داستان بازی‌ها

داستان سری بازی‌های The Legend of Zelda

بازی‌های پرتعداد زلدا سه خط زمانی پیچیده دارند که درک آنان سخت است

وقتی صحبت از مجموعه بازیی به ماندگاری افسانه زلدا می‌شود، مسلم است که پس از تقریباً ۴۰ سال جدول زمانی رویدادهای زلدا ممکن است پیچیده باشد. چیزی که به‌عنوان یک بازی ماجراجویی ساده در سال ۱۹۸۶ آغاز شد، شبکه‌ای درهم تنیده از افسانه‌های فانتزی را ایجاد کرده که اگرچه سردرآوردن از آنان هیجان‌انگیز است، اما می‌تواند مقداری طاقت‌فرسا باشد. از آنجایی که داستان این سری از زمان‌بندی عرضه بازی‌هایش پیروی نمی‌کند، اگر بخواهید جدول زمانی زلدا را درک کنید، باید حتماً از آن گره‌گشایی شود.

Zelda 5

خلقت سرزمین هایرول (Hyrule)

خط زمانی افسانه زلدا با سه الهه طلایی شروع می‌شود که جهان را ایجاد می‌کنند. الهه قدرت که دین(Din) نام دارد سیاره را خلق کرد، در حالی که نایرو (Nayru)، الهه خرد، آن را با نظم آغشته کرد. سرانجام فارور (Farore)، الهه شجاعت، زندگی را پدید آورد. هنگامی که کار آن‌ها به پایان رسید به آسمان صعود کردند و شی ترایفورس (Triforce) را پشت سر گذاشتند که نمادی از نقاط قوت آن‌ها بود. اما در جایی که نظم وجود دارد، بی‌نظمی هم سروکله‌اش پیدا می‌شود. ترایفورس به هیلیا (Hylia)، الهه دیگری سپرده شد تا به خوبی از آن محافظت کند. اما پادشاه شیطانی، دمایس و ارتشش به دنبال برهم زدن صلح بودند. هیلیا تعدادی از بازماندگان نبرد با دمایس را جمع کرد، آن‌ها را به مکان امنی فراتر از سد ابری که ساخته بود فرستاد و امنیت ترایفورس را به آن‌ها سپرد؛ سپس یک‌بار دیگر توجه خود را به زمین معطوف ساخت. با وجود زخمی شدن مرگبار هیلیا، ارتش دمایس شکست خورده و او زندانی شد. هیلیا نیز در لحظات مرگش از قدرت خود چشم‌پوشی می‌کند به این امید که روحش دوباره در یک انسان فانی متولد شود. این‌گونه اگر زمانی دمایس دوباره بازگردد، هیلیا هم می‌تواند دوباره ترایفورس را به کار گیرد. هیلیا در لحظات پایانی زندگی‌اش شمشیر الهه و نگهبان آن فی (Fi) را خلق کرد تا به هر قهرمانی که خودِ فانی آینده هیلیا را در مبارزه با دمایس همراهی کند، یاری رساند.

