تحلیل‌ها و یادداشت‌ها

نگاهی به وضعیت ایکس‌باکس در سال ۲۰۲۱

سالی امیدوار کننده و نه تماشایی

امسال نوعی ابهام نسبت به وضعیت ایکس باکس در پیش است. بازی The Medium عرضه شده اما بعد آن از چندین بازی انحصاری پلتفرم‌های مایکروسافت خبری نیست و حتی اصلاً تاریخ عرضه دقیقی هم ندارند. این البته تا حد زیادی نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا است. برنامه‌های اصلی مایکروسافت برای عرضه کنسول‌های نسل بعدی سری X و S مانند خیلی چیزهای دیگر به طور چشمگیری تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته است. بنابراین نتیجه‌ای که به دست می‌آوریم این است که در چشم‌انداز وسیع سال جاری میلادی بازی‌های زیادی قرار گرفته‌اند و اما عدم اطمینان زیادی در مورد زمان دقیق عرضه آن‌ها وجود دارد.

وضعیت ایکس باکس در سال 2021 میلادی

هیچ یک از عناوین مورد انتظار کنسول‌های ایکس باکس به اندازی Halo Infinite تحت تأثیر منفی قرار نگرفته‌اند. احساس می‌شود این بازی برای استودیو ۳۴۳ Industries به معنی مرگ و زندگی است به خصوص که آنان تا به حال چند بار تلاش کرده‌اند یک Halo اصیل تولید کنند اما به موفقیت کافی دست نیافتند. این استودیو مدت‌ها است که روی Infinite متمرکز شده به طوری که بازی در E۳ سال ۲۰۱۸ معرفی شد و حداقل از سال ۲۰۱۵ یعنی درست بعد از عرضه Halo ۵ در حال توسعه بوده است؛ اما مسیر تولید بازی پر فراز و نشیب بوده. نخست این که کارگردان بازی، کریس لی، در میانه روند تولید، استودیو را ترک گفت. از طرف دیگر به خاطر حفظ سلامت نیروی کار و دورکاری‌های ایام انتشار کرونا، روند توسعه بازی به کندی پیش می‌رود.

وضعیت ایکس باکس در سال 2021 میلادی

ظاهراً مایکروسافت به غیر از Halo امسال هیچ بازی انحصاری بزرگ دیگری برای کنسول نسل بعدی‌اش ندارد و فشار روی این شرکت و برند ایکس باکس همچنان در حال افزایش است. محصول استودیوی Rare یعنی بازی Everwild هم ظاهراً قرار است امسال عرضه شود اما هنوز در مورد گیم پلی آن سؤالاتی زیادی باقی مانده است. غیر از این‌ها مشخصاً احساس می‌شود ترکیب بازی‌های انحصاری آینده ایکس باکس بیشتر شامل بازی‌های درجه دو است که به نظر می‌رسد تولید این‌گونه بازی‌های کوچک‌تر، حاصل سیاست‌های مایکروسافت در قبال گیم پس باشد. آنان به طور واضح تلاش کرده‌اند تا بازی‌های معمولی‌تری را به بازار عرضه کنند. مثل بازی‌های Crossfire X ساخته Remedy که بر اساس یک بازی آنلاین کره‌ای در حال تولید است یا بازی رنگارنگ است The Gunk که از طرف توسعه دهندگان SteamWorld مراحل توسعه را می‌گذراند. در کنار این‌ها بازی ترسناک Scorn هم هست که خیلی جالب به نظر می‌رسد اما قطعاً مخاطب محدودی دارد. بازی جدید S.T.A.L.K.E.R هم که مورد علاقه بسیاری از گیمرهای قدیمی بوده در راه است. متأسفانه خیلی از اعضای اصلی گروه توسعه نسخه‌های اولیه در ساخت بازی جدید S.T.A.L.K.E.R حضور ندارند و البته خود بازی هم معلوم نیست که امسال به بازار بیاید. در انتها می‌توانیم به بازی Warhammer 40,000: Darktide اشاره کنیم که قرار است بازی اکشنی شبیه به بازی‌های Left 4 Dead داشته باشد. اگر اهل بازی‌های مستقل باشید چندین اثر قابل قبول در سبک‌های گوناگون مثل بازی‌های The Ascent، Twelve Minutes و Sable در راه عرضه برای کنسول‌های ایکس باکس هستند.

میوه ممنوع (؟): واقع‌گرایی در بازی‌های ویدیویی
خواندن

وضعیت ایکس باکس در سال 2021 میلادی

همه این‌ها موجب می‌شود ۲۰۲۱ را برای برند ایکس باکس سالی امیدوار کننده بنامیم نه سالی تماشایی. اما نباید فراموش کنیم که سیاست‌های جدید مایکروسافت بر مبنای فروش هرچه بیشتر بازی و کنسول نیست. عامل اصلی موفقیت برای آنان گیم پس است که همیشه بازی‌های انحصاری کنسول روی آن قرار خواهند گرفت و در کنار آن سرویس استریم بازی xCloud هم حضور دارد. استراتژی اصلی مایکروسافت در این نسل گسترش نمایشگرهایی است که می‌توانند بازی‌ها را اجرا کننده و نه فقط گسترش کنسول خود. البته توجه داشته باشید که سال جاری احتمالاً فقط یک سکوی پرتاب برای آینده‌ای باشد که در آن فناوری ارتباطی نسل پنجم گسترش یافته و بر صنعت بازی تأثیرات شگرفی خواهد گذاشت. فقط در این صورت است که ایده واقعی برند ایکس باکس برایمان نمایان خواهد شد بنابراین ۲۰۲۱ در واقع سال مهمی است، نه به این دلیل که قرار بود بازی‌های انحصاری بزرگی را روی ایکس باکس ببینیم بلکه زیرا با استراتژی مایکروسافت و پتانسیل کنسول‌های آن بیشتر آشنا می‌شویم. استفاده از کنسول سری X تاکنون لذت بخش بوده اما درست همانند دسترسی زودهنگام به یک محصول تازه است که هنوز جای پیشرفت بسیار زیادی دارد.

منبع
www.eurogamer.net
عضویت
اطلاع از
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
بستن
بستن