بازی Cube Escape: The Cave نهمین نسخه از سری بازی تحسینشدهی Cube Escape و یازدهمین بازی از استودیوی Rusty Lake است. این سری الهام گرفته از سریال Twin Peaks در سبک ماجراجویی و point-and-click میباشد و برای اندروید و iOS منتشر شده است. در Cube Escape: The Cave باید در نقش یک پیرمرد، غاری اسرارآمیز در نزدیکی Rusty Lake را کاوش نمایید. با راهنمای قدم به قدم پیکسل آرتس همراه باشید.
مرحلهی اول، غار (The Cave):
۱- پشت سر هم روی غار کلیک کنید تا زمانی که به اتاق برسید. روی میز زوم کنید. ظرف گرد آزمایشگاهی را بردارید، سپس کشوها را باز نمایید. در کشوی اول کبریت و در کشوی دوم چاقو را بردارید.
۲- در سمت راست با استفاده از کبریت، مشعل را روشن کنید تا خفاش نمایان شود.
۳- اگر روی کلاه شخص کلیک کنید درخواست کمک میکند. روی منطقهی بالای سر او زوم کنید تا وارد معما شوید. به نقش روی دیوار پشتی توجه کنید (مجسمه کلاغ و تیشه) و جعبه را با توجه به رنگ قندیلها جابجا کنید تا چیزی مانند مدل روی دیوار ساخته شود. اگر جایی اشتباه کردید از قندیل سمت راست به عنوان پاککن استفاده کنید. وقتی ترتیب کامل شود مجسمه به حالت کلاغ درمیآید و حال باید تیشه را برای شکاندن آن پیدا کنید.
۴- به سمت راست بروید تا تودهی هیزم را بیابید.
۵- باز هم به سمت راست بروید. اگر به قاب عکس نگاه کنید، پیرمرد میگوید؛ “به شربتم نیاز دارم”. میتوانید ظرف آزمایشگاهی را زیر میکروسکوپ قرار دهید که البته بعد هم میتوانید این کار را انجام دهید. ظرفی که روی طبقهی چوبی است را بردارید. روی کمد پایینی بزنید و قفلهایش را به سمت راست بدهید.
۶- حال باید معمای عنکبوت را حل کنید. هدف این است که روی تارها بزنید تا عکبوت به پشهها نرسد و پشه آزاد شود. طبق دستورالعمل تصاویر عمل کنید تا به سرانجام برسید و کتاب را به دست آورید.
۷- به اتاقی که خفاش در آن بود برگردید، هیزمها را درون آتشدان قرار دهید و با کبریت آتش را روشن کنید، سپس ظرف دستهدار را روی آتش قرار دهید. در بخشهای بعد دوباره به ظرف سر خواهیم زد.
۸- حال باید تیشهای که برای شکستن مجسمهی کلاغ لازم بود را به دست آوریم. تیشه درون کمد زیر میکروسکوپ است. رمز کمد نزد پشهها محفوظ است. تمام آن پشههایی که از دست عنکبوت نجات دادید در اتاقها پراکنده شدهاند. طبق تصاویر آنها را بیابید و رویشان کلیک کنید. به رنگ و شکل حرکتشان دقت کنید. پشه آبی رنگ نزدیک خفاش است و به شکل ساعت شنی حرکت میکند. پشه زرد رنگ نزدیک سگ است و به شکل مربع شنی حرکت میکند. پشه سفید رنگ نزدیک طبقهی چوبی است و به شکل مثلث حرکت میکند و در نهایت پشه قرمز رنگ نزدیک قاب عکس است و به شکل دایره حرکت میکند. شکلها و رنگها را به یاد بسپارید و قفل کمد زیر میکروسکوپ را با آنها باز کنید و تیشه را بردارید.
۹- پیش مجسمهی کلاغ برگردید و با تیشه آن را بشکنید تا بطری شربت را به دست آورید.
۱۰- پیش سگ برگردید. گاهی یک سایه از روی دیوار رد میشود، اما روی کتاب تمرکز کنید. آن را روی استند قرار داده و بازش نمایید. کارتها را مرتب کنید تا شجرهنامه که مربوط به بازی Rusty Lake: Roots است تکمیل شود. بعد از مرتب شدن شجرهنامه روی کارت لورا کلیک کنید تا کارت ویلیام وندربوم ظاهر شود. کارت ویلیام را روی چهرهی او در صفحهی سمت چپ قرار دهید. یک شکل قرمز رنگ ظاهر میشود که سرنخ ماست و باید آن را به خاطر بسپارید!
