نقد و بررسی

بررسی بازی Praetorians HD Remaster

لشکرکشی ارتش روم‌ها

استودیوی اسپانیایی Pyro Studios، توسعه‌ دهنده‌ی خوش‌نام سری “کوماندوز” (Commandos) در سال ۲۰۰۳ بازی جدید و متفاوتی برای عرضه داشت: عنوان Praetorians در سبک استراتژی RTS پیرامون روم باستان. خوشبختانه این بازی هم توانست نقدهای مثبتی دریافت نماید و هم نظر طرفداران را جلب کند. در دوره‌ای که بیشتر عناوین RTS درحال وسیع و گسترده‌تر شدن بودند، عنوان Praetorians با تمرکز بر یک محدوده‌ی خاص، تجربه‌ای متفاوت و نوینی را ارائه داد. حال پس از گذشت ۱۷ سال، این بازی بازسازی شده و برای اولین‌بار برای کنسول‌های خانگی نیز منتشر گشته است؛ اما آیا کنسول‌های خانگی برای تجربه‌ی این بازی استراتژی RTS محل مناسبی هستند؟ برای دریافت پاسخ این پرسش، تا ادامه‌ی این مطلب و بررسی ما از بازی Praetorians HD Remaster همراه باشید!

عنوان Praetorians مجموعه‌ای از نبردهای بزرگ تاریخی و رویدادهای مهم امپراتوری روم را به نمایش می‌گذارد؛ از نبردهای آن‌ها با Gaul ـها گرفته تا لشکرکشی سزار به سمت امپراتوری مصر و یا حتی کشمکش‌های سزار با مجلس سنا و رقیب سرسخت خود، یعنی پامپی.

کمپین Praetorians بر چند شاخه‌ی داستانی مختلف و شخصیت‌های تاریخی متفاوت متمرکز است. به عنوان مثال، در یک مرحله ژنرال Quintus Tullius Cicero را در نبردهایش با فرانسوی‌ها هدایت می‌کنید و در مرحله‌ی بعد به لشکرکشی رایش اول در مصر می‌پردازید. نمایش قطاری و همزمان رویدادهای تاریخی در مناطق مختلف و با محوریت شخصیت‌های نمادین تاریخی تجربه‌ی نهایی را بسیار جذاب و مهیج ساخته است؛ به گونه‌ای که بازیکن پس از اتمام هر مرحله، هیجان و انگیزه‌ی بالایی برای تجربه‌ی مرحله‌ی بعد و تماشای ادامه‌ی ماجرای سایر ژنرال‌ها خواهد داشت. همین تنوع و نوع چیدمان مراحل، کمپین داستانی بازی را بسیار جذاب‌تر ساخته و از ایجاد یکنواختی جلوگیری کرده است.

بررسی بازی Tales of Vesperia: Definitive Edition
خواندن

بازی Praetorians فقط و فقط در مورد “جنگ” است. در این بازی خبری از مدیریت منابع و یا ساختمان سازی نیست؛ بلکه شما تنها یک وظیفه دارید: رهبری و هدایت ارتش و پیاده‌سازی استراتژی‌های مناسب بر لشکرهای خود. ساخت و سازهای بازی تنها به ساخت ابزار آلات جنگی مثل منجنیق و نردبان برای تسخیر قلعه‌ها و یا ساخت برج‌هایی برای دفاع از شهرها و روستاها محدود می‌شوند. نکته‌ی جالب این است که برای ساخت این ابزار آلات هم به هیچ گونه مواد خامی نیازی ندارید و به نظر می‌رسد که سربازانتان به اندازه‌ی کافی باهوش هستند که بدانند چوب مورد نیاز برای ساخت این ابزار آلات را چگونه بدست بیاورند! شما حتی برای پرورش ارتش و جذب نیروهای جدید هم به طلا و یا منبع خاصی نیازی ندارید و تنها ملاک موجود “زمان” است. زمان مورد نیاز برای پرورش هر سرباز با توجه به قدرتی که دارد متغیر است. تنها برخی از نیروهای خاص به عامل دیگری نیز وابسته هستند: شهرت.

شما با جنگیدن با نیروهای دشمن و پیروزی‌های بزرگ و کوچکی که بدست می‌آورید، شهرت کسب می‌کنید که این شهرت در پرورش سواره نظام مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ سربازانی که بیشترین سرعت و قدرت را در نبردها دارند و برای پیروزی آسان، حتما به آن‌ها روی می‌آورید!

همانطور که پیش‌تر گفتیم، بازی Praetorians برخلاف سایر بازی‌های RTS سعی ندارد که گسترده‌ و بزرگ باشد، هدف بازی فقط و فقط “تخصصی‌تر” بودن است. بازی تمرکز به خصوصی بر تاکتیکی بودن گیم‌پلی دارد و پیروزی شدیدا بر استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازیکن وابسته است. هر کدام از انواع سربازان موجود در بازی، بر تعدادی از لشکرها برتری دارند و در برابر برخی دیگر شدیدا ناکارآمد هستند. به عنوان مثال، سربازان سواره‌نظام به راحتی کمان‌داران را سلاخی می‌کنند درحالی که در برابر پیاده‌نظام آهنین محکوم به شکست هستند. اینکه چه لشکری را برای مبارزه با کدام یک از لشکرهای دشمن انتخاب کنید، کاملا به دانش استراتژیک شما و مهارتتان در بازی برمی‌گردد.

بررسی بازی Streets of Rage 4
خواندن

بازی Praetorians دارای سه سرزمین، یا به اصطلاح “فکشن” (Faction) است: رومی‌ها، مصری‌ها، و Gaulـها. هر کدام از آن‌ها، سربازان مخصوص به خود را دارند؛ برخی از این سربازها در هر سه فکشن یکسان هستند و صرفا ظاهر متفاوتی دارند اما برخی دیگر کاملا متفاوت بوده و دارای قدرت‌هایی وابسته به فرقه‌ی خود می‌باشند. علاوه بر این، لشکرهای موجود در بازی، معمولا دارای ۲ یا ۳ نوع حالت مختلف هستند. حالت پیش‌فرض برای تمامی سربازان، یک حالت استاندارد و ساده است اما هر نوع لشکر، دارای یک یا دو حالت چیدمان اختصاصی نیز می‌باشد. به عنوان مثال، نیزه‌داران می‌توانند یک صف تشکیل داده و با بالاگرفتن نیزه‌های خود، یک خط دفاعی ایجاد کنند. یا مثلا پیاده‌نظام آهنین رومی می‌توانند شکل‌گیری معروف لاک‌پشتی به خود بگیرند. نکته قابل توجه دیگر این است که در بازی Praetorians سربازان دارای یک نوار انرژی (Stamina) نیز می‌باشند که برای دویدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به واسطه‌ی چند شاخگی کمپین و تمرکز بر چند خط داستانی فرعی از ژنرال‌های مختلف روم باستان، تنوع محیط‌های بازی کاملا مناسب و ایده‌آل است. در بازی طیف وسیعی از سرزمین‌های مختلف وجود دارد که به بهترین شکل ممکن، در مراحل داستانی پشت سر یکدیگر چیده شده‌اند. از کویرهای خشک مصر گرفته تا کوهستان‌های برفی و جنگل‌های سرسبز. علاوه بر این، تنوع موجود در طراحی مراحل و ماموریت‌ها نیز ستودنی است. در برخی مراحل هدف شما صرفا لشکرکشی و تسخیر است، در برخی دیگر باید از قلعه و یا شهر خاصی دفاع کنید و گاهی اوقات هم باید شخص یا شهر خاصی را نجات دهید. موردی که تنوع مراحل بازی را ارزشمندتر می‌سازد، آزادی عملی است که در انجام مراحل به شما واگذار می‌شود. همیشه چندین راه و روش مختلف برای انجام یک مرحله در اختیار شما قرار می‌گیرد. این روش‌ها ممکن است صرفا یک انتخاب ساده بین دو مسیر جغرافیایی مختلف باشد یا تصمیم‌گیری برای هم‌پیمانی و اتحاد با سرزمین‌های بیگانه! البته این تصمیمات بر داستان بازی و یا روند کلی مراحل تاثیری نمی‌گذارند اما به هر حال داشتن مقداری آزادی عمل در اتمام مراحل یک بازی استراتژی همیشه مورد استقبال قرار می‌گیرد!

بررسی بازی Bleeding Edge
خواندن

از موارد جالب و نوینی که در بازی Praetorians وجود دارد، ایده‌های جدید و هوشمندانه‌ی سازندگان در طراحی محیط‌های بازی هستند: جنگل‌ها و مزرعه‌ها! شما می‌توانید سربازهای خود را در جنگل‌ها و یا مزارع مختلف پنهان کنید و به این وسیله، از عنصر سورپرایز در حمله به لشکرهای دشمن استفاده نمایید. البته باید توجه داشته باشید که این محیط‌ها و چنین ویژگیی اختصاصا برای شما طراحی نشده‌اند و دشمنان هم می‌توانند برای شبیخون زدن به شما، به این ترتیب از آن‌ها استفاده کرده و غافلگیرتان کنند.

