پیش‌نمایش

پیش‌نمایش بازی CrossfireX

مروری بر شوتر اول شخص تازه رمدی

باوجود جایگاهی ویژه در قلب گیمرها، شوترهای امروزی به شکلی که شاید و باید نتوانستند بر صنعت بازی‌ها چیره شوند. مخاطب نسل نهم به توسعه‌دهندگان و بازی‌سازان می‌فهماند که برای به دست آوردن جایگاهی در این میدان مبارزه، تنها داشتن یک برند بزرگ کافی نیست. در نسلی که Call of Dutyها و Battlefieldها سقوط می‌کنند، جا برای شوترهای نوپا و تازه‌‌وارد هم بازتر می‌شود. بازی CrossfireX که یکی از این شوترها به حساب میاید، جدیدترین ساخته‌ی استودیوی Remedyست. استودیوی فنلاندی رمدی که در نسل هشت با بازی‌هایی نظیر Quantum Break و Control میزبان گیمرها بود، برای اولین بار روی فرمولی کاملا متفاوت دست گذاشته است.

بازی CrossfireX یک عنوان FPS کامل با بخش کمپین و حالت چندنفره است که بخش آنلاین آن توسط استودیوی دیگری توسعه می‌یابد. ابهامات زیادی پیرامون این بازی وجود دارد که سعی شده در این مطلب به بهترین شکل به آن‌ها پاسخ داده شود. سوالی که اینجا مطرح خواهد شد، این است که آیا CrossfireX می‌تواند به عنوان بازی انحصاری Xbox Series X|S عملکرد خوبی به ثبت برساند؟ رمدی که روی یک بازی FPS دست گذاشته، می‌تواند فرمول جدیدش را به شکلی مستحکم ارائه دهد؟ بخش چندنفره این اثر امکان رقابت با بزرگان این ژانر را دارد؟

در ادامه با پیکسل آرتس همراه باشید تا به جواب این سوال برسیم.

CrossfireX 23

پیش از بررسی بازی CrossfireX، باید به سری کراس‌فایر پرداخت. مجموعه کراس‌فایر که اولین بار در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، یک فرانچایز شوتر در سبک آنلاین با زاویه دید اول‌شخص بود. نخستین نسخه از سری کراس‌فایر توسط استودیوی Smilegate ساخته و در سال ۲۰۰۷ از طریق پلتفرم PC انتشار یافت. این بازی تنها از طریق بازار آسیا در دسترس قرار گرفت. از نظر سبک و سیاق، کراس‌فایر اثری‌ست شبیه به سری Counter-Strike؛ همانقدر پر جنب و جوش و به همان اندازه هیجان‌انگیز. عملکرد این مجموعه در قاره آسیا به قدری عالی بود که درنهایت نام سری کراس‌فایر را در میان “پرمخاطب‌ترین بازی‌ها” ثبت کرد. درمجموع، کراس‌فایر توانست با بیش از ۱ میلیارد کاربر از ۸۰ کشور مختلف، به کار خود ادامه دهد. محبوبیت این مجموعه روز به روز درحال افزایش بود و کراس‌فایر موفق شد تا سال ۲۰۱۸، بیش از ۱۲ میلیارد دلار درآمدزایی کند. این مجموعه حتی به دنیای فیلم و سریال هم پا گذاشت و در این زمینه هم موفق بود. البته که بازی در مارکت غرب چندان شناخته شده نبود.

