راهنمای بازی رومیزی

راهنمای بازی دژ (Citadels)

دژ خودت را بساز

پس از معرفی چند بردگیم جذاب و خاص، امروز قصد داریم تا به سراغ یک بردگیم دیگر برویم که خوشبختانه نسخه فارسی آن نیز عرضه شده و می‌توان آن را تجربه کرد. در این مطلب قصد داریم تا به سراغ یک بردگیم استراتژیک سبک ولی جذاب و خاص رفته شما را با بردگیم دژ آشنا کنیم. این بازی نسخه ایرانی عنوان مشهور Citadels است که به عنوان یک بردگیم، محبوبیت بسیار زیادی در بین گیمرها دارد، پس با پیکسل آرتس همراه باشید تا نگاهی به راهنمای بازی دژ بیاندازیم.

اطلاعات کلی بازی دژ

در بخش اول اطلاعات کلی بردگیم دژ را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهیم.

تعداد نفرات: ۲ تا ۸ نفره (بهترین حالت ۵ نفره)

مدت زمان بازی: ۲۰ تا ۶۰ دقیقه

سختی بازی: ۲.۰۵ از ۵

درجه سنی: بالای ۱۰ سال

سبک بازی: خانوادگی – استراتژیک

طبقه بندی: بلوف زنی – کارت بازی – ساخت شهر – استنتاجی – فانتزی

dej MrGamers2

اجزا بازی دژ:

  • ۶۶ کارت منطقه
  • ۸ کارت شخصیت
  • ۸ کارت مرجع
  • ۳۰ طلا
  • ۱ شمارنده تاج
  • کتابچه قوانین

1 1

داستان بازی دژ

در بردگیم دژ، بازیکنان به عنوان حاکمان شهرهای خود، در هر دور نقش‌های جدیدی را بر عهده می‌گیرند و شخصیت‌هایی را استخدام می‌کنند تا بتوانند با کمک آن‌ها طلا به دست آورده و ساختمان‌های شهر خود را درست کنند.

راهنمای بازی دژ

هر دور از بردگیم دژ دو مرحله دارد:

  1. انتخاب شخصیت به صورت مخفیانه
  2. بازی کردن نوبت و ساخت شهر

هدف بازیکنان در بازی دژ این است که در نهایت با ارزش ترین شهر را با استفاده از کارت‌های ساختمان بسازند. ارزش هر ساختمان با توجه به سکه‌هایی است که بر روی آن کارت قرار دارد. (این تعداد سکه نشان دهنده قیمت کارت نیز است)

راهنمای بازی دبرنا | چگونه دبرنا بازی کنیم
خواندن

در فاز اول با توجه به تعداد بازیکنان باید چند کارت شخصیت به پشت و چند کارت شخصیت به رو از بازی خارج شوند. اولین بازیکن کارت‌های شخصیت باقی مانده را نگاه کرده و به صورت مخفیانه یک کارت انتخاب می‌کند. هر نقش دارای یک شماره است که نشان دهنده ترتیب بازی شدن آن‌ها نیز است. پس از انتخاب کارت شخصیت، دسته کارت‌ها را به نفر بعدی می‌دهید تا او نیز شخصیت خود در این دست را انتخاب کند. این کار تا انتها ادامه پیدا می‌کند تا هر بازیکن یک شخصیت را انتخاب کند. بازیکن شروع کننده بازی که نشان تاج هم جلوی او قرار دارد به ترتیب و بر اساس شماره نقش‌ها را صدا می‌کند. اگر آن کارت در بازی بود، بازیکن صاحب کارت آن را رو کرده و با توجه به قابلیت شخصیت کاری را انجام می‌دهد.

نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که شما با توجه به نقش خود باید کاری را انجام بدهید. به عنوان مثال به عنوان راهزن، می‌توانید اعلام کنید که من جیب تاجر را می‌زنم. سپس صبر می‌کنید تا کارت تاجر رو شود و در صورتی که کسی این کارت را انتخاب کرده بود، قابلیت شما اعمال می‌شود و اگر کسی کارت تاجر را برنداشته بود، قابلیت شما می‌سوزد.

در هر دور بازیکن می‌تواند دو طلا بردارد یا دو کارت ساختمان بکشد و سپس یک کارت را انتخاب کرده و کارت دیگر را برگرداند. سپس به صورت اختیاری می‌تواند یک ساختمان بسازد.

