مقالات ترجمه‌ای

داستان Halo قسمت هفدهم: بازگشت به Requiem و بدست آوردن کلید جانوس

کلیدی برای رازهای فوررانرها...

در مقاله پیشین Halo، با بررسی وقایع Halo 4 شاهد کشف دنیای فوررانرها به نام Requiem توسط مستر چیف و کورتانا بودیم و همچنین مشاهده کردیم که آن‌ها چگونه نقشه دیداکت برای نابودی بشریت را شکست دادند. هرچند به نظر می‌رسید بهای اینکار جان کورتانا باشد. در این مقاله وقایع بخش Spartan Ops از عنوان Halo 4 را بررسی می‌نماییم که پس از داستان اصلی این عنوان، نشان دهنده بازگشت سفینه UNSC Infinity به دنیای Requiem و اتفاقات بعد از آن خواهد بود.

همه آنچه که باید از دنیای هیلو بدانید
خواندن

فبریه ۲۵۵۸: سفینه UNSC Infinity به Requiem باز می‌گردد

به دلیل بالا بودن احتمال آنکه تکنولوژی‌های فوررانر بیشتری در سیاره Requiem وجود داشته باشند، و همچنین این حقیقت که باقی‌مانده نیروهای کاوننت (به رهبری جول مداما از نژاد سانگ‌هیلی) طی حمله دیداکت به زمین شکست نخورده و هنوز در این سیاره ساکن بودند، سفینه UNSC Infinity در فبریه سال ۲۵۵۸ بار دیگر به سیاره Requiem اعزام شد. هدف آن‌ها پس گرفتن سیاره از نیروهای کاوننت و بدست آوردن تکنولوی‌های فوررانر برای UNSC بود.

پس از رسیدن به این سیاره، Infinity و ناوگان پشتیبان او که تشکیل شده از چندین Frigate هستند، ناوگان کاوننت‌ها را غافلگیر کرده و با آن‌ها وارد نبرد شدند. در همین حین سفینه Infinity موفق شد تعداد زیادی هواپیما، ماشین‌های جنگی، نیروی پیاده نظام و نیروهای ویژه را به سطح سیاره بفرستد؛ این عملیات ترکیبی از ارتش UNSC، نیروی هوایی و نیروی دریایی بسیار موفقیت آمیز بوده، و به لطف آن UNSC توانست پیش‌زمینه مورد نیاز خود برای ساخت چندین تاسیسات پژوهشی و عملیاتی را بر روی این سیاره فراهم آورد. نیروهای کاوننت و متحدین پرومتیان آن‌ها، پس از این عملیات عقب‌نشینی کردند.

پس از این پایان این نبرد، گروهی از اسپارتان‌های ۴ که با نام Fireteam Crimson شناخته می‌شدند، توانستند تکنولوژی فوررانر ویژه‌ای را بازیابی کنند که، با وجود عدم اطلاع آن‌ها، دستگاه تلپورتی برای جابجای به سطح سیاره Requiem بود. دکتر هنری گلسمن، مکانیک ارشد سفینه UNSC Infinity، به هنگام بررسی این تکنولوژی ناخواسته به مکانی مجزا در سطح سیاره منتقل شده؛ و سپس وی توسط جول مداما و نیروهای کاوننت دستگیر می‌شود. جول مداما دکتر هنری را مجبور کرده تا یکی از معابد، که دارای «اثر شخصیتی» یک کتاب‌دار می‌باشد را فعال نماید. مداما باور دارد که مقدار زیادی تکنولوژی فوررانر در این مکان وجود داشته و هدف وی دستیابی به این تکنولوژی است.

3 3

دکتر کترین هالسی وارد سفینه UNSC Infinity می‌شود

پس از ناپدید شدن گلسمن، کاپیتان کشتی UNSC Infinity توماس لاسکی، دستور می‌دهد تا دکتر کترین هالسی را برای بررسی این تکنولوژی و بدست آوردن اطلاعات بیشتری از آن به سفینه بیاورند. با وجود آنکه دکتر هالسی وظیفه محوله به او را انجام می‌داد، وی نهایتا علاقه بیشتری به کسب اطلاعات در مورد کتاب‌دار و نحوه تعامل با او پیدا کرد. با استفاده از یک شیوه ارتباطی مخفی، دکتر هالسی شروع به همکاری و صحبت کردن با جول مداما در این مورد می‌نماید، زیرا او نیز به دستیابی به این مهم علاقه دارد – حتی اگر او دشمن UNSC باشد. هرچند کاپیتان توماس لاسکی و فرمانده نیروهای اسپارتان ۴ سارا پالمر از این خیانت دکتر هالسی مطلع شده و او را دستگیر می‌کنند.

