تحلیل‌ها و یادداشت‌هامنتخب سردبیر

نگاهی به تاثیر ویروس کرونا بر رویداد E3

ترکش‌های یک اپیدمی

در این مقاله نگاهی به تاثیر ویروس کرونا بر رویداد E3 خواهیم انداخت. به هر سمتی که نگاه می‌کنیم اثری از آن می‌بینیم، کرونا، ویروسی که با سرعت اعجاب‌آوری از راه رسید و شیوع گسترده‌اش تمام جهان و رویدادهایش را تحت تاثیر خود قرار داد، از تعطیلی سینما‌ها و به تعویق افتادن مراحل فیلمبرداری برخی از مهم‌ترین آثار سینمایی جهان گرفته تا لغو تعداد زیادی از مسابقات فوتبال لیگ‌های مختلف. این ویروس اما به صنعت بازی‌های ویدیویی هم رحم نکرد و شیوع گسترده‌اش تبدیل به دلیل تعطیلی مهم‌ترین رویداد این صنعت، یعنی E3 در سال جاری میلادی شد. اما این تعطیلی حداقل یک‌ساله چه تاثیری بر خود این رویداد در سال‌های آینده و به طور کلی این صنعت دوست‌داشتنی خواهد داشت؟ با پیکسل آرتس همراه باشید.

روابط عمومی یا محل تائید شایعات؟

اولین اخبار مربوط به تعطیلی E3 امسال، نه از روابط عمومی ESA (نهاد برگزارکننده‌ی نمایشگاه) که از طریق شایعات به گوش مردم رسید و بعد از اعلام عدم حضور تعدادی از ناشران، این خبر توسط حساب کاربری رسمی ESA تائید شد. راستش را بخواهید این شکل از اطلاع‌رسانی اصلاً و ابداً درخور مهم‌ترین رویداد صنعت بازی‌های ویدئویی نیست. وضعیت وب‌سایت رسمی E3 هم تعریف چندانی ندارد؛ کافیست همین الان سری به آن بزنید و ببینید که به جز صفحه‌ی اول سایت، نشانی از لغو شدن نمایشگاه در آن دیده نمی‌شود و همچنان جدول زمان‌بندی رویدادهای نمایشگاه قابل مشاهده است.

این رفتارها و عدم توجه کافی ESA به این رویداد به هیچ عنوان قابل قبول نیست و بهتر است تا برای سال آینده فکری به حال روابط عمومی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نمایشگاه بازی‌های ویدئویی کند تا شاهد چنین رفتارهای غیرحرفه‌ای نباشیم.

اطلاعیه E3 برای لغو رویداد
اطلاعیه E3 برای لغو رویداد

کنفرانس‌های خبری بزرگ

همیشه بخش زیادی از جذابیت E3 به کنفرانس‌های خبری ناشران بزرگ برمی‌گشت. هر سال شاهد نمایش‌های جذاب شرکت‌هایی مثل مایکروسافت، بتسدا، یوبیسافت و البته نمایش‌های خسته‌کننده‌ای مثل کنفرانس‌های شرکت EA بودیم. کنفرانس‌های خبری همیشه بخش مهمی از این رویداد بوده‌اند. این رویدادها ضمن اینکه مکانی برای نمایش بازی‌های جدید کمپانی‌ها بود که تاثیر مستقیمی در ارزش شرکت، ارزش سهام و رضایت سهام‌داران آن می‌گذاشت، یک زمین بازی درجه‌یک و عالی برای تبلیغات بازی‌ها و گسترش‌دهنده‌های آن‌ها نیز بودند. فقط نمایش خارق‌العاده‌ی شرکت سونی در نمایشگاه سال ۲۰۱۶ را به یاد بیاورید. آن نمایش باشکوه که بازی‌های جدید از در و دیوارش بالا می‌رفتند باعث شد خیلی‌ها تصمیم به خرید کنسول سونی بگیرند.

