دبرنا یک بازی سرگرمکننده بر مبنای شانس است که هر کسی میتواند آن را تجربه کند. این بازی روی یک کارت امتیازت ۲۵ مربعی انجام شده و اگر شما بتوانید در آن ۵ خانه در یک ردیف را از آن خود نمایید، برنده این بازی خواهید شد! امروز تصمیم گرفتهایم تا با نوشتن مقاله راهنمای دبرنا شما را با این بازی جذاب آشنا کنیم. در ادامه با ما در پیکسل آرتس همراه باشید.
راهنمای دبرنا – آمادهسازی بازی
۱. دست کم یک کارت امتیازات برای هر بازیکن انتخاب کنید. کارتهای امتیازات دبرنا ۲۵ خانه مربعی با شمارههای تصادفی داشته و در بالای آنها کلمه BINGO قابل مشاهده است. هدف شما در بازی آن بوده که ۵ خانه مربعی را به صورت ردیفی افقی، عمودی یا مورب بپوشایند.
راهنمای دبرنا – توضیحات تکمیلی:
- شما میتوانید کارتهای امتیازات دبرنا را در فروشگاههای محلی سرگرمی خود به صورت آنلاین تهیه کنید.
- اگر بازی دبرنا را با کودکان انجام میدهید، میتوانید کارتهای امتیازات خالی دبرنا را از اینترنت دانلود کرده و پرینت بگیرید، و روی مربعهای آن کلمات، نمادها و تصاویر خود را بگذارید.
۲. نحوه کارکرد ترکیب حرف-عدد بازی را به همه بازیکنان توضیح دهید. در بازی استاندارد دبرنا، ۷۵ ترکیب حرف-عدد وجود دارد. هر ترکیب حرف-عدد در بازی معادل یک مربع در کارتهای امتیاز است.
راهنمای دبرنا – توضیحات تکمیلی:
- به عنوان مثال، تمام اعداد موجود در ستون B روی کارت امتیاز، معادل با ترکیبات حرف-عددی هستند که دارای حرف B میباشند. اگر شخص فراخواننده «B-9» را انتخاب کند، شما به دنبال مربع «۹» زیر ستون «B» میگردید.
- اگر دنبال نسخه سادهتری از دبرنا برای بازی کردن با کودکان هستید، میتوانید بجای استفاده از ترکیب حرف-عدد، از تصاویر یا کلمات استفاده کنید.
۳. یک بازیکن را به عنوان «فراخواننده» انتخاب کنید. در بازی دبرنا، فراخواننده شخصی است که حروف و اعدادی که تعیین کننده مربعهای پوشیده شده در کارتهای امتیازات بازیکنان هستند را، میخواند. فراخواننده همچنان در کنار سایر بازیکنان در دبرنا بازی خواهد کرد.
راهنمای دبرنا – توضیحات تکمیلی:
- اگر بازی دبرنا را در سالن مخصوص آن انجام دهید، از پیش فراخوانندهای برای بازی انتخاب شده است. در چنین شرایطی، فراخواننده جزء بازیکنان دبرنا نخواهد بود.
۴. کارتهای امتیازات را بین تمامی بازیکنان پخش کنید. هر بازیکن باید حداقل یک کارت امتیازات داشته باشد. بازیکنان میتوانند از بیشتر از یک کارت امتیازات استفاده نمایند، البته به شرط آنکه بتوانند وضعیت تمامی اعداد و حروف (و امتیازات) موجود روی کارتهای مختلف را به درستی به یاد بسپارند.
راهنمای دبرنا – توضیحات تکمیلی:
- بازی کردن با چندین کارت امتیازات شانس پیروزی شما را افزایش داده اما در عین حال دشوارتر نیز میباشد، زیرا لازم است حواس خود را جمع کرده و پیشروی خانههای مربعی خود در چندین کارت را زیر نظر داشته باشید.
- وقتی با چندین کارت امتیازات بازی میکنید، امکان آن وجود دارد که در یک دور بازی با چندین کارت امتیازات مختلف برنده شوید.
۵. تعدادی از چیپهای بینگو (دبرنا) را به بازیکنان بدهید. چیپهای بینگو (یا دبرنا) وسایلی بوده که بازیکنان از آنها برای پوشاندن مربعهای کارت امتیازات خود استفاده میکنند. میتوان از هر شیء کوچکی به عنوان چیپ بینگو استفاده کرد، و تنها شرط این موضوع آن است که شیء مورد نظر در خانههای مربعی کارت امتیازات جا بگیرد.
راهنمای دبرنا – توضیحات تکمیلی:
- شما میتوانید از چیپهای پوکر، سکههای کوچک و حتی تکههای کاغذ به عنوان چیپ بینگو استفاده نمایید.
۶. یک چیپ را روی مربع مرکزی در کارت امتیازات خود قرار دهید. در بازی دبرنا، مربع مرکزی در کارت امتیازات تمامی بازیکنان یک خانه آزاد به حساب میآید. همه بازیکنان کار خود را با داشتن یک چیپ روی آن خانه آغاز میکنند.
۷. به فراخواننده اعداد و حروفی که در طول بازی صدا خواهد زد را بدهید. میتوانید این اعداد و حروف را روی یک تکه کاغذ کوچک نوشته و تا کنید، یا آنکه از توپهای اصلی بازی دبرنا استفاده نمایید، که اعداد و حروف را روی خود دارند. تنها کافیست که اعداد و حروف استفاده شده، مطابق با کارتهای امتیازات باشند.
