مقالات ترجمه‌ای

قیمت پلی‌استیشن ۵ چقدر خواهد بود؟

تحلیل و بررسی قیمت احتمالی کنسول نسل بعدی سونی

مدتی قبل شرکت سونی تایید کرد که کنسول نسل بعدیش از نام PlayStation 5 استفاده خواهد نمود. این شرکت همچنین در مورد تعدادی از ویژگی‌های پلی‌استیشن ۵، تاریخ عرضه آن در تعطیلات آخر سال ۲۰۲۰ و حتی جزییاتی از دسته جدید این کنسول صحبت کرده است. هرچند شرکت سونی یکی از نکات مربوط به این کنسول را یک راز نگه داشته، نکته‌ای که به هنگام تهیه یک کنسول جدید از اهمیت بسیار زیادی برای خریداران برخوردار می‌باشد – پلی‌استیشن ۵ به هنگام عرضه چه قیمتی خواهد داشت؟

ps5 devkit 1

تا زمان نوشتن این مقاله شرکت سونی هنوز قیمت رسمی برای کنسول پلی‌استیشن ۵ مشخص نکرده است. و از آنجایی که هنوز بیش از یکسال تا عرضه این کنسول باقی مانده، به احتمال بسیار زیاد حتی خود شرکت سونی نیز کاملا مطمئن نیست که به هنگام عرضه این کنسول قیمت نهایی آن را چه خواهد گذاشت. با این وجود ما می‌توانیم با بررسی قیمت‌ سخت افزارهای نسل حاضر، پیش‌بینی تحلیل‌گرهای صنعت بازی و سخت افزار ارائه شده توسط پلی‌استیشن ۵، قیمت حدودی آن را حدس بزنیم.

در ادامه به بررسی مهمترین دلایلی که می‌توانند بر روی قیمت نهایی پلی‌استیشن ۵ تاثیر بگذارند، خواهیم پرداخت.

PS5 pre orders retailer

پیش‌بینی تحلیل‌گران صنعت بازی

حتی قبل از آنکه شرکت سونی کنسول نسل بعدی خود یعنی پلی‌استیشن ۵ را معرفی کند، تحلیل‌گران مختلف صنعت بازی در مورد قیمت احتمالی این کنسول نظر داده بودند. در حالی که پیش‌بینی‌های هر شخص تفاوت‌هابی با دیگری دارد، به نظر می‌رسد اکثر تحلیل‌گران بر این باور بوده که قیمت پلی‌استین ۵ به هنگام عرضه ۵۰۰ دلار خواهد بود. به نظر می‌رسد دو نکته باعث شده تا تحلیل‌گران این قیمت را پیش‌بینی کنند – تکنولوژی استفاده شده در پلی‌استیشن ۵ و قیمت گذاری‌های قبلی شرکت سونی برای کنسول‌هایش. به استثنای پلی‌استیشن ۳، شرکت سونی همیشه سعی کرده تا کنسول‌هایش به هنگام عرضه قیمتی ارزان و قابل تهیه داشته باشند، و به احتمال بسیار زیاد این شرکت سعی خواهد کرد تا این رویه را برای پلی‌استیشن ۵ نیز حفظ کند.

PS5 backward compatible

سخت افزارهای نسل حاضر

یکی از مواردی که باید به هنگام صحبت در مورد قیمت کنسول‌های نسل بعدی در نظر داشت، قیمت کنسول‌های نسل فعلی است. در حال حاضر کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو ۴۰۰ دلار قیمت دارد. اکس باکس وان اکس، گرانترین کنسول موجود در بازار نیز ۵۰۰ دلار است.

احتمال آنکه کنسول‌های نسل بعدی باعث کاهش قیمت کنسول‌های نسل فعلی شوند بسیار زیاد می‌باشد. شرکت سونی احتمالا تفاوت قیمتی ۲۰۰ دلاری را میان پلی‌استیشن ۵ و پلی‌استیشن ۴ پرو قرار خواهد داد، هرچند تا سال آینده ما انتظار داریم که قیمت پلی‌استیشن ۴ پرو کاهش چشم‌گیری داشته، و شاید حتی تا مرز ۱۰۰ دلار کمتر از قیمت فعلیش شود. اگر سونی کنسول نسل بعدی خود را هم قیمت با پلی‌استیشن ۴ پرو منتشر کند، ممکن است این ذهنیت اشتباه در خریداران ایجاد شود که پلی‌استیشن ۵ از لحاظ سخت‌ افزاری تفاوت زیاد با پلی‌استیشن ۴ پرو ندارد، و ایجاد این ذهنیت چیزی است که مطمئنا شرکت سونی می‌خواهد از آن دوری کند.

