بازی Godfall یکی از عناوین زمان عرضه کنسول پلی استیشن ۵ بود که البته برای پلتفرم رایانههای شخصی نیز عرضه شد. هیجان و هایپی که پیش از انتشار این بازی به وجود آمد، بازیبازان را برای تجربه آن روی کنسول نسل نهمی شرکت سونی، مشتاق کرد اما آیا Godfall واقعاً ارزش هیجان پیش از عرضه را دارد؟ با بررسی بازی Godfall همراه پیکسل آرتس باشید.
بازی Godfall که یکی از اولین عناوین معرفی شده برای کنسول نسل نهمی شرکت سونی، یعنی پلی استیشن ۵ محسوب میشود، به وسیله استودیوی Counterplay Games ساخته شده است؛ همان تیمی که پیش از این بازی کارتی Duelyst را در سال ۲۰۱۶ ساخته بود. این استودیوی ۷۵ نفره که برخی از اعضای آن پیش از این روی بازی بزرگی مانند Destiny 2 کار کرده بودند، پس از همکاری با شرکت گیرباکس (Geabox)، تصمیم به ساخت عنوانی بزرگ و پرخرج گرفت تا تواناییهای خود را به نمایش بگذارد. نتیجه تلاش چند ساله آنها، بازی Godfall است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.
بازی شوالیهها بر سر تاج و تخت
وقایع بازی Godfall در یک دنیای اساطیری رخ میدهد که با فشاد و نبرد پر شده است. شما در نقش یک شوالیه به نام Orin قرار میگیرید که از آخرین نسل شوالیههای Valorien و پادشاه شکست خورده است. Orin در راه رسیدن به تاج و تخت حقیقی خود، با خیانت برادرش Marcos مواجه میشود. حالا شخصیت اصلی یا همان بازیباز، باید با به دست آوردن قدرت از دست رفته و بهبود مهارت خود در سرزمینهای اساطیری، برادر و ژنرالهای قدرتمند او را شکست دهد. به صورت کلی ستینگ و طرح داستانی بازی Godfall بسیار کلیشهای است اما از آنجایی که منبع اقتباس مشخصی برای آن وجود نداشته و به نظر قصههای اساطیری یونان، مصر و… را با یکدیگر ترکیب کرده، رنگ و بوی نو و جالبی به خود گرفته است.
در نهایت میتوان گفت که کاربرد قصه و داستان در بازی Godfall تنها یک محرک برای بخش اصلی، یا همان گیمپلی است. به غیر از سکانسهای افتتاحیه و اختتامیه، عملاً خبری از صحنههای سینمایی و قصه محور در بازی نیست و داستان طی دیالوگهای ساده بین مراحل روایت میشود.
شوالیههای فن!
همانطور که پیش از این توضیح داده شد، داستان و روایت نقش اصلی و اساسی را در بازی Godfall ایفا نمیکند بلکه بهانهای است تا با آن به دل گیمپلی و مبارزات این عنوان بزنیم. از همان زمانی که کنترل Orin را در دست میگیرید، متوجه شباهت بسیار زیاد Godfall به بازی God of War 2018 میشوید. گویی استودیوی کانترپلی گیمز به شدت تحت تأثیر موفقیت فوقالعاده عنوان ستایش شده استودیوی سانتا مونیکا (Santa Monica) قرار گرفته و اثری ساخته که حداقل در بحث ماجراجویی و مبارزات، شباهت بسیاری با آن اثر شگفت انگیز دارد. راه رفتن Orin، وارد کردن ضربه به دشمنان، تمام کنندهها و حتی آیتمهای روی زمین افتاده، همگی به نحوی ما را به یاد God of War میاندازند.