پیش‌نمایش بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga
خواندن

با این وجود، بینش اسمایل‌گیت نسبت به کراس‌فایر بزرگ‌تر از آن چیزی بود که فکرش را می‌کردیم. این استودیوی کره‌ای به دنبال گسترش کراس‌فایر نه در قالب یک بازی آنلاین نسل نهمی، بلکه به عنوان یک بازی تک‌نفره و داستانی هم بود. درنهایت، اسمایل‌گیت از فرصت خود استفاده و با استودیوی رمدی، خالق جهان تاریک Alan Wake همکاری کرد و عنوان CrossfireX خلق شد. رمدی که در نسل هشتم خط تولید خودش را گسترده‌تر کرد، به ساخت کمپین این بازی علاقه نشان داد و سکان هدایت آن را به دست گرفت. همکاری اسمایل‌گیت با شرکت Microsoft هم سبب شد تا باری دیگر شاهد ترکیب مایکروسافت و رمدی باشیم؛ فرمولی که با Quantum Break آنچنان موفق عمل نکرد.

بنا به اطلاعات انتشار یافته، بازی کراس‌فایر اکس از سال ۲۰۱۶ در دست توسعه قرار داشته. استودیوی رمدی در این مدت به خوبی روی این مجموعه مطالعه کرد و سعی خود را به کار گرفت تا داستانی شبیه به سری Metal Gear Solid را از تاریخچه‌ی این مجموعه بیرون بکشد. رویداد E3 2019 رقم‌زننده اولین ملاقات ما با این بازی بود. کراس‌فایر جدید قرار بود در سال ۲۰۲۰ روی کنسول Xbox One عرضه شود. تاخیر در مراحل ساخت این اثر، نهایتا انتشار آن را به سال ۲۰۲۲ موکول کرد. حال، کراس‌فایر اکس یک بازی میان‌نسلی‌ست.

CrossfireX 20

هرچقدر که بیشتر نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که کراس‌فایر اکس می‌تواند از هر نظر یک بازی خوب باشد. بخش کمپین بازی در تریلرها به اندازه کافی چشم‌نواز هست و از سوی دیگر، حالت چندنفره آن هم که به صورت F2P عرضه خواهد شد، این پتانسیل را دارد تا در بازار بازی‌ها به رقابت بپردازد. مطمئنا اصلی‌ترین دلیل ما برای بررسی این بازی، حضور نام رمدی در کادر تولیدکننده است. تیم رمدی که آخرین بار با بازی Control حاضر شد و هم‌اکنون مراحل ساخت Alan Wake II را طی می‌کند، آماده‌ست تا کمپینی جذاب با لحظات اکشن و هیجان‌انگیز را به هواداران خود ارائه دهد. برداشت رمدی از جهان کراس‌فایر اکس به خودی خود جذاب به نظر می‌رسد.

پیش‌نمایش بازی Ancestors: The Humankind Odyssey
خواندن

این بازی روایت‌گر تنش‌های بین دو جبهه‌ی نظامی-خصوصی می‌باشد. گیمرها در این بازی به دو جناح Black List و Global Risk ملحق شده و علت کشمکش میان این دو گروه را بررسی می‌کنند. ظاهرا بازیکن در کراس‌فایر اکس نقش شخصیت‌های مختلفی را برعهده می‌گیرد. گروه Black List شما را در نقش شخصیت‌های Logan و Marcus قرار می‌دهد. کاراکترهای David و John هم وظیفه همراهی شما در گروه Global Risk را دارند. نمایش‌های بازی نویددهنده‌ی ماموریت‌های پر زد و خورد و کارگردانی عالی هستند. در نوع خود، رمدی توانسته مزدورهایی با پتانسیل بالا خلق کند. شخصیت‌های بازی این امکان را دارند تا گیمر را در جریان بازی با خود همراه کنند. از آنجا که داستان بازی از دید شخصیت‌های دو گروه روایت می‌شود، انتظار سناریوی پرکششی را از رمدی داریم.

