چه چیزی باعث موفقیت بازی Among Us شده است؟
چرا بینندگان و بازیکنان از این عنوان لذت میبرند
یکی از موضوعاتی که من در زمینه فرهنگ بازیهای ویدیویی به آن علاقه دارم، توجه به این موضوع است که ظاهراً هر چند ماه یکبار، عنوانی نه چندان جدی اما سرگرمکننده، به محبوبیت فوقالعادهای دست یافته و برای مدتی کوتاه بدون هیچ اختلالی میان بازیکنان حرفهای و کژوال صنعت بازی، جا افتاده و پر طرفدار میشود. این عناوین همیشه روی یکدیگر نیز تأثیر نگذاشته و گاهاً چندین نوع از این بازیها در کنار هم محبوب باقی میمانند. هرچند به صورت کلی به نظر میرسد هر یک از این عناوین چندین ماه در مرکز توجه قرار داشته و سپس جای خود را به عنوان دیگری میدهد و این چرخه ادامه دارد. این یکی از گرایشهای صنعت بازی است که دیدنش برایم جذاب میباشد. عناوینی چون Minecraft ،Fortnite ،Overwatch یا Fall Guys چه از آن دسته بازیهای باشند که شما از آنها لذت میبرید یا بازیهایی باشند که علاقهای به آنها ندارید، به نظر میرسد که همه آنها، حداقل برای مدتی، ماهیت و رسالت بازیهای ویدیویی را به تصویر میکشند؛ گردآوری مردم پیرامون یکدیگر و لذت بردن از این بازیها. در ادامه با پیکسل آرتس همراه باشید تا بررسی کنیم که چه چیزی باعث شده تا بازی Among Us به جدیدترین عنوان ملحق گشته به این گرایش بدل شود.
همانطور که بالاتر ذکر کردیم، به نظر میرسد که بازی Among Us جدیدترین عنوانی باشد که به باشگاه عناوین محبوب پیوسته است. اما دلیل این موضوع چیست؟ بازی Among Us دقیقاً چه کاری انجام میدهد که باعث شده این میزان از علاقه میان این تعداد از بازیکنان با سلایق مختلف، آن هم درست در یک زمان خاص، ایجاد شود؟ بازی Among Us کار خود را به صورت یک بازی اولیه و بیامکانات روی گوشیهای موبایل آغاز نمود که در ابتدا اصلاً بخش چند نفره آنلاین نیز نداشت. به لطف جامعه هواداران کوچک اما وفادارش، این عنوان موفق شده تا پیشرفتهای قابل توجهای داشته باشد. اما مثل دیگر عناوین کلاسیک، ایده اصلی این بازی بسیار ساده است.
فقط کافیست چند وظیفه ساده را انجام داده و در عین حال فرد قاتل (شیاد) را نیز پیدا کرده و از گروه بیرون بیندازید. اگر هم شما فرد شیاد هستید باید تمام افراد خدمه را کشته تا به پیروزی برسید. این ایده کلی از جمله مواردی بوده که طی سالها در بازیها زیادی به صورتهای بسیار متفاوتی پدیدار شده است. حتی Minecraft نیز بخش مشابهای داشته که حتی امروزه نسبتاً شلوغ و محبوب است. موفقیت بازی Among Us از آنجا نشأت میگیرد که تمرکز آنها دقیقاً روی همین یک ایده است، بجای آنکه چندین ایده مختلف داشته باشند که همگی در بطن خود از این درگیری و رقابت استفاده میکنند. بازی Among Us همچنین با از بین بردن قابلیت گفتگوی بازیکنان در حین انجام وظایف (گیمپلی اصلی بازی)، تنش را بیشتر نموده و در نتیجه بازی را سرگرمکنندهتر میکند. این موضوع در کنار ایجاد تنش، موقعیت را برای حدس و گمانهزنی نیز بیشتر کرده زیرا بازیکنان تلاش میکنند تا در طول گیمپلی ببینند که چه شخصی رفتاری مشکوکانه دارد.
نهایتاً تمام این حدس و گمانهزنیها در قالب رأیها تجسم مییابند و همانطور که احتمالاً حدس زدهاید، هر شخصی که بیشترین رأی را بگیرد (دیگران مشکوک باشند که او قاتل است) از بازی بیرون انداخته خواهد شد. در صورتی که بازیکنان اطلاعات کافی نداشته و نسبت به انتخاب یک شخص در مقابل شخص دیگر اطمینان ندارند، میتوانند تصمیم به عدم رأی دادن بگیرند که این موضوع نیز پس از کشف حقیقت و شناسایی قاتل(های) واقعی میتواند خود نیز سرگرمکننده باشد، زیرا متوجه میشوید که در زمان رأی دادن چقدر اشتباه یا درست فکر میکردهاید. بازی کردن در نقش شیاد (قاتل) بدون شک جذابترین بخش گیمپلی بوده و یکی از دلایلی است که بازی Among Us هماکنون به این موفقیت قابل توجه دست یافته. بازی کردن در نقش شیاد تواناییهای بیشتری را به شما میدهد که دیگر بازیکنان از آنها بیبهره هستند، مواردی چون استفاده از دریچههای تهویه برای جابجایی در محیط، قطع کردن اکسیژن، خاموش کردن چراغها و ایجاد هرج و مرج برای آنکه بتوانید یک بازیکن دیگر را در محیطی تنها و ایزوله قرار دهید، که هدف اصلی شما نیز همین کار است.