Zelda 2

 عصر آسمان

پس از هزاران سال، هیلیا دوباره در بدن زلدا در سرزمین Skyloft متولد می‌شود. گیراهیم (Ghirahim) که فردی صاحب اقتدار روی زمین بوده و از طرف‌داران سرسخت پادشاه شیطانی است نقشه‌ای را برای استفاده از روح زلدا برای بازگرداندن دمایس پیاده می‌کند.  این شروع رویدادهای بازی Skyward Sword است که در آن لینک بیدار می‌شود و به دنیای پایین می‌رود تا شمشیر الهه را به شمشیر استاد (Master Sword) تبدیل کند که قادر به شکست دادن شر است. در همین حال زلدا از دروازه زمان عبور کرده و به دوران هیلیا برمی‌گردد و خود را به خوابی هزار ساله می‌سپارد تا از سالم ماندن مهر اسارت دمایس اطمینان حاصل کند. متاسفانه او بلافاصله پس از بیدار شدن توسط گیراهیم ربوده می‌شود. در همین حال لینک در ماموریت خود برای ساختن شمشیر استاد که در سرتاسر سری از آن با عنوان شمشیر نابودی شیطان هم یاد می‌شود موفق است. او از شمشیر و ترایفورس برای شکست دمایس استفاده می‌کند. هنگامی که شاه شیطانی شکست می‌خورد می‌گوید که نفرت و دشمنی او برای همیشه نسبت به کسانی که خون الهه و روح قهرمان دارند ادامه خواهد داشت. بدین‌سان فی در داخل شمشیر استاد اسیر می‌شود و لینک هم شمشیر را در پایه معبد مهروموم شده رها می‌کند. سپس او و زلدا و بسیاری دیگر از سرزمین Skyloft خارج شده به زمین می‌روند.

داستان بازی Outlast
خواندن

Zelda 8

بعد از دوران آسمان

دو دوره قبل از بازی بعدی در جدول زمانی زلدا رخ می‌دهد، یعنی عصر آشوب و دوران شکوفایی. در دوران آشوب و زمانی که اخباری در مورد ترایفورس منتشر می‌شود، جادوگران مرتد تلاش می‌کنند ترایفورس را به چنگ آورند؛ اما به‌خاطر این کارشان به قلمرو گرگ‌ومیش تبعید می‌شوند. حکیم رائورو (Rauru) با آگاهی از اینکه ترایفورس به محافظت بیشتری نیاز دارد معبد زمان را ساخت. این معبد دور پایه‌ای که حاوی شمشیر استاد بود ساخته شد. او معبد زمان، خودش و ترایفورس را در قلمروی مقدس پنهان کرد. دوران شکوفایی پس از آرام شدن دوباره اوضاع آغاز شد. قلعه هایرول در این زمان ساخته شد و همه پرنسس‌های متولد شده در خانواده سلطنتی به افتخار تناسخ الهه هیلیا، زلدا نام گرفتند.

داستان بازی زلدا

عصر نیرو

این دوره‌ای است که هایرول دوباره مورد تهاجم شیاطین قرار می‌گیرد. مینیش (Minish) که اهالی هایرول او را پیکوری (Picori) می‌خوانند از آسمان نزول می‌کند تا به مردم یاری رساند. او شمشیر پیکوری را با خود می‌آورد تا به‌وسیله آن بتوان شیطان را یک‌بار دیگر محصور کرد. به‌عنوان قدردانی، اهالی سرزمین هایرول جشنواره سالانه پیکوری را برگزار می‌کردند که به بهترین شمشیرباز حق افتخارآمیز دست زدن به شمشیر مقدس پیکوری را می‌داد. همه چیز به‌خوبی پیش می‌رفت تا زمانی که واتی (Vaati) برنده شد. او شیمشیر پیکوری را می‌شکند، صندوقچه زندان شیطان را باز می‌کند و شر را به هایرول باز می‌گرداند. او زلدا را ربوده و اتفاقات بازی The Minish Cap را به وجود می‌آورد. لینک که آهنگری در این زمانه است وظیفه دارد شمشیر را با چهار عنصر آغشته کند و آن را به چهار شمشیر تبدیل کند. او از این روش برای شکست واتی استفاده می‌کند و هایرول دوباره به حالت عادی باز می‌گردد. واتی پس از مدتی چهار شمشیر را می‌شکند و دوباره ظاهر می‌شود. چهار شمشیر، لینک را به چهار نسخه از خود تقسیم می‌کند. این گروه چهارگانه با هم کار می‌کنند تا کلیدهای قصر واتی را در رویدادهای بازی Four Swords بیابند. پس از شکست دادن واتی، آن‌ها زلدا را نجات می‌دهند و شمشیر را به جای خود باز می‌گردانند و لینک دوباره به یک نفر بدل می‌شود.

