گاهی اوقات ساختن یک دنباله برای یک بازی ویدیویی، میتواند از آن چه فکرش را میکنیم سادهتر باشد. گاهی اوقات نیازی به ایجاد تغییرات اساسی نسبت به نسخه اول نیست و تنها با حفظ کردن همان ساختار و ریشه اصلی و اضافه کردن یک سری ویژگی جدید، میتوان یک دنباله شایسته و بسیار سرگرم کننده به دست آورد. زمانی که نسخه اول بازی Dragon Quest Builders در سال ۲۰۱۶ میلادی عرضه شد، شاید کسی فکرش را نمیکرد که یک سری فرعی کوچک و جمع و جور از سری افسانهای و قدیمی Dragon Quest، به چنین عنوان سرگرم کننده و مفرحی تبدیل شود؛ عنوانی که هر چه بیشتر در آن پیشروی میکردیم، بیشتر در آن غرق میشدیم و دوست نداشتیم از دنیای به ظاهر ساده آن خارج شویم. در آن زمان عادت داشتم به بازی Dragon Quest Builders، «ماینکرفت ژاپنی» بگویم؛ حال، با بازی Dragon Quest Builders 2 و نسخه دوم، چه لقبی را میتوان به آن داد؟ «ماینکرفت ژاپنی، نسخه دوم»؟ درست حدس زدید!
Dragon Quest Builders در عین کوچک و جمع و جور بودن، بازیبازان را درون یک دنیای بزرگ و پر از رمز و راز قرار میداد؛ دنیایی که اساس پیشرفت و ترقی در آن، ساخت و ساز و انجام کوئستهای فراوان بود و همین ایده به ظاهر ساده توانست به بهترین شکل، بازیبازان را مجذوب خود کند. حال، با بازی Dragon Quest Builders 2 همه چیز همان رنگ و بوی سابق را دارد اما ایدههای ناب و جدید سازندگان، توانسته یک نقش آفرینی اعتیاد آور و سرگرم کننده دیگر را خلق کند؛ طوری که هیچگاه احساس تکراری شدن روند گیمپلی به بازیباز دست نمیدهد.
در بررسی بازی Dragon Quest Builders 2 خیلی راحت و آسوده میتوان گفت که این عنوان، یک دنباله شایسته و فوقالعاده برای بازی اول است. Dragon Quest Builders 2 هیچ پرش و پیشرفت اساسی و چشمگیری را به خود نمیبیند اما تنها با رشدی اندک، به یک جایگاه قابل توجه دست پیدا میکند. بنابراین، اگر از نسخه اول بازی لذت بردید و ساعتهای بی شماری را درون دنیای دوستداشتنی آن سپری کردید، قطعا عاشق نسخه دوم خواهید شد و حتی زمان بیشتری را درون آن سپری خواهید کرد!
Dragon Quest Builders 2 درست به مانند نسخه اول، فرمول سادهای برای سرگرم کردن مخاطبان خود دارد. با این حال، برای بازیبازانی که تازه با این عنوان آشنا شدهاند و قصد دارند این سری فرعی را از نسخه دوم آغاز کنند، باید بگوییم که در این عنوان، المانهای ساخت و ساز با یک نقش آفرینی مختصر و مفید ترکیب میشوند و گیمپلی را از آن چه که فکرش را میکنید، سرگرم کنندهتر و اعتیاد آورتر از گذشته میسازد. یکی از نقاط قوت بزرگ بازی Dragon Quest Builders 2 نسبت به نسخه اول و حتی نسبت به عنوان جهانی و شناخته شدهای مانند Minecraft، اینترو یا فصل افتتاحیه آن است. بازی برخلاف نسخه نخست، با آرامش و ریتم آهستهای آغاز میشود و در عین جذب کردن مخاطبان، مکانیکهای پایه و اولیه بازی را به بازیباز میآموزد. در عناوین نقش آفرینی جهان آزادی که با مکانیکهای پر شمار ساخت و ساز همراه هستند، آشنا کردن مخاطب با المانهای پایه، بسیار مهم است و میتواند افراد را خیلی سریع به بازی جذب نماید. حتی در بازی محبوبی مانند Minecraft نیز چنین موردی وجود ندارد و بازیباز، به شکل ناگهانی خود را در میان یک دنیای بزرگ با جزئیات فراوان مییابد اما در Dragon Quest Builders 2، سازندگان سعی میکنند با ارائه یک قصه جذاب، مکانیکهای پایه را به بازیباز معرفی کنند و بازی اصلی را به صورت خلاصه شده، درون یک کشتی طوفان زده به آنها ارائه نمایند.