در همین حین، گبریل تورن، یکی از اعضای اسپارتان ۴ از گروه Fireteam Majestic، همانند گلسمن توسط این تکنولوژی فوررانرها به سطح سیاره Requiem تلپورت و دستگیر می‌شود. هرچند دکتر گلسمن موفق به فعال کردن معبد کتاب‌دار شده؛ و این موضوع با پرت نمودن حواس جول مداما و افرادش، به گلسمن اجازه می‌دهد تا از دست آن‌ها فرار کند. از آنجا که مداما یک Reclaimer (انسان) نیست، اجازه ورود به معبد و صحبت با کتاب‌دار به او داده نشده و بار دیگر این معبد بسته می‌شود. فرار گلسمن باعث حواس پرتی نگهبانانی که اسپارتان تورن را پیش مداما می‌آوردند شده که به این اسپارتان اجازه می‌دهد تا نگاهبان‌ها را از پای در آورد. پس از آن تورن و گسلمن با همکاری یکدیگر به سوی یکی از پایگاه‌های UNSC در سطح سیاره Requiem می‌روند.

حمله به سفینه UNSC Infinity

جول مداما که می‌خواست با دستگیر کردن دکتر کترین هالسی در کنار او بر روی پروژه تعامل با کتاب‌دار کار کند، از وسیله‌ایی مخصوص از تکنولوژی فوررانرها برای ثابت نگه داشتن سفینه UNSC Infinity استفاده کرده و به شوالیه‌های پرومتیان متحد خود اجازه داد تا در گروه‌های عظیم به درون این سفینه تلپورت کنند. این حمله خدمه سفینه را کاملا غافلگیر نموده و در حالی که سربازان نیروی دریایی موجود در این سفینه به سختی مشغول دفاع از آن بودند، ناوگان مداما حمله‌ایی فضایی را آغاز کرده و سفینه مخصوص خود را به جریان در آوردند.

نهایتا تعدادی از اسپارتان‌های ۴ توانستند به سفینه Infinity بازگشته و در باز پس‌گیری او یاری برسانند، هرچند قبل از آن یکی از شوالیه‌های پرومتیان موفق به دستگیری دکتر هالسی شده و او را پیش جول مداما تلپورت نمود. در همین حال، زمانی که نیروهای کاوننت پس از انجام ماموریت خود در حال عقب‌نشینی بودند، اسپارتان تورن و گلسمن موفق شدند به سفینه UNSC Infinity بازگردند.

هالسی کلید جانوس را بدست می‌آورد

با توجه به آنکه حال پس از دستگیری هالسی، او ریسک امنیتی بسیار بزرگی برای UNSC به حساب می‌آمد، دفتر اطلاعات نیروی دریایی (Office of Naval Intelligence)، به کاپیتان توماس لاسکی دستور می‌دهد تا هالسی را پیدا کرده و به قتل برسانند. قبل از آنکه لاسکی بتواند در این مورد نظری بدهد، فرمانده اسپارتان‌های ۴ سارا پالمر با قبول این ماموریت به دنبال هالسی می‌رود. لاسکی که نمی‌خواهد مرگ هالسی را ببیند، باقی اسپارتان‌های ۴ را به مکان جول مداما فرستاده تا او را نجات دهند.

پس از آورده شدن پیش جول مداما، هالسی بار دیگر معبد را فعال کرده و به دلیل آنکه یک انسان (Reclaimer) است، اجازه تعامل با کتاب‌دار و دسترسی به محتویات معبد را بدست می‌آورد. «اثر شخصیتی» کتا‌ب‌دار به هالسی توضیح می‌دهد که مخزنی از تکنولوژی‌های فوررانر با نام ابسولوت رکورد (Absolute Record) وجود داشته که اگر هالسی شی ویژه‌ای به نام کلید جانوس (Janus Key) را به آنجا بیاورد، این مخرن باز شده و با فراهم آوردن تکنولوژی‌های بسیاری از فوررانرها، به هالسی اجازه می‌دهد تا تکنولوژی و دانش بشریت را به صورت چشم‌گیری افزایش دهد.

پس از آن کتاب‌دار کلید جانوس را به هالسی داده، اما به محض خارج شدن هالسی از معبد، جول مداما که فکر می‌کند کلید جانوس همان تکنولوژی فوررانرها بوده که دنبالش می‌گشتند، سریعا نصف آن را از هالسی می‌گیرد. هالسی نیمه دیگر کلید جانوس را قایم نموده، و دقیقا همان لحظه اسپارتان تورن که مکان آن‌ها را پیدا کرده پدیدار می‌شود و هالسی نیز از این موقعیت استفاده کرده و نیمه دوم کلید جانوس را به سمت او پرتاب می‌کند. معلوم می‌شود که تمام این مدت هالسی تنها از جول مداما به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به تکنولوژی‌های فوررانر استفاده نموده و قصد همکاری با او را نداشته و نمی‌خواهد هر دو نیمه کلید جانوس به دست مداما بی‌افتد.

زمان کوتاهی بعد از آن، پالمر از راه رسیده و سعی می‌کند تا هالسی را به قتل برساند. مداما که متوجه این وضعیت شده بود، سریعا ارتش کوچکی از پرومتیان‌ها را خبر کرده تا با تلپورت کردن خود را به آنجا رسانده و از مداما و هالسی محافظت نمایند. هر چند پالمر موفق می‌شود تا به دست هالسی شلیک کند که مدتی بعد باعث قطع شدن دست او می‌شود. در حالی که مداما هالسی را بر روی شانه خود گذاشته و مشغول فرار کردن بود، باقی اسپارتان‌ها از راه رسیده و بیشتر پرومتیان‌ها را شکست می‌دهند. هرچند آخرین شوالیه پرومتیان موفق می‌شود تا مداما و هالسی را به مکانی امن تلپورت کند.

پس از آن مداما که به اشتباه فکر می‌کرد به تکنولوژی مورد نظر خود (همان نیمه‌ای از کلید جانوس) دست یافته است، جهت حرکت سیاره Requiem را به سمت یک ستاره دیگر تنظیم نموده و با ناوگان خود از آنجا می‌گریزد. هدف مداما از اینکار نابودی سفینه UNSC Infinity بود که همچنان توسط دستگاه فوررانر‌ها در جای خود ثابت بوده و نمی‌توانست حرکت کند. هرچند اسپارتان‌ها به موقع سفینه را از آن حالت خارج کرده، و UNSC Infinity توانست قبل از نابودی سیاره Requiem از آنجا خارج شود.

جولای ۲۵۵۸: هالسی و مداما کلید کامل را بدست می‌آورند

۵ ماه پس از نابودی سیاره Requiem، دکتر هالسی نهایتا تصمیم گرفته تا هر دو نیمه کلید جانوس را بدست آورد و خواسته کتاب‌دار را برآورده کند. حتی اگر ریسک بدست آوردن تمامی تکنولوژی‌های فوررانر موجود در ابسولوت رکورد توسط جول مداما همچنان وجود داشته باشد. برای رسیدن به این مهم، آن دو بر روی سیاره Aktis IV یک نیمه کلید جانوس بدلی درست کردند، که با انعکاس سیگنالی توجه UNSC را به خود جلب نموده و آن‌ها برای بررسیش به آن مکان می‌کشاند.

همانطور که انتظار می‌رفت UNSC از راه رسیده و یک کشتی فضایی پلیکان را به آنجا فرستاد که نیمه اصلی کلید جانوس که در اختیار UNSC قرار داشت را با خود حمل می‌کرد. همراه آن‌ها همچنین مبارزان Broadsword نیز برای محافظت از این کلید حضور داشتند. UNSC می‌خواست ببیند که چگونه دو نیمه کلید با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

داستان سری بازی‌های Gears of War
خواندن

هنگام فرود آمدن این کشتی فضایی، سلاح‌های ضدهوایی کاوننت‌ها آن را مورد هدف قرار دادند. هرچند این توپخانه متعلق به جول مداما نبود؛ این توپخانه به سالی‌ نیون (Sali ‘Nyon)، یکی از شورشیان ارتش جول مداما تعلق داشت. نیون حال که نیمه‌ای از کلید جانوس را بدست آورده بود، سعی کرد تا از آن برای قانع کردن همراهانش استفاده نموده و خود را یک پیامبر راستین معرفی کند. متاسفانه او خوش‌شانس نبوده و یکی از همراهانش نهایتا تصمیم گرفت تا با دزدیدن کلید و آوردن آن برای مداما، بار دیگر به ارتش او بازگردد.