داستان بازی Subway Surfers
خواندن

داستان بازی زلدا

دوران قهرمان زمان

بازی Ocarina of Time مسئول تقسیم خط زمانی زلدا است که با سه احتمال متمایز به پایان می‌رسد. زلدا و لینک وقتی همدیگر را ملاقات می‌کنند بچه هستند و هر دو متوجه می‌شوند که تصوراتی از شیطان بودن گنوندورف داشته‌اند. آنان می‌فهمند که او در تلاش برای باز کردن دروازه زمان برای دسترسی به قلمرو مقدس است. اما لینک به مدت هفت سال در تالار حکیمان محبوس می‌شود. گناندورف سعی داشت ترایفورس را به چنگ آورد اما به علت شکستن ترایفورس تنها بخش قدرت آن برای او باقی ماند. لینک هم نیروی شجاعت را به دست آورد و نیروی خرد هم به خود زلدا رسید. با این وجود به‌خاطر محبوس شدن لینک، گنوندورف از قدرت خود برای به دست گرفتن کنترل هایرول استفاده می‌کند و قلمرو مقدس را به قلمرو شیطانی تبدیل می‌کند. وظیفه لینک در این بازی بیدار کردن حکیمان برای شکست گنوندورف و بازگرداندنش به قلمرو شیطان است. خط زمانی افسانه زلدا از اینجا شکسته می‌شود. این شکستگی بستگی به این دارد که آیا لینک پیروز بوده یا شکست می‌خورد. همچنین آیا در بزرگسالی باقی می‌ماند یا پس از برنده شدن به دوران کودکی خود باز می‌گردد.

داستان بازی زلدا

قهرمان شکست خورده است

این خط زمانی افسانه زلدا به طور متعارف به‌عنوان یک خط زمانی جایگزین در نظر گرفته می‌شود، زیرا با از بین رفتن لینک در طول نبرد با گنوندورف آغاز می‌شود. اینطوری گنوندورف تمام قطعات ترایفورس را می‌گیرد و قبل از اینکه زلدا و حکیمان او را به دنیای تاریک تبعید کنند، آن را کامل می‌کند. توجه داشته باشید که نینتندو این جدول زمانی زلدا را اصلاح کرده است، به این معنی که بازی Link’s Awakening یا بعد از بازی‌های Oracle یا قبل از آنهاست که به به طرز نگاه شما بستگی دارد. این مقاله بر اساس جدول زمانی زلدا در کتاب تاریخچه رسمی خود نینتندو یعنی Hyrule Historia است.

داستان بازی Tekken
خواندن

داستان بازی زلدا

عصر نور و تاریکی

هنگامی که بلا و مشکلات بر هایرول نازل شد جادوگری تاریک به نام آگانیم (Agahnim) به این مشکلات پایان داد و مشاور ارشد پادشاه گشت. با استفاده از این موقعیت، او پادشاه را خلع کرده و جانشینان هفت حکیم را به دنیای تاریک تبعید کرد تا بتواند زندان گنون را باری دیگر بگشاید. لینک یک‌بار دیگر بیدار شده و وقایع A Link to the Past آغاز می‌شود. لینک که به دنبال یافتن شمشیر استاد در جنگل‌های گمشده است نمی‌تواند از بردن زلدا به دنیای تاریک آگانیم جلوگیری کند. پس از نجات جانشینان هفت حکیم، لینک آگنیم را هم شکست می‌دهد اما متوجه می‌شود که او خود گنون است. شکست دادن گنون واقعی، ترایفورس را در اختیار لینک قرار می‌دهد که از آن برای بازگرداندن صلح به هایرول استفاده می‌کند. لینک در حال بازگشت از یک دوره تمرین بود که قایقش در آب‌وهوای هوای بد واژگون می‌شود و او در جزیره کوهلینت (Koholint) به ساحل می‌رسد. او می‌فهمد که تنها امیدش برای بازگشت به هایرول بیدار کردن ماهی باد است که این در بازی Link’s Awakening انجام می‌شود. پس از اتمام این ماجراجویی، متوجه می‌شویم که کل بازی فقط یک رویا بوده است.