CrossfireX 14

بازی کراس‌فایر اکس با استفاده از موتور گرافیکی Northlight Engine ساخته خواهد شد. انجین نورث‌لایت که اولین بار در بازی Quantum Break دیده شد، در بخش داستانی کراس‌فایر اکس هم حاضر می‌شود. نورث‌لایت انجین ویژگی‌هایی نظیر رندر کردن فیزیکی با پشتیبانی از رهگیری پرتو (Ray Tracing) و Global Illumination را داراست. همچنین این موتور گرافیکی می‌تواند با استفاده از یک سیستم تخمین، افکت‌های فیزیکی مختلفی را به محیط بیاورد. دیدن این ترکیب در کراس‌فایر اکس قطعا لذت‌بخش خواهد بود. همانطور که گفتیم، در این بازی هم لحظات اکشن مختلفی را شاهد هستیم که با بهره‌گیری از قدرت انجین انحصاری رمدی، می‌تواند به خوبی به تصویر کشیده شود. عملکرد نسخه بتای این بازی روی اکس‌باکس سری اکس به خوبی انجام گرفته و بازی از نظر فنی و هنری مشکل زیادی ندارد. با این حال، اصلی‌ترین نقدهای مربوط به این بخش، به هوش مصنوعی آن وارد است.

پیش‌نمایش بازی EFootball Pro Evolution Soccer 2020
خواندن

CrossfireX 7

همانطور که اشاره شد، بازی جدید رمدی یک عنوان اکشن-شوتر اول‌شخص خواهد بود. زمانی که به سابقه کاری این تیم نگاهی داشته باشیم، متوجه می‌شویم که رمدی تا به الآن روی عنوانی FPS کار نکرده است. درواقع باید گفت که کراس‌فایر اکس غریب‌ترین نقطه در کارنامه رمدی‌ست و می‌تواند بزرگ‌ترین چالش این استودیو هم باشد. مانند تمام FPSهای معمول بازار، کراس‌فایر اکس هم اثری با پیروی از المان‌های روز بازی‌های ویدیویی‌ می‌باشد. در طول کمپین بازی، بازیکن موظف به پیشروی در مراحل خطی و انجام اهداف است. همانطور که گفته شد، در کمپین این بازی نقش دو طرف ماجرا را برعهده گرفته و ماموریت‌های مختلفی را پیش می‌برید. بخشی از ماموریت‌های شما به صورت اکشن و بخش دیگری به صورت مخفی‌کاری دنبال می‌شود.

در نگاه اول، کراس‌فایر اکس به بازی‌های کلاسیکی همچون Black شباهت دارد که با استفاده از عناصر مرسوم این روزها، کالبد یک شوتر سه‌بعدی نسل نهمی را شکل می‌دهد. گفته شده که ماموریت‌های کراس‌فایر اکس حتی‌الامکان به صورت خطی دنبال می‌شوند. با این حال، محیط‌های بازی از آزادی عمل کافی برخوردار بوده و از طرف دیگر، می‌توانید در بازی به یافتن دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌ها هم بپردازید تا شما رو با دنیای کراس‌فایر بیشتر آشنا کند. در بازی شاهد سلاح‌های مختلف هستیم. رمدی از همان استایل همیشگی بازی‌های خود بهره برده و با استفاده از ویژگی Bullet-time، امکان توقف زمان و شلیک به دشمن را برای گیمر فراهم می‌کند. از آنجا که در نقش دو گروه نظامی مختلف قرار گرفته‌ایم، باید انتظار تنوع اسلحه، گجت‌ها و ابزار آلات مختلف را هم داشته باشیم. کراس‌فایر اکس درست شبیه به CODهای نسل هفتمی‌ست که با هیجان بالای خود، نبض گیمر را دست گرفته و او را به بالاترین نقطه می‌بردند.