البته ممکن است که قیمت‌ کنسول‌های نسل حاضر کاهش پیدا نکنند که در این صورت کنسول‌های نسل بعدی بسیار گرانتر از انتظارات فعلی همگان خواهند شد. اگر پلی‌استیشن ۴ پرو قیمت ۴۰۰ دلاری خود را حفظ کند، با در نظر گرفتن قیمت‌‌گذاری‌های قبلی کنسول‌ها، آنچنان دور از انتظار نخواهد بود که قیمت پلی‌استیشن ۵ در بالاترین حالت حتی تا ۷۰۰ دلار نیز برسد. البته شرکت سونی پیش از این با بالا گذاشتن قیمت پلی‌استیشن ۳ در فروش آن به هنگام عرضه دچار مشکل شده بود، پس اگر این شرکت بخواهد موفقیت فعلی خود با پلی‌استیشن ۴ را در نسل بعدی نیز تکرار نماید، باید قیمتی قابل رقابت (با کنسول نسل بعدی مایکروسافت) برای پلی‌استیشن ۵ انتخاب کند.

trump tariffs video game consoles delay

تعرفه‌های ترامپ

یکی از موارد خارجی که می‌تواند اثر بسیار بزرگی بر روی قیمت نهایی پلی‌استیشن ۵ بگذارد، تعرفه‌های مالیاتی جدید ارائه شده برای تکنولوژی‌های وارده از چین توسط ترامپ می‌باشد. این تعرفه‌های جدید برای تکنولوژی‌های وارداتی، تا زمان نوشتن این مقاله هنوز اعمال نشده‌اند، اما اگر این تعرفه‌های جدید کاربردی شوند، هر سه تولید کننده بزرگ کنسول‌ها در صنعت بازی قیمت سخت افزارهای خود را افزایش خواهند داد.

سونی، نینتندو و مایکروسافت هر سه با نوشتن نامه‌ای مشترک به دولت آمریکا از آن‌ها درخواست کرده‌اند تا تعرفه‌های جدید تکنولوژی را اعمال نکنند، هرچند اگر این تعرفه‌ها اعمال شوند، قیمت نهایی پلی‌استیشن ۵ افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

playstation 5 ps5 logo blue background

قیمت احتمالی برای پلی‌استیشن ۵

با در نظر گرفتن موارد ذکر شده، به نظر می‌رسد دامنه احتمالی قیمت پلی‌استیشن ۵ به هنگام عرضه چیزی میان ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار باشد. پس از آنکه سونی در فروش پلی‌استیشن ۳ با قیمت ۶۰۰ دلار شکست خورد، شاید عجیب به نظر برسد که دوباره پلی‌استیشن ۵ را با چنین قیمت بالایی عرضه کند، اما با در نظر گرفتن قیمت کنسول‌های فعلی و میزان رشد تورم، قیمت ۶۰۰ دلاری برای پلی‌استیشن ۵ می‌تواند قابل توجیح باشد. بیشتر تحلیل‌گران صنعت بازی فکر می‌کنند که ۵۰۰ دلار قیمت مناسبی برای کنسول نسل بعدی سونی است، و اگر قرار باشد ما نیز یک قیمت را برای این پلتفرم حدس بزنیم، به نظر ما هم ۵۰۰ دلار محتمل‌ترین قیمت برای این کنسول است.

هرچند موارد خارجی چون تعرفه‌های ترامپ می‌توانند اثر منفی بر روی قیمت‌ پلی‌استیشن ۵ بگذارند، و سونی را مجبور کنند تا به هنگام عرضه قیمت بالاتری برای کنسول پلی‌استیشن ۵ در نظر بگیرد. با این وجود، به نظر ما بعید است که قیمت نهایی این کنسول آنچنان بالاتر از ۵۰۰ دلار باشد. بالاتر رفتن قیمت این کنسول از ۶۰۰ دلار نیز بسیار بعید و غیر قابل انتظار خواهد بود.

شما همچنین می‌توانید برای آگاهی از دیگر ویژگی‌ها و نکات پلی‌استیشن ۵ به مقالات زیر مراجعه کنید.

پلی‌استیشن ۵: هر آنچه که از نسل بعدی پلی‌استیشن می‌دانیم
خواندن
۱۰ نکته که در مورد پلی‌استیشن ۵ می‌دانیم
خواندن
منبع
GAMERANT
برچسب ها
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x