۱۱- به اتاقی که هیزم را در آن پیدا کردید بازگردید. روی نموداری که در مرکز قرار دارد کلیک کنید و شکلی که در کتاب دیدید را روی آن بکشید. دایرهی پایینی در سمت راست روشن خواهد شد!
۱۲- پیش سگ برگردید. یکی از نقاشیهای روی دیوار روشن شده است، روی آن کلیک کنید تا پازل ظاهر شود. معمای آسانی است اما اگر موفق به حل آن نشدید طبق ترتیب درون تصویر عمل کنید. در آخر معما یک بطری درست میشود، آن را به ویلیام دهید و روی آن کلیک کنید تا اکسیر مرگ را بنوشد و تغییر کند. بطری دوم که آن هم معجون مرگ است را به برادرِ ویلیام یعنی آلدوس بدهید تا تبدیل به آقای کلاغ (Mr. Crow) شود و پروانه را به دست آورید.
۱۳- به سراغ خفاش بروید و پروانه را به خوردش دهید تا پرواز کند. بعد از پر کشیدنِ خفاش میتوانید زیر آن یک کارت دیگر که مربوط به دِیل وندرمیر است را بیابید.
۱۴- به سراغ کتاب برگردید. روی فلشهای گوشهی صفحهها بزنید تا کتاب به چپتر دوم برود. کارت را روی چهرهی دِیل وندرمیر قرار دهید تا مانند دفعهی قبل یک شکل قرمز رنگ ظاهر شود. شکل را به خاطر بسپارید.
۱۵- شکل جدید را روی همان نمودار (در اتاقی که هیزم را پیدا کردید) بکشید تا چراغ بالایی در سمت چپ روشن شود.
۱۶- پازل دوم روی دیوار اتاق سگ روشن شده است. روی آن کلیک کنید و وارد پازل شوید. روی صفحه کلیک کنید تا دِیل با آسانسور پایین بیاید. هر مربع سیاه مربوط به یکی از موجودات سر راه دِیل است. کافیست با ترتیب (طبق تصاویر عمل کنید) درست روی آنها بزنید تا دِیل از آنها عبور کند و به در خروجی برسد و یک تَرَک روی دیوار ظاهر شود.
۱۷- با استفاده از تیشه ترک دیوار را باز کنید تا یک دست از آن خارج شود. به تتوی (چاقو) روی بازوی آن توجه کنید و چاقو را به آن بدهید. طی یک حرکت عجیب، دست خودش را میبُرد. پس از تماشای این صحنهی دیوانهوار، دست بریدهشده را بردارید.
۱۸- دست را درون چرخ گوشت قرار دهید و دستهی آن را بچرخانید تا غذای سگ ساخته شود. گوشت چرخشده را به سگ بدهید تا مدفوع کند. مدفوع او را بردارید و به سراغ میکروسکوپ بروید.
۱۹- ظرف آزمایشگاهی را زیر میکروسکوپ قرار دهید و مدفوع را روی آن بگذارید و همچنین بطری را کنار میکروسکوپ قرار دهید. از معمای این بخش اسکرینشات در دسترس نداریم اما اگر به شرح آن توجه کنید، به راحتی قادر به حل کردنش خواهید بود. فقط کافیست موقعیت باکتریها را طوری تعیین کنید که هیچ خطی، دیگری را قطع نکند و همهی خطها سیاه باشند. وقتی معما به پایان برسد، اکسیر شما آماده خواهد شد.
۲۰- اکسیر را بردارید و درون بطری بریزید و سپس بطری را بردارید.
۲۱- اکسیر را به شخصی که درون قاب عکس است (احتمالاً باید آلدوس باشد) بدهید تا به آقای کلاغ تبدیل شود. سپس میتوانید شیشهی قاب را بشکنید و کارت بعدی را به دست آورید.
۲۲- اکنون به سراغ کتاب بروید، چپتر سوم را باز کنید و تصویر آلدوس را روی چهرهاش قرار دهید. شکل قرمز سوم آشکار میشود.
۲۳- شکل قرمز را روی نمودار رسم کنید تا چراغ بالایی در سمت راست روشن شود.
