راهنمای بازی رومیزی

راهنمای بازی رومیزی Catan

قوانین بازی، تنظیم تخته و امتیاز گیری

بازی رومیزی Catan یک اثر مدرن و در عین حال کلاسیک است. اثری بر پایه تجارت و توسعه که یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین بازی‌های تمام دوران در نظر گرفته می‌شود. این بازی جرقه دوران طلایی بازی‌های رومیزی مدرن را زد و بیش از بیست میلیون نسخه را در بیش از بیست‌وپنج سال از اولین انتشارش فروخت.

در حالی که در طول سال‌ها نسخه‌های مکمل و فرعی زیادی برای کاتان منتشر شده است و حتی یک فیلم بزرگ هم از روی آن در دست ساخت است، هنوز افراد زیادی هستند که هرگز این بازی را تجربه نکرده‌اند. اگر هنوز این بازی تخته‌ای افسانه‌ای را امتحان نکرده‌اید یا فقط نیاز به تجدید خاطر قواعد اولیه بازی دارید، ادامه مطلب را بخوانید و به ما اجازه دهید نحوه بازی کاتان را به شما آموزش دهیم.

تعداد بازیکنان، طول بازی و نمای کلی

بازی رومیزی Catan برای دو تا چهار بازیکن است که در آن شما برای جمع‌آوری منابع و ساختن بزرگ‌ترین شهرک‌ها در جزیره خیالی کاتان به رقابت می‌پردازید. تقریباً یک ساعت طول می‌کشد تا بازی تمام شود.

بازی رومیزی Catan

چینش تخته بازی رومیزی Catan

تخته بازی ماژولار است، به این معنی که می‌توان آن را با تعدادی از تغییرات مختلف کنار هم قرار داد. هرچه بیشتر بازی کنید نیز خلاقیت بیشتری در این چینش‌ها به خرج خواهید داد. با این حال برای اولین دست بازی یک راه پیشنهادی برای تنظیم تخته وجود دارد که دقیقاً در ابتدای کتاب قوانین کاتان خواهید دید.برای چینش تخته بازی، قطعه شش‌ضلعی زمین را به شکل مبتدی که در کتاب قوانین آمده است بچینید یا آن‌ها را رو به پایین به هم بریزید و به‌طور تصادفی بچینید.

راهنما و آموزش بازی رومیزی Coup (کودتا)
خواندن

دایره‌های شماره‌دار را به ترتیب آموزشی کتاب یا به ترتیب عددی از یک گوشه شروع کرده و در خلاف جهت عقربه‌های ساعت به سمت وسط تخته قرار دهید. بعد از این موارد مهره سارق را در صحرا قرار دهید. هر بازیکن نیز یک رنگ را انتخاب کند. بازیکنان متناسب با رنگ انتخابی خویش پنج شهرک، چهار شهر و پانزده جاده را برداشته و آن‌ها را در مقابل خود قرار دهند.

دو شهرک و دو جاده را روی تابلو قرار دهید. اگر از راهنمای توصیه‌شده برای مبتدیان استفاده می‌کنید، از طرح‌بندی در کتاب قوانین پیروی کنید. در عوض، بازیکن باتجربه به عنوان حاکم نظارت می‌کند که هر بازیکن به نوبت یک شهرک و یک جاده در مجاورت آن را قرار دهد. این کار با ترتیب قرار دادن معکوس (یعنی آخرین بازیکن اول شروع می‌کند) انجام می‌شود تا محل سکونت دوم و جاده مجاور تعیین شود.

هر بازیکن یک کارت هزینه ساختمان دریافت می‌کند. این به شما یادآوری می‌کند که برای ساختن شهرک‌ها، جاده‌ها و شهرها و همچنین خرید کارت‌های توسعه به چه منابعی نیاز دارید. کارت‌های طولانی‌ترین جاده و بزرگ‌ترین ارتش و همچنین دو تاس باید در کنار صفحه بازی قرار گیرند. منابع را به بخش‌هایی از نوع خود جدا کنید: گوسفند، چوب، آجر، سنگ معدن و گندم.

برای شروع مبتدیانه، منابع زمین اطراف شهرک را که با ستاره سفید در کتاب قوانین مشخص شده است، در نظر داشته باشید: زرد یک گوسفند، یک چوب و یک گندم دریافت می‌کند. قرمز یک گندم، یک چوب و یک گوسفند می‌گیرد. آبی یک آجر، یک گوسفند و یک سنگ معدن می‌گیرد. سفید یک سنگ معدن، یک چوب و یک گوسفند می‌گیرد. هنگام استفاده از تنظیمات بازی پیشرفته، در عوض منابعی را از هر یک از خانه‌های کنار شهرک دوم خود دریافت می‌کنید.

