راهنمای بازی رومیزی

راهنمای بازی King of Tokyo

نبرد گودزیلا و کینگ کونگ در دنیای بردگیم

King of Tokyo یکی از بازی‌های رومیزی است که در مدت زمان کوتاهی توانست طرفداران بسیار زیادی پیدا کند و در حقیقت با تم جذاب خود که برگرفته از فیلم‌های کینگ کونگ، گودزیلا و… است، یکی از جذاب‌ترین و خوشگل‌ترین بردگیم‌های دنیا شده است. این بازی ترکیبی از شانس، ریسک و استراتژی است و در آن باید تلاش کنید تا با هیولا خود پادشاه شهر توکیو بشوید. با پیکسل آرتس همراه باشید تا در این مطلب شما را با راهنمای بازی King of Tokyo آشنا کنیم.

اطلاعات کلی بازی

در بخش اول اطلاعات کلی بازی King of Tokyo را به شما معرفی می‌کنیم.

  • تعداد نفرات: ۲ تا ۶ نفره (بهترین حالت ۴ یا ۵ نفره)
  • مدت زمان بازی: ۳۰ دقیقه
  • سختی بازی: ۱.۴۹ از ۵
  • درجه سنی: بالای ۸ سال
  • سبک بازی: بازی خانوادگی
  • طبقه بندی: بازی تاسی – مبارزه‌ای – تم سینمایی – علمی تخیلی

1

اجزا بازی :

  • صفحه ی توکیو
  • ۶۶ کارت
  • ۲۸ توکن ( ۳ دود – ۱ تقلید – ۱۲ کوچک شدن – ۱۲ سم)
  • ۸ تاس ( ۶ تاس مشکی – ۲ تاس سبز )
  • ۶ صفحه هیولا
  • ۶ هیولا مقوایی به همراه ۶ نگه دارنده پلاستیکی
  • مهره‌های سبز انرژی
  • قوانین بازی

اطلاعات کلی و راهنمای بازی King of Tokyo

در بازی King of Tokyo شما در نقش یک هیولاهایی هستید که باید هر چیزی که بر سر راه خود دارید را از بین ببرید و با هیولاهای دیگر مبارزه کنید تا در نهایت تبدیل به پادشاه توکیو شوید. در بازی King of Tokyo  شما باید تاس بریزید و با ترکیب تاس‌هایی که دارید، خودتان را درمان کرده، به سایر هیولاها حمله کنید، کارت بخرید یا امتیاز برد بدست بیارید. تاکتیک شما است که باعث می‌شود تا در نهایت تبدیل به پادشاه توکیو شوید.

راهنمای بازی رکب (Condottiere)
خواندن

در بازی King of Tokyo اولین بازیکنی که به ۲۰ امتیاز برسد یا تنها هیولا باقی مانده در بازی باشد، برنده بازی King of Tokyo می‌شود.

2

آموزش و راهنمای بازی King of Tokyo

برای شروع بازی هر بازیکن یک هیولا انتخاب باید انتخاب کرده و فیگور آن هیولا به همراه صفحه آن را بردارد. سپس جان خود را روی ۱۰ و امتیاز را روی ۰ قرار دهد.

صفحه شهر توکیو را در میز قرار دهید تا همه بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. این صفحه دو بخش دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • شهر توکیو
  • خلیج توکیو

در شروع بازی هیچ هیولایی در شهر و خلیج توکیو نباشید باشد.

تنها در بازی ۵ یا ۶ نفره باید از خلیج توکیو استفاده کرد و در حالت‌هایی که تعداد بازیکن کمتر است تنها از شهر توکیو استفاده  می‌شود.

سپس کارت‌ها را باید بر بزنید و یک دسته کارت درست کنید. ۳ کارت رویی را برداشته و بازار بازی را با قرار دادن این سه کارت در کنار هم بسازید.

تاس‌های مشکی را در وسط و تاس‌های سبز را در گوشه‌ای بگذارید چرا که تاس سبز فقط در شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمام مکعب‌های انرژی را هم در گوشه بگذارید.

در ابتدا همه بازیکن‌ها ۶ تاس سیاه را می‌ریزد و کسی که بیشترین تاس حمله با علامت پنجه را بیاورد بازی را شروع کرده و سپس به نوبت از بازیکن سمت چپ او نوبت ادامه پیدا می‌کند.

در نوبت هر بازیکن باید کارهای مشخصی انجام شود که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ریختن تاس ها
  2. انجام کارهای مربوط به تاس
  3. خرید کارت (اختیاری)
  4. پایان نوبت
راهنمای بازی پادشاهان دومینو (Kingdomino)
خواندن

اگر بخواهیم هر مرحله را به شما توضیح بدهیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ریختن تاس ها

بازیکنی که نوبت او است باید هر ۶ تاس را بریزید. سپس می‌تواند برخی از تاس‌ها را انتخاب کرده و دوباره بریزد. در حقیقت هر بازیکن می‌تواند تا ۳ بار با ترکیب‌های مختلف تاس بریزد تا در نهایت نتیجه تاس‌های او مشخص شود.