داستان بازی Nioh
خواندن

البته شرکت‌های مختلفی از جمله مایکروسافت و یوبی‌سافت بلافاصله پس از اعلام لغو شدن نمایشگاه، خبر از برگزاری و پخش یک مراسم آنلاین را دادند. شرکت‌های بزرگ دیگر نیز مثل نینتندو در چند سال گذشته با برگزاری نمایش‌های همیشگی‌اش که به Nintendo Direct معروف است، خیلی وقت پیش به برگزاری رویدادهای آنلاین روی آورده است. شرکت سونی هم از سال گذشته و پخش‌ برنامه‌های اینترنتی‌اش تحت عنوان State of Play قید برگزاری مراسم‌های زنده را زده است، بعید نیست که بعضی از همین شرکت‌های بزرگ هم با دیدن برنامه‌های آنلاین امسال، آن‌ها هم قید برگزاری این مراسمات را بزنند و به جرگه‌ی شرکت‌های رقیب‌شان بپیوندند.

نگاهی به تاثیر ویروس کرونا بر رویداد E3

لغو دیدارهای تجاری و فرصت طلایی برای نمایشگاه‌های دیگر

احتمالاً بیشترین ضرر و زیان به صنعت از همین بخش وارد می‌شود و همین موضوع هم تبدیل به بهترین فرصت برای نمایشگاه‌های دیگر خواهد شد.

E3 همیشه در کنار غرفه‌های پر زرق و برق و کنفرانس‌های آنچنانی‌اش، محل ملاقات افراد مختلف از شرکت‌ها و استودیو‌های مختلف بوده‌است. جایی که استودیو‌های کوچک و مستقل می‌توانند شانس این را داشته باشند تا با شرکت‌های بزرگ‌تر ملاقات و گفتگو کنند و بتوانند ناشری برای بازی خود پیدا کنند. غرفه‌ی تیم CD Projekt Red را در اولین حضورشان به یاد بیاورید. همین حضور در E3 (ولو به اندازه‌ی یک میز و یک کامپیوتر ساده) کمک بسیار زیادی به دیده شدن اولین بازی ویچر کرد. عدم برگزاری نمایشگاه مطمئناً ضربه‌ی بزرگی به تیم‌های مستقل و یا حتی تیم‌های بزرگ‌تر خواهد زد.

اما همانطور که بالاتر گفتم، این عدم برگزاری E3 و به دنبال آن لغو ملاقات‌های تجاری می‌تواند بهترین فرصت برای نمایشگاه‌های آسیایی و اروپایی باشد تا مقداری خود را از زیر سایه‌ی E3 بیرون ببرند و اصلی‌ترین کاندیدا برای جایگزینی (حداقل برای سال جاری میلادی) رویدادی نیست مگر Gamescom آلمان. نمایشگاه شهر کٌلن که هر ساله برگزار می‌شود و همیشه هم از آن به عنوان دومین نمایشگاه بزرگ بازی‌های ویدئویی یاد شده؛ معمولا شرکت‌هایی که در Gamescom حاضر می شوند، بازی‌ها و محتوایی را آماده‌ی نمایش می‌کنند که مخاطب هدف اروپایی داشته و آن نگاه جهانی E3 را ندارند. برگزار کنندگان جشنواره‌ها و نمایشگاه‌هایی مثل همین Gamescom، هفته‌ی بازی پاریس، نمایشگاه بازی توکیو و… می‌توانند از این غیبت یک ساله حداکثر استفاده را ببرند و با ایجاد بستر و شرایط مناسب برای این دیدارهای تجاری، جایگاه خود را بالاتر از قبل ببرند.