ایجاد مشکلات در سفینه، بازیکنان را مجبور میکند تا نسبت به حل این مشکلات اقدام نمایند که این مورد میتواند منجر به جدایی آنها از یکدیگر و ایجاد موقعیت برای شیاد جهت کشتن آنها باشد. زمانی که یک بازیکن در موقعیت پرت و به دور از سایر بازیکنان گیر افتاده باشد، شیاد میتواند نسبت به قتل وی اقدام نموده و ترس را در دل اعضای خدمه بیندازد. هرچند، این موضوع همچنین امکان شناسایی شیاد را نیز فراهم میکند. پس برای اینکه بتوانید چندین بار این کار را پشت سر هم انجام داده و از آن قسر در رفته و پیروز بازی شوید، باید بازیکنی ماهر باشید. از آنجایی که احتمال ایجاد خطاهای بسیاری از سوی شیاد وجود دارد، رخ دادن هر چه بیشتر این خطاها از سوی شیاد باعث میشود تا دیگر بازیکنان بتوانند موارد مشکوکی را مشاهده نموده و با کنار هم قرار دادن وقایع رخ داده در بازی، شیاد را شناسایی نمایند. زمانی که سایر بازیکنان شما را در حال انجام دادن موارد مشکوک ذکر شده ببینند، دیگر کارتان تمام است.
به نظرم یکی از بزرگترین دلایل محبوبیت بازی Among Us نیز همین موضوع است. این عنوان بازیکنان را مجبور میکند تا حواسشان به محیط و وقایع رخ داده در اطرافشان باشد، به رفتار سایر بازیکنان دقت کنند، به دنبال حرکات و الگوهای رفتاری مشکوک باشند و نهایتاً تصمیمگیری کنند که آیا آن شخص واقعاً یک شیاد است یا آن که خودشان در دیدن این موارد دچار اشتباه و سوء تفاهم شدهاند. تا زمانی که شخصی دقیقاً هنگام کشتن بازیکن دیگر دیده نشود، شما هیچگاه نمیتوانید با اطمینان در مورد قاتل بودن اون صحبت کنید و این شک و شُبه است که بازی را جذاب و سرگرمکننده نگه میدارد. انجام وظایف موجود در بازی نیز روی دیگر گیمپلی بوده که آنها هم موارد مخصوص خود را داشته که به حفظ جذابیت بازی کمک میکنند. وصل کردن سیمهای قطع شده، تعمیر قطعات مختلف سفینه و نابود کردن شهابسنگها برای محافظت از وضعیت سفینه، میتوانند در نوع خود جذاب و لذتبخش باشند.
افزودن مواردی از این دست به بازی Among Us باعث شده تا گیمپلی آن کمی عمق پیدا کرده و در موارد و بخشهایی که انتظارش را نمیرفت، سرگرمکننده شود. حصول اطمینان از این که بازی کردن در نقش یک عضو خدمه به صورت پیوسته بتواند به اندازه ایفای نقش یک شیاد جذاب باشد، یکی دیگر از موارد مهم و اساسی بوده که این عنوان توانسته با موفقیت آن را پیاده سازد و از جمله مواردی است که به محبوبیت فعلی آن کمک نموده.
برخلاف بیشتر عناوین چند نفره دو گروهه اخیر که در صنعت بازی شاهد آنها هستیم که معمولاً یک گروه منتظر است تا نوبت «خوشگذراندنش» از راه برسد، در بازی Among Us سازندگان اطمینان حاصل کردهاند که بازی کردن در هر نقش لذتبخش بوده و دارای چالشها و حساسیتهای مخصوص خود است، و همچنین در صورت موفقیت شما، پاداش ویژه خود را نیز به همراه خواهد داشت. در بازی Among Us هدف شما آن نبوده تا در نقش شخصیتی که از او خوشتان نمیآید مرحله را به پایان برسانید تا آن که در آینده (دورهای بعدی) به نقش مورد علاقه خود برسید، در این عنوان شما ورای نقش خود و اهدافی که دارید، اوقات خوب و سرگرمکنندهای را سپری خواهید کرد. بازی Among Us تجربهای بالانس و برنامهریزی شده را ارائه میدهد.
بازی Among Us عنوان بسیار خوشساختی بوده که حتی اگر وقایع فعلی در دنیا اتفاق نیفتاده و درگیر بیماری کرونا نبودیم، باز هم موفق میشد تا به این محبوبیت فعلیش دست یابد. این بازی به خوبی برای جامعه استریمکنندگان طراحی شده است، هوادارانش Memeهای مخصوص این عنوان را ایجاد کردهاند (و خود بازی نیز در این زمینه کمک بسیاری نموده) و از همه مهمتر بازی Among Us تجربهای سرگرمکننده و لذتبخش بوده، که هر کسی به آسانی میتواند آن را بازی کند.