نحوه‌ی بهینه‌سازی تجربه‌ی بازی با کنترلر… خوب است؛ اما کافی نیست! درحالی که جای دادن برخی از فرمان‌های بازی بر کنترلر کنسول‌ها به خوبی انجام شده، بازی در نهایت فاقد بسیاری از فرمان‌های کلیدی است که هر یک می‌توانند از عوامل اصلی شکست شما در یک نبرد باشند. به عنوان مثال، شما با فشردن دکمه‌ی A و حرکت LS می‌توانید محدوده‌ی مورد نظرتان را انتخاب کرده و سربازان حاضر در آن محدوده را کنترل کنید؛ یا با فشردن دکمه‌ی RB می‌توانید کنترل تمامی سربازانی که در صفحه‌ی نمایش حضور دارند را بدست بگیرید. اما از طرف دیگر، شما نمی‌توانید بین سربازهای گزیده شده، لشکر به خصوصی را انتخاب کنید! همچنین حرکت دوربین با استفاده از LS در مقایسه با دکمه‌های WSAD می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. حتی سرعتی که موس در حرکت درون یک صفحه دارد اصلا قابل مقایسه با استیک‌های کنترلرها نیست.

اما خبر خوب این است که بازی Praetorians به طرز غافلگیرکننده‌ای به طور کامل از موس و کیبورد روی کنسول Xbox One پشتیبانی می‌کند! هیچ نیازی به پشتیبانی مجزای نرم افزاری و یا خرید قطعه‌ی سخت افزاری خاصی نیست؛ فقط کافیست که موس و یا کیبورد خود را با کابل USB به کنسولتان وصل کنید و سپس از تجربه‌ی بازی با موس و کیبورد لذت ببرید! ما پیشنهاد می‌کنیم که حتی اگر به کیبورد هم دسترسی ندارید، حتما برای تجربه‌ی بازی یک موس در کنار کنترلر خود داشته باشید.

بررسی بازی Call of Duty: Modern Warfare
خواندن

حال به پرسش اصلی درمورد Praetorians HD Remaster می‌رسیم؛ میزان تغییر و تحولات آن نسبت به نسخه اصلی چگونه است؟ آیا ارزش تجربه‌ی مجدد را دارد؟ آیا پس از گذشت ۱۷ سال، تجربه‌ی این بازی برای اولین بار به اندازه کافی لذت بخش است؟

خب اگر کنسول گیمری هستید که به بازی‌های RTS علاقه دارد، بهتر است که تجربه‌ی این بازی را از دست ندهید. عنوان Praetorians اولین بازی استراتژی RTS با حال و هوای باستانی است که روی کنسول‌ها مشاهده می‌کنیم. درحالی که Praetorians بهترین بازی در این سبک نیست و کنترل آن با استفاده از کنترلر به خوبی پیاده سازی نشده، همچنان می‌تواند برای طرفداران این سبک بسیار جذاب و سرگرم‌کننده باشد، مخصوصا در کنسول‌هایی که فاقد چنین بازی‌هایی هستند.

اگر این بازی را قبلا تجربه کردید و تنها بهبودهای کافی می‌تواند شما را به تجربه‌ی مجدد این بازی برگرداند، متاسفانه ناامید خواهید شد. فارغ از بهبودهای گرافیکی ریزی که در بازی اعمال شده، این بازی هیچ تفاوتی با نسخه‌ی اولیه‌ی ۲۰۰۳ ندارد. مکانیک‌های بازی هیچ تغییری نکرده‌اند و حتی مشکلات هوش مصنوعی بازی نیز برطرف نشده‌اند. این درحالیست که از زمان انتشار Praetorians حدود ۱۷ سال می‌گذرد و استانداردهای سبک RTS تغییر و تحولات بسیاری را به خود دیده‌اند؛ اما متاسفانه وجود و یا عدم وجود برخی از مکانیک‌های گیم‌پلی در Praetorians در سال ۲۰۲۰ بسیار تعجب‌آور و گاها خنده‌دار هستند! به عنوان مثال شما نمی‌توانید دیوارهای قلعه‌ها را خراب کنید، قابلیت چرخاندن دوربین در بازی وجود ندارد، بازی هیچ آپشنی برای تغییر چیدمان لشکرهای موجود در بازی به شما نمی‌دهد و حتی گزینه‌ای هم وجود ندارد که به شما اجازه دهد تا به سربازانتان دستور دهید با یک سرعت ثابت حرکت کنند. در نتیجه‌ی این ضعف، اگر حواستان نباشد، در طی یک نافرمانی احمقانه، سواره نظامتان زودتر به محل نبرد می‌رسد و تا زمانی که پیاده‌نظام آهنین و کماندارهایتان به مقصد برسند، توسط سربازان دشمن که به راحتی از نظر تعداد بر آن‌ها چیره هستند، سلاخی خواهند شد! بازی حتی دارای قابلیت ذخیره سازی خودکار نیز نمی‌باشد و بخش تنظیمات بازی بسیار محدود است. حتی نقشه‌ی کوچک کنار صفحه‌ی بازی (مینی‌مپ) نیز با رنگ‌های احمقانه‌ای که به نمایش می‌گذارد، می‌تواند حسابی بازیکنان را گیج سازد.

