نقد و بررسی

بررسی بازی Mortal Kombat 11: Aftermath

افزونه‌ای گران قیمت با محتوای کم

عنوان Mortal Kombat 11 در سال ۲۰۱۱ عرضه شد و طبق سیاست‌های همیشگی استودیوی NetherRealm Studios و کمپانی Warner Bros، تا یک سال پس از انتشار، محتویات جدیدی در قالب بسته‌ی Kombat Pack به بازی افزوده شدند. حال در سال دوم، سازندگان یک بسته‌ی الحاقی بزرگ با محتوای داستانی و چند مبارز جدید برای بازی عرضه کرده‌اند که قیمت ۴۰ دلاری قابل توجهی هم دارد. اما سوال اینجاست که آیا بسته‌ی الحاقی Aftermath ارزش پرداخت این هزینه را دارد؟ آیا بخش داستانی جدید از کیفیت مطلوب برخوردار است؟ آیا مبارزان جدید به اندازه‌ی کافی جذاب هستند؟ برای دریافت پاسخ این پرسش‌ها، تا ادامه‌ی نقد و بررسی با ما همراه باشید!

کمپین عنوان Mortal Kombat 11: Aftermath دارای تقریبا ۳ ساعت محتوای داستانی است که در قالب ۵ مرحله (چپتر) دقیقا بعد از پایان بازی اصلی قرار می‌گیرد و ۱۲ مرحله‌ی داستانی Mortal Kombat 11 را به ۱۷ مرحله می‌رساند. درست پس از پیروزی Liu Kang علیه Kronika و نجات دنیا از فروپاشی و شروع “دوره‌ی جدید”، سه شخصیت Shang Tsung و Nightwolf و Fujin وارد صحنه می‌شوند. طبق معمول، شخصیت‌های مرده‌ی مورتال کامبت به طرز معجزه آسایی مجددا زنده شده‌اند و نه تنها از تمام اتفاقات باخبر هستند، بلکه کلید مشکلات بعدی را هم در دستانشان دارند! پس از توضیح ماجرا، این سه کرکتر در زمان به گذشته سفر می‌کنند و بدین گونه، ماجراجویی آن‌ها برای یافتن تاج Kronika و نجات خط زمانی قبل از به قدرت رسیدن کرونیکا آغاز می‌شود.

MK11 Aftermath 1

کمپین Aftermath هرچند که شاید به عنوان بازی‌ای در قالب ژانر “مبارزه‌ای” (Fighting) قابل قبول باشد، به طور کلی یک داستان سطحی با روایت ضعیف است که شاید در برابر فیلم‌های پاپ کورنی قهرمان محور هم حرفی برای گفتن نداشته باشد. تقریبا تمامی اتفاقات و رویدادهای کمپین بازی قابل پیش بینی هستند و مشابه‌شان صدها بار در نسخه‌های قبلی سری Mortal Kombat دیده شده‌اند.

بررسی بازی Ace Combat 7: Skies Unknown
خواندن

خب ماجرا مجددا از این قرار است که تعدادی از شخصیت‌های بازی به نحوی از مرگ به زندگی باز می‌گردند، بعضی از کرکترها قصد دارند که دنیا را نجات دهند، برخی دیگر نقشه‌های پلیدانه‌ای در سر دارند و می‌خواهند دنیا را تصرف کنند، و در نهایت تعدادی هم در پایان خیانت می‌کنند و نقشه‌ی نهایی خود را رو خواهند کرد! در این میان، سازندگان هم هیچ بهانه‌ی جدیدی برای اضافه کردن گیم‌پلی در خط داستانی ندارند، جز اینکه بحث‌های کوچک و اختلاف نظرهای سطحی میان شخصیت‌ها را به مبارزات خونین و جدّی تبدیل کنند! در واقع این نوع داستان کلی و نحوه‌ی روایت آن، نه تنها دیگر جدید و سورپرایز کننده نیست بلکه به قدری تکراری شده‌ که تجربه‌ی کلی کمپین بازی به شدت حوصله سر بر و خالی از جذابیت است.