پیش‌نمایش بازی Ancestors: The Humankind Odyssey
خواندن

CrossfireX 10

قرار گرفتن نام رمدی در کمپین بازی کراس‌فایر اکس مُهری‌ست بر هیجان این محصول. رمدی در این مدت استحقاق خودش را به خوبی ثابت کرده اما آیا سری کراس‌فایر که از انتشار آخرین ورودیش بیش از ۱۰ سال می‌گذرد، می‌تواند گیم‌پلی مدرنی را ارائه دهد؟ اینجاست که بحث تکرار به میان میاید. باوجود بخش داستانی عالی و ایده‌های ناب، Quantum Break بیش از هرچیزی قربانی گیم‌پلی خود شد. این بازی اکشن که روی ایده‌ی کمیابی هم دست گذاشته بود، با تکرار مکررات در گیم‌پلی، نتوانست مثل بازی‌های قبلی رمدی بدرخشد. نگرانی پیرامون کراس‌فایر اکس هم به همین موضوع برمی‌گردد. همانطور که گفتیم، از انتشار آخرین نسخه کراس‌فایر بیش از ۱۰ سال می‌گذرد. بنابراین، بازی روی کاغذ و در بخش گیم‌پلی، عملا توانایی رقابت با بازی‌های روز را دارا نیست. البته که باید دید رمدی چقدر روی این بخش وقت گذاشته و تا چه اندازه می‌تواند با بهره‌گیری از المان‌ها و مکانیک‌های مختلف، این محصول را به یک تجربه خطی کم‌نظیر بدل کند. درکل، کراس‌فایر اکس تا اینجای کار یک شوتر خوب به نظر می‌رسد که با یک جهان شرقی و ترکیب آن با عناصر غربی بازی‌ها، توانسته در نمایش‌هاش به خوبی ظاهر شود.

CrossfireX 13

کراس‌فایر اکس یک سکه با دو روی شیر و خط است. اگر سمت شیر را استودیوی رمدی درنظر بگیریم، پس سمت خط هم استودیوی اسمایل‌گیت خواهد بود. رمدی تنها نام در ساخت این بازی نیست. استودیوی اسمایل‌گیت به عنوان توسعه‌دهنده‌ی اصلی این اثر، وظیفه ساخت بخش چندنفره کراس‌فایر اکس را برعهده دارد. گفتیم که از نظر استایل و ساختار، سری کراس‌فایر دست‌ کمی از مجموعه بازی‌های CS نداشته و تجربه‌ای نزدیک به این فرانچایز را ارائه می‌دهد. گروه‌های Global Risk و Black List که دشمن‌های یکدیگر هستند، در بخش چندنفره‌ی بازی مقابل هم قرار می‌گیرند. حالت آنلاین کراس‌فایر اکس Modeهای مختلفی را شامل می‌شود. حالت Classic در بخش آنلاین، گیمر را در موقعیت بمب‌گذاری قرار می‌دهد؛ جایی که بازیکن باید اقدام به خنثی کردن بمب کرده و یا در قالب تیم رقیب، دیگری را شکست دهد. حالت Spectre هم که یک مود کلاسیک محسوب می‌شود، گیمرها را در در نقش دو تیم مختلف قرار داده که یکی از آن‌ها به عنوان Spectre نامرئی بوده و تیم مقابل نمی‌تواند رقیبش را ببیند. در این مود، Spectreها تنها به یک چاقو مسلح بوده و با استفاده از توانایی ویژه‌شان، نباید دیده شوند. حالت Modern هم به تیم‌های Global Risk و Black List اهدافی برای انجام دادن اختصاص می‌دهد و هر تیم که بتواند امتیاز بیشتری به دست آورد، برنده‌ی مسابقه خواهد بود.