در همین حال توینرووا (Twinrova)، دو جادوگر جانشین گنون، مصمم می‌شوند که او را با تناسخ برگردانند؛ اما برای این کار باید نیروهای خود را بفرستند تا سه شعله خاص را روشن کنند. در این مدت، لینک، ترایفورس را لمس می‌کند و به سرزمین هولودرام (Holodrum) منتقل می‌شود تا ماجراجوییش در نسخه Oracle of Seasons را تکمیل کند. لینک پیشگوی فصول را نجات داده و خدمتگزار توینرووا یعنی اونیکس (Onox) را هم از میان بر می‌دارد. اما اونیکس قبل از شکستش موفق می‌شود شعله سرزمین هولودرام را بیفروزد. سپس لینک در سرزمین لیبریانا (Labryanna) بیدار می‌شود، جایی که پیشگوی اعصار نیز مورد حمله قرار گرفته است. وقایع مثل دفعه قبل پیش می‌رود. او پیشگو را نجات می‌دهد اما شعله بازهم روشن شده. اما خوشبختانه قبل از اینکه شعله پایانی روشن شود، لینک مراسم تناسخ گنون را با شکست دادن توینرووا متوقف می‌کند.

داستان سری بازی‌های Resident Evil
خواندن

قرن‌ها می‌گذرد تا جادوگری به نام یوگا (Yuga) حمله کند و حکیمان را به نقاشی تبدیل کند و بدزدد. یوگا با قدرتش گنون را دوباره بیدار می‌کند و هیلدا، همتای زلدا، لینک را به انجام ماجراجویی‌های بازی A Link Between Worlds  برای نجات حکیمان وادار می‌کند. در نهایت معلوم می‌شود خود هیلدا کسی است که یوگا را فرستاده تا ترایفورس دنیای نور را به دست آورد. زیرا اجداد وی ترایفورس دنیای تاریکی را قبلاً نابود کرده‌اند. لینک و زلدا یوگا را شکست می‌دهند و باعث می‌شوند تا هیلدا اشتباهش را ببیند. پس از بازگشت آن‌ها به هایرول، لینک آرزو می‌کند که ترایفورس به دنیای تاریک بازگردد و دورانی از شکوفایی را برای هر دو پادشاهی به ارمغان بیاورد.

او در بازی Tri Force Heroes به نجات پرنسس استایلا (Styla)  از سرزمین هایتوپیا (Hytopia) می‌رود و با افراد بیشتری متحد می شود تا بانو مود (Lady Maud) که استایلا را نفرین کرده است شکست دهد. با وجود ترایفورس در هایرول، پادشاهی عصر طلاییش را تجربه می‌کند تا این که یکی از پادشاهان به شایستگی پسرش در ستاندن ترایفورس شجاعت شک می‌کند. پادشاه قبل از مرگش ترایفورس را پنهان می‌کند و مکانش را فقط با دخترش زلدا به اشتراک می‌گذارد. پس از مرگ فرمانروا، برادر زلدا که از دانستن موقعیت ترایفورس ناامید می‌شود، زلدا را به خوابی ابدی نفرین می‌کند. پادشاهی بدون وجود ترایفورس ضعیف می‌شود و سال‌ها می‌گذرد تا گنون باز هم احیا می‌شود و ارتشی را برای سرقت ترایفورس فراهم می‌کند. برای ایمن نگه داشتن ترایفورس خرد، زلدا به هشت قطعه تقسیم و در سراسر هایرول پنهان می‌شود. فقط قهرمانی آشنا می‌تواند او را دوباره به حالت اول بازگرداند که او طبق معمول لینک است. لینک اینبار هم بر گنون چیره می‌شود. اگرچه گنون رفته است، نیروهای او باقی می‌مانند. لینک در روز تولد ۱۶ سالگی خود با علامت ترایفورس شجاعت روی دستش بیدار شده و شاهزاده زلدای اصلی را که هنوز در خواب است در قلعه پیدا می‌کند. پس از اتمام بازی The Adventure of Link و بازیابی ترایفورس، زلدا دوباره بیدار می‌شود و آرامش به هایرول باز می‌گردد.