MK11 Aftermath 2

کات‌سین‌های بازی به شدت باکیفیت طراحی شده‌اند و انیمیشن‌های صورت در کنار گرافیک زیبای بازی واقعا قابل تحسین هستند. اما متاسفانه تعداد و مقدار هر کدام از کات‌سین‌ها زیاد است. به گونه‌ای که کات‌سین‌های بازی گاها به قدری طولانی می‌شوند که بازیکن برای وارد شدن به مبارزه‌ی بعدی و “بازی کردن” باید مدت قابل توجهی صبر کند! در برخی موارد، میان دو مرحله حتی ۳ یا ۴ کات‌سین هم دیده شده که کاملا می‌تواند به لذت تجربه‌ی کلی بازی صدمه بزند.

نحوه‌ی استفاده‌ی این کمپین جدید از شخصیت‌های افزونه ‌Aftermath و همچنین برخی از مبارزانی که در قالب Kombat Pack افزوده شده بودند و در خط داستانی بازی اصلی جایی نداشتند، فوق العاده است. درواقع جدا از Fujin و Sheeva که مبارزان این بسته‌ی الحاقی هستند، سایر شخصیت‌های جدید مثل Nightwolf  و Sindel نیز در بخش داستانی حضور دارند و شما می‌توانید آن‌ها را کنترل کرده و روایت داستان را از زاویه‌ی آن‌ها تماشا کنید. علاوه بر این، در این افزونه هم مراحلی که به شما حق انتخاب بین دو شخصیت را می‌دهند نیز همچنان وجود دارند.

بررسی بازی Dead or School
خواندن

MK11 Aftermath 3

و اما مبارزان جدید! دو شخصیت Fujin و Sheeva طراحی بسیار خوبی دارند و به بهترین شکل ممکن، مکمل لیست مبارزان Mortal Kombat 11 محسوب می‌شوند. هر کدام از آن‌ها، ست‌های لباس و آیتم‌های تزئینی متنوعی دارند که با انجام برج‌های مختلف کلاسیک (Klassic Towers) و (Towers of Time) می‌توانید آن‌ها را بدست آورید.

فوجین، خدای باد، بهترین شخصیت این افزونه‌ی جدید محسوب می‌شود؛ مخصوصا با توجه به اینکه از آخرین باری که فوجین به عنوان یک شخصیت قابل بازی در سری Mortal Kombat حضور داشت، بیش از یک دهه می‌گذرد! فوجین قابلیت‌های جذاب مختلفی در Mortal Kombat 11 دارد؛ او می‌تواند گردباد درست کند، در هوا پرواز کند و دارای یک شمشیر و یک کمان هم هست. شخصیت شیوا هم پس از مدت قابل توجهی به مورتال کامبت بازگشته و مثل همیشه، کمبوها و قدرت‌های خارق‌العاده‌ای دارد.

اما از طرف دیگر، شخصیت مهمان این افزونه یعن RoboCop حرف چندانی برای گفتن نداشته و نحوه‌ی مبارزه‌ی او اصلا قابل قبول نیست. البته شنیدن صدای Peter Weller در نقش RoboCop قطعا برای طرفداران این کرکتر بسیار جذاب است و دیالوگ‌های وی با شخصیت‌های دنیای مورتال کامبت نظیر اسکورپین و ساب زیرو بسیار عالی طراحی شده‌اند. اما متاسفانه در بحث گیم‌پلی، روبوکاپ به عنوان یک “مبارز” کیفیت بسیار پایینی دارد. روبوکاپ در زمین مبارزه، نه سرعت بالایی داشته و نه از قدرت‌ها و کمبوهای مناسبی برخوردار است. علی‌رغم اینکه سازندگان با اضافه کردن سپر و اسلحه‌های اضافه‌تر، برای تبدیل کردن روبوکاپ به یک مبارز لایق تمام تلاششان را کرده‌اند، در نهایت روبوکاپ یک مبارز ضعیف است که در لیست مبارزان Mortal Kombat 11 جایگاه خاصی ندارد.

بررسی نسخه اکس‌باکس بازی Deathloop
خواندن

MK11 Aftermath 4

آیا این افزونه با وجود تمام محتویات نام برده شده، ارزش خرید را دارد؟

زمانی که نسل هشت آغاز شد، بسته‌های الحاقی تقریبا محتوای مرسومی بودند که به سازندگان اجازه می‌دادند تا از یک بازی، سود و درآمد بیشتری داشته باشند. پس از گذشت مدتی، سازندگان متوجه شدند که با کاهش محتوای هر بسته‌ی الحاقی و حفظ قیمت اولیه، می‌توانند سود بسیار بیشتری هم کسب کنند! در این میان، صنعت بازی برای چند سال درگیر پرداخت‌های درون برنامه‌ای بود و اکنون با فروکش کردن آن، مشاهده می‌کنیم که سازندگان مجددا به سیاست‌های خود در ساخت بسته‌های الحاقی بی‌کیفیت و گران قیمت بازگشته‌اند و عنوان Mortal Kombat 11: Aftermath به روشنی این مسئله را نمایش می‌دهد.

