تحلیل‌ها و یادداشت‌ها

نگاهی به وضعیت پلی‌استیشن در سال ۲۰۲۱

زنجیره انحصاری‌های سونی

پلی‌استیشن ۵ در پایان سال گذشته میلادی شروعی توفانی داشت. همان‌طور که انتظار می‌رفت کنسول جدید سونی مزایای بیشتری نسبت به رقیبش ایکس باکس داشت. ازجمله این موارد به طرفداران وفادار به برند سونی و البته تعداد بیشتر بازی‌های انحصاری می‌توان اشاره کرد. البته ایکس باکس سری ایکس و اس نیز فروش خوبی داشته‌اند و مایکروسافت چندین ابتکار راهبردی را نشان داده تا اهداف طولانی مدتش را به رخ بکشد؛ شامل پلتفرم بازی ابری، عرضه کنسولی ارزان قیمت برای کسب سهمی بیشتر از بازار، سرویس اشتراکی گیم پس و همچنین خرید استودیوهای تازه که با خرید بتسدا به اوج خود رسید هرچند شاید این خریدها برای چند سالی ثمره مهمی نداشته باشند. در مقابل سونی برای فروش هرچه بیشتر کنسولش یک راهبرد اصلی و مشخص دارد که آن هم بازی‌های انحصاری هستند.

راهبرد عرضه بازی‌های انحصاری چیزی است که سال‌ها به وسیله نینتندو امتحان شده و جواب داده و خود سونی هم همیشه در آن موفق بوده است. سونی در این زمینه کاملاً مجهز است زیرا ربع قرن را صرف ساخت شبکه‌ای از استودیوهای داخلی مستعد و انتشار بازی‌های خیره کننده کرده است که مورد تحسین بازیکنان و منتقدان بوده‌اند. بدین ترتیب سونی برای عرضه PS5 آماده بود. روی کاغذ از نظر کمیت فهرست بازی‌های پلی‌استیشن ۵ کم به نظر می‌رسید اما در دنیای واقعی می‌بینیم که با توجه به همه گیری کرونا، با نمایش مهم و چشمگیری طرف بوده‌ایم. در ادامه همین روند، استودیوهای سونی متعهد شده‌اند مسیر گذشته را هرچه قوی‌تر ادامه دهند.

نگاهی به وضعیت پلی‌استیشن در سال ۲۰۲۱

سه بازی مهم و محبوب پلی استیشن برای ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده‌اند. بازی Ratchet & Clank: Rift Apart توسط استودیوی Insomniac Games که به تازگی به وسیله سونی خریداری شده برای نیمه اول سال در نظر گرفته شده است. این بازی ممکن است قوی‌ترین نمایش دهنده قابلیت‌های نسل جدید پلی‌استیشن باشد. چراکه در آن به لطف حافظه SSD و بارگذاری‌های سریع فایل‌ها امکان انتقال فوری و یکپارچه بین دنیاهایی رنگارنگ و شلوغ بازی فراهم شده است.

چگونه Starfield یکی از سنت‌های قدیمی The Elder Scrolls را ادامه خواهد داد
خواندن

در نیمه دوم سال قرار است عاقبت شاهد دو مورد از بزرگ‌ترین و دوست داشتنی‌ترین بازی‌های پلی‌استیشن باشیم. بازی اکشن ماجرایی و جهان بازگه  Horizon: Forbidden West بدون شک محیط سرسبز و گسترده‌اش گرافیک خیره کننده‌ای دارد برای کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ۵ در نیمه دوم سال جاری میلادی در نظر گرفته شده است. البته بازی God of War: Ragnarok هم که چیز زیادی در مورد آن نمی‌دانیم قرار است در همین بازه زمانی به بازار آید.

نگاهی به وضعیت پلی‌استیشن در سال ۲۰۲۱

نباید غافل شد که احتمال دارد هرکدام از این بازی‌ها به سال آینده موکول شوند، به‌خصوص God of War که اصلاً چیزی از آن به نمایش در نیامده. با این همه تمام این آثار به نوعی سلاح اصلی سونی برای پیروزی در بازار بوده و همه پتانسیل ۱۰ میلیون خریدار دارند. این می‌تواند به فروش میلیون‌ها کنسول بیانجامد؛ اگرچه شایان ذکر است از آنجا که سونی نمی‌تواند از سود فروش بازی‌ها روی کنسول نسل قبلی‌اش بگذرد، از میان آثار یاد شده فقط Ratchet & Clank کامل در انحصار PS5 است. در این میان شاهد چند بازی کم سر و صداتر دیگر هم هستیم. امسال بازی Returnal که یک تیرانداز علمی تخیلی تقریباً کوچک از سونی است برای پلی‌استیشن ۵ می‌آید و همچنین بتسدا که مالکیت مایکروسافت بر آن حالا غریب به نظر می‌رسد، دو بازی انحصاری برای سونی دارد. یکی بازی Deathloop که انحصاری زمانی بوده و دیگری اثر اکشن و جذاب Ghostwire: Tokyo از بازی بازی‌ساز شهیر، آقای شینجی میکامی، البته ممکن است این دو بازی پرفروش نباشند اما هر دو سبک هنری منحصر به فردی دارند.

آیا خرید گسترش‌دهنده‌های Forza Horizon 5 ارزش دارد؟
خواندن

شاید ناواضح‌ترین برنامه عرضه بازی‌ها متعلق به شرکت‌های بزرگ ثالث باشد. فعلاً تعداد کمی بازی بزرگ بودجه برای سال ۲۰۲۱ تأیید شده‌اند و ما هنوز نمی‌دانیم ناشرانی مانند  Ubisoft ،EA و Activision چه زمانی تصمیم دارند محصولات خود را به طور کامل در انحصار کنسول‌های نسل جدید در آورند. از بین چند بازی بزرگ اعلام شده که قرار است امسال شاهد آنان باشیم Resident Evil Village و Far Cry 6 برجسته هستند و البته بازسازی نسل بعدی GTA 5 هم مورد انتظار خیلی‌ها است.

باید اعتراف کرد قدرت انتشار بازی به وسیله سونی به گونه‌ای است که برای گذر از امسال خیلی به سایر شرکت‌ها نیاز ندارد. اگر چالش‌های همه گیری کرونا مشکلی به وجود نیاورند و عرضه بازی‌های جدید موجب فروش سخت‌افزار سونی شوند، امسال همان شروع مورد نیاز برای نسل جدید پلی‌استیشن خواهد بود.

منبع
www.eurogamer.net
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x