۲۴- به اتاق نقاشیها بازگردید و پازل جدیدی که روی دیوار باز شده را آغاز کنید. این پازل فوقالعاده آسان است. فقط به جهت نگاه ماهیهای قرمز توجه کنید و روی جسمی که به آن خیره شدهاند کلیک نمایید. به ترتیب؛ مربع سیاه، اختاپوس، مربع سفید، پیرانا، مربع آبی، جعبهی قهوهای-خاکستری و در نهایت مربع بزرگ سفید که مربوط به خروجی است. سپس با استفاده با تیشه، ترک روی دیوار را بشکافید تا تکهای سنگ فلز به دست آورید.
۲۵- حال به سراغ آتشدانی که ظرف دستهدار را رویش گذاشته بودید برگردید و سنگ فلز را روی آن قرار دهید تا فلز مایع حاصل شود. فلز مایع را درون قالبی که کنار میکروسکوپ قرار دارد بریزید تا یک کلید ساخته شود. کلید مربوط به کشوی سومِ میز اتاق سگ است. کشو را باز کنید و نوار چسب را بردارید.
۲۶- با نوار چسب شلنگ هوای غواص را تعمیر کنید و دستگیرهی آن را چند بار بچرخانید. پس از آن قادر خواهید بود که کلاه غواص را از سرش بردارید. غواص درخواست اکسیر را خواهد کرد. بعد از اینکه اکسیر را به او بدهید تبدیل به آقای جغد خواهد شد و یک جعبه به شما میدهد. الماس سبز و کارت لورا را از درون جعبه بردارید.
۲۷- برای بار آخر به کتاب برگردید و وارد چپتر چهارم شوید. کارت لورا را روی تصویرش قرار دهید تا شکل قرمز رنگ پایانی نمایان شود.
۲۸- شکل را روی نمودار رسم کنید تا چراغ پایینی در سمت چپ روشن شده و در باز شود.
۲۹- قبل از وارد شدن، به اتاق نقاشیها بروید و نقاشی پایانی را نگاه کنید. به دو فلش رنگی دقت کنید و به یاد بسپارید که هر رنگ روی کدام یک ششم قرار دارد.
۳۰- وارد در شوید، اگر درجات را به یاد ندارید طبق تصویر عمل کنید تا چراغ بالا روشن شود. دستگیره را بکشید تا زیردریایی درون آب بیفتد. در زیردریایی را باز کنید تا پس از وارد شدن، به مرحلهی بعدیِ Cube Escape: The Cave برویم.
راهنمای بازی Cube Escape: The Cave – مرحلهی دوم، زیردریایی (The Submarine):
۱- از روی میز صدف و شیشه جوهر خالی را بردارید. به تصویر قلعه نگاه کنید که روی آن با رنگ قرمز نوشته شده؛ “عمق: ۴۰”. همچنین میتوانید دو فلش را بیابید که یکی از آنها با یک عدد ۳ از هتل به سمت چپ اشاره میکند و دیگری با یک عدد ۲ به پایین اشاره دارد. همینطور میتوانید یک نقشه را روی میز ببینید که مختصاتبندی شده است. روی نقشه مختصات هتل ۶ و ۳ است، پس در نتیجه اگر سه واحد به چپ و دو واحد به پایین برویم، مقصدمان در مختصات ۳ و ۵ قرار دارد.
۲- روی ماشینی که در مرکز کابین قرار دارد کلیک کنید. عمق را به ۴۰، X را به ۰۳ و Y را به ۰۵ تغییر دهید. چراغ قرمز، سبز خواهد شد.
۳- به چپ بروید و الماس سبز را درون جایگاهش قرار دهید تا انرژی مورد نیاز زیردریایی برای حرکت را فراهم کند. با چرخاندن عقربه و کشیدن دستگیره، میتوانید هر بار تا حداکثر ۵ واحد زیردریایی را حرکت دهید. اما قبل از آن نقشه را چک کنید و به یاد داشته باشید که اکنون کجا هستید و مقصد در چه موقعیتی از شما قرار دارد.
۴- به سمت راست بروید. تا زمانی که عقربهی سمت چپ، عمق ۴۰ را نشان دهد دستگیره را بچرخانید.
۵- سپس به قطبنما رجوع کنید و آن را به جهتی که میخواهید بروید، بچرخانید. پس برای رسیدن به مقصد، ابتدا قطبنما را روی شمال قراره داده، و عقربه را روی ۵ بگذارید. دستگیرهی نزدیک الماس را بکشید تا زیردریایی در جهت و اندازهی درخواستی حرکت کند.
۶- سپس قطبنما را روی غرب قرار داده و عقربه را روی ۴ بگذارید و بار دیگر دستگیره را بکشید.
