های مختلف عرضه می‌شوند، همگی یک ری‌ریلیس هستند. معمولا شاهد تفاوت خاصی میان این نسخه و نسخه‌ی اصلی بازی نیستیم ولی با این حال ممکن است محتویات اضافه‌ای برای بازی در نسخه‌ی ری‌ریلیس وجود داشته باشد. از نظر پیشرفت گرافیکی، تغییرات داستان، گیم‌پلی و هر المان اصلی دیگر، نسخه‌ی ری‌ریلیس همانند نسخه‌ی اصلی بازی است.

ری‌بالانس (Rebalance)

Ultra Street Fighter II Review

ری‌بالانس‌ها همان ری‌ریلیس‌ها هستند با این تفاوت که تغییراتی در راستای بهبود تجربه‌ی بازی در آن‌ها ایجاد شده. این تغییرات را می‌توان در دسته‌ی رفع باگ‌ها و مشکلات فنی بازی دانست، ولی اکثرا شاهد بالانس شدن شخصیت‌ها و مکانیزم‌های بازی هستیم. به چه معنا؟ اگر از طرفداران قدیمی سری Street Fighter باشید، می‌دانید که کپکام عادت دارد تا پس از عرضه‌ی یک نسخه‌ی اصلی، چندین و چند ورژن مختلف از همان نسخه را به بازار عرضه کند. در این ورژن‌های متعدد هر کدام تغییراتی در شخصیت‌ها دارد، یک مبارز قوی‌تر شده و دیگری ضعیف‌تر، مشکلات مبارزات برطرف شده و شاید محتویاتی هرچند بسیار اندک به بازی اضافه شود. در حقیقت کاری که تیم سازنده با یک آپدیت ساده می‌تواند انجام دهد، در قالب یک نسخه‌ی جداگانه از بازی عرضه می‌شود که به این صورت هم فروش بازی بالاتر می‌رود و هم سازندگان به قول خودشان مشکلات را حل می‌کنند.

ری‌ترنسلیشن (Retranslation)

026

ری‌ترنسلیشن کمی عجیب ولی کاملا به درد بخور است. به احتمال زیاد یا این نام را تا کنون نشنیده‌اید، یا خیلی کم شنیده‌اید. معنای آن چیست؟ سازندگان بازی اصلی را دست نمی‌زنند، گیم‌پلی را تغییر نمی‌دهند، داستان را عوض نمی‌کنند، تنها متون، دیالوگ‌ها و صداگذاری‌های بازی تغییر می‌کنند. هدف اصلی این است که بازی بتواند در انتقال داستان خود به بازیکن موفق‌تر عمل کند. خب اگر تنها همین تغییرات در بازی ایجاد شود، شاید افراد زیادی مایل به خریداری دوباره بازی نباشند، پس سازندگان بجز این مواردی که ذکر شد، محتویاتی جدید و تازه را نیز در بازی جای می‌دهند. باز هم باید عرض کنم، ری‌ترنسلیشن به خودی خود تنها به همان معنای عوض شدن دیالوگ‌ها، متون بازی و صداگذاری‌ها است، ولی برای آن که فروش بازی آسان‌تر شود، سازندگان محتویاتی اضافه نیز در بازی قرار می‌دهند.

نگاهی مختصر به تاریخ اورک‌ها در صنعت بازی
خواندن

ری‌ایمیج (Reimage)

Remakes 9

ری‌ایمیج جایی است که قضیه کمی سخت می‌شود و برای فهم موضوع به کمی دقت نیاز داریم. بگذارید با یک مقایسه مفهوم ری‌ایمیج را توضیح دهم. اگر سازنده یک بازی را دوباره از نو بسازد، صداگذاری‌ها و عوامل بازی را تغییر دهد ولی اساسا همان داستان را روایت کند، با یک ریمیک طرف هستیم. از طرفی دیگر اما دنیا و ایده‌ی اصلی همان باشد، ولی حتی داستان بازی نیز عوض شود، ری‌ایمیج در رابطه با بازی رخ داده است. در کلامی ساده‌تر، ری‌ایمیج کردن یعنی شما ایده‌ی اصلی را دست نخورده باقی بگذرای، ولی در بقیه‌ی موارد یک «اگر» اضافه کنی! اگر داستان متفاوت بود، اگر شخصیت‌ها متفاوت بودند، اگر سبک بازی فرق می‌کرد و صدها اگر دیگر. تمامی این «اگر»ها نشان‌دهنده‌ی ری‌ایمیج شدن یک بازی هستند. برای آن دسته از دوستانی که اهل فیلم و سریال هستند، ری‌ایمیج در صنعت بازی‌های ویدئویی معادل دقیق کلمه‌ی Adaptation در دنیای سینما و سریال است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x