راهنمای دبرنا – توضیحات تکمیلی:
- تکههای کاغذ یا توپهای دبرنا را درون یک سطل، کاسه یا گردان دبرنا قرار دهید تا فراخواننده بتواند به صورت اتفاقی آنها را انتخاب کند.
- اگر دبرنا را با کودکان بازی میکنید و روی کارتهای امتیازات تصاویر و کلمات قرار دارند، کلمات و تصاویر مشابه با کارتهای امتیازات را به فراخواننده بدهید.
اجرای بازی
۱. از فراخواننده بخواهید تا یک ترکیب حرف-عدد را بخواند. فراخواننده باید یک ترکیب حرف-عدد را به صورت اتفاقی و بدون نگاه کردن انتخاب نموده و سپس آن را با صدای بلند بخواند. از فراخواننده بخواهید تا ترکیب انتخابی را با صدای بلند چندین بار تکرار کرده تا تمامی بازیکنان صدای وی را بشنوند.
راهنمای دبرنا – توضیحات تکمیلی:
- به عنوان مثال، اگر فراخواننده تکه کاغذی را در آورد که روی اون ترکیب «N-7» نوشته شده بود، وی باید «N-7» را چندین بار با صدای بلند تکرار کند.
- اگر بجای ترکیب حرف-عدد، در بازی دبرنا از کلمات یا تصاویر استفاده میکنید، از فراخواننده بخواهید تا کلمات را با صدای بلند گفته و تصاویر را برای دیگر بازیکنان شرح دهد.
۲. اگر آن حرف و عدد را دارید، روی کارت امتیازات خود یک چیپ بگذارید. پس از آنکه فراخواننده ترکیب حرف-عدد را خواند، کارت امتیازات خود را بررسی کرده و ببینید که آیا آن حرف و عدد را در کارت خود دارید یا خیر. اگر آن ترکیب در کارت شما قرار دارد، یک چیپ روی آن مربع قرار دهید.
راهنمای دبرنا – توضیحات تکمیلی:
- به عنوان مثال اگر فراخواننده ترکیب «G-46» را صدا زد، شما روی کارت امتیازات خود در زیر ستون G به دنبال عدد ۴۶ میگردید. اگر این عدد در ستون مورد نظر وجود دارد، مربع آن را با یک چیپ میپوشانید.
- اگر حرف و عدد اعلام شده توسط فراخواننده در کارت امتیازات شما وجود ندارد، نیازی نیست کاری انجام دهید.
۳. تا زمانی که یکی از بازیکنان ۵ مربع را به صورت خطی روی کارت امتیازات خود بپوشاند، به بازی کردن ادامه دهید. از فراخواننده بخواهید تا به اعلام کردم ترکیبات حرف-عددی مختلف ادامه دهد. بازیکنان نیز باید هر زمان که یک ترکیب حرف-عددی مطابق با کارت امتیازاتشان اعلام شد، روی مربع مربوط به آن چیپ بگذارند.
راهنمای دبرنا – توضیحات تکمیلی:
- یک بازیکن زمانی که بتواند ردیفی تشکیل شده از ۵ مربع را به صورت افقی، عمودی یا مورب بپوشاند، برنده خواهد شد.
- هیچ محدودتی در تعداد ترکیبات حرف-عدد اعلام شده توسط فراخواننده وجود ندارد. فراخواننده تا زمان برنده شدن یک بازیکن به خواندن ترکیبهای مختلف ادامه خواهد داد.
۴. اگر توانستید ۵ مربع را به صورت ردیفی بپوشانید، کلمه «بینگو» (یا «دبرنا») را بگویید. زمانی که یک بازیکن موفق شود ۵ مربع را به صورت ردیفی افقی، عمودی یا مورب بپوشاند، باید با گفتن کلمه «بینگو» (یا «دبرنا») دیگر بازیکنان را از برنده شدن خود مطلع سازد. زمانی که یکی از بازیکنان بگویید «بینگو»، فراخواننده از اعلام ترکیبات حرف-عددی جدید دست میکشد.
راهنمای دبرنا – توضیحات تکمیلی:
- اگر پس از اعلام آخرین ترکیب حرف-عددی در بازی، بیش از یک بازیکن کلمه «بینگو» را گفتند، همه آنها پیروز میدان هستند.
۵. پس از برنده شدن یک نفر، از همه بازیکنان بخواهید تا کارت امتیازات خود را از چیپها خالی کنند. پس از آنکه شخصی کلمه «بینگو» را گفته و آن دور را برنده شد، تمامی بازیکنان باید چیپها را از روی مربعهای موجود روی کارت امتیازات خود بردارند. شما باید دور جدید را زمانی آغاز کنید که کارت امتیازات تمامی بازیکنان خالی شده باشند (البته بجز چیپ قرار گرفته روی خانه آزاد مرکزی).
۶. برای بازی بعدی، ترکیبات حرف-عدد را با یکدیگر مخلوط کنید. برای شروع دور جدیدی از بازی دبرنا، فراخواننده باید پس از قرار دادن ترکیبات حرف-عددی خوانده شده در دور قبل درون سطل، کاسه یا گردان دبرنا مورد استفاده، آنها را دوباره با یکدیگر مخلوط کند. همیشه پیش از شروع یک دور جدید از بازی دبرنا، اطمینان حاصل نمایید که ترکیبات حرف-عدد کاملاً با یکدیگر مخلوط شده باشند.