اما همین نقطه قوت بازی Dragon Quest Builders 2 میتواند به یک نقطه ضعف تبدیل شود. زمانهای بسیاری در بازی وجود دارد که بازیباز همیشه خود را در محاصره داستان و روایت میبیند و این موضوع میتواند برای همه، مخصوصا کسانی که نسخه اول را تجربه کردهاند، آزار دهنده باشد. در بازی همیشه این امکان وجود دارد که با استفاده از متریالها و مواد موجود، به شکل دلخواه ساخت و ساز کنید اما بازی در مواقعی شما را محبور میکند که به خاطر داستان و روایت آن، یک سری پروژه از پیش تعریف شده بسازید و این روال ممکن است تا ۱۰ تا ۱۵ ساعت اولیه بازی دنبال شود. پس از طی کردن چندین ساعت، بازی بازان تازه حس کامل آزادی دارند و میتوانند در هر کجای دنیا، موارد دلخواه خود را بنا کرده و بسازند.
داستان و روایت در بازی Dragon Quest Builders 2 همیشه اریجینال، منحصر به فرد و جذاب نیست اما واقعا میتواند لبخند را روی صورت بازیباز بیاورد و شما را سرگرم نماید. با این حال، در بسیاری از مواقع حس میشود که همین داستان، دست بازیباز را ببندد و او را محدود به یک سری کارهای سطحی کند. این روند برای کسانی که به دنبال قصه و روایت هستند، تا حدودی جذاب است اما برای کسانی که مکانیکهای Dragon Quest Builders 2 را کاملا از نسخههای گذشته میدانند، نمیتواند جذابیت خاصی داشته باشد و تنها تبدیل به محدودیت میشود. با تمام این تفاسیر، باید این نکته را در نظر بگیریم که Dragon Quest Builders 2 یک بازی از سری Dragon Quest است و قصه و خط داستانی، مهم ترین المان در آن به حساب میآید؛ بنابراین نمیتوان ایراد بزرگی به ساعات اولیه بازی گرفت.
شما در هنگام مبارزه، گشت و گذار و البته ساخت و ساز، تنها نیستید و یک شخصیت دوست داشتنی و کاملا مفید در کنار شما قرار میگیرد. این شخصیت که Malroth نام دارد، نمونهای کامل از یک NPC یا یک شخصیت همراه است. این شخصیت همیشه در حال نفع رساندن به شما است و نه تنها در مبارزات به خوبی مقابله میکند، بلکه همواره متریالها و مواد اولیه را برای شما جمع آوری کرده و به کوله پشتیتان اضافه مینماید. یکی از ویژگیهای بزرگ گیمپلی بازی Dragon Quest Builders 2 که در نسخه اول نیز وجود داشت، اعتیاد آور بودن آن است؛ این ویژگی که نمیتوان آن را در دسته نقاط ضعف قرار داد، تقریبا در تمام لحظات در بازی وجود دارد. فرقی نمیکند در حال ساختن خانه، جنگل، رودخانه یا حتی جمع آوری متریال باشید؛ بازی همیشه به خاطر ساخت و ساز و حتی تلاش برای انجام چنین کاری به شما پاداش میدهد و همین باعث میشود که همواره خلق کنید و پاداش بگیرید و متوجه گذر زمان نشوید.
درست است در مورد Dragon Quest Builders صحبت میکنیم اما به خاطر داشته باشید که ساخت و ساز، تنها کاری نیست که در Dragon Quest Builders 2 انجام میدهید. سازندگان روی بخش ماجرایی بازی، حساب ویژهای باز کردهاند و با ساخت و طراحی جزیرهها و مکانهای متنوع و متفاوت، دست بازیباز را برای جست و جو و کاوش در دنیای بازی باز گذاشتهاند. با پیشروی در داستان، جزیرههای جدیدی آزاد میشوند که این مکانها، پر از رمز و رازهای گوناگون، متریالهای جدید، موجودات نادر و عجیب و البته پاداشهایی مناسب هستند. بنابراین هر زمان که از ساخت و ساز در خانه و محله مورد علاقه خود خسته شدید، میتوانید به مناطق دور دست سفر کرده و آب و هویی تازه کنید.