بررسی بازی Granblue Fantasy Versus
خواندن

به صورت خلاصه، بازی فاقد بسیاری از آپشن‌های ضروری در یک بازی استراتژی است. انتخاب چیدمان سربازها و لشکرها آپشنی بوده که عدم وجودش به تجربه‌ی بازی به شدت لطمه می‌زند، مخصوصا در عنوانی که لشکرها به احمقانه‌ترین شکل ممکن، با چیدمان دراز و دور از هم می‌ایستند! و یا عدم وجود سرعت ثابت گام نظامی به شدت به تجربه‌ی بازی لطمه وارد می‌کند. متاسفانه تمامی این موارد زمانی بدتر می‌شوند که هوش مصنوعی بازی شدیدا در وضعیت فاجعه‌باری قرار دارد.

بازی دارای دو بخش Skirmish و Multiplayer نیز می‌باشد. در بخش Skirmish می‌توانید در طیف وسیعی از نقشه‌های طراحی شده، علیه هوش‌مصنوعی بازی مبارزه کنید. همانند هر بازی استراتژی دیگری، در Praetorians هم به راحتی می‌توانید تمدن، رنگ و روابط سرزمین‌های دیگر با خودتان را مشخص کنید و سپس به بازی بپردازید. در بخش چندنفره نیز می‌توانید به همین صورت علیه بازیکنان واقعی به مبارزه مشغول شوید.

بازی Praetorians دارای موسیقی‌های خوب و باکیفیتی می‌باشد. از آهنگ‌های آرامش‌بخش و زیبا گرفته تا موسیقی‌های حماسی و مهیج در صحنه‌های نبرد. علاوه بر این، صداپیشگی راوی داستان نیز بسیار هوشمندانه انتخاب شده و کاملا متناسب با قصه‌گویی داستان‌های حماسی باستانی است.

در نهایت عنوان Praetorians اثر ارزشمند و سرگرم‌کننده‌ای بوده که شایسته‌ی تحسین می‌باشد اما متاسفانه نسخه‌ی بازسازی شده‌ی آن به خوبی بهبود نیافته و در سال ۲۰۲۰ از خیلی جهات یک بازی غیراستاندارد است. عرضه‌ی Praetorians به عنوان اولین عنوان استراتژی RTS با مظمون باستانی روی کنسول‌ها خبر خوشحال کننده‌ای است، اما ما امیدوارم که در آینده، بازی‌های بیشتر و با کیفیت بهتری روی کنسول‌ها ظاهر شوند.

بررسی بازی Manifold Garden
خواندن

بررسی بازی Praetorians HD Remaster

عنوان Praetorians اثر ارزشمند و قابل احترامی در سبک استراتژی RTS می‌باشد که به خوبی بازسازی نشده و عدم اعمال بهبودهای کافی بازی را به تجربه‌ای ضعیف‌تر از استانداردهای روز تبدیل می‌سازد.

+ نمایش نبردهای حماسی و بزرگ تاریخ در بخش کمپین
+ وجود تفاوت‌های کافی بین سه جبهه‌ی موجود در بازی
+ طراحی عالی استراتژی‌های نظامی
+ پشتیبانی از موس و کیبورد
- عدم بهبود کافی نسبت به نسخه اصلی
- عدم وجود برخی از استانداردهای سبک RTS در بازی
- ضعف‌های موجود در هوش مصنوعی
- کنترل سخت بازی با کنترلر

امتیاز بازی : 7 [خوب ]
تجربه یک بازی «خوب» حداقل انتظاری است که باید از یک بازی داشته باشیم، غیر از این است؟دلایل مختلفی برای گرفتن این امتیاز وجود دارد. ممکن است بازی هیچگونه ایده تازه‌ای نداشته و تنها ایده‌های دیگر بازی‌ها را، هرچند خوب، باز استفاده می‌کند، گیم‌پلی تکراری و یا مشکلات فنی نیز می‌تواند از گونه مشکلاتی انگشت شماری باشد که این بازی با آن سر و کله می‌زند با این وجود بازی مخاطب خاص خود را خواهد داشت و در گوشه کنار دنیای خود چیز جذابی برای عرضه دارد/ به‌‌صورت کلی تجربه آن مفرح است.
خوب
عضویت
اطلاع از
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
بستن
بستن