مدیر فنی کوییز آو کینگز از تجربه بیش از یک دهه مدیریت یک محصول محبوب میگوید
این یادداشت به قلم محمد سلیمانیفر و بهشکل اختصاصی در اختیار پیکسل آرتس قرار گرفته است.
کوییز آو کینگز بیش از یک دهه است که بهعنوان یکی از محبوبترین بازیهای موبایلی کشور شناخته میشود. محبوبیتی که روز به روز افزایش مییابد و البته نیازمند نگهداری و لایوآپس دقیق و مستمر است. به بهانه موفقیتهای این بازی از مدیر فنی و همموسس این کسب و کار یعنی محمد سلیمانیفر خواستیم تا در مجموعه یادداشتی تجارب خود را در زمینههای مختلف در اختیار پیکسل آرتس بگذارد. به این امید که مورد توجه بازیسازان و دوستداران صنعت بازی قرار بگیرد.
موارد زیادی هستند که به مدیریت بهتر یک کسب و کار و در نگاه کلانتر توسعهی آن کمک میکنند. با این حال تداوم بخشیدن به این روندها، اصلاح و حفظ آنها جزو مواردی است که یک استارتآپ موفق و ناموفق در حوزه ویدئوگیم و تکنولوژی را از هم جدا میکند. بگذارید دقیقتر و با چند مثال، این مسئله را مرور کنیم.
امروزه بدون شک نگهداری و توسعه یک محصول در کوتاه، میان و طولانی مدت نیازمند توجه و برنامهریزی بیشتر از سالهایی است که ما کوییز آو کینگز را آغاز کردیم. آن زمانها فرصت برای اشتباه بیشتر بود و خیلی از موارد را با آزمون و خطا کشف میکردیم. مواردی که قطعا و بدون شک تاوان آن را هم پرداختیم؛ اما تصور میکنم این تاوانها امروز برای تیمهای بازیسازی کوچک جبرانناپذیر هستند. برای مثال مواردی چون پاک شدن دیتابیس یا اتفاقات مشابه آن، امروز میتواند به اتفاقات جبران ناپذیری سمت کاربر ختم شود؛ اما سالهای نهچندان دور و با توجه به همهگیری کمتر موبایل گیمینگ، فضا برای اشتباه بیشتر بود.
از اهداف در بازههای زمانی متفاوت گفتیم. یکی از مواردی که حتما باید به آن توجه کنیم، مشخص کردن برنامهی پشتیبانی از محصول پس از عرضه و یا Live Ops آن است. نقشههای لایوآپس میتوانند نقشهی توسعه بهتر یک محصول و کسب درآمد پایدارتر از آن باشند. این نقشهها از محتواهای جدید تا بهروزرسانیهای فنی و … را شامل میشوند و نمیتوان آن را به یک دپارتمان محدود کرد. از آنجایی که بیش از یک دپارتمان در راهاندازی چنین اهدافی و چینش مسیر لایوآپس موثر هستند، همافزایی حرف اول را میزند. فراموش نکنید که در استارتآپهای کوچکتر، ممکن است به یک نفر بیش از یک نقش سپرده شود که در چنین مواقعی اهمیت انتخاب این اشخاص بیش از همیشه مشخص میشود.
درباره تاثیر لایوآپس روی افزایش موفقیت کسب و کار پس از عرضه گفتیم. با این حال نباید فراموش کنید که در کنار یک برنامه مدون و دقیق، ارائه آن به کاربر و سعی در جذب او در موقعیتهای مختلف کنید. امروزه دیگر کمپینهای تبلیغاتی بازیها به یک یا چند روز ختم نمیشوند. به کمپینهای تبلیغاتی با بازدهی بلند مدت و البته هزینه معقول فکر کنید.
به تقویم نگاه کنید. اتفاقات کوچک و بزرگ را به شیوههایی که برای کاربرانتان جذاب است جشن بگیرید و البته از معجزه بازخوردها غافل نشوید. گیمرهایی که بازی شما را تجربه میکنند با بازخوردهای خود نهتنها به بالا رفتن ضریب نفوذ محصول کمک خواهند کرد؛ بلکه در طولانی مدت کاربرانی وفادارتر خواهند بود. کاربرانی که میتوانند بخشی از جامعه هدف شما برای رویدادهای ورزشهای الکترونیک محصولتان یا چیزهایی شبیه به آن باشد.
توجه کنید که نقشه لایوآپس به بازیهای فریمیوم موبایلی بیش از هر محصول دیگری که در بازار ایران تولید میشود، کمک خواهد کرد. پس اگر محصولی که میسازید با سیاست عرضه و پلتفرم متفاوتی دست و پنجه نرم میکند، بیشک جنس لایوآپس بازی شما متفاوت خواهد بود.