آموزش و راهنمای بازی مونوپولی
خواندن

قوانین بازی رومیزی Catan

در کاتان نوبت شما به سه مرحله تولید منابع، تجارت و ساخت‌وساز تقسیم می‌شود.

  • تولید منابع

قبل از انجام هر کار دیگری در نوبت خود، باید دو تاس بیندازید. نتیجه برای همه صدق می‌کند و معمولاً به این معنی است که بسته به عدد تاستان و محل استقرار شهرکتان می‌توانید منبعی را از پشته‌های منابع بردارید. برای مثال قرمز عدد نه را دریافت می‌کند، به این معنی که بازیکنان گوسفندی را در این نوبت دریافت می‌کنند.

همچنین که محل سکونت آن‌ها در گوشه یک شش ضلعی با نشانگر عدد نه قرار می‌گیرد که گوسفند تولید می‌کند. سفید در طرف دیگر همان شش ضلعی است و یک گوسفند نیز دریافت خواهد کرد. یک عدد نه دیگر نیز در بالای صفحه وجود دارد. زرد بر آن شش ضلعی می‌نشیند و گندم می‌گیرد. هر بازیکن باید حواسش به شهرک خود باشد و اینکه آیا منبعی را در هر دست دریافت می‌کند یا خیر.

کاتان تا حدی یک بازی شانسی است زیرا منابعی که به دست می‌آیند توسط تاس‌هایی که ریخته می‌شوند تعیین می‌شوند. عدد هفت محتمل‌ترین عددی است که با دو تاس ریخته می‌شود، از این جهت با آن کمی متفاوت رفتار می‌شود. اگر در نوبت خود عدد هفت بیاورید مهره دزد را فعال می‌کنید. هر بازیکنی که بیش از هفت کارت منبع در دست دارد باید نیمی از آن‌ها را به پشته‌های منابع برگرداند. این شامل شخصی است که مهره را فعال کرده است.

اکنون می‌توانید مهره را روی یکی از اعداد روی تخته حرکت دهید و آن عدد را بپوشانید. این کار تا زمانی که مهره دوباره جابجا شود بازیکنان را از به دست آوردن منابع از شهرک‌های مجاور بازمی‌دارید. شما همچنین می‌توانید به طور تصادفی یک منبع را از بازیکنی که در کنار عدد شما شهرک دارد بردارید. اگر مهره سارق، بیش از یک بازیکن را تحت تأثیر قرار می‌دهد فقط باید یکی را برای گرفتن منبع انتخاب کنید.

  • تجارت
آموزش بازی گروهی مافیا
خواندن

دو نوع تجارت داخلی و دریایی در کاتان وجود دارد. معاملات داخلی فقط یک راه فانتزی برای گفتن این است که می‌توانید با بازیکنان دیگر معامله کنید. شما می‌توانید اعلام کنید که به دنبال چه چیزی هستید و مایلید با آنچه دارید معامله کنید. بازیکنان دیگر نیز می‌توانند پیشنهادات متقابلی را منحصرا به شما ارائه دهند.

تجارت دریایی اما سایر بازیکنان را درگیر نمی‌کند و مواقعی که حریفانتان در مورد معامله کردن با شما سرسخت هستند می‌تواند بسیار مفید باشد. تجارت دریایی به شما این امکان را می‌دهد که چهار مورد از یک کالا را با همدیگر معامله کنید. شما می‌توانید این عمل را بدون توجه به هر اتفاقی انجام دهید اما اگر یک شهرک یا شهر در بندر دارید، نوعی تخفیف هم دریافت می‌کنید.

  • ساخت و ساز

آخرین بخش نوبت هر بازیکن، مرحله ساخت است. تا زمانی که منابع در دسترس و مصالح ساختمانی داشته باشید می‌توانید هر تعداد چیزی را به نوبت بسازید.

جاده‌ها

هزینه ساخت جاده یک آجر و یک چوب است. جاده‌ها در لبه‌های شش ضلعی‌ها قرار می‌گیرند و به شما این امکان را می‌دهند که شهرک‌هایی دورتر بسازید و به علاوه اجازه می‌دهند تا منابع بیشتری به دست آورید.

اولین بازیکنی که جاده‌ای بدون انشعاب به طول حداقل پنج بخش می‌سازد کارت طولانی‌ترین جاده را دریافت می‌کند که ارزش آن دو امتیاز پیروزی در پایان بازی است. اگر بازیکن دیگری از طول مسیر آن شخص بیشتر برود می‌تواند کارت را از او بگیرند. بنابراین کارت طولانی‌ترین جاده هرگز کاملاً در مالکیت هیچ بازیکنی نیست.