داستان بازی Mafia 2
خواندن

داستان بازی زلدا

خط زمانی کودکی

دومین شاخه از خط زمانی زلدا با شکست گنون در Ocarina of Time آغاز می‌شود. جایی که لینک پس از آن، به زمان اصلی خود در کودکی باز می‌گردد. در اینجا، او به خانواده سلطنتی در مورد گنوندورف هشدار می‌دهد و از به قدرت رسیدن او جلوگیری می‌کند. پس از Ocarina of Time با فرار دوست پریِ لینک، ناوی (Navi)، بازی Majora’s Mask با جستجوی لینک برای یافتن او آغاز می‌شود. او توسط Skull Kid مورد حمله قرار می‌گیرد و به دنیای فرعی ترمینا (Termina) سقوط می کند. لینک تنها سه روز تا وقوع آخرالزمان فاصله دارد. او موفق می‌شود سه غول را نجات دهد که ماه را در آسمان نگه می‌دارند و از نابودی زمین جلوگیری می‌کنند.

در دنیای اصلی، گنوندورف به‌خاطر جنایاتش علیه پادشاهی به قلمرو گرگ‌ومیش تبعید می‌شود. پس از یک تبعید ناموفق گنوندورف، زانت(Zant) که خدمتکار خانواده سلطنتی است را پیدا می‌کند و به او قدرت می‌دهد تا میدنا، شاهزاده خانم در بازی Twilight Princess را بدزدد. لینک در این بازی به‌خاطر ترایفورس شجاعت به گرگ تبدیل شده. به هر حال او و میدنا قطعات شیی به نام سایه ترکیب شده را که منبع قدرت در قلمروی گرگ‌ومیش است، جمع آوری می‌کنند. زانت سایه ترکیب شده را می‌دزدد و میدنا را به‌شدت زخمی می‌کند. اما زلدا روح خود را به وی می‌بخشد تا جانش را نجات دهد. در نهایت یافتن شمشیر استاد به لینک اجازه می‌دهد تا دوباره انسان شود و بهتر بتواند قطعات آینه‌ی گرگ‌ومیش را پیدا کند. او از آن‌ها برای ورود به قلمرو گرگ‌ومیش استفاده کند و شیطان را آنجا شکست می‌دهد.

داستان بازی The Last of Us
خواندن

صدها سال می‌گذرد و مردم از صلح با قبیله گرودو (Gerudo) لذت می‌برند تا اینکه گاناندورف جدیدی در قبیله آن‌ها متولد می‌شود. این پادشاه جدید تاریکی، واتی را از چهار شمشیر آزاد می‌کند و به طرز زیرکانه‌ای خدمتگزارانی را که مسئول نگهبانی از واتی هستند را پراکنده می‌کند. لینک دوباره چهار شمشیر را می‌گیرد و آنان را به قطعات بیشتری تقسیم می‌کند تا واتی و گنون را در بازی Four Swords Adventures شکست دهد. این جدول زمانی زلدا با نابودی واتی به پایان می‌رسد و گنون در چهار شمشیر زندانی می‌گردد.