پیش‌نمایش بازی EFootball Pro Evolution Soccer 2020
خواندن

CrossfireX 21

بخش آنلاین بازی کراس‌فایر اکس توسط اسمایل‌گیت ساخته شده و به صورت رایگان عرضه می‌شود. تیم توسعه‌دهنده با استفاده از موتور گرافیکی Unreal Engine 4 اقدام به طراحی بازی کرده است. از نظر بصری و سبک و سیاق، مطمئنا گیمرها با دیدن بخش مالتی‌پلیر به یاد سری CS میفتند. با این حال، بازی حال و هوای خودش را داشته و با استفاده از عناصر بسیار کلاسیک و مودهای گوناگون، تجربه‌ی اینچنینی را به کنسول‌های اکس‌باکس میاورد. به طور کل، بخش کمپین و مالتی‌پلیر کراس‌فایر اکس تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. دو تیم سازنده، برداشت خود را از این بازی به یک تجربه‌ی کامل تبدیل کردند. اسمایل‌گیت همان بازی همیشگی را به مخاطبین جدید خود ارائه می‌دهد و رمدی با هدف جلو زدن از بازی‌های روز، سعی دارد یک FPS عالی را به بازار عرضه کند. در این میان، انحصاری بودن بازی هم باعث می‌شود تا حساسیت‌های بیشتری پیرامون آن وجود داشته باشد.

CrossfireX 15

زمانی که به شوترهای مهم و برندهای این ژانر در سال ۲۰۲۱ نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که تنها Halo Infinite موفق به دریافت بازخورد خوبی شد. با ورود به سال میلادی جدید و آغاز مقطع متفاوتی از نسل نهم، انتظار می‌رود تا کراس‌فایر اکس هم بتواند وارد بازار بازی‌های بزرگ شود. البته مشکلاتی که در ابتدای مقاله ذکر شد، شاید از عملکرد خوب دو بخش کمپین و مالتی‌پلیر جلوگیری کند. کراس‌فایر اکس مطمئنا بازی بی‌ایرادی نخواهد بود اما در نسلی که منتقدها با FPSها مشکلات اساسی دارند، این بازی می‌تواند تغییراتی را به دیدگاه این افراد اعمال کند. البته که همه‌چیز به عملکرد رمدی و اسمایل‌گیت برمی‌گردد. باتوجه به آثار پیشین رمدی و اینکه حالت داستانی بازی از سال ۲۰۱۶ توسط این استودیو در دست ساخت بود، امیدواری‌های زیادی در رابطه با آن وجود دارد. با تمام این‌ها، عملکرد نسخه آزمایشی بازی (چه بخش چندنفره و چه بخش داستانی) آنچنان که شاید و باید، عالی و بی‌نقص نبود.

پیش‌نمایش بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga
خواندن

به گفته‌ی IGN، بازی از گیم‌پلی تکراری، شخصیت‌های داستانی ضعیف، گان‌پلی پر ایراد، هوش مصنوعی نامناسب و… رنج می‌برد؛ اما تا زمانی که نقد و نظرات تمام مراجع را نخوانیم، نمی‌توان دیدگاه جامع و کاملی درمورد کراس‌فایر اکس ارائه داد. این بازی در تاریخ ۲۱ بهمن (۱۰ فوریه) در دسترس دارندگان کنسول اکس‌باکس سری اکس و اس و اکس‌باکس وان قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که کراس‌فایر اکس برای مدتی در انحصار مایکروسافت بوده و از طرف دیگر، حین لانچ به سرویس Xbox Game Pass افزوده نخواهد شد. بخش داستانی بازی برخلاف حالت آنلاین آن به صورت رایگان منتشر نمی‌شود. پیش از خاتمه دادن به این مطلب و در پاسخ به سوالات ابتدایی، باید گفت که کراس‌فایر اکس روی کاغذ پتانسیل زیادی دارد. با این حال، زمانی که بحث عمل فرا برسد، توانایی‌ این بازی هم در رقابت با آثار مهم ۲۰۲۲ محک زده می‌شود. رمدی با ثبت عملکردی خوب در ژانر FPS، می‌تواند نام خود را به سندی برای تایید این ژانر تبدیل کند. از سوی دیگر، اسمایل‌گیت با یک بخش آنلاین کلاسیک، این توانایی را دارد تا حالت F2P بازی را به یک بخش سرگرم‌کننده تبدیل کرده و بازار کنسول را هدف خود قرار دهد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
بستن