دنیای بازی Godfall از سرزمینهای متنوعی تشکیل شده که هر کدام استایل بصری و دشمنان مخصوص به خود را دارند. Orin برای شکست دادن مأموران و افسران برادرش، مجبور است به هر کدام از این سرزمینها سفر کرده و با چالشهای متفاوتی دست و پنجه نرم کند. در این قسمت، بزرگترین نقطه قوت Godfall، یعنی همان سیستم مبارزات آن به چشم میآید. شما در بازی میتوانید از اسلحههای مختلفی استفاده نمایید که هر کدام از آنها استایل مبارزه خاصی به شما میدهد. به عنوان مثال، استفاده از شمشیر بلند، ترکیبی از ضربات کند و سریع را در اختیار شما قرار میدهد یا استفاده از شمشیرهای کوتاه و دوتایی، ضربات سریع و تندی را برای شما به ارمغان میآورند. سلاحهای بلند و سنگین وزن نیز ضربات مرگبار و کندی را به دشمنان شما وارد میکنند. در کنار اسلحههای سرد، یک سپر کارآمد نیز برای شما در نظر گرفته شده که نه تنها میتوانید آن را به سمت دشمنان پرتاب کنید، بلکه میتوانید با آن ضربات دشمنان را بدل نمایید. مبارزات لذت بخش و اعتیاد آور بازی Godfall، در باس فایتها به اوج خود میرسد. هر باس استراتژی و سبک مبارزه منحصر به فرد خود را دارد و شکست دادن هر کدام از آنها، لبخند رضایت را به لبهای بازیباز میآورد.
سازندگان سعی کردهاند با اضافه کردن عناصر ریز و جزئی به بدنه سیستم مبارزات، آن را عمیقتر از «یک سیستم مبارزه خوب» سازند. به عنوان مثال، شما میتوانید با ضربات سبک و سنگینی که به دشمنان وارد میکنید، به اشکال هوشمندانهای به آنها صدمه وارد نمایید یا با خرید مهارتهای خاص، دشمنان را غافلگیر کنید اما راستش را بخواهید، هیچ کدام از این عناصر و تکههای به ظاهر تأثیر گذار، آنطور که باید خود را در گیمپل نشان نمیدهند و میان بدلها و حملههای به موقع در سکانسهای مبارزه، گم میشوند.
مبارزه تا کجا؟
یاد گرفتن تمام اصول مبارزه در بازی Godfall و مقابله کردن با دشمنان و باسها در این حالت، چنان لذت بخش است که دوست ندارید مبارزات هیچگاه به اتمام برسند. با این حال، سرزمینهای بازی آنقدر فضا دارند که بتوانید در آن جست و جو کرده و آیتمها و صندوقچههای مخفی را لوت کنید. به غیر از هدف اصلی، چند هدف فرعی نیز برایتان تعریف میشود تا به شما برای جست و جو در محیط پاداش ارزشمندی دهد. صحبت از پاداش شد، بد نیست اشاره کنیم که بخش بزرگی از گیمپلی Godfall، لوت کردن است! همانطور که گیرباکس (Gearbox Software) با Borderlands سبک شوتر لوتر (Shooter Looter) را به قلههای موفقیت رساند، حالا کانترپلی گیمز قصد دارد همین کار را با سبک لوتر اسلشر (Looter Slasher) انجام دهد و آن را به یک استاندارد جدید در میان سبکهای نه چندان کم تعداد بازیهای ویدیویی تبدیل کند.
با تمام این تفاسیر، Godfall در زمینه گیمپلی یک بازی بینقص نیست. هر چقدر هم که از مبارزات اعتیاد آور، سریع و مهیج این عنوان لذت ببریم، نباید فراموش کنیم که مبارزات و گشت و گذارها در دنیای بازی، پس از چند ساعت تکراری میشوند. از آنجایی که خبری از روایت نفسگیر، ماجرای مخفی و رمز و رازی در دنیای بازی نیست، پس از حرفهای شدن در بحث مبارزه و نبرد و شکست دادن چند باس، عملاً انگیزهای برای پیشروی در بازی Godfall وجود ندارد و شاید سازندگان به همین دلیل بازی خود را از ابتدا با قابلیت همکاری چند نفره آنلاین (Co op) طراحی کردهاند. به این تکراری شدن روند بازی پس از چند ساعت، سیستم Grind آزار دهنده بازی را نیز اضافه کنید تا ضربه بزرگی به بحث ماندگار شدن Godfall وارد شود. بازیباز برای سفر به مناطق باس فایت، باید سرزمینهای مختلف را برای پیدا کردن آیتمهای لازم (Sigilها) جست و جو کند. به نوعی سازندگان برای هر باس فایت هیجان انگیز، از پلیر بلیط یا مجوز طلب میکنند!