۷- در صورت درست اجرا کردن موارد مذکور، اکنون باید به یک مکعب سفید برسید. باید از قلاب استفاده کنید و مکعب را به دست آورید. با اهرمی که محور افقی دارد و دکمهی زیر آن، مکعب را به سمت لوله هدایت کنید و کلید قرمز را بزنید تا وارد زیردریایی شود.
۸- حالا طبق تصویر مکعب را بیابید و اهرم را بکشید.
۹- بار دیگر آن را بیابید و پس از کشیدن اهرم، روی صفحهی نمایشگر بزنید.
۱۰- با مرتب کردن تصاویر و کنار هم چیدن آنها، پازل را حل کنید و سپس روی طوطی بزنید تا نهایتاً جعبهی سفید را به دست آورید.
۱۱- مکعب را در یکی از سه جای خالیِ زیر الماس سبز قرار دهید، تا بار دیگر انرژی مورد نیاز زیردریایی تأمین شود.
۱۲- حال به سمت پنجره بروید. یک ماهی خواهید دید که باید با استفاده از دو جسم متحرک آن را به درون لوله هدایت کنید. پس از ورود به لوله، باید ماهیها را از درون تشت بردارید.
۱۳- طبق تصاویر میتوانید موقعیت مناسب برای هدایت ماهیها را ببینید.
۱۴- مراقب سورپرایز بازی باشید!
۱۵- به ماهیگیری ادامه دهید. در مراحل بعدی فقط کافیست با یکی از ماهیها دکمه را فشار دهید و ماهی دیگر را به سمت لوله هدایت کنید.
۱۶- فقط یکی دیگر!
۱۷- و این هم آخری!
۱۸- اکنون که تمام ماهیها را گرفتهاید، کمدی که در کنار پنجره قرار دارد و روی آن عبارت “MENTAL HEALTH AND FISHING” درج شده است را باز کنید. ماهیها باید به شکل متوازن روی قلابها قرار داده شوند (از تصویر استفاده کنید). پس از چیدن ماهیها، زغالسنگها را با کبریت آتش بزنید و در کمد را ببندید.
۱۹- با باز کردن در کمد، ماهیها را سوخته مییابید و البته عبارت “OWL” را روی دیوارهی کمد خواهید یافت. قفل سه حرفی را در اتاق دیگر بیابید و عبارت OWL را روی آن درج کنید. با باز شدن قفل، یک خرچنگ از درون آن پایین میافتد.
۲۰- صدفی که در ابتدای مرحله به دست آورده بودید را به خرچنگ دهید تا در آن را باز کند و مروارید درون صدف را به دست آورید.
۲۱- در گوشهی بالایی میز یک جعبه مییابید که میتوان با مروارید آن را باز کرد. گونیا و کاغذ درون آن را بردارید. روی کاغذ منظرهی Rusty Lake نقش بسته، به همراه یک مثلث، که قاعدهی آن میان هتل و کلیسا قرار دارد و روی رأس بالایی آن نوشته شده “عمق = 30”.
۲۲- اکنون کافیست نقشه را باز کنید، قاعدهی گونیا را میان هتل و کلیسا قرار دهید و ببینید که رأس آن مختصات ۲ و ۲ را نشان میدهد.
۲۳- حالا هم عمق و هم مختصات مقصد را دارید. عمق را روی ۳۰ و X و Y را روی ۲ قرار دهید.
۲۴- از قطبنما استفاده کنید تا ۳ واحد به شمال و یک واحد به غرب بروید.
۲۵- بعد از رسیدن به مقصد، با قلاب جعبهی سیاه را بگیرید. مانند دفعهی قبل جعبه را بیابید و اهرم را بکشید. سپس روی نمایشگر بزنید تا پازل جدید باز شود. این پازل هم پازل آسانیست. بعد از انطباق دادن تصاویر، عبارت “خون به پا خواهد شد” (THERE WILL BE BLOOD) نمایان میشود و میتوانید جعبه را بردارید.
۲۶- جعبهی سیاه را نیز در جایگاه خالیِ دوم، پایین الماس سبز و در کنار جعبهی سفید قرار دهید.
۲۷- کنار پنجره برگردید. در گوشهی بالا سمت چپ یک ماشینِ کد مورس خواهید یافت. هدف این است که به فانوس ماهی جهت دهیم تا ماهی کوچکتر را بخورد. پس باید با کد مورس، ابتدا کلمهی UP و سپس کلمهی LEFT را تایپ کنیم. خود بازی در پایین ماشین، معادل تمام حروف را با کد مورس برایتان نوشته است. همینطور میتوانید طبق تصاویر عمل کنید.