دکتر هالسی همراه با تعداد زیادی از محافظین جول مداما به ملاقات او آمده و هالسی صحت نیمه کلید جانوس را تایید کرد. هرچند، آن‌ها خبر نداشتند که گروهی از اسپارتان‌های ۴ به رهبری سارا پالمر مشغول تعقیب کردن این شخص بوده‌اند. اسپارتان‌ها با هدف بدست آوردن هر دو نیمه کلید جانوس به گروه مداما حمله‌ور شدند. در آشوب ایجاد شده نهایتا دکتر هالسی و جول مداما توانستند با کلید کامل شده جانوس فرار کنند، و از این نبرد چیزی جز عصبانیت نصیب UNSC نشد. با این کلید کامل شده، حال هالسی و مداما می‌توانند مکان تقریبی ابسولوت رکورد را بدست آورند.

سپتامبر ۲۵۵۸: ابسولوت رکورد پیدا شد

پس از دو ماه تحقیقات بر روی کلید جانوس، هالسی مکان ابسولوت رکورد را شناسایی کرده و با همراهی جول مداما راهی آنجا می‌شوند. هرچند آن‌ها اطلاع نداشتند که دکتر گلسمن، فرمانده پالمر و سربازان اسپارتان ۴ او با دزیدن یک سفینه Phantom مخفیانه وارد یکی از سفینه‌های ناوگان مداما شده، و قصد داشتند تا جلوی مداما و هالسی را بگیرند. مداما نهایتا تصمیم می‌گیرد تا بدون ناوگانش و تنها با سفینه خود وارد پورتال ابسولوت رکورد شود؛ البته دکتر گلسمن، فرمانده پالمر و یک اسپارتان ۴ به نام هولی تاناکا موفق می‌شوند تا قبل از ورود مداما به این پورتال وارد سفینه او شوند.

درون ابسولوت رکورد، دکتر هالسی، جول مداما و جنگجویان زلت (Zealot) او به یک محفظه مخصوص رسیده که یک هوش مصنوعی فوررانر در آن حضور داشت. این هوش مصنوعی بجای آنکه به دکتر هالسی احازه دسترسی به گنج‌های موجود در ابسولوت رکورد را بدهد، حضور سایر انسان‌های موجود در سفینه مداما را احساس کرده و آنان را به این محفظه احضار نمود. هدف هوش مصنوعی سوال پرسیدن از دو گروه بوده تا تصمیم بگیرد که کدامیک لیاقت دستیابی به رازهای ابسولوت رکورد را دارند، هرچند هالسی عجولانه این هوش مصنوعی را هک نموده و کنترل محفظه را در دست گرفت. هالسی که موقعیت را برای راحت شدن از شر مداما مناسب می‌دید، به Sentinelهای موجود در محفظه دستور داد تا مداما و جنگجویان زلت او را نابود کنند. مداما البته انتظار این خیانت را نداشت.

برای بدست آوردن برتری در این نبرد، مداما به ناوگان خود دستور داد تا به درون ابسولوت رکورد شلیک کنند. این حملات باعث می‌شود تا سیستم محفظه موقتا برق خود را از دست داده و هوش مصنوعی فوررانر کنترل محفظه را از هالسی پس بگیرد. هوش مصنوعی سریعا کنترل محفظه را به صورت کامل در اختیار گرفته و با استفاده از Slipspace کلید جانوس را به مکان نامعلومی می‌فرستد. هوش مصنوعی می‌گوید که به دلیل عمل عجولانه دکتر هالسی، حال او دیگر اجازه دسترسی به راز‌های ابسولوت رکورد را ندارد، حتی اگر این خواسته قلبی کتاب‌دار بوده باشد. فرمانده پالمر و تیم او با استفاده از سیستم تلپورت ابسولوت رکورد از آنجا گریخته و مداما نیز پس از دستگیر کردن هالسی، از آنجا عقب‌نشینی نمود.

نهایتا این درگیری‌ها بدون آنکه هیچ یک از دو گروه به خواسته خود برسند به پایان رسید. البته ناپدید شدن کلید جانوس قرار بود به زودی به لطف بازگشت یک هوش مصنوعی خاص به کمترین مشکل کهکشان تبدیل شود…

داستان Halo قسمت پانزدهم: دوره پس از جنگ
خواندن

در مقاله بعدی از سری مقالات داستان Halo، به بررسی وقایع بازی Halo 5: Guardians خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

منبع
Windows Central
عضویت
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
مهدی
مهدی
4 سال قبل

عالی

دکمه بازگشت به بالا
1
0
Would love your thoughts, please comment.x