همان طور که اشاره کردیم قیمت ساختمان‌ها به اندازه تعداد نمادها روی آنها طلا است و هر ساختمان به تعداد مشخصی امتیاز دارد. علاوه بر امتیاز از ساختمان ها، در پایان بازی یک بازیکن با داشتن هشت ساختمان یا ساختمان از هر پنج رنگ امتیاز پاداش می‌گیرد.

آموزش بازی تخته نرد | نحوه چیدن تخته نرد
خواندن

استراتژی در انتخاب کارت‌های ساختمان مهمترین موضوعی است که می‌تواند باعث برد و یا باخت شما شود. در نتیجه در انتخاب و خرید کارت ساختمان دقت بسیار زیادی باید کنید.

3 1

پایان بازی زمانی است که یک بازیکن هفتمین ساختمان خود را ساخته باشد ( ممکن است یک بازیکن بیشتر از هفت ساختمان بسازد ) پس از این اتفاق، آن دور به عنوان آخرین دور بازی به حساب می‌آید.

کارت‌های ساختمان در شرایط خاصی امتیاز به بازیکنان می‌دهند که در انتهای بازی و در زمان امتیاز شماری باید این موارد را زیر در نظر بگیرید.

کجا بازی کنیم؟

پس از بررسی راهنمای بازی دژ، اگر از این بازی خوشتان آمد، می‌توانید از چند طریق این بازی هیجان انگیز را تجربه کنید.

خرید نسخه اورجینال

همان طور که اشاره کردیم، بازی دژ، بر اساس بازی جذاب Citadels به فارسی باز گردانی شده است. در صورتی که علاقه دارید تا نسخه اصلی این بازی را خریداری کنید، می‌توانید با سفارش بازی Citadels این عنوان را خریداری کرده و آن را بازی کنید.

5 1

خرید نسخه فارسی

نسخه فارسی شده بازی Citadels که تحت لیسانس اصلی این بردگیم است، بازی دژ نام دارد. این بازی از نظر قوانین تفاوتی با نسخه اورجینال نداشته و حتی تصویرسازی آن دستخوش تغییر شده است. تصویر سازی بازی دژ بسیار زیبا و مطابق با تاریخ و فرهنگ ایرانی است و همین موضوع باعث شده تا بازیکنان ایرانی بیشتر با این عنوان ارتباط برقرار کنند.

0 1

دانلود نسخه کامپیوترهای شخصی

شما می‌توانید با استفاده از شبیه ساز مشهور Tabletop Simulator به راحتی نسخه اصلی بازی دژ، یعنی Citadels را بر روی رایانه شخصی خود تجربه کرده و از تجربه این بازی جذاب لذت ببرید.

آموزش بازی گروهی مافیا
خواندن

download

نسخه چاپ کن و بازی کن

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که بازی دژ اجزا زیادی نداشته و شما می‌توانید با دانلود فایل Print & Play این بازی به راحتی خودتان آن را ساخته و این عنوان جذاب را تجربه کنید.

CitadelsSelection

سایر نسخه ها

علاوه بر بازی دژ، بردگیم Citadels چند نسخه دیگر هم دارد. در سال ۲۰۱۶ این بازی با همین نام دوباره منتشر شد که در آن شاهد تغییر تصاویر و باز طراحی بازی از نظر طراحی کارت‌ها و… بودیم. همچنین اکسپنشن دیگری از این بازی با نام Citadels: The Dark City عرضه شد که در آن شاهد اضافه شدن کارت‌های جدید و پیچیده تر شدن آن بودیم. اگر نسخه اصلی Citadels یا دژ را تجربه کردید و دوست داشتید تا آن را با کارت‌های شخصیت جدید و ساختمان‌های تازه تجربه کنید، می‌توانید به سراغ اکسپنشن این بازی یعنی Citadels: The Dark City رفته و این بردگیم جذاب را تجربه کنید.

pic333176

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به راهنمای بازی دژ انداخته و این بازی جذاب و استراتژیک را به شما معرفی کردیم. اگر این بازی را تجربه کردید و یا پس از مطالعه راهنمای بازی دژ علاقه مند شدید تا این عنوان را تجربه کنید، حتما نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید و بگویید که نظرتان در مورد بازی دژ چیست؟

برچسب ها
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x