نقد و بررسی

بررسی بخش چندنفره بازی Halo Infinite

نتیجه ارتباط مثبت مخاطب با توسعه دهنده

بازی Halo Infinite که سال‌ها در حال توسعه بوده بالاخره اخیراً به بازار آمد. اما برخلاف روال همیشگی، مایکروسافت مدل تجاری این نسخه را تغییر داده است. یعنی بخش چند نفره آن به صورت جدا از حالت داستانی و البته کاملاً رایگان و به طور هم‌زمان در دسترس تمام پلتفرم‌های مایکروسافت قرار گرفته است. بدین صورت هم گیمرها رایانه‌های شخصی و هم کنسول‌های نسل قبل و نسل جدید ایکس باکس هم‌زمان آن هم به صورت بازی میان پلتفرمی به این بازی دسترسی پیدا کرده‌اند.

به همین خاطر ما بخش چند نفره را فارغ از حالت مرحله‌ای بازی مورد بررسی قرار می‌دهیم. با این توضیح که کمی صبر کردیم تا بازی در تاریخ عرضه‌ی رسمی‌اش از حالت آزمایشی خارج شده و همچنین برخی از به‌روزرسانی‌های اولیه به روی آن انجام شود. به طور کلی می‌توان گفت بازی‌های سرویس محور به مانند یک وجود زنده هستند که هر وقت به سراغ آنان بروید ممکن است از دوران قبل خود بسیار بهتر یا حداقل کاملاً متفاوت باشند.

بازی Halo Infinite

همین اول می‌گوییم که اگر بازی Halo Infinite را در همان روز عرضه‌ی رسمی مورد بررسی قرار می‌دادیم بازی به زحمت امتیازی مثل عدد هفت را از ما دریافت می‌کرد. اما وضعیت امروز آن با کمی صبر، به مراتب بهتر از قبل شده و امید می‌رود تا حداکثر فصل دوم بازی با محتوا و بهبودهای بیشتری نیز همراه باشد.

حالت چند نفره بازی Halo Infinite از نظر گیم پلی تفاوت چندانی با نسخه‌های اخیر آن ندارد. اما در اینجا و آنجای فرمول بازی تغییراتی صورت گرفته که به آن نفسی تازه می‌دمد؛ در عین این‌که این نسخه به عناوین ساخته شده به وسیله استودیوی اصلی توسعه دهنده سری هیلو یعنی بانجی بسیار وفادار است. از این رو می‌توان گفت این نسخه از سری هیلو هم برای طرفداران قدیمی و هم برای گیمرهای تازه وارد امروزی نقطه‌ی شروع بسیار مناسبی به حساب می‌آید.

بررسی بازی Pumpkin Jack
خواندن

در بازی Halo Infinite برخلاف عناوینی مثل Call of Duty یا Battlefield که اتفاقا نسخه‌های جدید آنان به تازگی عرضه شده‌اند و با مشکلات زیادی هم دست و پنجه نرم می‌کنند، شما با یک گیم پلی حرفه‌ای‌تر و تا حدودی سخت‌تر طرف هستید. در بازی‌های یاد شده معمولاً با چند گلوله می‌توانید به سرعت بازیکن حریف را شکست دهید؛ پس کشتن‌های شانسی یا کشته شدن به وسیله یک گیمر خیلی تازه وارد چیزی است که به تعداد زیاد اتفاق می‌افتند. اما اینجا در هیلو کشتن دشمنان یک مکانیسم دو مرحله‌ای و تا حدودی سخت دارد که دقت و تمرکز بیشتری را می‌طلبد.

در مرحله اول بازیکنان یک زره دارند که به هر جای بدن دشمنان شلیک شود این زره به تدریج از بین می‌رود. بعد از آن تازه با شلیک به قسمت‌های فوقانی بدن به خصوص سر دشمنان می‌توان آنان را از پای در آورد. البته آسیبی که به زره‌ها وارد می‌شود هم پس از مدتی رفع می‌شود و نوار زره تجدید می‌شود. همین پروسه موجب می‌شود هیلو در برابر خیلی از بازی‌های مشابه گیم پلی کاملاً متفاوت و منحصر به فردی داشته باشد.

بازی Halo Infinite

اشاره کردیم که بازی Halo Infinite به نسخه‌های اولیه سری متعهد است. از این جهت در این قسمت از انتخاب اسلحه در قبل از شروع یک مسابقه خبری نیست. بازی برای حالات متفاوت بازی چند نفره اسلحه‌های پیش‌فرضی را در ابتدا به شما می‌دهد و اگر بخواهید سلاحتان را عوض کنید باید تسلیحاتی که در نقشه‌ها جای گرفته‌اند را بیابید و آنان را بردارید. بازیکنان تازه وارد هم برای این‌که بتوانند این اسلحه‌ها را پیدا کنند می‌توانند از قابلیت اسکن محیط استفاده کنند که قفسه‌های اسلحه در نقشه را به نمایش در می‌آورد.

بررسی بازی Godfall
خواندن

قدرت‌های زره هم در این بازی اشیایی برداشتنی هستند. یعنی رقابت سر این‌که چه کسی زودتر دستش به فلان قابلیت برسد خودش یک چالش هیجان‌انگیز است. به خصوص قدرت‌های ویژه‌ای مثل زره دو برابر یا قابلیت ناپدید شدن که به دفعات کمتری در نقشه ظاهر می‌شوند.