علاوه بر گشت و گذار و مکاشفه، بازی یک سیستم اکشن نیز دارد که به شما اجازه مبارزه با دشمنان را میدهد. یکی از بزرگترین ناامید کنندهترین موارد در Dragon Quest Builders 2، همین سیستم مبارزات آن است؛ مبارزات در Dragon Quest Builders 2 درست به مانند نسخه اول، کاملا سطحی و ساده هستند و هیچ تغییری به خود ندیدهاند. اضافه شدن Malroth به بازی، مبارزات را کمی ساده تر و سریع تر کرده اما هسته اصلی مبارزات در Dragon Quest Builders 2 سطحی و بدون تغییر باقی ماندهاند و به ضربه زدن ساده به باسهای بازی (که اغلب طراحی خوبی دارند)، ختم میشود. با تمام این تفاسیر، زمانی که به سرگرم کننده بودن ساخت و ساز و مکاشفه در Dragon Quest Builders 2 نگاه میکنیم، سخت است که از سیستم مبارزات ساده آن ایراد بزرگی بگیریم.
یکی از تغییرات و اضافات مهم در بازی Dragon Quest Builders 2، اضافه شدن یک بخش همکاری یا Co op است. این بخش که نبود آن در نسخه اول به شدت حس میشد، یکی از عوامل مهم برای فروش نسخه دوم محسوب میشود. بخش همکاری چند نفره بازی Dragon Quest Builders 2 یک بخش کامل، بی نقص و هیجان انگیز که بسیاری از بازیبازان انتظار آن را دارند، نیست. اول از همه این که بخش داستانی بازی به صورت Co op قابل تجربه نیست و برای پیوستن به دوستان خود در Dragon Quest Builders 2، باید وارد یک جزیره کاملا جداگانه شوید و در آن جا با همکاری یکدیگر، شروع به ساخت و ساز کنید. واقعیت این است که بخش Co op بازی به شدت ناامید کننده است و به بازیبازان اجازه نمیدهد تا با کمک یکدیگر، به مکاشفه، جست و جو و مبارزه بپردازند. این حالت اضافه شده به بازی میتوانست بسیار بهتر عمل کند اما متاسفانه از پتانسیلهای آن به خوبی استفاده نشده است.
Dragon Quest Builders 2 یک دنباله عالی و سرگرم کننده برای نسخه اول است. این بازی با ارایه یک داستان دوست داشتنی، مکانیکهای ساخت و ساز فوقالعاده و گیمپلی سرگرم کننده و اعتیاد آور، میتواند تا ساعتها شما را سرگرم نماید. با این حال، بازی نقش آفرینی جدید شرکت اسکوئر اینکس (Square Enix)، بدون عیب و ایراد نیست و میتوانست در بسیاری از موارد، بهتر عمل کند. اگر نسخه اول بازی شما را جذب کرد، قطعا نسخه دوم میتواند ساعتها سرگرمتان کند.
Dragon Quest Builders 2 یک دنباله عالی و سرگرم کننده برای نسخه اول است. این بازی با ارایه یک داستان دوست داشتنی، مکانیکهای ساخت و ساز فوقالعاده و گیمپلی سرگرم کننده و اعتیاد آور، میتواند تا ساعتها شما را سرگرم نماید. با این حال، بازی نقش آفرینی جدید شرکت اسکوئر اینکس (Square Enix)، بدون عیب و ایراد نیست و میتوانست در بسیاری از موارد، بهتر عمل کند. اگر نسخه اول بازی شما را جذب کرد، قطعا نسخه دوم میتواند ساعتها سرگرمتان کند.
گیمپلی به شدت سرگرم کننده که شامل ساخت و ساز، مکاشفه و مبارزات میشود
اقدام هوشمندانه سازندگان برای نگه داشتن درون مایه اصلی و اضافه کردن موارد مفید
حالت Co op میتوانست به یک تجربه فوقالعاده سرگرم کننده تبدیل شود اما از پتانسیلها استفاده نشده است