تحلیل‌ها و یادداشت‌هامنتخب سردبیر

بازی Death Stranding چیست؟

بررسی اطلاعات منتشر شده از بازی و گمانه‌زنی‌هایی در مورد داستان آن

تقریبا تا یک ماه دیگر، بازی موردانتظار هیدئو کوجیما یعنی Death Stranding، به صورت انحصاری بر روی کنسول پلی‌استیشن ۴ عرضه خواهد شد. از زمان معرفی بازی در چند سال گذشته، هنوز مشخص نشده است که بازی Death Stranding دقیقا در چه مورد است. البته کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions) تا به حال چندین تریلر و ویدئوی گیم‌پلی از بازی را منتشر کرده است؛ با این وجود این تریلرها سبب شده‌اند که سوالات بیشتری نیز در مورد بازی برایمان ایجاد شود و در نهایت برای بسیاری این سوال اصلی پیش آمده که Death Stranding چیست؟

2 Copy

آنچه که تا به این لحظه می‌دانیم:

تا به اینجا می‌دانیم که نورمن ریدوس (Norman Reedus)، بازیگر مطرح سریال The Walking Dead، به عنوان شخصیت اصلی بازی با نام سم بریجز (Sam Bridges) ایفای نقش خواهد کرد. در تریلرهایی که از بازی منتشر شده است، شاهد هستیم که او یک نوزاد را با خود حمل می‌کند؛ موضوعی که در اولین نمایش خود، حس کنجکاوی بسیاری را برانگیخت. با این حال در ویدئوی گیم‌پلی ۴۸ دقیقه‌ای از بازی که در رویداد Tokyo Games Show به نمایش درآمد، مشخص شد که این کودک با نام Bridge Baby یا BB شناخته می‌شود و به سم اجازه می‌دهد تا در کنار سایر قابلیت‌های خود، بتواند موجودات مافوق طبیعی از سایر بعدها را نیز که با نام Beached Things یا BTها شناخته می‌شوند، مشاهده کند.

علاوه بر این به نظر می‌رسد که پایه و اساس Death Stranding، حول سرگذشت سم بریجز و سفر او از میان ویرانه‌های شهرهای متحد آمریکا (United Cities of America) می‌چرخد و او ماموریت دارد تا “لایه”‌های (strands) جدیدی ایجاد کرده و بشریت را متحد کند. با این وجود، ویدئوی گیم‌پلی‌ای که در TGS به نمایش درآمد تنها ظاهر یک ماموریت واقعی در بازی Death Stranding را نشان می‌دهد و نمی‌توان از آن به عنوان پیش‌نمایشی سر راست و مستقیم یاد کرد؛ بنابراین بازی‌بازان هنوز نمی‌‌دانند که دقیقا با چه چیزی در بازی سروکار خواهند داشت.

هر آن چه لازم است درباره گوگل استیدیا بدانید
خواندن

death stranding walking Copy

آیا با یک شبیه‌ساز پیاده‌روی طرفیم؟

تریلر مبهمی که از بازی منتشر شد، به تفسیرهای مختلفی از این عنوان انجامید و عده‌ای بازی Death Stranding را یک شبیه‌ساز پر زرق و برق از پیاده‌روی نامیدند. با این وجود کوجیما در واکنش به این موضوع اظهار داشت که اگر چه Death Stranding بر روی گشت و گذار سم با پای پیاده در محیط تمرکز دارد، با این حال این بازی چیزی فراتر از کنترل یک شخصیت از نقطه‌ی A به نقطه‌ی B را ارائه می‌دهد. کوجیما شخصا اظهار داشته است که تست‌های بازی نشان‌دهنده‌ی غرق شدن بازی‌بازان در محیط بسیار بزرگ Death Stranding است و این موضوع به خودی خود، پیاده‌روی از نقطه‌ای به نقطه‌‌ی دیگر را بسیار لذت‌بخش می‌کند. وی در ادامه گفت:

به نظرم تا زمانی که خودتان بازی را تجربه نکنید، متوجه این گفته‌ی من نخواهید شد ولی در این بازی، خود پیاده‌روی در جهان آن نیز بسیار سرگرم‌کننده خواهد بود.

طبق گفته‌ی کوجیما، به نظر می‌رسد که درک Death Stranding برای بازی‌بازان، تا زمانی که شخصا بازی را تجربه نکنند، غیرممکن خواهد بود.  کوجیما قبلا اذعان کرده بود که تا به اینجای کار مشخص شده است Death Stranding بازی بسیار منحصر به فرد است، به گونه‌ای که خود او نیز بازی را به طور کامل درک نکرده است. او اعلام کرده که این عنوان و چشم‌انداز جهانی و گیم‌پلی آن، همگی جدید هستند و هدف او این است که سبکی را خلق کند که تا به حال شبیه آن را ندیده‌ایم.

death stranding weird demo Copy

Death Stranding یک بازی کاملا متفاوت است

بر کسی پوشیده نیست که عناوین ساخته‌ی کوجیما، باعث ایجاد تحولاتی در صنعت بازی‌های ویدئویی شده‌اند و کوجیما بیشتر به این دلیل معروف است که به بازی‌بازان اجازه می‌دهد تا چیزی را باور کنند و در آخر مشخص می‌شود که جریان کاملا چیزی دیگری است. احتمالا به یاد داشته باشید که سال ۲۰۰۱، وقتی Metal Gear Solid 2 منتشر شد، کوجیما چطور بازی‌بازان را سرکار گذاشت. قبل از عرضه‌ی بازی همه فکر می‌کردند که Metal Gear Solid 2 بیشتر حول شخصیت Solid Snake می‌چرخد. با این حال بعد از عرضه‌ی بازی، اگر چه عده‌ای ناامید شدند ولی مشخص شد که شخصیت اصلی بازی، کارکتری جدید با نام Raiden است و Snake افسانه‌ای تنها یک نقش مکمل را در بازی ایفا می‌کند.