داستان بازی زلدا

خط زمانی بزرگسالی

در این شاخه نهایی، لینک پس از بازگشت به گذشته و شکست گنون در Ocarina of Time از هایرول ناپدید شده است. پادشاه تاریکی در آنچه از قلمرو مقدس باقی مانده با کمک ترایفورس نیرو محصور شده و زلدا هم ترایفورس خرد را برای خود حفظ کرده است. در زمان غیبت لینک، گنون باری دیگر رها می‌شود و از قلمرو مقدس می‌گریزد تا دوباره تاریکی را بیاورد. ایزدان به دعای مردمان پاسخ می‌دهند و سیلی بزرگ را می‌فرستند تا مردمان، قلمروی جدیدی بر فراز کوه‌ها بنا کنند. بدین‌سان دنیای قدیم با دریایی پهناور جایگزین می‌شود. حالا هایرول و پادشاهش به همراه نیمی از ترایفورس خرد در زیر آب می‌مانند و دختر فرمانروا هم نیم دیگر را در جهان بالا در اختیار دارد. گنوندورف پس از صدها سال دوباره فرار می‌کند و به پادشاه دستور می‌دهد تا همه دختران با گوش‌های نوک تیز را ربوده و به دنبال زلدا بگردد. پس از اینکه پادشاه خواهر لینک را می‌دزدد، لینک وارد ماجراهای بازی The Wind Waker می‌شود. یک دزد دریایی به نام تترا نیز به وی ملحق می‌شود و با قایقش به لینک کمک می‌کند. در این بازی مشخص می‌شود که تترا در واقع نسخه تناسخ یافته‌ی زلدا است و اینگونه روح زلدا بیدار می‌شود. حالا آنان ترایفورس خرد را نیز به همراه دارند. موقعی که موفق می‌شوند گنون را شکست دهند ترایفورس کامل می‌شود. پادشاه آرزو می‌کند قلمرویش دوباره با سیل از بین برود؛ لینک و تترا هم به دنبال یافتن قاره‌ای جدید رهسپار می‌شوند.

داستان بازی Bioshock 2
خواندن

در بازی Phantom Hourglass تترا اسیر یک کشتی ارواح می‌شود و لینک که در نجات او موفق نیست به یک جزیره می‌رسد. او در تلاش برای یافتن کشتی ارواح متوجه می‌شود که بلوم (Bellum)، دشمن اصلی بازی، نیروی زندگی تترا را تخلیه کرده است. بعد از آن لینک فلزات خالص مورد نیاز برای ساختن شمشیر فانتوم را پیدا می‌کند و از آن سلاح برای شکست دادن بلوم و نجات تترا استفاده می‌کند تا بتوانند به سفر خود ادامه دهند. این دو در ادامه سرزمین تازه‌ای پیدا می‌کنند. این سرزمین که هایرول جدید نام‌گذاری می‌شود محل وقوع وقایع نسخه Spirit Tracks است. در اینجا نیز یک پادشاه شیطانی با نام مالادوس (Malladus) وجود دارد که در برجی در مرکز قاره محصور شده است. پس از صد سال شکوفایی، لینک و زلدا متوجه می‌شوند که مشاور زلدا، کول (Cole)، در تلاش است تا مالادوس را احیا کند. پس از تلاش‌های بسیار، لینک متوجه می‌شود که برای جلوگیری از بازگشت مالادوس خیلی دیر شده است. اما او پادشاه شیطانی را در قلمرو تاریکی پیدا می‌کند و در نهایت وی را شکست می‌دهد و این خط زمانی هم به انتهای خود می‌رسد.

داستان بازی زلدا

فراتر از تاریخ

شاید برایتان سؤال پیش آمده که پس Breath of the Wild و Tears of the Kingdom در کجای خط زمانی دنیای زلدا قرار می‌گیرند. نشریه فامیتسو از تولیدکنندگان این دو بازی در مورد این موضوع سوال پرسیده اما پاسخ‌های آن‌ها چندان دقیق نبوده‌اند. تهیه‌کننده بازی تایید کرد که این بازی ها در انتهای خط زمانی هستند و کارگردان این دو بازی هم گفته پاسخ به تخیل مخاطبین بستگی دارد! پس فعلاً باید منتظر باشیم و ببینیم آیا نینتندو کتاب تاریخ زلدا را اصلاح خواهد کرد یا خیر.

منبع
www.thegamer.com
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x