عنصر مهم در یک بازی چند نفره وجود نقشه‌های زیبا و متعادل و البته پرتعداد است. تعداد نقشه‌های بازی Halo Infinite مجموعاً ده تا است که برای اول عمر یک بازی رایگان بدک نیست. اما این نقشه‌ها لزوماً زیبا نیستند و تقریباً اکثر آنان جذابیت بصری خاصی ندارند که بتوان ادعا کرد نظیر آنان کمتر دیده شده است. به خصوص که بازی Halo Infinite کلاً از نظر فنی هم از آثار برتر بازار به حساب نمی‌آید و به هیچ وجه با استانداردهای یک بازی اول شخص بزرگ همخوانی ندارد. البته چیزهایی مثل زره‌ها یا سلاح‌ها جزییات قابل قبولی دارند و نرخ فریم بازی هم حداقل روی حالت Performance بسیار روان و پایدار است.

در مورد تعادل نقشه‌ها اما می‌توان گفت بازی شاهکار است. یعنی تقریباً هیچ جایی نیست که بتوان در یک گوشه نقشه مخفی شد یا به قولی کمپ کرد. شما باید همیشه در حرکت باشید و در صورت امکان لحظه‌ای سرجای خود ایستا نمانید. البته در حالت Oddball برخی قسمت‌های نقشه‌ها هستند که محبوب گیمرها شده‌اند و معمولاً قابلیت محافظت بیشتری به حمل کننده توپ اسکلتی می‌دهند.

حالا که صحبت از تعادل شد باید بگوییم سلاح‌های بازی خیلی متعادل نیستند و عملاً بعضی‌شان چندان به درد نمی‌خورند. مثلاً Carbine Rifle را نه خودم استفاده می‌کنم و نه دیده‌ام که دیگران زیاد در دست بگیرند. البته طبیعی است که فردی با یک سری سلاح خاص بیشتر کار کند اما قطعاً بازی Halo Infinite در زمینه قدرت اسلحه‌ها کمی نامتعادل است.

بررسی بازی Captain Tsubasa: Rise of New Champions
خواندن

از زمانی که حالت چند نفره بازی به صورت آزمایشی عرضه شد دو مورد بود که بسیاری را رنج می‌داد اما امروزه به همت سازنده‌ها این دو موضوع شکایت تا حد زیادی بهبود یافته‌اند. نخست کندی پیشرفت در Battle Pass که وابستگی شدیدی به انجام چالش‌هایی دشوار داشت. اما فعلاً چالش‌های بازی متعادل شده‌اند و همچنین امتیاز XP که برای انجام هر مسابقه کسب می‌کنید بسیار بیشتر شده است.

البته هنوز هم می‌توان به پیشرفت در بازی ایراد گرفت چراکه شما با پیروزی در مسابقات یا نفر اول شدن یا حتی افزایش مرتبه در حالت Rank امتیاز تجربه کسب نمی‌کنید. خوشبختانه سازنده‌ها قول تغییرات گسترده‌ای را داده‌اند که البته به گفته آنان اجرایی شدن آنان مقداری به طول خواهد انجامید.

بازی Halo Infinite

مورد شکایت دیگر کمبود حالت‌های مختلف بازی بود که آن هم به تازگی با افزوده شدن تعداد بیشتری حالت بازی چند نفره محبوب نظیر Free For All Slayer یا Tactical Slayer این مشکل نیز مرتفع شده است. البته مشخص است که رابط کاربری ساده بازی برای اضافه شدن زودهنگام این حالت‌ها به بازی آماده نبوده و سازنده‌ها در اثر انتقادات زیاد، در افزودن این قابلیت‌ها به بازی اجباراً عجله کرده‌اند.

در انتها خوب است اشاره کنیم که متأسفانه با این‌که بازی از نظر همسان یابی برای شروع مسابقات خوب عمل می‌کند، متأسفانه قابلیت انتخاب منطقه سرورها را ندارد و این به خصوص برای ما ایرانیان که از اینترنت چندان با کیفیتی برخوردار نیستیم می‌تواند آزار دهنده باشد؛ به خصوص که خود سرورها نیز مشکلاتی دارند و حتی ممکن است حین شروع یک مسابقه با کرش کردن بازی مواجه شوید.

بررسی بازی Jump Force
خواندن

بازی Halo Infinite با تمام چالش‌های اولیه که داشت، در مدت زمانی کوتاه، اثری بسیار سرگرم کننده شده که علاقه‌مندان قدیمی این مجموعه و البته مخاطبان جدید از آن راضی خواهند بود.

Halo Infinite

بازی Halo Infinite با تمام چالش‌های اولیه که داشت، در مدت زمانی کوتاه، اثری بسیار سرگرم کننده شده که علاقه‌مندان قدیمی این مجموعه و البته مخاطبان جدید از آن راضی خواهند بود.

اکشن منحصر به فرد سری هیلو
پشتیبانی خوب توسعه دهنده
نقشه‌های خوش ساخت
سازوکار افزایش تراز هنوز جای کار دارد
گرافیک فنی و هنری معمولی
کاستی‌های رابط کاربری
ایرادات سرورها

امتیاز بازی : 8.5 [عالی ]
این بازی ارزش زمان و هزینه شما را دارد. این بازی تغییری «پایه‌ای» در ژانر خود ایجاد نمی‌کند و تنها به تقویت پایه‌های گذاشته شده توسط بازی‌های بزرگ بسنده می‌کند. مطمئنا طرفداران ژانر بازی از آن لذت می‌برند. در این بین مشکلاتی نیز در بازی دیده می‌شود که البته بخاطر کیفیت دیگر بخش‌ها، تاثیر آن‌ها را به‌ندرت حس می‌کنیم. ممکن است در این بین مشکلاتی وجود داشته باشد اما به‌هیچ‌عنوان به تجربه اصلی بازی لطمه‌ای وارد نمی‌کند.
عالی
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
بستن