ده خبر مهم صنعت بازی در سال 2019
خواندن

به هیچ وجه بعید نیست که کوجیما همین شیرین‌کاری را دوباره با Death Stranding تکرار کند. تقریبا در تمامی تریلر‌ها شاهد بودیم که نورمن ریدوس نقش اصلی را ایفا می‌کند ولی آیا این موضوع بعد از انتشار بازی نیز صادق خواهد بود؟ ممکن است چیزی که تا اینجا دیده‌ایم، تنها بخش بسیار کوچکی از بازی را نشان داده و تمرکز اصلی بازی به جای دیگری معطوف باشد. یا ممکن است پیش‌فرض‌هایی که تا به اینجای کار در مورد شخصیت‌های بازی مطرح شده است، بسیار دور از واقعیت باشند. در هر صورت، تجربه‌ی هر گونه پیچشی در داستان بازی که کوجیما برایمان مهیا کرده باشد، بسیار جالب خواهد بود.

hideo kojima Copy

بازی Death Stranding نگاهی گذرا به ذهن و روان کوجیماست

برای افراد خلاقی همچون هنرمندان، موسیقی‌دانان، نویسندگان و …، بی‌سابقه نیست که سوالات وجودی، احساسات و چشم‌اندازهای جهانی را در رسانه‌های موردنظر خود پیاده کنند. احتمالا یکی از دلایل واضحی که چرا نمی‌توانیم در حال حاضر بازی را درک کنیم این است که انجام این کار، تنها از طریق تریلرها و ویدئوهای گیم‌پلی بازی غیرممکن خواهد بود. اما سوال این است که آیا بعد از انتشار بازی خواهیم توانست بازی را کامل درک کنیم؟ شاید. اما اگر Death Stranding در واقع به منزله‌ی دروازه‌ای به ذهن و روان کوجیما باشد، در این صورت احتمالا تنها خود او خواهد توانست که بازی را به صورت صد در صد درک کند. بنابراین ما به عنوان بازی‌باز، چه بهره‌ای از Death Stranding خواهیم برد؟ جواب این است که این بازی به منزله‌ی پیش‌نمایشی از چشم‌انداز جهانی سازنده‌ی آن خواهد بود و در کنار آن امیدواریم که یک تجربه گیمینگ عالی و منحصر به فرد را نیز داشته باشیم.

نگاهی به تأثیر فورتزا بر بازی‌های ریسینگ نسل گذشته
خواندن

death stranding floating Copy

Death Stranding عنوانی است که قصد ایجاد تحول در صنعت بازی‌های ویدئویی را دارد

از میان تمام سناریوهایی که در بالا مطرح شد، این یکی از همه محتمل‌تر است. چرا؟ زیرا بر اساس اصل حل مسئله‌ی تیغ اوکام (Occam’s razor)، “از بین دو موضوع مورد بحث، موضوعی که حاوی کمترین فرض‌ها و گمان‌ها باشد بایستی انتخاب شود”. شاید ما بیش از حد Death Stranding را تجزیه و تحلیل کرده‌ایم. اگر چه دو سناریویی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، ممکن است درست باشند، با این وجود آن‌ها تنها فرضیه‌ها و گمانه‌زنی‌هایی محض هستند که حتی احتمال دارد ما را از شنیدن حرف‌هایی که کوجیما برای زدن دارد، محروم کند. Death Stranding عنوانی است که می‌خواهد برچسب‌های قراردادی صنعت بازی را در هم بشکند و راهی جدید و خلاقانه‌ را برای تجربه بازی ارائه دهد. بنابراین تا زمانی که شخصا بازی را تجربه نکنیم و با توجه به این که هیچ نکته یا مرجع و یا عنوانی که قبلا منتشر شده باشد را در اختیار نداریم تا بازی را با آن بسنجیم، درک کامل آن غیرممکن خواهد بود.

سوال اصلی این است که آیا خواسته‌ی کوجیما محقق خواهد شد؟ آیا Death Stranding تبدیل به عنوانی خواهد شد که بازی‌بازان را به حیرت وادارد و معرف سبکی جدید در صنعت بازی‌های ویدئویی شود؟ و یا این که این عنوان نیز شبیه به سایر عناوین دیگر خواهد بود و این مرموز بودن و گمانه‌زنی‌هایی که پشت آن وجود دارد، تنها یک تاکتیک بازاریابی به منظور افزایش فروش بازی است؟ با توجه به سابقه‌ای که از کوجیما سراغ داریم، می‌توان امیدوار بود که موضوع فراتر از این حرف‌ها باشد و Death Stranding تبدیل به عنوانی شود که تا مدت‌ها در ذهن بازی‌بازان بافی خواهد ماند. خوشبختانه تا یک ماه دیگر مشخص خواهد شد که Death Stranding تا چه اندازه لایق هایپ و انتظاراتی که پیرامون آن است خواهد بود.

منبع
Game Rant
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
بستن