۲۸- بعد از اینکه فانوس ماهی طعمهاش را خورد، روی آن کلیک کنید تا او نیز با کد مورس عبارت INK (جوهر یا مرکب) را به شما بگوید.
۲۹- به سراغ قفل سه حرفی بازگردید. این بار INK را روی آن درج کنید تا بازوهای یک ماهی مرکب از آن بیرون بیاید. این معما میتواند کمی آزاردهنده باشد. کاری که باید بکنید این است که روی حبابهای بازوها طوری کلیک کنید تا همهی آنها برجسته شوند. متأسفانه این معما را به صورت تصویری نمیتوان شرح داد و خودتان باید آن را حل کنید. پس از حل معما، ماهی مرکب، مرکب رها خواهد کرد. فقط کافیست ظرف مرکبی که در ابتدای مرحله از روی میز برداشتید را از این مرکب پر کنید.
۳۰- مرکب را روی نقشهی روی میز بریزید تا مختصات ۴ و ۶ و عمق ۰۰ را نشان دهد. X را روی ۰۴، Y را روی ۰۶ و عمق را روی ۰۰ قرار دهید.
۳۱- قطبنما را روی جنوب قرار دهید و ۴ واحد در جهت جنوب حرکت کنید.
۳۲- سپس آن را به شرق تغییر داده و دو واحد نیز به سمت شرق حرکت کنید.
۳۳- به سمت پنجره بازگردید و به کمک قلاب و طبق همان روال قبلی، مکعب آبی را بگیرید.
۳۴- روی نمایشگر معمای مکعب آبی را نیز حل کنید. معما آسان است و باید تصاویر را بچرخانید تا منطبق شوند.
۳۵- پس از حل معما مکعب آبی را نیز در کنار دو مکعب قبلی قرار داده و بار دیگر روانهی ماهیگیری شوید.
۳۶- این بار هم ماهیگیری مشابه دفعهی گذشته است، فقط ماهیها مورب حرکت میکنند و باید به سمت قلاب هدایتشان کنید.
۳۷- در اتاق دیگر پریسکوپ را بیابید. درون آن نگاه کنید تا مرد ماهیگیر را پیدا کنید. سه بار روی ماهیگیر کلیک کنید تا با زبان بدنش، سه حرف KIT را برایتان نمایش دهد.
۳۸- عبارت KIT را روی قفل سه حرفی درج کنید و قلاب ماهیگیری را به دست آورید.
۳۹- در اتاق سمت راست و روی طبقهی چوبی سمت راست بطریی که یک کشتی چوبی درونش قرار دارد را بیابید. با استفاده از قلاب یکی از دکلهایش را جدا کنید تا روی میز بیفتد.
۴۰- کاغذی که درون دکل است را باز کنید. تصویری از کلیسا است که روی آن عمق ۵۰ درج شده و سپس به مقصد کلیسا، با فلش سه واحد به بالا و سپس یک واحد به راست نشان داده شده است. اگر دو ضلع گونیا را طبق دستورالعمل قرار دهید، به مختصات ۳. ۴ خواهیم رسید.
۴۱- عمق زیردریایی را روی ۵۰، X روی ۰۳ و Y را روی ۰۴ قرار دهید.
۴۲- با عمق ۵۰، جهت قطبنما را روی شمال قرار داده و دو واحد در این جهت حرکت کنید.
۴۳- سپس جهت قطبنما را به غرب تغییر داده و یک واحد هم در این جهت جابجا شوید.
۴۴- با رسیدن به مقصد، سه مکعب را بردارید. به سمت پنجره بروید و به سایهای که بیرون است نگاه کنید. شیشه را بشکنید.
۴۵- روی هر یک از موجودات کلیک کنید و وارد مکعب سفیدِ خروجی شوید.
۴۶- کلاه را یه بار روی سر دِیل قرار داده و اهرم را بکشید، و یک بار روی سر لورا.
۴۷- سه مکعب را درون دستگاه بگذارید تا یک مکعب طلایی بسازد. مکعب طلایی را به دِیل دهید تا به سمت آسانسور روانه شود.
تبریک میگوییم! بالاخره بازی Cube Escape: The Cave را تمام کردید. اگر نظر، سوال یا انتقادی دارید حتماً در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
اون قسمت پازل دختره و طوطی هر چی میکنم گوشه های تصویر حرکت نمیکنن :/