افزونه‌ی Kombat Pack که سال گذشته برای Mortal Kombat 11 عرضه شد، سه شخصیت اضافه از دنیای مورتال کامبت، سه شخصیت مهمان، شش بسته‌ ست لباس جدید (اسکین) و هفت اسکین انحصاری را با قیمت ۴۰ دلار به بازی اضافه می‌کرد. درحالی که Kombat Pack با تمام محتوایی که داشت، باز هم افزونه‌ی گران قیمتی محسوب می‌شد، بسته‌ی الحاقی Aftermath به نسبت محتوای ارائه شده بسیار گران‌قیمت‌تر است! یک بخش داستانی ۳ ساعته‌ی غیرجذاب و حوصله سر بر (که بدون در نظر گرفتن کات‌سین‌ها، گیم‌پلی بسیار کوتاه‌تری هم دارد) به همراه تنها ۳ شخصیت جدید، یک معامله‌ی کاملا غیر منطقی برای پرداخت ۴۰ دلار است؛ هزینه‌ای که می‌تواند صرف پرداخت یک بازی کامل AA و یا چند عنوان مستقل شود.

این مسئله زمانی خنده‌دارتر می‌شوند که آپدیت رایگان اخیر Mortal Kombat 11 نسبت به افزونه‌ی چهل دلاری Aftermath محتوای بسیار جذاب‌تری دارد! این آپدیت رایگان، قابلیت Friendship (یکی از Finishing Move ـهای سری مورتال کامبت) را به تمامی شخصیت‌های بازی اضافه می‌کند و دارای چند محیط جدید، تعدادی Stage Fatality و تغییراتی در تعادل (بالانس) گیم‌پلی بازی نیز می‌باشد. اگر در حال حاضر دیسک و یا نسخه دیجیتالی Mortal Kombat 11 را دارید، بازی را آپدیت کرده و از محتوای جدید و رایگان آن لذت ببرید اما پرداخت ۴۰ دلار برای افزونه‌ی Aftermath به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. بخش داستانی Aftermath کوتاه و بی‌کیفیت است و تنها ۲ تا از شخصیت‌های اضافه شده جذاب هستند که متاسفانه به صورت جداگانه هم قابل خریداری نمی‌باشند.

بررسی بازی Mortal Kombat 11: Aftermath

اگر در حال حاضر دیسک و یا نسخه دیجیتالی Mortal Kombat 11 را دارید، بازی را آپدیت کرده و از محتوای جدید و رایگان آن لذت ببرید اما پرداخت ۴۰ دلار برای افزونه‌ی Aftermath به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. بخش داستانی Aftermath کوتاه و بی‌کیفیت است و تنها ۲ تا از شخصیت‌های اضافه شده جذاب هستند که متاسفانه به صورت جداگانه هم قابل خریداری نمی‌باشند.

طراحی خوب دو شخصیت فوجین و شیوا
صحنه‌های سینماتیک باکیفیت
کمبود محتوای شدید در برابر قیمت بالا
بخش داستانی بی‌کیفیت

امتیاز بازی : 6 [خوب ]
آیا ما این بازی را به شما پیشنهاد می‌کنیم؟ «اگر»های زیادی وجود دارد! طرفداران این ژانر ممکن است چیزهای جذابی در آن بیابند، اگر چشم‌های‌شان را برروی مشکلات متعددش ببندند! مطمئنا پس از تجربه این بازی بارها با خود می‌گویید «اگر» آن‌ها اینکار را می‌کردند، «اگر» آن‌ها این نکته را رعایت می‌کردند، «اگر»… نکاتی خوبی در این نوع بازی‌ها وجود دارد، ایده‌هایی جالب و ویژگی‌های قابل توجه که تماما با بی‌توجهی به پتانسیل خود نرسیدند و در این بین مشکلات آزاردهنده به تجربه شما لطمه می‌زنند.
قابل قبول
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x