با انتشار موفق بازی Slay the Spire، زندگی تازه در ژانر بازیهای Deckbuilding و Roguelikes جریان گرفت. اخیرا بازی Roguebook در این ژانر منتشر شده و سعی کرده با تغییرات مختلف، تجربهای تازه در ژانر را خلق کند. در ادامه با پیکسلآرتس همراه شوید تا نگاهی به این بازی بپردازیم.
پس از Slay the Spire کمتر بازی توانست تغییرات اساسی در این ژانر ایجاد کند. عنوانی که شاید بتوان از آن نام برد Monster Train است که بهخوبی توانست درکنار ارائه تجربهای متفاوت، به ریشههای این ژانر دوستداشتنی پایبند بماند. حال Roguebook سعی کرده که با استفاده از این فرمول در فضایی متفاوت، دوباره تکانی به سبک بازیهای کارتی بدهد. بازی Roguebook با همراهی فیریا و ریچارد گارفیلد توسعه داده شده، این دو کسانی بودند که با توسعه بازی Magic: The Gathering نامی برای خود دست و پا کردند.
Roguebook تلاش کرده تا بهترین المانهای بازیهای موفق قبل از خود را بردارد و آنها مخلوطی با ایدههای خود کند. این باعث شده هیچ چیز در Roguebook حس یک ویژگی انقلابی ندهد. قسمتهای مختلفی از بازی با چند ایده هوشمندانه ارائه میشوند اما با این وجود حس یک ویژگی جذاب و خاص را به شما نمیدهد. چندین شخصیت مختلف در بازی حضور دارند که هرکدوم از آنها دارای ویژگیهای مختلفی بوده که کارتهای تازهای در اختیار شما و دستهبازیتان میدهد. صفحه بازی مثل عناوین سری Civ بهصورت شش ضلعیهای پنهان هستند که با رفتن روی آنها و انتخاب قلمو، به پاک کردن ابرهای میپدازین و چیزهای جدیدی کشف میکنید
گیمپلی مبارزات دقیقا اون چیزی هست که بازیهای این سبک انتظار دارید و پیچیدگی خاصی در آن دیده نشد. همانطور که بالاتر اشاره شد، چندین شخصیت قابل انتخاب در بازی وجود دارد که هرکدوم از آنها دارای کارتهای مخصوصی هستند. بعضی از این شخصیتها بهتر است در جلوی صف شما قرار بگیرند و بعضی نیز در عقب، که براساس کارتهای که انتخاب میکنید میتواند تغییر کند. جایزه شکست دادن دشمنان هم همواره دارای جوهری برای قلموی شماست که بتوانید مکانهای بیشتری در نقشه را کشف کنید.
شما همچنین در موقع بازی یکسری صفحات کتاب را هم پیدا میکنید، این صفحات کتاب یکسری مهارتها و قدرتها را برای شما باز میکنند که میتوانید در Runهای بعدی خود نیز از این امتیازات بهرهمند شوید. چه جنگهایی که شرکت میکنید را ببازید و چه ببرید، یکسری آیتم و کارت تازه باز میکنید که بازهم در Runهای بعدی شما قابل استفاده هستند. درواقع نباید انتظار داشته باشید با یکبار بازی کردن آن را به پایان برساند، باختن و دوباره شروع کردن جزوی از این سبک بازی است و نباید از شکست یک Run خود ناراحت شوید بلکه باید دوباره تلاش کنید و از اشتباهات قبلی خود هم درس بگیرید. در میانه بازی یک آیتم جدید به بازی اضافه میشود، که الماس نام دارد. این الماسها را میتوانید روی کارتهای خود بگذارید تا یک ارتقای جذاب به آنها اضافه کند. با توجه به این الماسها بهصورت رندوم در بازی پخش هستند، ممکن است در یک Run اصلا الماسی پیدا نکنید و در یکی دیگر آنقدر به الماسهای مختلف برسید که ندانید با آنها چکار کنید!
متاسفانه بازی از نظر فنی بسیار ضعیف عمل کرده است. در تجربه ۹ ساعته من از این بازی، حدودا بیش از ۱۰ بار شاهد کرش بازی بودم. متاسفانه استودیوی سازنده در بهینه ساختن بازی بسیار ضعیف عمل کرده و درحال حاضر تجربه آن دشوار است. امیدوارم که استودیوی سازنده با انتشار بروزرسانیهای بیشتر این بازی را نظر فنی ارتقا دهد.
در پایان باید گفت که بازی Roguebook، یک عنوان «خوب» در سبک خود است. از Roguebook انتظار انقلاب و ویژگیهای شگفتانگیز نداشته باشید اما میتوانید مطمئن باشید که این بازی شما را ساعتها سرگرم میکند.
در پایان باید گفت که بازی Roguebook، یک عنوان «خوب» در سبک خود است. از Roguebook انتظار انقلاب و ویژگیهای شگفتانگیز نداشته باشید اما میتوانید مطمئن باشید که این بازی شما را ساعتها سرگرم میکند.
+ شخصیتهای قابل بازی
- مکانیکهای بازی میتوانست خلاقانهتر باشد
- قیمت بازی در زمان انتشار بالا است