شوالیههای براق!
Godfall یکی از اولین عناوینی بود که توانست گرافیک نسل نهمی را به ما نشان بدهد. از همان زمان معرفی بازی میدانستیم که Godfall گرافیک و جلوههای بصری زیبایی دارد و این موضوع قطعاً یکی از نقاط قوت آن به حساب میآید. Godfall با موتور گرافیکی Unreal Engine 4 ساخته شده و با این که در آن خبری از فناوری پر زرق و برق این روزها، یعنی Ray Tracing نیست، اما زیبا و دیدنی به نظر میرسد. مدل سه بعدی شخصیتهای اصلی سطح کیفی تأثیر گذاری دارند، محیطهای طبیعی و غیر طبیعی زیبا طراحی شدهاند و سازندگان برای استفاده از افکتهای پسا پردازش (Post Processing) در بازی ابایی نداشتهاند. به عنوان مثال، سیستم ذرات (Particle System) در کنار موشن بلور اجسام (Per Object Motion Blur)، ظاهر جذابی به مبارزات بازی بخشیدهاند. Godfall روی کنسول پلی استیشن ۵ دارای دو حالت گرافیکی است که یکی رزولوشن را به ۴K کامل و نرخ فریم را به ۳۰ بر ثانیه میرساند. حالت دیگر، رزولوشن را کمی (تا ۱۶۲۰p) پایین میآورد اما نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه ثابتی را هدف قرار میدهد. بدون شک پیشنهاد میکنیم به سراغ حالت دوم بروید و در کنار رزولوشن و وضوح بالا، مبارزات Godfall را نیز با سرعت بالا و میزان تأخیر کم تجربه نموده و لذت ببرید.
موسیقی و صداگذاری نیز در بازی Godfall به صورت کلی رضایت بخش عمل میکنند. با این که موسیقیهای هنگام مبارزه ممکن است پس از مدتی تکراری شوند، اما تم حماسی و هیجان انگیز آنها، ما را برای زدن به دل دشمنان ترغیب میکنند. همچنین صداگذاری شخصیتهای اصلی و فرعی بازی Godfall به خوبی انجام شده و ضعف خاصی در آنها مشاهده نمیشود.
فایت کلابِ شوالیهها!
بازی Godfall به صورت کلی یک عنوان خوب و قابل احترام است. اثر استودیوی Counterplay Games شاید بیش از هر چیز، قربانی هیجان و هایپ پیش از عرضه خود شد و نتوانست در حد آنها خودنمایی کند. Godfall داستان کلیشهای و روایت نه چندان جالب، سیستم مبارزه جذاب و اعتیاد آور، دنیای پر از لوت و گرافیکی زیبا و چشمنواز دارد. اگر این موارد یا به صورت کلی، اصطلاح «لوتر اسلشر» نظر شما را جلب میکنند، حتماً به Godfall یک فرصت بدهید؛ مخصوصاً اگر برنامه دارید با یکی از دوستانتان وارد سرزمینهای بازی شوید.
بازی Godfall به صورت کلی یک عنوان خوب و قابل احترام است. اثر استودیوی Counterplay Games شاید بیش از هر چیز، قربانی هیجان و هایپ پیش از عرضه خود شد و نتوانست در حد آنها خودنمایی کند. Godfall داستان کلیشهای و روایت نه چندان جالب، سیستم مبارزه جذاب و اعتیاد آور، دنیای پر از لوت و گرافیکی زیبا و چشمنواز دارد. اگر این موارد یا به صورت کلی، اصطلاح «لوتر اسلشر» نظر شما را جلب میکنند، حتماً به Godfall یک فرصت بدهید؛ مخصوصاً اگر برنامه دارید با یکی از دوستانتان وارد سرزمینهای بازی شوید.
-باس فایتهای نفسگیر
-ترکیب عناصر لوت و اکشن Hack n Slash
-جلوههای بصری زیبا و با کیفیت
-سیستم Grind آزار دهنده