داستان بازی Death Stranding
خواندن

نگاهی به تاثیر ویروس کرونا بر رویداد E3ما چشم انتظاران…

و اما خود ما! ما گیمرهایی که هر ساله در نیمه‌ی دوم خرداد، چشم انتظار نمایش بازی‌های جدید از استودیوهای محبوبمان هستیم، منتظریم تا نسخه‌ی جدیدی از IP های محبوبمان رونمایی شوند. امسال هم قرار بود تا شرکت‌هایی نمایش‌های جدیدی از بازی‌های خود داشته باشند. درست است که شرکت‌هایی مثل مایکروسافت و … ( همانطور که در بالا گفته شد) قرار است نمایشی اینترنتی ترتیب دهند ولی راستش را بخواهید بخش زیادی از لذت تماشای این مراسم‌ها، همراهی آن‌ها با صدای دست و جیغ افراد حاضر در سالن بود و امسال قرار نیست آن‌ها را بشنویم.

تبلیغات گسترده‌ی محیطی که هر سال و چند هفته مانده به زمان برگزاری شهر لس‌آنجلس را زیباتر می‌کردند هم یکی از همان مواردی بود که بی‌صبرانه منتظر تماشای آن‌ها بودیم و حالا از دیدن عکس‌های آن‌ها هم محروم هستیم. به شخصه دیدن غرفه‌ها و راهروهای شلوغ نمایشگاه برایم لذت‌بخش بود. مشتاقانی که به هر غرفه سر می‌زدند و بازی‌ها را پیش از انتشارشان تجربه می‌کردند و دیدگاهشان را با دیگران به اشتراک می‌گذاشتند. نمایش‌های پشت درهای بسته هم مواردی بوده که همیشه برای ما کنجکاو برانگیز بود و دوست داشتیم تا سر از ماجراهای پشت این درهای بسته در بیاوریم.

حتی حالا که می‌دانیم WB Games قصد داشت بازی جدید بتمن، بازی جدید Rocksteady و بازی جدیدی از جهان هری پاتر را رونمایی کند، بیشتر از قبل حسرت این نمایشگاه را خواهیم داشت.

coronavirus stock
coronavirus stock

آیا کرونا همان نقطه‌ی پایان E3 است؟

قطعاً خیر! نمایشگاهی با اعتبار و قدمت E3 قرار نیست با عدم برگزاری برای یک سال، برای همیشه به پایان برسد، ولی این وقفه‌ی یک ساله می‌تواند تا حدودی جایگاه‌اش را تغییر دهد و به دیگر نمایشگاه‌های اروپایی یا آسیایی فرصتی برای ارتقای جایگاه خود خواهد داد.

میوه ممنوع (؟): واقع‌گرایی در بازی‌های ویدیویی
خواندن

ممکن است تعداد شرکت‌هایی که مثل Nintendo و Sony به سمت رویدادهای آنلاین می‌روند بیشتر شوند ولی بساط نمایش‌های خبری بزرگ جمع نمی‌شود.

E3 از سال آینده طبق روال سنوات گذشته‌اش برگزار خواهد شد (البته اگر تا آن موقع مشکل بزرگ دیگری یقه‌ی خلقت را نگرفته‌ باشد) و باز هم باعث ایجاد شور و هیجان می‌شود، ولی شاید بقیه‌ی نمایشگاه‌های حوزه‌ی ویدئوگیم، همان نمایشگاه‌های سابق نباشند.

برچسب ها

3
دیدگاه بگذارید

avatar
1 تعداد نظرات
2 رشته نظرات
0 دنبال میکنند
 
داغ ترین نظرات
داغترین نظرات
3 نویسندگان نظرات
سینا فراهانیهادیمجتبی نویسندگان نظرات اخیر
  عضویت  
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
اطلاع از
مجتبی
میهمان
مجتبی

ای ۳ کلا وقتی سونی ازش رفت مرد و حالا که کورونا اومده دیگه تیر اخرش بود به نظرم دیگه توش رویداد مهم گذاشته نمیشه صرفا میشه نمایشگاه بازی که مردم میان مثل نمایشگاه های ایرانیش که هیچ جذابیتی برای مخاطب عام نداره صرفا واسه خود افراد صنعت میشه

هادی
میهمان
هادی

چرت نگو بعد این اتفاقها برمیگرده الان کامیک کان چند ساله داره برگزار میشه بدون هیچ مشکلی

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن