نقد و بررسی

بررسی بازی Fallout 76

آخرالزمان طاقت‌فرسا

تب بازی‌های چندنفره محور و آنلاین حسابی فراگیر شده و هر شرکتی، به‌زعم خود می‌خواهد سهمی در این بازار پرمخاطب (و بالتبع، پرسود) پیدا کند. اکثر کمپانی‎‌های مطرح سعی می‌کنند تا فرنچایزهای محبوب خود را به قلمروی بازی‌های آنلاین بیاورند. در این میان، بتزدا اولین بار شانس خود را با سری فوق‌العاده پرطرفدار The Elder Scrolls آزمود. آن تلاش، The Elder Scrolls Online نام داشت که توانست در گذر زمان و به مدد پشتیبانی بسیار خوب سازندگان‌اش، به موفقیت‌ها و دستاوردهای جالبی برسد. همین مسئله، بتزدا را به این فکر واداشت که بازی آنلاین محور بعدی آن‌ها، می‌تواند یک نسخه‌ی جدید از یکی از محبوب‎‌ترین فرنچایزهای آن‌ها یعنی فال‌اوت باشد. آن بازی، Fallout 76 نام گرفت و جنجال‌های مختلفی را هم به خاطر صرفا آنلاین بودن به پا کرد. اکنون و با عرضه‌ی بازی، این فرصت را داریم تا آن را زیر ذره بین برده و ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم.

بر خلاف انتظارات اولیه، Fallout 76 داستانی برای گفتن دارد و حتی سعی کرده تا حد امکان، روی آن تمرکز کند. سال ۲۱۰۲ است، ۲۵ سال پس از وقوع یک جنگ اتمی روی کره زمین، و شما در نقش یکی از ساکنین Vault 76 در روز بازگیری (Reclamation Day) وظیفه دارید تا به سطح زمین برگردید و به ساخت و آبادانی دوباره این سیاره، مشغول شوید. در این راه شما می‎‌توانید ماموریت‌های داستانی بازی را پیش ببرید. یکی از مشکلات بزرگی که Fallout 76 با آن دست و پنجه نرم می‌کند، عدم حضور شخصیت‌های غیرقابل بازی در آن است. در حالی که سری فال‌اوت همیشه به داشتن شخصیت‌هایی جالب توجه مشهور بود و نحوه تعامل با آن‌ها (همان سیستم انتخاب دیالوگ) یکی از ارکان اساسی آن برشمرده می‎شد، اینجا به خاطر بها ندادن به NPCها چندان به چشم نمی‎‌آید و به همین ترتیب، یکی از مهم‎‌ترین خصایل نقش آفرینی فال‌اوت فرصتی برای عرضه اندام در Fallout 76 پیدا نکرده است.

بررسی بازی Watch Dogs: Legion
خواندن
Fallout 76 Review
با جزئیاتی مناسب، می‌توانید مثل همیشه شخصیت خود را طراحی کنید

حالا که شخصیت‌های جانبی فرصت چندانی برای عرضه اندام پیدا نکرده‌اند، برای فهم ماموریت‌های بازی و داستان پشت آن‌ها باید به سراغ گوش دادن انواع و اقسام فایل‌های صوتی یا دست نوشته‌ها بروید. این مسئله به نوعی باعث شده تا ماموریت‌های Fallout 76 آن روح لازم را نداشته باشند. ماموریت‌هایی که در Fallout 76 با آن‎ها مواجه می‎شوید، اساسا ضعیف، خسته کننده و فاقد جذابیت هستند. با ماموریت‌هایی روبرو می‌شوید که باید بین فواصلی گاها طولانی، جا به جا شوید و هدف از آن ماموریت هم صرفا جمع آوری یک سری فایل صوتی یا یادداشت است! جا به جا شدن در دنیای بازی هم خودش طاقت‎فرساست؛ چرا که کلا قابلیت Fast Travel فقط برای نقاطی که قبلا آن‌ها را کشف کرده‌اید در دسترس قرار دارد و نسبتا هزینه بالایی هم می‎‌طلبد.

مشکل دیگری که ماموریت‌های بازی دارند، این است که به بازی یک حس بی‌هویتی می‌دهند. عادت داشتیم که با رفتن به دنیای هر فال‌اوت، نوعی حس ایزوله بودن را تجربه کنیم. بفهمیم که یک جنگ اتمی تا چه حد انسان‌ها را به انزوا می‌کشاند و روابط را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد. این حس ایزوله بودن، در ماهیت Fallout 76 به عنوان یک بازی آنلاین محور نمی‌گنجد. بازی آنلاین محور است و بزرگ‎‌ترین مانورش هم این بوده که قرار است تا طرفداران فال‌اوت از سرتاسر جهان را در کنار یکدیگر قرار دهند تا با هم، به سراغ ماجراجویی بروند. همین قضیه، از همان ابتدا صدای خیلی از طرفداران قدیمی مجموعه را درآورد. نکته اساسی اینجاست که بازی دوست دارد تا خودش را یک بازی چندنفره محور نشان دهد، ولی عملا، طراحی ماموریت‎‌های آن به قدری بد است که همه را به سمت بازی به صورت تک نفره سوق می‎دهد! ماموریت‌های داستانی بازی عموما بدون چالش هستند و نحوه طراحی آن‌ها هم به گونه‌ای نیست تا کسی را وادار یا حتی تشویق به بازی به صورت چندنفره انجام دهد. متاسفانه این پارادوکس، ذات چندنفره محور بودن Fallout 76 را زیر سوال می‎برد و همیشه مخاطب را به این فکر می‌اندازد که اصلا چه اتفاقی می‌افتاد اگر این بازی آنلاین نبود؟

بررسی بازی Frostpunk: Console Edition
خواندن

بزرگ‌ترین تعامل شما با دیگر بازیکنان، رویدادها (همان Eventها) هستند که ممکن است در خلال تجربه آن‌ها به چند بازی‌کن دیگر هم بربخورید و در کنار آن‎ها به سراغ انجام وظایف بروید. البته، به شخصه در رویدادهایی هم شرکت کردم که هیچ بازی‌کن دیگری در آن حضور نداشت و صرفا به تنهایی مشغول به انجام وظایف مربوط به آن شدم. این رویدادها چیزی شبیه به رویدادهای مشابه در Destiny 2 هستند و به مانند ماموریت‌های اصلی و فرعی بازی، بدون هیچ گونه پیچ و خمی، کاملا سرراست به نظر می‌رسند ولی به لطف جوایز گاها خوبی که در خود دارند، بازی‌کن را به این فکر وا می‌دارند که به سراغ تجربه آن‌ها برود. اگر با دوستان خود قرار است تا به سراغ بازی بروید، قطعا رویدادهای آن بیش از هر چیز دیگری می‎تواند شما را سرگرم کند.

Fallout 76 review1
دنیای بازی وسعت قابل توجهی دارد

گیم پلی بازی همان چیزی‌ست که قبلا هم دیده‌ایم. اکثر المان‌های قدیمی این فرنچایز بار دیگر آماده استقبال از طرفداران هستند. از سیستم Loot گرفته تا ارتقای سطح و به دنبال آن، آزاد کردن قابلیت‌های جدید. پیپ بوی (Pip-Boy) هم با همان امکانات قبلی، در Fallout 76 نقش پررنگی را ایفا می‎‌کند. شما این امکان را دارید تا بر اساس سبک بازی و نیازهای خود، Perkهای مختلف بازی که در قالب چندین شاخه مجزا از هم دسته بندی شده‌اند را خریداری کنید و در جریان بازی از آن‌ها استفاده کنید. امکان ساخت کمپ در محیط‌های خالی از سکنه وجود دارد و با برپایی کارگاه‌ها، می‌توانید اسلحه‌ها یا تجهیزات مورد نیاز خود مثل گلوله و زره را بسازید. این‎‌ها مواردی هستند که قبلا هم شاهد آن‌ها بوده‌ایم و Fallout 76 هم از آن‌ها ضربه‌ای نخورده است. بازی پرداخت‌های درون برنامه‌ای هم دارد. البته، قبل از اینکه در مورد این موضوع جبهه گرفته شود، باید گفت که واحد پولی ممتاز درون بازی که با پول واقعی قابل خریداری است، با انجام ماموریت‌ها هم به افراد تعلق می‌گیرد. از آن واحد پولی ممتاز می‌توان برای خرید برخی آیتم‌های تزئینی مثل اسکین و Emote و مواردی از این دست استفاده کرد.

بررسی بازی Mafia II: Definitive Edition
خواندن
Fallout 76 review2
عناصر نقش آفرینی هنوز هم در بازی پررنگ هستند

یکی از معدود نقاط قوت بازی طراحی بخش PvP آن است. برای بازی‌های آنلاین محور با جهان اشتراکی که ویژگی Friendly Fire در آن‌ها فعال است، همیشه خیلی از گیمرها این استرس را دارند که مبادا رفتارهای خشونت آمیز بقیه، منجر به زده شدن آن‌ها از بازی شود. (اتفاقی که به وضوح، مدت زیادی‌ست که در GTA Online افتاده است.) اینجا، قضیه اندکی فرق دارد. وقتی که یک بازی‌کن به شما شلیک کند یا ضربه‌ای بزند، مقدار کمی از نوار سلامتی شما کاسته خواهد شد. تا مادامی که شما به آن بازی‌کن صدمه‌ای وارد نکنید، به همین منوال خواهد بود و مقدار قابل توجهی از نوار سلامتی شما کم نخواهد شد. وقتی که شما تصمیم بگیرید تا به آن بازی‌کن صدمه وارد کنید، آن وقت است که در واقع یک دوئل بین شما ایجاد خواهد شد و هر ضربه به مقدار اصلی خودش، از نوار سلامتی فرد مقابل خواهد کاست. این قضیه باعث شده تا حداقل در حال حاضر، دنیای بازی اصلا مسموم نباشد و رفتارهای خشونت‌بار و آزاردهنده‌ای در آن به چشم نخورد. به شخصه و در طول مدت زمانی که مشغول به تجربه Fallout 76 بودم، خیلی کم شاهد رخ دادن درگیری میان بازی‌کنان بودم و این نکته قابل تامل است. شاید این مسئله برای برخی از طرفداران حالت PvP ناراحت‌کننده باشد، ولی به صورت کلی از مسموم شدن دنیای بازی جلوگیری کرده است و بتزدا نیز قرار است در آینده‌ای نزدیک، یک حالت PvP جدید که بر مبنای Faction ها است را عرضه کند.

از لحاظ فنی، Fallout 76 اصلا متعلق به نسل هشتم نیست. مشکلات فنی و گرافیکی مختلفی که گریبان‌گیر بازی شده را اگر در یک عبارت بخواهم توصیف کنم، باید بگویم منجر به فراری شدن گیمرها از بازی می‎شود. کیفیت بافت‌ها، سایه‌زنی‌ها، نورپردازی، افکت‌هایی چون آب و مواردی از این دست در بهترین حالت، در حد بازی‌های متوسط سال ۲۰۱۲ است. در بازی مدام به اشیا یا موجوداتی برمی‌خورید که بافت‌های آن‌ها با اختلافی چند ثانیه‌ای لود می‌شوند. اشیا ممکن است غیب شوند. به صورت کلی، بازی با افت فریم هم روبرو است و مدام روی اعصاب مخاطب می‌رود. همان مشکلات همیشگی بازی‌های بتزدا، این بار هم خود را به شکلی جدی و شدیدتر از قبل نشان داده‌اند. نتیجه، این شده که در هنگام انتشار این مقاله، یک پچ ۴۷ گیگی جدید برای بازی منتشر شده تا بخشی از مشکلات بازی حل شود! از لحاظ هنری ولی وضعیت متفاوت است. ویرجینیای غربی از لحاظ هنری طراحی مناسبی دارد و می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد، البته فقط از نظر هنری. دنیای بازی وسیع است و پر از لوکیشن‎‌های مختلف و متنوع، که خود نکته قابل توجهی است. موجودات Fallout 76 نیز به مانند پیشینیان آن، طراحی خوبی دارند و متنوع‌اند.

بررسی The Stanley Parable: Ultra Deluxe
خواندن
Fallout 76 review 4
گرافیک هنری بازی وضعیت بدی ندارد

Fallout 76 یک بازی ناامیدکننده است. وجود نام فال‌اوت بر روی آن و البته پروپاگاندای نسبتا بزرگی که بتزدا برای آن به راه انداخت، خیلی‌ها را امیدوار کرده بود تا با یک بازی چندنفره محور خوش‌ساخت روبرو شوند، ولی محصول نهایی، در حال حاضر غیر قابل بازی است. چیزی که از آن اطمینان دارم، این است که با سازنده‌ای طرف هستیم که چند سال پیش و در هنگام عرضه The Elder Scrolls Online هم با چنین بحرانی مواجه شد و توانست خوب آن را مهار کند. اکنون، بحرانی که Fallout 76 ایجاد کرده به مراتب بزرگ‌تر از آن بازی‌ست، ولی همین شاید باعث شود تا بتزدا هم با یک چالش بزرگ‌تر، بهتر از همیشه مقابله کند. در حال حاضر خرید Fallout 76 را به هیچ‌کس نمی‌توان توصیه کرد، ولی شاید یک سال دیگر، بازی تبدیل به همان مامن موردانتظار برای طرفداران فال‌اوت شود.

Fallout 76
انتخاب سردبیر

Fallout 76 یک بازی ناامیدکننده است. وجود نام فال‌اوت بر روی آن و البته پروپاگاندای نسبتا بزرگی که بتزدا برای آن به راه انداخت، خیلی‌ها را امیدوار کرده بود تا با یک بازی چندنفره محور خوش‌ساخت روبرو شوند، ولی محصول نهایی، در حال حاضر غیر قابل بازی است. چیزی که از آن اطمینان دارم، این است که با سازنده‌ای طرف هستیم که چند سال پیش و در هنگام عرضه The Elder Scrolls Online هم با چنین بحرانی مواجه شد و توانست خوب آن را مهار کند. اکنون، بحرانی که Fallout 76 ایجاد کرده به مراتب بزرگ‌تر از آن بازی‌ست، ولی همین شاید باعث شود تا بتزدا هم با یک چالش بزرگ‌تر، بهتر از همیشه مقابله کند. در حال حاضر خرید Fallout 76 را به هیچ‌کس نمی‌توان توصیه کرد، ولی شاید یک سال دیگر، بازی تبدیل به همان مامن موردانتظار برای طرفداران فال‌اوت شود.

طراحی هوشمندانه حالت PvP
دنیای وسیع و متنوع
موجودات متنوع
بهتر است به متن مراجعه کنید!

امتیاز بازی : 5 [معمولی ]
صبر کنید! بهتر است به آنچه که می‌خواهید برایش هزینه کنید به‌خوبی فکر کنید! این نوع بازی‌ها احتمالا پس از گذشت یک روز از تجربه‌شان به‌کلی فراموش می‌شوند و ممکن است بیشتر جای خالی اسکناس‌های‌تان و زمان سپری شده حس شود! این بازی‌ها «افتضاح» نیستند اما عنوان «خوبی» نیز نمی‌توانند یاد شوند؛ با این وجود مشکلات بیشتر از مزیت‌ها دیده‌ می‌شوند.
معمولی
برچسب ها
عضویت
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
bamzico
bamzico
4 سال قبل

سلام
شما که اینقدر زحمت کشیدی در مورد بازی توضیح دادی . در مورد چگونگی نصبش هم بگو و از کجا باید اکنت خرید و …

دکمه بازگشت به بالا
1
0
Would love your thoughts, please comment.x
بستن