انجام کارهای مربوط به تاس

بر روی تاس‌ها شاهد نشانه‌های مختلفی هستیم که هر یک مفهومی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • عدد ۱، ۲ و ۳: این اعداد امتیاز پیروزی هستند و اگر شما سه تاس با یک عدد یکسان داشته باشید، آن امتیاز را بدست می‌آورید. مثلا با ۳ تاس با عدد ۲، می‌توانید ۲ امتیاز پیروزی بگیرید.
  • انرژی (با علامت انرژی): با هر تاس انرژی، شما یک مکعب انرژی بدست می‌آورید که برای خرید کارت‌های موجود در بازار می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • حمله (با علامت پنجه): هر تاس حمله یک آسیب که می‌توانید به هیولایی که با شما در یک مکان نیست، آن وارد کرده و از جان آن هیولا کم کنید. یعنی اگر در توکیو هستید، با این تاس به تمام هیولاهایی که با شما در توکیو نیستند، می‌توانید آسیب وارد کنید و یا اگر در خارج از توکیو هستید، می‌تواند به هیولایی که در توکیو است، حمله کنید.

نکته: بازیکنی که جان او به ۰ برسد از بازی حذف می‌شود.

نکته: اگر کسی در توکیو نباشد، اولین بازیکنی که تاس حمله بیاورد، مجبور است وارد شهر توکیو شود.

  • جان (با علامت قلب): با هر تاس جان، می‌توانید یک واحد جان خود را اضافه کنید.
راهنمای بازی استوژیت
خواندن

نکته: جان هیولاها بیشتر از ۱۰ نمی‌شود.

خرید کارت (اختیاری)

شما می‌توانید به صورت اختیاری با استفاده از مکعب‌های انرژی کارت بخرید. هر کارت ویژگی و امکانی را در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید با پرداخت ۲ مکعب انرژی، ۳ کارت رو شده را از بازی حذف کرده و ۳ کارت جدید رو کنید.

نکته: هر زمان که کارتی خریداری می‌شود، بلافاصله با جای خالی آن با کارت جدید پر باید بشود.

توضیحات مربوط به کارت ها

قیمت کارت‌ها در گوشه سمت چپ آن نوشته شده است و شما با پرداخت مکعب انرژی آن کارت را خریداری می‌کنید.

نحوه بازی کردن کارت در بالای توضیحات نوشته شده است و با استایل خاصی مشخص شده است. نحوه بازی کردن کارت‌ها به دو صورت است که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. Keep: این کارت را تا پایان بازی باید نگه دارید و از قدرت آن استفاده کنید.
  2. Discard: این کارت بعد از استفاده سوزانده می‌شود.

تاثیر کارت‌های نیز در پایین نحوه بازی کردن نوشته شده است.

پایان نوبت

تاثیر برخی از کارت‌ها در پایان نوبت یک بازیکن است. پس از انجام کارهای گفته شده، نوبت بازیکن تمام شده و نوبت نفر بعدی آغاز می‌شود.

4 1

قوانین بودن در شهر توکیو

در شروع بازی هیچ هیولایی در شهر توکیو قرار ندارد. زمانی که شهر توکیو خالی باشد، اولین نفری که حداقل یک تاس حمله بیاورد، وارد شهر شده و کنترل توکیو را در اختیار می‌گیرد. شما می‌توانید هر زمان که علاقه داشتید تسلیم شده و از شهر خارج شوید. زمانی که تسلیم حمله یک بازیکن می‌شوید، صدمه به شما اعمال شده و سپس بازیکن مهاجم به جای شما وارد شهر می‌شود.

راهنمای بازی جالیز (Bohnanza)
خواندن

اگر با ۵ یا ۶ بازیکن بازی می‌کنید، ممکن است همزمان دو هیولا در توکیو وجود داشته باشند، ۱ بازیکن در شهر و دیگری در خلیج توکیو.

نکته: زمانی که کنترل توکیو را در اختیار گرفته و وارد شهر می‌شوید ۱ امتیاز می‌گیرید.

نکته: اگر در شروع نوبت خود هنوز هم در شهر توکیو باشید ۲ امتیاز می‌گیرید.

نکته: هیولاهایی که در شهر توکیو هستند با تاس نمی‌توانند جان خود را اضافه کنند اما می‌توانند از کارت‌ها برای درمان کمک بگیرند.

کجا بازی کنیم؟

اگر از پس از مطالعه راهنمای بازی King of Tokyo دوست داشتید تا این بازی را تجربه کنید، حتما این بخش را مطالعه کنید.

خرید نسخه اورجینال

بازی King of Tokyo تنها به صورت اورجینال به بازار ایران آمده و برای تجربه این بازی باید نسخه اصلی آن را خریداری کنید. نکته مهم این است که برای تجربه این بازی لازم است تا تسلط نسبی بر روی زبان انگلیسی داشته باشید تا بتوانید تاثیر کارت‌ها را متوجه بشوید.

3

نسخه دیجیتالی

شما می‌توانید بازی King of Tokyo را در برنامه Tabletop Simulator تجربه کنید. این برنامه یک شبیه ساز بازی‌های بردگیم است که تا به حال صدها بازی مختلف برای آن به وجود آمده است.

5 1

سایر نسخه ها

علاوه بر King of Tokyo، از این بازی دو نسخه دیگر با اسم King of New York و King of Tokyo: Dark Edition به بازار عرضه شده است که تفاوت‌ها کمی با این بازی دارند می‌توانید این نسخه‌ها را نیز تجربه کنید.

6 1

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به راهنمای بازی King of Tokyo انداخته و این بازی را به شما معرفی کردیم. خوشحال می‌شویم که نظرات خود را در رابطه با بردگیم جذاب و خاص King of Tokyo با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب ها
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x