بازی رومیزی Catan

شهرک‌ها

برای ساختن شهرک‌ها به یک آجر، یک چوب، یک گوسفند و یک گندم نیاز است. دریافت سریع شهرک روی تخته می‌تواند یک استراتژی بسیار مهم در بازی باشد، زیرا هر شهرک یک امتیاز پیروزی می‌ارزد؛ برای بردن بازی به ده امتیاز پیروزی نیاز دارید.

راهنمای بازی King of Tokyo
خواندن

شما فقط می‌توانید سکونتگاه را در جایی قرار دهید که با جاده‌های شما به شهرک دیگرتان متصل باشد و باید حداقل دو خانه از آن سکونتگاه فاصله داشته باشید؛ یعنی هیچ شهرکی نمی‌تواند در مجاورت شهرک دیگری باشد.

ساخت شهرک علاوه بر اینکه به شما یک امتیاز پیروزی ارزشمند می‌دهد، هر زمان که یکی از اعداد کنار آن را با تاس بیاورید به عنوان پاداش، منابع می‌گیرید.

شهرها

ساختن یک شهر به سه سنگ معدن و دو گندم به اضافه یک شهرک پیش ساخته نیاز دارد. یک شهر در کاتان مانند یک هتل در بازی مونوپولی است که ارتقای مهمی به حساب می‌آید. شما فقط در صورتی می‌توانید یک شهر بسازید که یک شهرک روی تخته داشته باشید تا بتواند با شهر جدید جایگزین شود. شهرها منابع دو برابری را برای شما به ارمغان می‌آورند و هر کدام دو امتیاز پیروزی دارند.

کارت‌های توسعه

خرید کارت توسعه نیز بخشی از مرحله ساخت‌وساز است و یک گوسفند، یک سنگ معدن و یک گندم هزینه دارد. این به کمی خوش شانسی وابسته است زیرا شما کورکورانه از یک پشته کارت به صورت اتفاقی خرید می‌کنید، هرچند همه آن‌ها برای شما مفید هستند.

کارت‌های توسعه تا یک زمان معین از حریفان شما پنهان می‌مانند اما مهم است که توجه داشته باشید نمی‌توانید کارت توسعه را در همان نوبتی که آن را خریداری کرده‌اید استفاده کنید. تمام دستورالعمل‌ها روی کارت‌ها نوشته شده‌اند. سه نوع کارت توسعه وجود دارد: شوالیه‌ها، کارت‌های پیشرفت و کارت‌های امتیاز پیروزی.

شوالیه‌ها شبیه کارت طولانی‌ترین جاده هستند، زیرا اولین بازیکنی که سه شوالیه داشته باشد کارت بزرگ‌ترین ارتش را گرفته و دو امتیاز پیروی دریافت می‌کند. اما این کارت ویژه هم ممکن است توسط بازیکن دیگری که ارتش بزرگ‌تری دارد به سرقت برود. شوالیه‌ها همچنین هنگام بازی، مهره سارق را فعال می‌کنند که در این صورت شما طوری بازی خواهید کرد که انگار به‌تازگی تاس هفت انداخته‌اید.

آموزش و راهنمای بازی شطرنج
خواندن

کارت‌های پیشرفت متفاوت هستند و کاری که انجام می‌دهند به وضوح روی هر کدام نشان داده شده است. آن‌ها معمولاً به شما منابع می‌دهند یا به شما اجازه می‌دهند بدون صرف منابع، چیزی را بسازید. پس از استفاده‌ی کارت، کارت مذکور از بازی حذف می‌شود.

کارت‌های امتیاز پیروزی، بهترین کارت‌های توسعه هستند زیرا مسیر پیروزی شما را سرعت بخشیده و تا زمانی که امتیاز پیروزی کافی برای برنده شدن داشته باشید پنهان می‌مانند. کارت‌های امتیاز پیروزی تنها کارت‌های توسعه هستند که می‌توانند در همان نوبتی که خریداری می‌شوند استفاده شوند.

امتیاز گیری و پایان بازی رومیزی Catan

هدف در بازی کاتان ساده است؛ اولین بازیکنی که در نوبت خود ده امتیاز بگیرد برنده می‌شود. مطمئن شوید که در طول بازی با پیگیری ساخت‌وسازها و دریافت کارت‌های طولانی‌ترین جاده و بزرگ‌ترین ارتش، از حریفان خود پیش می‌افتید.

منبع
www.dicebreaker.com
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x