راهنمای بازی رومیزی

راهنمای بازی زیرخاکی (Dead Man’s Draw)

بردگیمی با محوریت طمع و ریسک

برخی از بازی‌های بردگیم هستند که به دلیل قوانین ساده‌ای که دارند می‌توان آن‌ها را به صورت به همه افراد آموزش داد و ساعت‌ها به تجربه آن مشغول شد. این بازی‌ها گزینه بسیار خوبی برای آشنایی سایر افراد با دنیای بردگیم است. امروز قصد داریم تا به سراغ یکی از این بردگیم‌های ساده رفته و شما را با بازی زیرخاکی آشنا کنیم. با پیکسل آرتس همراه باشید تا در این مطلب نگاهی به راهنمای بازی زیرخاکی بیاندازیم و این بردگیم جذاب و ساده را به شما معرفی کنیم.

اطلاعات کلی بازی

اگر بخواهیم اطلاعات کلی بازی زیرخاکی را مورد بررسی قرار دهیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعداد نفرات: ۲ تا ۴ نفره
  • مدت زمان بازی: ۱۰ تا ۱۵ دقیقه
  • سختی بازی: ۱.۳۵ از ۵
  • درجه سنی: بالای ۱۳ سال
  • سبک بازی: خانوادگی
  • طبقه بندی: کارت بازی

اجزا بازی :

۶ کارت زیر خاکی ( ۱۰ نوع که از هر کدام ۶ عدد در بازی وجود دارد)

۸ کارت انگشتری (برای بازی پیشرفته)

۲ کارت راهنما

دفترچه راهنمای بازی

معرفی و بررسی راهنمای بازی زیرخاکی

بردگیم زیرخاکی بر اساس بازی Dead Man’s Draw ساخته شده است و در آن بازیکنان باید تلاش کنند تا زیرخاکی بیشتری جمع کرده و در نهایت بالاترین امتیاز را بدست بیاورند. البته باید مراقب باشید چون در این بازی طمع کردن می‌تواند شما را با مشکل مواجه کند. در واقع زیرخاکی میزان طمع و ریسک شما را نشان می‌دهد.

آموزش و راهنمای بازی زیرخاکی

بازی زیرخاکی قوانین بسیار ساده‌ای داشته و می‌توان سریعا آن را یاد گرفت. هدف از این بازی جمع آوری زیرخاکی‌هایی با بالاترین ارزش است. بازی نسخه پیشرفته‌ای نیز دارد که با استفاده از کارت‌های انگشتری صورت می‌گیرد و در مورد توضیحات کاملی را ارائه می‌دهیم.

راهنمای بازی دژ (Citadels)
خواندن

چیدمان اولیه بازی زیرخاکی

برای چیدمان اولیه بازی زیرخاکی باید تمام کارت‌های با عدد ٢ به همراه یک کارت سکه با عدد ۴ را جدا کرده و آن‌ها را بر بزنید. این کارت‌ها به عنوان دسته کارت‌های سوخته به پشت و در وسط میز قرار می‌گیرند.

۵٠ کارت باقیمانده را نیز بر بزنید و به عنوان دسته کارت‌های زیرخاکی به پشت در وسط میز قرار دهید. نکته مهم این است که بین دو دسته کارت فاصله بگذارید.

2

یک بازیکن به شکل تصادفی باید انتخاب شده و بازی را شروع کند. بعد از او، بازی به شکل نوبتی به ترتیب ادامه پیدا می‌کند.

نکته: برای بازی پیشرفته باید کارت‌های انگشتری را بر زده و به هر بازیکن ٢ کارت بدهید تا بعد از بررسی یکی از کارت‌های انگشتری را برای خود انتخاب کند. هر یک از کارت‌های انگشتری قابلیت ویژه‌ای به بازیکن می‌دهد که تا انتها بازی این قابلیت وجود دارد.

راهنمای بازی زیرخاکی

شما می‌توانید در بازی زیرخاکی ۲ کار انجام دهید. این ۲ کار شامل موارد زیر می‌شود:

  • رو کردن کارت

بازیکنی که نوبت او است، باید از روی دسته کارت‌های زیرخاکی یک کارت کشیده و آن را به رو در منطقه گنج بگذارد. هر کارت در بازی زیرخاکی (به جز کارت‌های سکه) قابلیت ویژه‌ای دارند که بعد از رو شدن، باید بلافاصله قابلیت آن‌ها اعمال شود.

  • ادامه یا اتمام

بازیکن تا وقتی که بخواهد می‌تواند کارت بکشد و این کار را ادامه دهد اما اگر کارتی که رو می‌شود مشابه یکی از کارت‌ها رو شده در بازی باشد، او بلافاصله سوخته و نوبت او به پایان می‌رسد. در این زمان باید تمام کارت‌های رو شده، سوخته و به دسته کارت‌های سوخته اضافه شود.

بهترین بازی‌های رومیزی سال ۲۰۲۱
خواندن

5 1

بازیکن می‌تواند هر زمان که علاقه داشت، به جای رو کردن کارت جدید (و خطر سوختن) کارت‌هایی که در منطقه گنج رو کرده است را جمع کند. برای انجام این کار باید تمام کارت‌هایی که در منطقه گنج وجود دارد را برداشته و جلوی خودش بر روی زمین قرار بدهد تا بقیه بازیکنان بتوانند کارت‌های او را ببینند.

نکته: هر بازیکن باید کارت‌های در زمین خود را به تفکیک نوع آن‌ها از یکدیگر جدا کرده و آن‌ها را به ترتیب عددشان از کم به زیاد، به نحوی که بالاترین کارت، بیشترین امتیاز را دارد بچیند.

پایان نوبت

نوبت یک بازیکن زمانی که بسوزد و یا با اتمام کارت‌های منطقه گنج را بردارد، به پایان می‌رسد. سپس نوبت بازیکن سمت چپ او شروع می‌شود و او باید نوبت خود را با کشیدن کارت رویی دسته کارت‌های زیرخاکی شروع کند.

پایان بازی

وقتی یک بازیکن در نوبت خود آخرین کارت دسته زیرخاکی را رو کند و بعد از آن نوبتش را با سوختن و یا جمع آوری کارت‌ها تمام کند، بازی به پایان می‌رسد.

سپس وقت امتیاز شماری است. امتیاز هر بازیکن برابر است با مجموع بالاترین عدد هر نوع از کارت‌هایی که جمع کرده است.

7

به عنوان مثال اگر کارت‌های یک بازیکن به شرح زیر باشد:

  1. سکه: ۴ – ۶ – ۷
  2. اسطرلاب: ۲ – ۷
  3. مار: ۱

امتیاز او جمع ۷ (بالاترین سکه) + ۷ (بالاترین اسطرلاب) + ۱ (بالاترین مار) = ۱۵ خواهد شد.

بعد از شمارش، بازیکنی که بیشترین امتیاز را دارد، برنده بازی است. در صورت تساوی، بازیکنی که تعداد کارت بیشتری دارد، برنده است. در صورت تساوی دوباره، تمام بازیکنان با امتیاز مساوی با هم برنده می‌شوند.

بهترین بازی‌های رومیزی دو نفره
خواندن

کارت‌های بازی زیرخاکی

در بردگیم  زیرخاکی، شاهد دو نوع کارت هستیم:

  • کارت‌های زیرخاکی
  • کارت‌های انگشتری

4 1

کارت‌های زیرخاکی

در بخش اول یک به یک کارت‌های زیرخاکی را به شما معرفی می‌کنیم:

  • اسطرلاب

با رو شدن اسطرلاب، بازیکن باید کارت رویی از دسته کارت‌های زیرخاکی را ببیند و سپس تصمیم بگیرد که می‌خواهد آن کارت را رو کند یا نه. اگر نخواست کارت را به روی دسته برگردانده و کارت‌های منطقه گنج را جمع آوری می‌کند.

  • تپانچه

با رو شدن تپانچه، بازیکن باید یک کارت از زمین یک بازیکن دیگر را برداشته و به دسته کارت‌های سوخته آن را اضافه کند. اگر حریف کارت نداشته باشد، این قابلیت اجرا نمی‌شود.

  • خنجر

با رو شدن خنجر، بازیکن باید یک کارت از زمین یک بازیکن دیگر را برداشته و در منطقه گنج قرار دهد و سپس قابلیت آن کارت را هم اجرا کند.

  • فرش

به کمک فرش، بازیکن اگر کارت تکراری رو کند، باید کارت‌هایی قبل از فرش را که رو کرده جمع آوری کند و به زمین خود بیاورد. در این زمان خود کارت فرش هم می‌سوزد.

  • مار

با رو شدن مار، بازیکن باید دو کارت دیگر از دسته زیرخاکی به اجبار رو کند. قابلیت هر کدام از کارت‌ها نیز باید اجرا شود.

نکته: اگر کارت اجباری کارتی باشد که قابلیت آن بازی کردن کارت دیگری است، کارت بازی شده، همان کارت اجباری دوم مار خواهد بود.

  • نعل

با رو شدن نعل، بازیکن باید یک کارت از زمین خودش برداشته و در منطقه گنج بگذارد. سپس باید قابلیت آن کارت را هم اجرا کند.

  • سکه
راهنمای بازی دبرنا | چگونه دبرنا بازی کنیم
خواندن

سکه قابلیت خاصی ندارد اما عدد و ارزش کارت‌های سکه بیشتر از سایر کارت‌ها است. امتیاز کارت‌های سکه از ۴ تا ۹ است اما بقیه کارت‌ها از ۲ تا ۷ هستند.

  • صندوقچه و کلید

قابلیت این دو کارت تنها وقتی است که بازیکن نوبت خود را با جمع آوری تمام کند. اگر بازیکنی هم کلید و هم صندوقچه در منطقه گنج داشته باشد، به تعداد کارت‌هایی که جمع کرده، از دسته کارت‌های سوخته کشیده و این کارت‌ها را هم به زمین خود اضافه می‌کند.

  • نقشه

با رو شدن نقشه، بازیکن باید کارت‌های سوخته را بر زده و سپس سه کارت از روی آن بردارد و یکی را انتخاب کرده و در منطقه گنج قرار دهد. سپس قابلیت آن کارت را هم اجرا کند. نکته، اجرای این قابلیت اجباری است حتی اگر باعث سوختن بازیکن شود.

کارت‌های انگشتری

کارت‌های انگشتری برای مدل پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بازی پیشرفته تنها تفاوت با حالت معمولی این است که کارت‌های انگشتری برای بازیکنان قابلیت خاصی را می‌دهند. کارت‌های انگشتری شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مارگیر

صاحب این انگشتر با رو شدن کارت مار باید بلافاصله آن را از منطقه گنج برداشته و در زمین خود قرار دهد و دیگر لازم نیست دو کارت اضافه رو کند.

  • زورگیر

صاحب این انگشتر وقتی که تپانچه رو می‌کند، به جای سوزاندن کارت بازیکن، آن کارت را به دسته کارت‌های منطقه گنج اضافه می‌کند.

  • تیغ زن

صاحب این انگشتر با رو شدن خنجر، می‌تواند از هر دسته‌ای که می‌خواهد کارت بدزدد، حتی اگر از آن دسته در منطقه گنج کارت داشته باشد و در این حالت نمی‌سوزد.

  • مال دوست
راهنمای بازی رکب (Condottiere)
خواندن

صاحب این انگشتر زمانی که صندوقچه و کلید را با هم جمع کند، دو برابر کارت‌هایی که جمع آوری کرده از دسته کارت‌های سوخته کارت می‌کشد.

  • زرگر

صاحب این انگشتر در پایان بازی اگر کارت سکه در زمین خود داشته باشد، ۵ امتیاز اضافه می‌گیرد.

  • نقشه خوان

صاحب این انگشتر با رو شدن کارت نقشه می‌تواند هر کارتی را که می‌خواهد از کل دسته کارت‌های سوخته انتخاب کرده و در منطقه گنج آن را بازی کند.

  • رند

صاحب این انگشتر با رو شدن کارت نعل باید به جای یک کارت، دو کارت از زمین خود در منطقه گنج بازی کند و قابلیت هر دو را نیز اجرا کند.

  • طالع بین

صاحب این انگشتر با رو شدن اسطرلاب باید به جای یک کارت، سه کارت از روی دسته کارت‌های زیرخاکی ببیند و سپس با همان ترتیب کارت‌ها را برگرداند.

کجا بازی کنیم؟

اگر پس از مطالعه راهنمای بازی زیرخاکی دوست داشتید تا این بردگیم را بازی کنید، می‌توانید به سراغ روش‌های زیر بروید.

خرید نسخه اورجینال

نسخه اورجینال بازی زیرخاکی، Dead Man’s Draw نام دارد و تم آن دزدان دریایی است. شما می‌توانید نسخه اورجینال این بازی را خریده و این بردگیم را تجربه کنید. اسم کارت‌های بازی Dead Man’s Draw با بازی زیرخاکی به خاطر متفاوت بودن تم، فرق دارد اما عملکرد آن‌ها یکسان است.

8

خرید نسخه فارسی

شما می‌توانید بردگیم زیرخاکی را به راحتی خریداری کرده و پس از مطالعه راهنمای بازی زیرخاکی این بازی را تجربه کنید.

3 1

نسخه دیجیتالی

نسخه دیجیتالی بازی Dead Man’s Draw برای کامپیوترهای شخصی از طریق استیم و برای گوشی‌های آیفون قابل دانلود است و شما می‌توانید این بازی را به صورت دیجیتالی نیز تجربه کنید.

راهنمای بازی King of Tokyo
خواندن

6

حرف آخر

 

در این مطلب نگاهی به راهنمای بازی زیرخاکی انداخته و این بازی خانوادگی جذاب و خاص را به شما معرفی کردیم. اگر این بردگیم را تجربه کردید و یا دوست دارید تا آن را بازی کنید، می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب ها
عضویت
اطلاع از
guest

2 Comments
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
روژا
روژا
6 ماه قبل

لطفا در مورد کارت خوش شانسی و بد شانسی هم توضیح دهید

محمدعلی
محمدعلی
2 سال قبل

سلام بازی قشنگی هست اما سریع تمام میشه برای همین نسبت به قیمتش گرونه

دکمه بازگشت به بالا
2
0
Would love your thoughts, please comment.x